Ga naar inhoud

CNG rijden ontmaskerd als verrassende verliezer

Recommended Posts

• Reacties 149
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

Helemaal akkoord.    Het is een rare conclussie om te beweren dat CNG slecht is voor het milieu, omdat in Amerika methaan weglekt (notabene bij het ontginnen van olie). Meer CNG wagens zouden n

Onderzoek - Auto op CNG blijft een verantwoorde keuze Onzeker over CNG? Da's nergens voor nodig   13 januari 2020 - Bron: Dats 24 Welke type auto is het meest milieuvriendelijk? W

Reactie op autogids door de sector: https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/cng-de-respons-van-de-sector-op-de-vrt-reportage.html   CNG: de respons van de sector op de VRT-report

Geplaatste afbeeldingen

ik denk van wel je ziet niet aan de test het toerental dus kan even goed in warmloop fase zijn getest zijn .

dan krijg je foute metingen.

tweede je ziet niet of voertuig rijdt of stil staat op testbank ?

men zwijgt ook nog over ontginning van batterij in alle talen in media dus vergelijking waterstof , elektrische  klopt niet.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

als ze morgen de gaskraan dichtdraaien zal het heel stil worden

je wil niet weten alleen al aan bedrijven die stil vallen en die echt geen alternatief hebben

niks is goed maar we moeten toch verder 

misschien met wat minder zou al een oplossing zijn

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarnet een kort interview met Dievendael in het journaal. Hij stond alvast niet weigerachtig tegenover de vraag of het belastingvoordeel op CNG wel gerechtvaardigd was en rook al extra centen voor de Vlaamsche staatskas . Volgend jaar betalen alle CNG rijders de volle pot vrees ik.....

• Verward 1
  • Triest 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Sinds wanneer gebruiken wij Amerikaans gas?? Al die. Negatieve berichtgeving over de lekkages bij ontginning van het aardgas gaan over Amerika. Is er dan geen studie over die ontginning van ons gas? Klopt toch niet??

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Brembos zei:

Daarnet een kort interview met Dievendael in het journaal. Hij stond alvast niet weigerachtig tegenover de vraag of het belastingvoordeel op CNG wel gerechtvaardigd was en rook al extra centen voor de Vlaamsche staatskas . Volgend jaar betalen alle CNG rijders de volle pot vrees ik.....

De LPG rijders kregen stilte in de media... hoelang nog zou je denken met al die heisa, onze voorouders hadden nooit gedacht dat er discussies gingen gevoerd worden over de brandstof, men was toen blij dat de wagen werkte, nu blijkbaar niet meer...

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Brembos zei:

Oud. En ik mag hopen dat de testresultaten correcter zijn dan de pure research. (AUDI A3: 12kg CNG en 320 km... ???

2008  SAAB 9³ TURBO X

1106967913_DSC_0194a.thumb.jpg.9a6959de319886b34868e3066ff1bd47.jpg

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje)

2006 Hymer TR655 GT op Renault Master (Camper)

2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig)

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Ivivke zei:

Geen abonnee, 'registreren' lukt ook niet... 

• Bedankt 1

2008  SAAB 9³ TURBO X

1106967913_DSC_0194a.thumb.jpg.9a6959de319886b34868e3066ff1bd47.jpg

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje)

2006 Hymer TR655 GT op Renault Master (Camper)

2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie geen graten in bovenstaand artikel. CNG is een fossiele brandstof die bij verbranding CO2 uitstoot. Omwille van de gasvormigheid is er een bepaald milieuvoordeel, en ik heb zeker mijn twijfels bij de werkwijze van de VRT-reportage. Diesel lijkt me nog steeds de vuilste brandstof qua schadelijke partikels, dat is zeker ook ondersteund door wetenschappelijk bewijs en de VRT gaat dat niet plots ondergraven. Tegelijk kan CNG het klimaatprobleem niet oplossen, en blijven er bepaalde schadelijke emissies uit de uitlaat komen. Vele kleine beetjes vormen nog steeds een geheel.

De enige middellange - en langetermijnsoplossing zijn minder wagens, elektrische wagens en een ingrijpende energietransitie (die reeds lang bezig is).

Dat deze veel geld kosten kan niemand ontkennen. Maar de prijzen van de auto's (vooral door de batterijen) dalen met vaste trend. De productie van batterijen wordt steeds groener, net als de stroom zelf, omwille van de opmars van hernieuwbare energie. Elektrische motoren zijn véél efficiënter dan verbrandingsmotoren. De klassieke argumenten 'tegen' elektrisch vervoer houden steeds minder en minder steek.

Edit: waterstof in personenwagens heeft geen toekomst. Heel inefficiënt, en geen voordelen t.o.v. batterijen. Nog steeds in de handen van de energie- (olie-)bedrijven. Iets waar de VRT ook volledig aan voorbij is gegaan.

Ik heb héél veel respect voor alle mensen die een bewuste milieukeuze maken, zoals alle gasrijders (ben er zelf ook één - LPG), maar afgezien van de onbetrouwbaarheid van de VRT reportage, is er een breder beeld dat we op termijn niet kunnen ontkennen vrees ik.

aangepast door David Sommen
waterstof
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎11‎/‎01‎/‎2020 om 09:33, Man van het zuiden zei:

Aardgas dat lekt, heeft een broeikaseffect dat 28 keer sterker is dan CO2

Marc Pecqueur, Thomas More, KU Leuven

Die lekken werden wel in rekening gebracht, maar zijn blijkbaar ernstig onderschat. Nieuwe studies en beelden van de Copernicus Sentinel 2 Satelliet (die methaan kan meten en in kaart brengen)  tonen aan dat er veel meer aardgas/methaan weglekt dan tot hiertoe gedacht.  Professor Maarten Messagie waarschuwt dat volgens een recente studie in de VS ruim 2 procent van de totale Amerikaanse aardgasontginning weglekt. Dat is een drastische bijstelling naar boven.

Maarten Messagie over methaan: "Een lek van 1 gram methaan komt overeen met de uitstoot van 25 tot 28 gram CO2.

(lees verder onder de video

Het Amerikaanse onderzoek kwam tot de conclusie dat er ruim 60% meer methaan ontsnapt dan de overheden tot nog toe aannamen. Ook op Britse boorplatforms in de Noordzee blijken de lekken ruim 100% groter dan verwacht. Amerikaanse onderzoeksjournalisten van de New York Times trokken naar meerdere gasvelden en konden het onzichtbaar weglekkende methaan filmen met een speciale camera. Dat leverde spectaculaire, maar vooral ook verontrustende beelden op. 

(lees verder onder de illustratie) 

20106_methaangif2.gif

Opname met infraroodcamera door de journalisten van The New York Times: het onzichtbare ontsnappende methaan wordt plots wel heel erg zichtbaar.

Het weglekkende methaan gooit de klimaatvriendelijkheid van CNG-auto's op aardgas helemaal om. De voorsprong die ze hadden op diesels en benzines door de lagere CO2-uitstoot tijdens het rijden, smelt volledig weg. Er groeit hoe langer, hoe meer twijfel of CNG-voertuigen wel zoveel beter zijn voor het klimaat dan diesels of benzines. Mogelijk zijn ze zelfs slechter. 

Elektriciteit aanmaken: zeker niet met steenkoolcentrales

Maar ook voor de elektrische auto's is het oppassen. Veel hangt af van de technologie waarmee de elektriciteit is gemaakt.  Stroom uit windmolens, kerncentrales, waterkracht of zonnepanelen zorgt amper voor C02-uitstoot. Een heel verschil met stroom uit gas- of... uit steenkoolcentrales. Die is enorm belastend en kan de elektrische auto tot de ergste vijand maken van het klimaat.   De ene stroom is echt de andere niet, zoals blijkt uit de Europese studie van 2018, die de basis vormde voor ons onderzoek. Meer details vindt u in bijgevoegde tekst.

In onze vergelijking hebben we het over louter “groene stroom”. Dat is stroom uit windmolens en zonnepanelen. We kozen hiervoor omdat iedereen 100% groene stroom kan laden (via een groen energiecontract, of via eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld). 100% groene diesel, benzine of gas zijn in ons land niet verkrijgbaar (op één biogastankstation in het Brusselse gewest na). 

Al is mijn CNG wagen blijkbaar slecht voor het milieu en het klimaat, hij is dan toch blijkbaar absoluut veilig : met zo'n lek zou je verwachten dat het hele zootje met een onwaarschijnlijke oerknal uiteenspat. Niet dus. :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/1/2020 om 08:23, LucG zei:

Ik trek het artikel niet in twijfel maar het is onvolledig mijn insziens. Waarom rept men geen woord dat een CNG-wagen ook op biogas kan rijden dat milieuvriendelijker zal zijn dan de traditionele aardgasontginning?

https://www.biogas-e.be/node/869

Luc je hebt het hier bij het rechte eind. Als men nu eens appels met appels gaat vergelijken. Het is bulshit dat men nu reeds gaat vergelijken met groen waterstof want dat kan je hier helemaal niet tanken. Voorlopig kunnen we alleen maar vergelijken met grijs waterstof en dat wordt aangemaakt met veel AARDGas !!!   Dat Biogas niet in de vergelijking werd opgenomen is ,is om bewust de koper te misleiden.  De mediageile  prof en docent moeten toch beter weten. En dit tijdens een autosalon.  

Twee jaar geleden heb ik een cng wagen op het autosalon gekocht omdat die groen was , en ik ben ervan overtuigd dat deze nog steeds groen is ,ook al wat ze nu in de media verkondigen.
Een studie aan het TNO in Nederland houdt wel rekening met de momenteel verkrijgbare brandstoffen. Groen Hydrogen of groen waterstof is nog niet voor morgen. 

Zelfs Gasunie geeft hier duidelijk info over. 
We laten ons niet zomaar beïnvloeden door vergelijkingen van metingen met brandstoffen die vandaag niet aan de orde zijn. 

image.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is allemaal dikken truut! CNG is slecht omdat er verliezen zijn aan de pompen. En die lekken zijn er pas sinds de CNG wagen, voordien lekten die niet ofwa? Elektrisch en waterstof moet het zijn, de meeste waterstof wordt net aangemaakt uit aardgas, en die pompen lekken dan niet zeker? Het zullen slimme selectieve pompen zijn, die weten welk gas voor auto's gaat gebruikt worden. Dit is een subjectief onderzoek dat rammelt aan alle kanten, bedoeling is om iedereen elektrisch rijden door de strot te rammen. Het is zioets als zeggen: Diesl en benzinewagens zijn slecht, want een tanker die vergaat zorgt voor veel milieuschade.

aangepast door EricG
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

En de kostprijs? 'In de komende vijf jaar zal de aankoopprijs voor een elektrische wagen sterk dalen', maakt Spruyt zich sterk. 'Bovendien is de total cost of ownership voor elektrische wagens vandaag al lager dan voor benzinewagens. In die kostprijs wordt ook rekening gehouden met het onderhoud en de brandstofprijs.' In België rijden bijna 10.000 auto's elektrisch, dat is dus minder dan op CNG.

Dit klopt niet !

Nederlandse Audi-topman: auto’s duizenden euro’s duurder

De Nederlandse topman van Audi verwacht dat auto’s binnen vier jaar tussen de 3000 en 5000 euro duurder worden.

In de Telegraaf zegt Audi-ceo Bram Schot dat autobouwers uit de winst op de verkoop van benzine- en dieselauto’s hun investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van auto’s aangedreven door fossiele brandstoffen daalt. Dat maakt nieuwe auto's duurder.

"Dat wordt een hele uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet, in ieder geval niet zoveel", zegt Schot, die tot 1 april 2020 leiding geeft aan het Duitse automerk Audi. "Daarbij komt dat we heel veel investeren in elektrische auto’s, maar de winst op die auto’s veel lager ligt dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van elektrische auto’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten."

Daarnaast verwacht hij dat een aantal automerken zal verdwijnen, omdat ze geen grote samenwerkingspartner vinden en de investeringen niet kunnen opbrengen. In de anderhalf jaar dat Amsterdammer Schot (58) bij Audi aan het roer staat, heeft hij voor 17,7 miljard euro in de kosten gesneden, wat op termijn 9500 banen kost. Hij verwacht dat het concern in Ingolstadt de komende vijf jaar 40 miljard euro zal investeren, waarvan 15 miljard euro in elektrische auto’s. Een groot deel van de investeringen wordt gestoken in de digitalisering, aansluiting van de smartphone op de auto en communicatie met andere auto’s en verkeerssystemen.

Schot: "Connectivity en digitalisering zijn de aandrijflijnen van de toekomst. Niet de motor of versnellingsbak."

Bron: EasyBranches

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch weer heel toevallig dat dit nieuws net tijdens het salon naar boven komt. En het is enkel onderzocht door een nieuwsredactie dat leeft van overheidssteun. De andere kanalen berichten er niet eens over. En laat het nu net diezelfde overheid zijn dat volgens de huidige regeling niet veel kan verdienen aan deze aandrijving ?

#lobbywerk #wezijnechtnietzoachterlijk

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar bericht
Delen op andere sites
31 minutes ago, muscles said:

Dit klopt niet !

Nederlandse Audi-topman: auto’s duizenden euro’s duurder

De Nederlandse topman van Audi verwacht dat auto’s binnen vier jaar tussen de 3000 en 5000 euro duurder worden.

In de Telegraaf zegt Audi-ceo Bram Schot dat autobouwers uit de winst op de verkoop van benzine- en dieselauto’s hun investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van auto’s aangedreven door fossiele brandstoffen daalt. Dat maakt nieuwe auto's duurder.

"Dat wordt een hele uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet, in ieder geval niet zoveel", zegt Schot, die tot 1 april 2020 leiding geeft aan het Duitse automerk Audi. "Daarbij komt dat we heel veel investeren in elektrische auto’s, maar de winst op die auto’s veel lager ligt dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van elektrische auto’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten."

Daarnaast verwacht hij dat een aantal automerken zal verdwijnen, omdat ze geen grote samenwerkingspartner vinden en de investeringen niet kunnen opbrengen. In de anderhalf jaar dat Amsterdammer Schot (58) bij Audi aan het roer staat, heeft hij voor 17,7 miljard euro in de kosten gesneden, wat op termijn 9500 banen kost. Hij verwacht dat het concern in Ingolstadt de komende vijf jaar 40 miljard euro zal investeren, waarvan 15 miljard euro in elektrische auto’s. Een groot deel van de investeringen wordt gestoken in de digitalisering, aansluiting van de smartphone op de auto en communicatie met andere auto’s en verkeerssystemen.

Schot: "Connectivity en digitalisering zijn de aandrijflijnen van de toekomst. Niet de motor of versnellingsbak."

Bron: EasyBranches

Dit is een uitspraak over auto's in het algemeen, dus ook de verbrandingsmotoren. De gemiddelde prijs van EVs is de laatste jaren gedaald omwille van de marktuitbreiding en de dalende batterijprijzen. Je kunt nu een splinternieuwe elektrische auto kopen voor 19000 EUR (incl. salonkorting) van Skoda, wat nooit eerder mogelijk was. Wat de toekomst brengt is altijd onzeker maar die trend is er zeker. 

Als het klopt dat auto's in de toekomst duurder zullen worden, wat ik eigenlijk niet betwijfel, houdt dat in dat het verschil tussen EVs en ICEVs kleiner zal worden.

Dan is er nog de totaalkost (TCO), wat voor veel gasrijders ook één van de belangrijkste redenen is om enkele 1000en euro's meer uit te geven dan aan het benzinemodel (naast het milieuvoordeel).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

remember me ;-) 

ik heb mijn cng-trauma nog niet verwerkt!....

Maar als ik dit allemaal lees ben ik zéééér blij dat ik mij niet meer door media of loze beloftes van constructeurs heb laten leiden om onze nieuwe wagen te kiezen!

Neen, deze keer heb ik mij laten leiden door de meer dan perfecte service die wij van onze garagist hebben gekregen voor het peugeotje (op naft!) van mijn vrouw.

Ik ga hier niet over uitweiden, maar ik kan u enkel zeggen dat ik nooit zulke service bij andere merken kreeg.

Kortom ik rij nu, sinds de zomer van vorig jaar met een Rifter diesel, een heel andere ervaring dan die (kl...)  doblo's (ja ik heb er twee versleten op minder dan 7 jaar) van fiat!  

En ik schrijf zeer bewust deze eigennamen niet meer met een hoofdletter.

Heb er al 18.000 km op staan, ... zo relax! 

Mijn aanhangwagen kan ik gerust een berg op trekken zonder naar de eerste versnelling te moeten gaan om boven te geraken.

Want laat ons niet vergeten dat het koppelverlies dat je met een CNG-wagen hebt, in géén één foldertje of verkoopspraatje aangegeven wordt.

800 km met één tankbeurt kunnen rijden en niet gemiddeld 30 km van je route moeten afwijken om naar een tankstationnetje ergens in achterbuurten te moeten gaan zoeken, waar dan de kans nog bestaat dat het niet werkt, niet open is of waar je overvallen kan worden....

En dan nog de properste zijn, dan "ben ik blij dat ik rij" en begrijp niet waarom achteraan naast het naamplaatje (Rifter) géén "diesel" meer mag staan.

groetjes

Kris

• Bedankt 1

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar bericht
Delen op andere sites

@kristiaan Heel fijn dat je tevreden bent van je auto... echter niet te verwarren met het feit dat één reportage van VRT niet bewijst dat diesel werkelijk de 'properste' is... Dat valt naar mijn mening serieus te betwijfelen.

Fiat staat over het algemeen niet bekend om zijn betrouwbaarheid en prestaties, misschien ligt dat niet (alleen) aan het CNG-verhaal?

Ik ken anderzijds heel tevreden CNG-rijders (volkswagen, Skoda) die koppel genoeg hebben, ook om aanhangwagens te rijden.

Diesel is natuurlijk de mainstream, en dat is gemakkelijk, het werkt, de actieradius is goed... maar in onze comfortabele zetel blijven zitten gaat de problemen van vervuiling en klimaatverandering niet oplossen.

Het hangt er maar vanaf waar je prioriteiten liggen natuurlijk.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...