Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Hallo!

 

Dit is mijn eerste post op deze site. Spannend!

 

Ik heb al een tijd last bij het tanken aan het pompstation MAES in Bornem. Hierbij merk ik bij het afkoppelen dat ik niet meteen kan loskomen. Ik blijf niet 'vasthangen' zoals vermeld in een andere post denk ik (zie hieronder).

 

Ik merk elke keer een drukaflatend geluid in de cabine verderop. Pas nadien kan ik loskoppelen.

 

Mijn vragen zijn:

1) Ligt dit probleem aan mijn wagen of aan de installatie? Heeft iemand anders zodus dit probleem al meegemaakt?

2) Heeft deze drukaflating een invloed op het gas dat ik tank? Verlies ik dan (betaald) gas? Ik meen te merken dat mijn autonomie beperkter is.

 

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en opmerkingen!

 

Gabriël

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gabriël welkom op het forum. Ben je ook al ooit elders gaan tanken? Wordt hetzelfde pistool gebruikt als hierboven?

 

Ik ben nog niet in Bornem gaan tanken, misschien dat andere leden wel kunnen antwoorden op je vraag. 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gabriël Die CNG-installatie is van PitPoint. Ik zou daarom contact opnemen met de Helpdesk PitPoint op 0800-92192 of via helpdesk@pitpoint.be


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

@muscles, Ik heb met hun contact opgenomen en de persoon die ik aan de lijn had kon mij niet meteen verder helpen. Ik zou teruggebeld worden met meer informatie. Intussen ben ik bij Pitpoint Beernem gaan tanken en daar had ik helemaal geen probleem! Ik verdenk dus de installatie in Bornem zelve. Ik hou jullie alvast op de hoogte.

  • Triest 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot op heden heeft Pitpoint mij nog niet teruggebeld. Het probleem blijft zich nog voordoen, enkel bij Pitpoint Bornem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gabriël Uiteraard gaat het in Bornem over laagcalorisch CNG (L-gas) en heb je daardoor minder autonomie dan wanneer je in Beernem getankt hebt want Beernem is hoogcalorisch CNG. Maar je betaalt ook nog eens een keer teveel voor dat L-gas in Bornem. Volgens de site van Maes betaal je daar € 0,910/kg voor. Ik ken jouw route niet maar ik zie op Google Maps dat Dats 24, Papensteenstraat 1, Boom 10,5 km vanaf Bornem ligt via Breendonk (12 minuten rijden) en bij Dats kost dat L-gas slechts € 0,860/kg.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitpoint / ESSO (groep Maes) in Wommelgem was ook 0,91 paar dagen geleden ;-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@muscles Dank voor de tip! In Boom tank ik ook af en toe. Helaas is deze te ver gezien ik uit het Brusselse oprij en naar Bornem moet. Als er andere stations id buurt zijn (Brussel - Boom) wil ik het altijd weten! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anderlecht op de industrielaan bij de Lukoi of op de Bergensesteenweg bij de Dats of Zellik aan het industriepark bij G&V (Esso)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gabriël Anderlecht ligt nogal laag, zuidwestelijk van Brussel. Maar Zellik (Asse) ligt meer bovenaan en niet overdreven ver van de autostrade - de ring dus: komende van Vilvoorde en daarna rechts houden om de afrit Asse / Zellik te nemen. Je moet naar rechts richting Zellik, een paar kilometer doorrijden tot je het Lukoil-station links van je ziet. Daar zijn trouwens verkeerslichten. Maar je moet daar rechtdoor en onder de brug rechts invoegen want daar ligt al het Esso Express-station waar je moet zijn, en de CNG-pomp bevindt zich onder het dak van G&V: voor auto's op het linkervak dan. Want aan de rechterkant is de CNG-aansluiting voor vrachtwagens. En ik heb zelf ondervonden dat het hier in Zellik om hoogcalorisch CNG gaat. Dit is niet het geval met de twee CNG-stations van Anderlecht (Lukoil en Dats 24) want daar is het nog altijd laagcalorisch CNG.

Je kan trouwens ook es ne keer kijken op mijn eigen website, en inzoomen op de kaart van België:

https://cng.muscleboykanan.com/


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nog niet zo lang CNG-rijder, maar vanwege woonplaats tank ik bijna exclusief van deze pomp.  Nu de eerste 2000 km daar getankt en geen problemen, wel altijd nog even flink moeten terugduwen van pistool en gasgeurtje dan.  Wat ik wel merk is dat ik momenteel soms over de 20 kilo tank terwijl de tanks nog niet helemaal leeg zijn. (17,7 normaal)  De gasmeter blijft dan de eerste kilometers gewoon "hangen", ben dan de ring van Brussel al voorbij als het pas weer afloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil zeggen dat er een goede pompdruk is al zal de hoeveelheid gas wel wat afnemen als straks de warmere temperaturen eraan komen.

Terugduwen pistool is normaal, gasgeur bij ontkoppelen heb ik nog niet dikwijls geroken maar mijn reukvermogen is dan ook niet zo goed.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank allen voor jullie antwoorden.

 

@muscles handige website!  Ik heb er al eens goed naar gekeken.

@jvdbossc het is daar idd hard duwen en is ongetwijfeld door de hoge tegendruk zoals @Lange_666 hier meedeelt. Doch lukt het mij niet altijd om via hard duwen het pistool los te krijgen alvorens ik een luid gesis hoor in de cabine op de achtergrond. Het is bij elke tank gebeurd en ik ben helemaal zeker dat mijn ontkoppelen hier aanleiding voor is.

 

Het zijn enkel dat gesis en het moeizaam loskoppelen dat verschillend zijn tegenover andere tankstations.

  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

wel altijd nog even flink moeten terugduwen van pistool en gasgeurtje

Quote

om via hard duwen het pistool los te krijgen

 

@Gabriël en @jvdbossc : misschien iets langer wachten tussen het lipje naar beneden brengen (klik) en het effectief (normaal licht) duwen aan het pistool ?

M.a.w. een beetje meer geduld hebben tussen de 2 handelingen.

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep tegenwoordig doe ik het rustig aan en komt het zo goed als vanzelf los.

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...