Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Volgende week bestellen we de VW C.M. 'Family' 1.4 TGI lange wielbasis...

S&T@Gent
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag iedereen!

Net geregistreerd op dit forum en ineens een berichtje met wat vragen :) Een lang verhaal kort, twee weken geleden de automarkt beginnen bekijken want we stelden onszelf de vraag of we onze huidige auto (Ford C-Max 1.8 diesel met 245K km's op de teller) zouden vervangen of helemaal oprijden. Dit jaar zouden er sowieso enkele duizenden euro's kosten onze richting uitkomen, maar was dit wel de moeite waard? We zijn een gezin in volle uitbreiding die graag met de auto op vakantie gaan (binnen- en buitenland). Twee weken later en volgende week maak ik een testrit met de VW Caddy Maxi 1.4 TGI lange wielbasis. Ik heb de offerte hier naast mij liggen en volgende week gaan we hem zo goed als zeker bestellen. Omdat het de bedoeling is om hier toch een lange tijd mee te gaan rijden hebben we voor een goed uitgeruste versie gekozen met enkele opties erbij. Met de saloncondities was dit allemaal redelijk van prijs. Veel auto voor een goede prijs zei de verkoper :D Hetgeen ik kan beamen.

Voornaamste redenen om hem te bestellen zijn lagere brandstofkosten, wegvallen van de BIV en verkeersbelasting (nog niets teruggevonden hoe ze hem zouden belasten als de tijdelijke vrijstelling afloopt op 31/12/2020, iemand een idee?) en een goed uitgeruste gezinsauto voor een prijs waarbij je bij de andere merken niet veel vindt. De volgende auto zal hoogstwaarschijnlijk elektrisch of op waterstof worden aangedreven, maar tot het moment dat de regeringen weten wat ze willen rijden wij met een nieuwe, 'groenere', en ruime gezinswagen. Zoals het artikel van autowereld zei, is het niet de meest sexy in het VW-assortiment, maar dat maken de inzittenden meer dan goed ;) .

Los van mijn testrit volgende week wilde ik eens horen wat jullie algemene rijervaringen zijn. Hoe vinnig is de auto, zowel in lage als hoge toeren? Heeft een sportiever rijgedrag veel invloed op je CNG-verbruik? Hoe snel schakelt de motor over van benzine naar CNG? Is dit te veranderen door je rijgedrag aan te passen? Of door iets anders? Moet ik tijdens de testrit ergens specifiek op letten?

Enkele leden van dit forum zijn al een tijdje lid en dit is eerder een vraag voor hen denk ik. Hebben jullie de optie lendensteunregeling genomen? Hoe goed zijn de bestuurders- en passagiersstoel bij lange afstanden? Ik ben heel groot en mijn vriendin is wat korter van gestalte dus het zou van pas komen denk ik.

Wat zijn jullie ervaringen met de 'normale' banden? Ik ben aan't twijfelen om ineens te gaan voor de 'alle-seizoens-banden'...

Ik las er al enkele dingen over op dit forum maar voorlopig nog geen meldingen van schadegevallen omdat er niet gekozen werd voor de beschermplaat in plastic voor de motor en versnellingsbak. Wij gaan af en toe op vakantie naar de Alpen en daar durven wegen soms nogal bergachtig te zijn (stel je voor :D)... Meer specifiek, wegen waarbij er tussen de rijstroken van de banden een hogere berm is met begroeiing of stenen (Hill Hold Control is aangevinkt op de optielijst). Heeft er iemand al last gehad van beschadigingen?

Alvast bedankt om mijn proza te lezen en te beantwoorden als jullie daar zin in hebben! Waar een ander er misschien mee begint, zal ik ermee afsluiten. Voor ieder van jullie, een gezond en voorspoedig 2020!

Groeten

Tom

aangepast door S&T@Gent
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@S&T@Gent welkom op het forum.

De 1.4 TGI is deftige motor en je kan er goed mee uit de voeten op de baan.

Je zal merken, zeker als je van een 1.8 diesel komt, dat rijden op benzine en dus ook rijden op CNG minder vinnig is dan met een diesel.

Het koppel is veel hoger bij een diesel, waardoor het rijden anders zal aanvoelen.

Als je sportief rijdt heeft dit effect op iedere brandstof of aandrijving die je hebt. Het verbruik zal altijd hoger liggen, dit zal in dezelfde mate zijn als bij je Ford C-max.

Van beschadigingen zou ik me niet veel zorgen maken. Heb je de beschermplaat op je andere wagen wel genomen? Ik zou het enkel aanraden als je op ruig terrein gaat rijden met losliggende stenen, maar bij normaal gebruik van een wagen heb je dit niet nodig.

Ikzelf vind dit verkoopspraat en weer een manier om de kost van de wagen de hoogte in te krikken.

Ga je testrijden in Kortenberg? Je moet niet ergens specifiek op letten, gebruik de tijd om het gevoel van de wagen te krijgen. Kijk naar de draaicirkel, hoe zitten de zetels, de opties testen... Het rijcomfort zal je snel ervaren.

De wagen schakelt automatisch over van CNG naar benzine in volgende gevallen:

•  de druk in je cng-tanks is te laag om het gevraagde vermogen te leveren aan de motor (concreet in het geval als je tanks bijna leeg zijn en je plankgas geeft of het gaspedaal dieper induwt) Rij je terug aan een constante snelheid, dan schakelt de wagen terug naar CNG.
  • ditzelfde zal gebeuren als je echt te weinig in je tanks hebt, dus als de tanks leeg zijn. Dan zal je wagen dus vanzelf schakelen naar benzine, je merkt dit niet tijdens het rijden !
  • Zijn je tanks leeg, of is het stevig onder 0 aan het vriezen, dan start de wagen ook op benzine.
    In geval van extreme koude kan het zijn dat ofwel de wagen na 1 seconde omschakelt op CNG, of dat je na 2 km omschakelt van benzine naar CNG.
  • Je wagen zal na het tanken van CNG ook nagenoeg altijd even op benzine rijden. Dit om de kleppen te smeren met benzine en om de gaskwaliteit te berekenen die je getankt hebt. Je boordcomputer regelt op basis van de gaskwaliteit dan de inspuiting in je motor. Je kan de getankte gaskwaliteit ook vinden in je boordcomputer.

Meer info over de kwaliteit van gas in België:
  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...