Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Sign in to follow this  
David82

Iveco Daily

Recommended Posts

Beste forum,

ik ben nieuw hier en heb een vraag ivm een lichte vracht (bestelwagen). De Iveco Daily op CNG. Vermits ik het niet bij de automerken terug vond heb ik het maar even onder “algemeen”gezet.

ik overweeg om er zo een aan te schaffen ipv de klassieke diesel camionetten. 

1/ ik zag dat deze maar een autonomie heeft van 260 km met volle tank. Is dit steeds zo weinig bij cng? 

2/ heeft er iemand reeds ervaringen met deze bestelwagen?

alvast bedankt!

David

heb hier ook al zitten naar uitkijken enzo .......

Het verbruik ligt rond de 14 kg per 100 km .....is redelijk , maar een diesel zit  toch ook snel aan een 12 liter . Dan moet je voor jezelf uitmaken of het de moeite is en of je niet te ver van een vulstation woont uiteraard . 

Hij is in ieder geval beter voor het milieu :D.........

Groeten Marc

1 uur geleden, David82 zei:

1/ ik zag dat deze maar een autonomie heeft van 260 km met volle tank. Is dit steeds zo weinig bij cng?

David, welkom op het forum. Nochtans lees ik op Gibgas voor de IVECO New Daily CNG een autonomie van 490 km: zie screenshot hieronder van de blauwe Iveco.

Bij het vorige model, de IVECO Daily 3.0 CNG zie ik dat het rijbereik op 320 km ligt, tankinhoud 32 kg: zie onderste screenshot van lichtgroene Iveco.

Uiteraard geldt dat rijbereik telkens wanneer men hoogcalorisch CNG getankt heeft.

Iveco-New-Daily-CNG-details.png

Iveco-Daily-CNG-vorig-model-details.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Dat is een Nederlandse site en die Iveco Daily zal dus vooral op Nederlands laagcalorisch CNG gereden hebben en dan is het rijbereik maar 240 km terwijl op de site van Gibgas duidelijk onderaan vermeld staat dat het rijbereik gehaald werd met H-gas (hoogcalorisch CNG).

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Ik dacht dat je die Iveco (en ook Ducato) met een verschillend aantal gastanks kon kopen ?

Afhankelijk van het aantal tanks, zal het rijbereik dan ook meer of minder zijn.

Misschien vandaar al die verschillende uitkomsten ?

Eventueel eens horen bij een installateur of je er een extra tank onder kan laten plaatsen ?

Plaats genoeg, lijkt me...:)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

@David82 Naar wat voor een camionette zoek je? Een gewone gesloten of een chassis-cabine? Gastanks bijplaatsen lijkt me bij een chassis-cabine vele malen makkelijker dan bij een gewone gesloten variant die uit de fabriek komt rollen.

Ik ben installateur warmtepompen en ventilatie en wil een nieuwe bestelwagen aanschaffen. Dit om mijn gereedschappen en toestellen van en naar de werf te vervoeren. De Iveco Daily is een van de weinigen die een kant en klare oplossing heeft om op CNG te kunnen rijden. Ik ben volledig overtuigd van rijden op aardgas, echter het grootste struikelblok vind ik het weinig aantal tankstations bij mijn in de buurt. Als je elke keer als je moet tanken 30 min weg bent heeft het voor mij veel van zen voordelen verloren....

@David82 Ik heb een antwoord ontvangen van Dats 24 betreffende de inplanting van een CNG-station in Heist-op-den-Berg, Grobbendonk. Zie screenshot hieronder. De afstand tussen Heist-op-den-Berg en Grobbendonk bedraagt 14,7 km en je doet er 18 minuten over volgens Google Maps.

Je zou echter ook LPG kunnen kiezen voor je Iveco Daily als je niet kan wachten op een CNG-station in Grobbendonk. Als je dat gaat doen dan kan ik je ten zeerste AGS in Olen aanraden: http://lpg-installaties.be/

2020-01-05de-antwoord-dats24.png

• Vind ik leuk 1