Ga naar inhoud

Tank vanaf nu, in nationale première, 100% duurzaam en hernieuwbaar bioCNG op het Total-station Werkhuizenkaai in Brussel.

Pitpoint_BE
 Delen

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Josy zei:

Vergeleken met de groenestroomcertificaten wordt dit gas waarschijnlijk echt geproduceerd en in het gasnetwerk geïnjecteerd in Nederland

Dat hoop ik ook, maar hoe weet ik als Belgische consument of dat gas niet twee keer als groen gas verkocht wordt? Eén keer in Nederland en dan nog eens in België? De handel in groenestroomcertificaten is sterk gereglementeerd en toch wordt er nog mee gefraudeerd. Voor gas weet ik niet eens of er enige reglementering bestaat... En als Pitpoint de hoeveelheid gas verkocht heeft die gedekt is door de aangekochte certificaten, gaat de pomp dan dicht? "Heden geen BioCNG want de certificaten waren tijdelijk op". Ik denk het niet. 

20% BioCNG in alle tankstations van Pitpoint is al iets aannemelijker, dat kan je uitmiddelen over een jaar bijvoorbeeld. Maar blijft de vraag wat er gebeurt als Pitpoint meer BioCNG verkoopt dan de installatie in Nederland kan produceren? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gastanker

Lijkt er wel op dat de handel in groengascertificaten gereglementeerd is. In België door Groengasregister en in Nederland door Vertogas.

Van de website van groengas.nl:

'Net als groene stroom wordt groen gas gecertificeerd geleverd. In Nederland geeft Vertogas de certificaten uit. Vertogas controleert of het gas voldoet aan de gestelde eisen voor zo’n certificaat. Zo weet u zeker dat het groene gas dat u afneemt ook echt groen is.'

Als ik het goed begrepen heb is er contact tussen (1) een gecertificeerd bedrijf dat in opdracht van de (2) netbeheerder de geleverde hoeveelheden gas opmeet, waarna de netbeheerder aan de organisatie die de certificaten aflevert (3) doorgeeft hoeveel certificaten er kunnen afgeleverd worden.

7 uren geleden, Gastanker zei:

En als Pitpoint de hoeveelheid gas verkocht heeft die gedekt is door de aangekochte certificaten, gaat de pomp dan dicht? "Heden geen BioCNG want de certificaten waren tijdelijk op". Ik denk het niet. 

Dan koopt men waarschijnlijk gewoon meer certificaten (totdat deze op zijn of te duur worden en hangt men misschien effectief dat bordje aan de pomp - knipoog). Ook mikt men op een sterke uitbreiding van de leveranciers. Ergens las ik dat er in België in 2020 vier nieuwe productiefaciliteiten zouden worden opgestart. Volgens mij is het vooral een verhaal dat sterk wordt gepromoot door verschillende belangenorganisaties uit de landbouw. Ze zien mogelijkheden om de rol van (en misschien het overleven ervan) de boer en het boerderijbedrijf uit te breiden. Alleen zijn daar grote bedragen aan subsidies voor nodig... 

Zolang er geen verschil in prijs is, maakt het als consument natuurlijk ook niet zoveel uit. Maar als je zoals in Nederland en Duitsland meer betaald voor groen gas zou je er wel van mogen uitgaan dat het effectief groen gas is. Misschien gaat men ervan uit dat in de toekomst fossiel gas zo zwaar belast wordt dat groen gas hier ook rendabel verkocht kan worden?

aangepast door Josy
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Lucky zei:

Slechte vulling, ging maar 3.87 kg in, maar moest zeker 12 a 13 kg in kunnen

Heel erg offtopic, maar welk pomp had je gekozen? Die aan de kant van Düsseldorf of die aan de kant van Oostende? Ik kies meestal die aan de kant van Oostende en ervaar daar de laatste tijd geen problemen mee...

aangepast door Josy
zinsbouw
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lucky zei:

Pomp 13

Ik ken de nummers van de pompen daar niet uit het hoofd, maar vermoed dat dit pomp aan de kant van Düsseldorf is. Voor de pomp aan de kant van Oostende moet ik de auto altijd keren en er dan achteruit naartoe rijden. Maar sinds augustus geen problemen meer ondervonden aan die pomp...

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Gastanker said:

Dat hoop ik ook, maar hoe weet ik als Belgische consument of dat gas niet twee keer als groen gas verkocht wordt? Eén keer in Nederland en dan nog eens in België? De handel in groenestroomcertificaten is sterk gereglementeerd en toch wordt er nog mee gefraudeerd. Voor gas weet ik niet eens of er enige reglementering bestaat... En als Pitpoint de hoeveelheid gas verkocht heeft die gedekt is door de aangekochte certificaten, gaat de pomp dan dicht? "Heden geen BioCNG want de certificaten waren tijdelijk op". Ik denk het niet. 

20% BioCNG in alle tankstations van Pitpoint is al iets aannemelijker, dat kan je uitmiddelen over een jaar bijvoorbeeld. Maar blijft de vraag wat er gebeurt als Pitpoint meer BioCNG verkoopt dan de installatie in Nederland kan produceren? 

Als lid van het Groengasregister is de hele keten te tracken, dus bovenstaande zorgen zijn niet nodig.

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, Lucky said:

Ben deze namiddag nog eens gaan tanken in Lommel.

Slechte vulling, ging maar 3.87 kg in, maar moest zeker 12 a 13 kg in kunnen9_9

Bedankt om het te melden, we gaan er achteraan.

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/14/2019 at 10:03 PM, Koen C said:

Wat ik vind van certificatenhandel : volksverlakkerij  >:( .

Vergelijk het met de certificatnhandel van groen electriciteit ("Alpen-energie", "Noorse waterval-energie" enz).

Maar een investering in België zelf door de aanbieders van deze "Alpen-energie" enzomeer ? 

Ho maar.  Misschien mondjesmaat, maar helemaal niet voldoende.

Lees hierboven - wij mikken op lokale sourcing, maar momenteel ontbreekt het nog aan capaciteit. Daarvoor zijn we als aanbieder afhankelijk van derde partijen.

En zoals hieronder ook geschreven: het gas wordt geïnjecteerd (in dit geval in NL) en draagt zo bij aan globale CO2-reductie.

Dat staat dus los van of er hier lokaal ook echt bioCNG je tank in gaat.

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...