Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Aardgasrijder

CNG rijden ontmaskerd als verrassende verliezer

Recommended Posts

13 minutes ago, David Sommen said:

....... maar in onze comfortabele zetel blijven zitten gaat de problemen van vervuiling en klimaatverandering niet oplossen.

Het hangt er maar vanaf waar je prioriteiten liggen natuurlijk.

Zoals gezegd; als je twee nieuwe doblo's op minder dan 7 jaar tijd (voor beiden, dat is 3.5 jaar per auto!) moet inleveren, dan denk ik wel dat ik mijn bijdrage geleverd heb en dan is mijn prioriteit duidelijk

Om dan nog maar te zwijgen over die slachtoffers die gevallen zijn bij het tanken van cng.

In Luxemburg sloten onze vaste tankplaatsen één na één....

Sorry, maar dit verhaal krijgen ze aan mij niet meer verkocht.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Wat mij verbaasd is dat de VRT zelf in het verleden Volkswagen aanviel via het diesel gate schandaal.

Wat was nu ook weer het dieselgate schandaal:

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissieschandaal

En nu hebben ze vrolijk een diesel wagen getest maar er is niet verteld of daar de sjoemelsoftware van is weggeveegd...

En hoe hebben ze de CNG wagen getest ( warme of koude motor ) en was de Euronorm de nieuwste van 2020 of betreft het een veel oudere wagen want CNG bestaat ook op Euronorm 5 en lager.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

7 uren geleden, kristiaan zei:

Om dan nog maar te zwijgen over die slachtoffers die gevallen zijn bij het tanken van cng.

Die CNG-pompen staan gewoonlijk broederlijk naast pompen voor andere brandstoffen. Het risico om overvallen te worden is dus niet hoger bij CNG dan bij diesel of benzine, een argument dat geen steek houdt.

19 minuten geleden, Chris3020 zei:

In de afgelopen jaren hebben een heel aantal mensen met de toenmalige kennis van zaken gekozen voor CNG en dat is nog steeds geen slechte keuze. Vandaag nog heeft VAB bekendgemaakt dat veelrijders het meeste profijt hebben met een CNG-wagen.

De VAB heeft het duidelijk over "profijt" maw de portemonnee van de gebruiker, niet over de gevolgen voor het klimaat.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

@Aardgasrijder Uit de VRT-reportage volgen de meetgegevens ivm het aantal partikels : omgevingslucht 4000ppm, cng 5000 ppm, benzine 15000 ppm. 

Uit bovenstaand artikel: "Een ander cijfer uit dat onderzoek van Dats24 is dat CNG-wagens 77% minder schadelijk fijnstof uitstoten dan een auto op benzine. Een studie van het onderzoeksbureau CE Delft voor de Nederlandse overheid spreekt dat resoluut tegen: 'De fijnstofemissie van een CNG-wagen is gelijk aan die van benzinevoertuigen.'"

Lijkt mij toch niet zo gelijk. Als de rest van het artikel eveneens met dergelijke correctheid is geschreven dan is het voor mij duidelijk "fake news"

10 uren geleden, David Sommen zei:

De enige middellange - en langetermijnsoplossing zijn minder wagens, elektrische wagens

Akkoord.

en een ingrijpende energietransitie (die reeds lang bezig is).

Akkoord, maar Vlaanderen en Belgiê blijven serieus achter.

Ondanks alle hoera-verhalen over de off-shore windparken in het Belgisch deel van de Noordzee.

Kernenergie uitstap / verlenging 2 of meer centrales wordt weer ter discussie gebracht door de laatste (gelekte ;) ) nota van de huidige informateurs.

Maar de prijzen van de auto's (vooral door de batterijen) dalen met vaste trend. De productie van batterijen wordt steeds groener, net als de stroom zelf, omwille van de opmars van hernieuwbare energie. Elektrische motoren zijn véél efficiënter dan verbrandingsmotoren.

Akkoord i.v.m. de prijzen van elektrische auto's die dalend zijn, maar vermoedelijk ook door een verhoging van de prijzen bij niet-elektrische auto's (volgens die Audi topman).

De winst van de bedrijven moet gelijk blijven.  Of beter stijgend.

Of de productie van de batterijen echt "groener" wordt ?  Het is maar wat me moeten geloven.

Er wordt teveel aan green-washing gedaan om alles zomaar te geloven.

Vergelijk het met de palmolieproductie en afname.  Of de fabricatie van schone kleren.

Het duurt tot er weer een schandaal naar boven komt van een afgebrande fabriek in Bangladesh of een rapport van Greenpeace of WWF over de handel en afname van palmolie.

Telkens worden er dan namen van bedrijven genoemd die wel een belofte ("pledge")  hadden gedaan.

Maar er toch niet aan voldoen, dan volgt er weer een "pledge" tot het volgende onderzoek.

De opmars van hernieuwbare energie gaat zéér traag in België / Vlaanderen.

Akkoord i.v.m. efficiëntie. Dat ontkent niemand.

Ik heb héél veel respect voor alle mensen die een bewuste milieukeuze maken, zoals alle gasrijders (ben er zelf ook één - LPG), maar afgezien van de onbetrouwbaarheid van de VRT reportage, is er een breder beeld dat we op termijn niet kunnen ontkennen vrees ik.

Akkoord.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Nu pas de video bekeken: die Luc Pauwels is echt een prutsjournalist. De properste auto's zijn die op elektriciteit en op waterstof... 

Waar wordt waterstof dan van gemaakt denkt die dan????

aardgas natuurlijk.

hoe waterstof maken:

Het belangrijkste bestanddeel van aardgas is methaan (CH4). Tijdens het reforming proces reageert methaan (CH4) met water (H2O) op een hoge temperatuur (700 – 1100°C) en bij hoge druk (25 bar). Hierbij wordt waterstof (H2) en CO2 gevormd. De chemische reactie gaat alsvolgt:

CH4 + 2H2O + energie –> 4H2 + CO2

De vereiste hitte voor dit proces verkrijgt men gewoonlijk uit de verbranding van een deel van het methaan.

Maar onderstaande tabel, gedeeld door de Vlaamse Bouwmeester doet alles relatief lijken:

image.jpeg.0dc29a01a0d3b50f835c7a60dddb8f51.jpeg

Edited by Sertitude
  • Vind ik leuk 1

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

4 uren geleden, Lange_666 zei:

De VAB heeft het duidelijk over "profijt" maw de portemonnee van de gebruiker, niet over de gevolgen voor het klimaat.

Dat klopt als een bus. Tja, de schoonste auto is de auto die je niet koopt, wordt er wel eens gezegd. Maar daar ben je natuurlijk niet veel mee als je de wagen echt nodig hebt voor je beroep of als je voor de zoveelste keer op een bus wacht waarvoor De Lijn geen chauffeur kan vinden.

• Vind ik leuk 1

19 uren geleden, EricG zei:

Die CNG-pompen staan gewoonlijk broederlijk naast pompen voor andere brandstoffen. Het risico om overvallen te worden is dus niet hoger bij CNG dan bij diesel of benzine, een argument dat geen steek houdt.

U las duidelijk mijn relaas niet.

In Frankrijk staan (of stonden ....ik volg het niet meer!) die pompen bij afgelegen busdepots of gemeentelijke wagenparken, toen ik met CNG reed ( van 2012 tot 2019!!) werden sommige tankplaatsen uitdrukkelijk afgeraden na zonsondergang. Ik tracht u daar nog een bewijs voor terug te vinden, indien u dit wenst.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

13 uren geleden, kefkef zei:

Toppunt is, hierjuist promoten ze cng op de radio (voor tournee cng). 1min later op het nieuws breken ze het volledig af. Ikzelf heb over 2 jaar mijn 2wagens vervangen omdat ze mij langs alle kanten aan het pesten waren, 1van die 2 wagens is een cng geworden waarvan ik nog steeds tevreden ben. Nu dat de mensen een cng wagen beginnen aankopen zijn hebben ze ook daar geld geroken en gaan ze ons weer beginnen pesten! En in mijn ogen heel onterecht. Wat ze wel vergeten is dat de mensen die nu met cng rijden als ze zo verder blijven doen hun wagen in waarde aanzienlijk zien zakken, want wie gaat dit dan nog willen. Ik ben dat gepest en dat leegzuigen zo moe en beu wnr gaan wij Belgen eens opkomen dat dit stopt 

Toen ik nog in het cng-verhaal geloofde en bij VW binnenstapte voor een prijsofferte  van een Caddy CNG, kreeg ik te horen dat ze ;

punt één ; mijn toenmalige wagen (fiat Doblo 2 jaar oud!) niet terugnamen.

en punt twee; dat ze mij ook aangaven dat ze indien ik een VW op cng kocht, deze ook later niet terug zouden overnemen...

....werd het voor mij stilaan duidelijk.

De peugeot-garage die mijn oude fiat doblo op cng overnam (voor mij, voor  een heel goede prijs!), zit er 6 maanden later nog mee!! En geraakt hem niet kwijt, zo te zien.

• Vind ik leuk 1
  • Triest 2

57 minuten geleden, wannes zei:

Na getankt te hebben in Macon en Chambery begrijp ik je goed genoeg. Op zich geen problemen met die buurt, maar je staat daar alleen in een hoekje.

Nu, de crimineel die in Frankrijk zit te wachten tot er nog eens iemand CNG komt tanken gaat niet veel job hebben ... :)

Alles hangt  van de frequentie af, dat je daar komt.

Ik heb het voor gehad, in volle dag, terwijl er bussen aan en af reden.

IVM de veiligheid bij het tanken aan cng-punten in Frankrijk, zie ik nu bij een app "access to this location is only on request, please contact....enz..."

Moet je nu afspreken om te kunnen gaan tanken...!??

O.o

@kristiaan Tja, je kijkt op je navi of GPS om hoe laat je gaat aankomen aan dat tankstation. Als je bvb. even gaat rusten op de parking van een gewoon benzinestation of elders dan kan je hen contacteren en zeggen: om zo laat ga ik daar arriveren. Dat doet mij denken aan de Belbus van De Lijn hier in België. Daarvoor moet je ook eerst een afspraak maken.

Gelukkig moet ik niet in Frankrijk zijn en ik rij ook al niet meer op CNG.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Er is inmiddels een nieuw artikel verschenen over de schadelijkheid van methaan, een belangrijke component van aardgas. Het artikel citeert uitgebreid uit het bestaande wetenschappelijke onderzoek over dit onderwerp. Maar er zijn ook positieve zaken te lezen. Zo is er nog vooruitgang te boeken om de lekken bij methaanproductie te verminderen. En in de laatste alinea lees ik dat het gebruik van 100% biogas een oplossing kan zijn voor ieder die veel milieuvriendelijker wil rijden.

• Bedankt 2