Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Pitpoint_BE

Tank vanaf nu, in nationale première, 100% duurzaam en hernieuwbaar bioCNG op het Total-station Werkhuizenkaai in Brussel.

Recommended Posts

@Pitpoint_BE Dat is allemaal goed en wel maar zorg er dan ook voor dat de bestaande CNG-stations, die uitgebaat en beheerd worden door Pitpoint, effectief werken! Want ik lees zojuist in de private FB-groep CNG Wallonie - Bruxelles dat klanten al een ganse week geen CNG kunnen tanken in het Pitpoint-station in de stad Luik.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

1 uur geleden, Jimghw zei:

dat de prijs 0.93 cent/kg bedraagt, L-gas veronderstel ik dus

L-gas van Pitpoint is in Zoersel 0.91 €.

Dus een beetje extra voor het bio gedeelte ?  Spijtig.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

19 hours ago, muscles said:

@Pitpoint_BE Dat is allemaal goed en wel maar zorg er dan ook voor dat de bestaande CNG-stations, die uitgebaat en beheerd worden door Pitpoint, effectief werken! Want ik lees zojuist in de private FB-groep CNG Wallonie - Bruxelles dat klanten al een ganse week geen CNG kunnen tanken in het Pitpoint-station in de stad Luik.

Daar zijn we mee bezig. Leuke manier van communiceren wel.

• Hahaha 1

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Op 11/12/2019 om 15:25, Koen C zei:

L-gas van Pitpoint is in Zoersel 0.91 €.

Dus een beetje extra voor het bio gedeelte ?  Spijtig.

Klopt, maar de meerprijs is in vergelijking met de buurlanden een pak lager.

Het produceren/sourcen van 100% groen bioCNG is tot nu toe nog erg duur.

• Bedankt 1

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

16 hours ago, Sertitude said:

2 cent duurder, niet muggeziften he. Tis hier precies hln.be

al die verzuurde reacties hier.

Tenminste eens een bedrijf dat de moeite doet om cng nog een voortbestaan te geven. Biogas is de toekomst.

Proficiat Pitpoint! Doe zo verder!

Bedankt voor de fijne feedback!

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

14 minuten geleden, Pitpoint_BE zei:

Daar zijn we mee bezig. Leuke manier van communiceren wel.

Excuseer mij maar op de vraag van @Celen betreffende Total in Lommel is ook nog altijd geen antwoord gegeven, en dat is van 8 oktober:

Trouwens, waarom wordt je geen lid van de Facebookgroep CNG Wallonie - Bruxelles ? Moeten onze Waalse collega-CNG-rijders in de kou blijven staan als zij vragen en klachten hebben? Het is een private Facebookgroep maar dat probleem kan opgelost worden door jou uit te nodigen.

Jij bent overigens een hele tijd niet meer online geweest hier op het forum. Ik weet dat ikzelf het telefoonnummer en emailadres van Pitpoint heb opgegeven in het topic van Total in Lommel. Maar op die manier lijkt het alsof er geen opvolging komt van problemen en klachten als je dit tevoren wel gedaan hebt.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Is Bio CNG dan hetzelfde als groengas in Nederland? Of heeft Nederland eigenlijk ook gewoon Bio CNG maar noemen ze het anders?

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

@Orcram Ik weet niet of het onderstaande jouw vraag beantwoordt, maar hier heb je een beetje meer uitleg. Bron: Service Station Magazine.

Sinds 10 december 2019 kan het grote publiek terecht op het  eerste Belgische bioCNG-station. Dat bevindt zich aan de Werkhuizenkaai in Brussel en wordt uitgebaat door Total. Deze 'groene' CNG, geproduceerd op basis van organisch afval, is afkomstig van een biomassacentrale in Nederland. Deze Total wordt bevoorraad door Sibelga, de Brusselse beheerder van het elektriciteits- en gasnet. Het biogas is goedkoper voor de automobilist en biedt daarnaast diverse ecologische voordelen. Zo wordt er 20% minder COuitgestoten in vergelijking met de klassieke motorbrandstoffen, de uitstoot van fijnstof en NOx ligt zelfs 80 à 90 procent lager. Het is de bedoeling van Total om dit biogas te verdelen op de huidige en toekomstige CNG-sites in ons land.

Op 11/12/2019 om 11:48, Pitpoint_BE zei:

We zijn trots om vanaf nu, in nationale première, 100% duurzaam en hernieuwbaar bioCNG aan te bieden op het station Werkhuizenkaai in Brussel.

Interessante materie. Toch kan ik niet goed volgen. In het artikel staat dat het gas wordt geproduceerd in Nederland. Ik neem aan dat het gas daar gewoon in het bestaande gasnet wordt geïnjecteerd en Total de productie van deze locaties 'aankoopt' en met certificaten of iets dergelijk werkt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het gas apart wordt behandeld of vervoerd. Waarom wordt er dan gekozen om net dit station als bio CNG-tankstation te promoten?

• Vind ik leuk 1

17 hours ago, Orcram said:

Is Bio CNG dan hetzelfde als groengas in Nederland? Of heeft Nederland eigenlijk ook gewoon Bio CNG maar noemen ze het anders?

Dat klopt. BioCNG = groengas (NL) = bioGNV (FR) = Biomethan (DE)

Net als bij (bv) CNG en LPG heeft zowat elk land er een andere naam voor.

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

@muscles en @Pitpoint_BE Bedankt voor jullie antwoorden! Dan is het inderdaad hetzelfde als Nederlands groengas. Dan vind ik het nog zeer netjes dat het aan €0,93 per kg wordt aangeboden! In Nederland waar ik altijd tank schommelt de prijs voor ditzelfde gas tussen de €1,14 en €1,20 per kg! Vind ik vrij duur voor L-gas die de auto meestal aangeeft als maar 80%. In België stukken beter in prijs! :)

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

@Pitpoint_BE Dat is perfect duidelijk zo. Bedankt voor de spoedige reactie.

Dat dat specifieke station in Brussel dan wordt gepromoot als het eerste bio-CNG-tankstation in België vind ik dan maar een marketingverhaal (waar verschillende partijen waarschijnlijk nood aan hadden). Dat valt Total, Sibelga en Gas.be niet echt aan te rekenen, maar de verschillende journalisten hadden de constructie erachter toch beter mogen duiden. Nu lijkt het alsof je daar een ander gas gaat tanken dan aan andere CNG-tankstations. Dat blijkt ook uit de vragen hier op het forum naar de calorische waarde van het bio-CNG. Terwijl met certificatenhandel in dit geval niet echt iets mis is en ik het veel indrukwekkender vind dat 20 procent van het verkochte gas van de andere stations wordt gecompenseerd aan een veel lager bedrag dan in de buurlanden.

Aangezien ik zelf vaak in Lommel tank dus vanaf nu vaak 20 procent biogas in de tank - knipoog.

• Vind ik leuk 1

Op 13/12/2019 om 16:25, Josy zei:

Terwijl met certificatenhandel in dit geval niet echt iets mis is

Wat ik vind van certificatenhandel : volksverlakkerij  >:( .

Vergelijk het met de certificatnhandel van groen electriciteit ("Alpen-energie", "Noorse waterval-energie" enz).

Maar een investering in België zelf door de aanbieders van deze "Alpen-energie" enzomeer ? 

Ho maar.  Misschien mondjesmaat, maar helemaal niet voldoende.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)