Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Sign in to follow this  
Christiaan

Volkswagen Passat 1.4 - 2003

Recommended Posts

Beste forum leden,

 

Ik heb sinds april een Volkswagen Passat 1.4 ecofuel 2003. Daarvoor 7 jaar gereden met een Opel Zafira ook op CNG.

Ik meen mij te herinneren in de eerste weken dat de wagen altijd startte op benzine en na een paar minuten overschakelde op CNG.

 

Dan komt de vakantie in juli. Wij naar Frankrijk. Wat ik al wist van de vorige vakantie is dat Frankrijk geen CNG-vriendelijk land is. (alle pompen die ik vorig jaar geprobeerd heb kon ik geen gas tanken.)

Na de laatste pomp in België kon ik nog 450 Km rijden tot dat de gastank leeg was en de auto overschakelde naar benzine. En zo een groot stuk op benzine gereden.

In Lyon overnacht.

's Morgens startte ik de auto, hij startte slecht en het motorlampje begon te branden. Toch liep de auto redelijk goed. (achteraf liep hij op 3 cilinders)

Bij aankomst in Argules sur Mer naar de VW-garage gegaan. Serienummer van de auto gegeven en in mijn steenkolen Frans gevraagd of ze de auto wilden uitlezen... Nee, dat kon niet. Het was een gasauto en daar mochten ze niets aan doen. Zucht.

VW global assist heeft me toen geholpen op de camping.

Ze hebben niets gedaan, maar ik kon er wel mee rijden.

 

Kortom, het probleem is er nog.

En mijn huidige garage weet er ook geen antwoord op. (behoudens het vervangen van onderdelen waar ik niet van weet of het het probleem gaat oplossen.)

 

Probleem: Auto start moeilijk, start 90% op CNG, vaak loopt hij op 3 cilinders, dan gaat hij stoten en de auto schakelt over naar benzine. Soms schakelt hij binnen een minuut terug naar CNG. Vaak niet. Dan moet ik hem handmatig terug zetten op CNG (tijdens het rijden de auto uit en aan zetten). Het vreemde is dat na zo rond de 30 km de auto veel beter gaat rijden.

Het lampje van de benzine gaat niet aan. (kan kapot zijn)

 

Wat is er mis met de auto?

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Christiaan Welkom op het forum.

Afhankelijk van waar je woont, raad ik je aan om eens langs te gaan bij een CNG-specialist. Als je van West- of Oost-Vlaanderen bent, kan je het beste es passeren bij VW Tavernier in Zedelgem, Torhoutsesteenweg, gelegen vlak naast het Q8 Easy-tankstation, waar je CNG kan tanken.

Of je kan je VW Passat laten controleren bij één van de volgende, erkende CNG-installateurs (zie link hier onderaan). Let wel op dat je de adressen eerst checkt want Drive Systems is sinds twee jaar nu al gevestigd in de gemeente Halen, Stadsbeemd 1420C.

Ik kan jou eveneens Vanmeenen in Eeklo aanraden omdat dit echt een vakman (vakteam) is die weet wat hij doet en meer dan twintig jaar ervaring heeft (met LPG, maar ook ervaring heeft met CNG).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uren geleden, Christiaan zei:

Het vreemde is dat na zo rond de 30 km de auto veel beter gaat rijden.

Hoeveel km heeft de auto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de wagen zelf uitlezen met een goedkope universele OBD scanner. Er blijven altijd foutmeldingen in het geheugen hangen. Ik denk aan een pompverstuiver die wel eens versleten zou kunnen zijn. Het is natuurlijk gokken zonder een foutmelding. Is er iets te zien van storingen op je dashboard? 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto is van 2003.

Ik verdenk de :

- bougiekabels

- kabel(s) van ontsteking naar bobine(s)

- bobine(s) zelf

 

Je kan eens proberen alle kabels (bougie- en  die vanuit de ontsteking) heel goed in te spuiten met haarlak.

Dat legt een film over de kabel en bedekt dus de eventuele scheurtjes.

 

Een busje met injectorcleaner in en volle benzinetank en dan (bijna) helemaal leegrijden, zou ook kunnen helpen.

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 13/12/2019 om 15:03, Christiaan zei:

Het vreemde is dat na zo rond de 30 km de auto veel beter gaat rijden.

Op die afstand zou de olie normaal warm moeten zijn.

Al eens aan de thermostaat gedacht? 

De temperatuur van de motor heeft een grote invloed op de compressie, en bijgevolg op de verbrandingsefficiency (en op het brandstofverbruik trouwens).

Ik hoop voor u dat er geen mechanische schade aan de motor is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uren geleden, Christiaan zei:

De bougies zijn vervangen. Zo ook 2 bobines. 

 

Dan ga ik er van uit dat de bougiekabels zijn gecontroleerd op schade ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...