Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Recommended Posts

Interessant artikel in Knack  (gratis te lezen als je nog niet aan 4 zit, vandaag) : over de sociale impact van de lage-emissiezones.

Wat ik al vermoedde en ook al gemeld heb aan een welbepaalde partij.

Maar die volhardt nog altijd in de nietszeggendheid.>:(

 

https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-sociale-impact-van-lage-emissiezones-is-verzekerd-die-zal-negatief-zijn/article-opinion-1555055.html

 

'De sociale impact van lage-emissiezones is verzekerd: die zal negatief zijn'

  • 20/01/20 om 02:28
David de Vaal
David de Vaal

Coördinator Netwerk Tegen Armoede

 

'In België is van een gecoördineerd klimaatbeleid nauwelijks sprake. Iedereen doet maar wat. Steden voeren lage-emissiezones in, terwijl Vlaanderen zwaar snoeit in het alternatief dat het openbaar vervoer zou moeten bieden', schrijft David de Vaal, algemeen coördinator Netwerk tegen Armoede. 'Voor wie in vervoersarmoede leeft, blijven kruimels over.'

 

De lage-emissiezones duiken in steeds sneller tempo op in Vlaanderen. Antwerpen, Brussel en Gent zijn ermee gestart en kloppen zich op de borst over wat een voorbeeld moet worden van geslaagd klimaatbeleid. Over de impact op het klimaat en milieu zijn de conclusies en prognoses allesbehalve eenduidig. Over de sociale gevolgen van de LEZ's kunnen we zeggen: die impact is verzekerd en hij zal negatief zijn.

Klimaat in het algemeen en mobiliteit in het bijzonder zijn beleidsdomeinen waarin onze verschillende overheden, van lokaal tot Vlaams tot federaal, het Mattheüs-effect ten volle laten spelen. Bonussen voor elektrische wagens, vergroening van het bedrijfswagenpark, isolatie van woningen... . Miljarden (!) euro's gaan naar burgers die zulke groene investeringen perfect zelf zouden kunnen ophoesten. Voor wie in vervoersarmoede leeft, blijven kruimels over. De Lijn heeft zich onder de vorige minister van Mobiliteit zodanig moeten afslanken dat we een openbaar vervoer hebben dat in alles de bodem heeft bereikt, van klantentevredenheid tot stiptheid tot het aantal afgeschafte ritten. De komende jaren is De Lijn een stijging van het werkingsbudget toegezegd waarmee het niet eens de levensduurte in ons land kan bijhouden.

 
 

De sociale impact van lage-emissiezones is verzekerd: die zal negatief zijn

Voor wie geen wagen heeft of er voor kiest geen te hebben, blijven er met andere woorden maar heel weinig opties over om op het werk te geraken, om overheidsdiensten te bereiken, om de eigen vereniging of familie en vrienden te bezoeken. Het klimaatbeleid dreigt op die manier bestaande Mattheüs-effecten nog te versterken. De ecologische voetafdruk van mensen in armoede ligt eerder onder het gemiddelde. Ze besparen (noodgedwongen) waar ze maar kunnen: op water, elektriciteit, verwarming. En, ja, ook op hun oude dieselwagen als ze zich die nog net kunnen veroorloven. Maar vaak is dat de enige manier om zich te verplaatsen naar het werk, een opleiding of richting een sociaal netwerk.

 

De lage-emissiezone houdt deze mensen letterlijk buiten de stedelijke centra, waar net wel nog jobs, diensten en netwerken zijn. Vraag maar aan de mensen die zich noodgedwongen gevestigd hebben in een plattelandsgemeente, waar de huurprijzen nog wel betaalbaar zijn. Of mensen die in een sociale woonwijk terecht komen waar geen winkels, of diensten zijn en nauwelijks openbaar vervoer aanwezig is. Hoewel hun ecologische voetafdruk lager is dan gemiddeld, krijgen ze toch de rekening gepresenteerd van een klimaatbeleid dat blind blijft voor de sociale gevolgen.

Klimaat is bij uitstek een uitdaging die op een integrale en gecoördineerde manier aangepakt moet worden en dan ze een positieve sociale impact kan hebben. Een overheid die mobiliteitsarmoede bestrijdt en investeert in openbaar vervoer, met een wijd vertakt betaalbaar aanbod, die heeft recht van spreken en zal ook een draagvlak vinden voor een doorgedreven klimaatbeleid. Zo'n beleid moet mensen de mogelijkheid bieden om ecologische keuzes te maken. Vandaag hebben mensen in armoede geen enkele keuze.

Helaas is er in België van een gecoördineerd klimaatbeleid nauwelijks sprake. Iedereen doet maar wat. Steden voeren lage-emissiezones in, terwijl Vlaanderen zwaar snoeit in het alternatief dat het openbaar vervoer zou moeten bieden. Zo zullen we nooit verder komen dan symboolbeleid, zowel inzake klimaat als op sociaal vlak. 

  • Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1,2 miljoen auto’s niet meer welkom door lage emissiezones: vooral particulier krijgt klappen

https://www.hln.be/auto/1-2-miljoen-auto-s-niet-meer-welkom-door-lage-emissiezones-vooral-particulier-krijgt-klappen~a57c98cb/


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betreffende die LEZs: Toen ik met de koersfiets langs al de geparkeerde auto's door reed aan de Campus Corda in Hasselt, zag ik achteraan op vele wagens TDI staan. Ik denk echter niet dat die wagens nog Euro 4 zijn maar eerder Euro 5 en zelfs vooral Euro 6 want daar stonden toch voornamelijk nieuwere wagens.

Je hebt uiteraard ook nog de studenten die zich met de auto verplaatsen naar de universiteit en hoge school, en dat zullen wel de Euro 4-dieselwagens zijn en daar zijn ook benzinewagens bij.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

TDI staat gewoon voor Turbo Diesel Injectie. Op mijn Audi stond dat ook, en dat was een Euro 3. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze vorige euro6 wagen had geen adblue nodig


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...