Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Europa bedot ons met elektrische wagens


Aanbevolen berichten

Ongelooflijk dat de De Tijd hier nog mee uitpakt, deze "studie" staat al lang bekend als misleidend en wetenschappelijk niet serieus.

 

https://eufactcheck.eu/factcheck/mostly-false-electric-cars-generate-higher-emissions-than-diesel-cars/

 

https://chargedevs.com/newswire/here-we-go-again-german-research-institute-claims-diesels-are-cleaner-than-evs/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerard : maar de weerleggingen in beide artikels zijn ook niet echt overtuigend.

 

1. Chargedevs.com :

Soms zelfs lachwekkend, zoals : Lithium-ion batterijen worden in de VS niet als gevaarlijk afval beschouwd...

Tja, de VS met hun afvalstorten, schalie-gas en vervuiling grondwater : niet echt een goed voorbeeld.

De vergelijking met de loodbatterij "van de Mercedes" is dan toch lachwekkend ?  5 kilo loodbatterij tegenover 500 kg Li-ion....

 

Waarom is het appelen met peren vergelijken tussen een Tesla 3 en een Mercedes C ?

Omdat de ene veel meer power heeft dan de andere ?

Ik vergelijk de grootte van de wagen (A, B, C, D, SUV, Pick-up, Ludo-Space, etc). 

Een elektrische wagen heeft tot hiertoe bijna altijd meer "PK's" dan een diesel / benzine.

Voor wanneer minder krachtige elektrische wagens ?  Die "zuipen" elektriciteit waar er ook niet genoeg van is (afschaklelplan) of dat met fossiel of kernenergie wordt gemaakt.

 

Ook al laadt je de EV op met eigen zonnepanelen of met een contract bij een groene stroom leverancier : het is de energiemix van je land dat telt.

De groene stroom die "jouw" EV gebruikt, kan niet meer gebruikt worden voor iemand anders zijn koelkast, wasmachine, etc te laten werken.

Drogreden dus van het artikel.

 

 

2. eufactcheck.eu :

Blijft nog altijd het feit dat kobalt voor een deel wordt ontgonnen door middel van kinderarbeid.

Akkoord : olieboringen gebeuren ook niet overal volgens de beste sociale normen.

Lithium : Bolivia wou niet alleen de ruwe grondstof leveren, maar ook het afgewerkt product.

De legitieme president (Evo Morales) heeft het moeten bekopen met een staatsgreep door een presidentskandidate die geen 5 % van de stemmen had.

Is kernenergie in België als voorbeeld te nemen ?  Stokoude centrales, scheurtjes waar geen antwoord op komt, pannes (wanneer is de volgende ?).

 

Nee, beide artikels schoppen er ook maar op los.

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb snel wat links van internet geplukt, betekent niet dat ik met elk punt akkoord ben. Er is heel wat discussie geweest rond deze studie en de conclusie was meestal dat ze niet correct uitgevoerd is. Wie wil kan het allemaal opzoeken en nalezen. Wel is deze studie overgenomen in de pers zonder dat er iemand de zaken grondig nagekeken heeft en zo krijg je nooit een objektief debat. Het ergste vind ik dat er een pseudo-wetenschappelijk sausje over gegoten wordt terwijl het eigenlijk gewoon een oplijsting van een aantal ideeën is.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/12/2019 om 15:34, Koen C zei:

@Gerard

Blijft nog altijd het feit dat kobalt voor een deel wordt ontgonnen door middel van kinderarbeid.

Akkoord : olieboringen gebeuren ook niet overal volgens de beste sociale normen.

Lithium : Bolivia wou niet alleen de ruwe grondstof leveren, maar ook het afgewerkt product.

En weet je ook waar het meeste kobalt wordt gebruikt???? Tuurlijk niet, anders gebruikte je dit niet als reden...

 

Kobalt wordt vooral gebruikt in de olieraffinaderij, dus eigenlijk is dat een punt VOOR batterijtechnologie. Maar ja, als de algemene media dit zegt, dan volg je maar he.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Dr Nick zei:

En weet je ook waar het meeste kobalt wordt gebruikt???? Tuurlijk niet, anders gebruikte je dit niet als reden...

 

Kobalt wordt vooral gebruikt in de olieraffinaderij, dus eigenlijk is dat een punt VOOR batterijtechnologie. Maar ja, als de algemene media dit zegt, dan volg je maar he.

Dan is jouw informatie ondertussen achterhaald.

Tegenwoordig is de grootste verbruiker / toepassing : batterijen.

 

Cobalt (Co) is a metal used in numerous diverse commercial, industrial, and military applications, many of which are strategic and critical.  On a global basis, the leading use of cobalt is in rechargeable battery electrodes.  Superalloys, which are used to make parts for gas turbine engines, are another major use for cobalt.  Cobalt is also used to make airbags in automobiles; catalysts for the petroleum and chemical industries; cemented carbides (also called hardmetals) and diamond tools; corrosion- and wear-resistant alloys; drying agents for paints, varnishes, and inks; dyes and pigments; ground coats for porcelain enamels; high-speed steels; magnetic recording media; magnets; and steel-belted radial tires.

 

https://www.usgs.gov/centers/nmic/cobalt-statistics-and-information

 

3/5 van de wereldproductie gebeurt in Congo. 

Het land met de beste sociale voorzieningen van de wereld ?

 

Artikel uit 2016 (!), dus niet zo recent en niet uit de "algemene media" (die het eindelijk oppikken) :

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/01/19/kobalt-batterijen-apple-microsoft-samsung-sony-uit-kinderarbeid/


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus jouw oplossing is al die toepassingen met cobalt maar stoppen?

Goed idee, dan gaan er wel andere grondstoffen meer verbruikt worden.

Is er een oplossing? niet direct, we zijn gewoon met te veel in het algemeen.

Vroeger waren er nog oorlogen, ziektes, …. die de populatie onder controle hielden, nu is dat veel minder en blijven we dus toenemen in aantal.

Dat is het grootste probleem, maar daar is geen humane oplossing voor.

Dus ja, cobalt en andere grondstoffen gaan nog lang en nog veel meer gedolven worden.

 

We kunnen proberen onze voetafdruk te verkleinen, maar gemakkelijk is dat niet


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dr Nick zei:

dus jouw oplossing is al die toepassingen met cobalt maar stoppen?

 

Dàt heb ik niet gezegd / geschreven...

 

Maar de "over"fixatie op elektrische wagens (in Europa en China) heeft wel enkele neveneffecten die (nog) niet helemaal gekend zijn (of bewust verzwegen ?) door de "beleidsmakers" (lees : o.a. politici, autofabrikanten).

Hier op het aardgasrijdersforum zijn velen bewust dat elektrische wagens niet alleen de oplossing bieden.

De "mobiliteit" zal verscheiden zijn : elektrisch, fossiel (aardgas, oliederivaten),  synthetisch / groen (groengas, synthetisch gas, etc) maar ook openbaar vervoer (O.V.) dat gesteund wordt door de overheid (en niet gewurgd en afgebouwd).

Te voet en met de fiets mag ook :) .

 

5 uren geleden, Dr Nick zei:

we zijn gewoon met te veel in het algemeen.

Zolang 'groei' (ook in bevolking) zalig makend is.

Zolang 2 wereldgodsdiensten "kindjes maken" als (bijna) hoogste doel zien.

Zolang sommigen verstoken blijven van deftige sociale voorzieningen (pensioen, gezondheidszorg), zijn "veel" kinderen hun sociale verzekering.

 

5 uren geleden, Dr Nick zei:

We kunnen proberen onze voetafdruk te verkleinen, maar gemakkelijk is dat niet

 

Dat klopt dat het niet gemakkelijk is.  Maar daar zou een overheid "sturend" kunnen optreden.

Grote en zware wagens (+ 2 ton met bijhorende verbruik) om dagelijks naar Brussel in de file te rijden ?

Afbouw O.V. , stokken in de wielen steken ivm de uitbouw en vlotte doorstroming (GEN rond Brussel, verkeerslicht beïnvloeding door tram en bus), betalende parkings rond de steden en stations (recent nog het ballonnetje om een fietsparking betalend te maken in Antwerpen) : het nodigt niet uit om het O.V te gebruiken.

Mensen worden daarvan "kwaad" en verliezen hun "geloof" in de politiek.

Vliegtuigen die halfvol vertrekken ?  Vrije markt zeker ?

Reclame ten overvloede voor vlees, verre (vliegtuig)reizen (gekoppeld aan een TV programma op de openbare omroep...).

De quasi onmogelijkheid om oudere auto's milieuvriendelijker te maken in Vlaanderen / België.  Liever een LEugenZone dan de mogelijkheid om de oudere diesel uit te rusten met de nodige technologie (en bijhorende nieuwe  Euronorm).

Nee, de schroothoop op (akkoord, deels gerecycleerd, maar dat kost ook energie en water) of naar (West-)Afrika of Oost-Europa (die mensen hebben blijkbaar geen recht op zuivere lucht ?).

 

Ik kan nog lappen tekst schrijven...

 

De 4 E's in verband met duurzaamheid (wat wordt dat woord veel misbruikt) en ecologie :

Enable, Encourage, Engage, Exemplify  ->

-> faciliteren / mogelijk maken

-> bevorderen / stimuleren

-> engageren 

-> het stellen van voorbeeldgedrag

 

De vier bovenstaande E's : zie jij veel toegepast worden bij "onze" overheid / politieke beslissingen ?

Nee, 100 € boete voor een sigarettenpeuk, 150 € boete voor de LEugenZone binnen te rijden.

Dat is morrelen aan de zijkant.

Het is al zover gekomen dat een gerespecteerd klimatoloog (van Ypersele) pleit voor de levensduurverlenging van 2 oldtimer-kerncentrales >:( .

 

Ik stop nu met schrijven en ga een koffie drinken...

(Voor een standaard kopje koffie van 125 ml, gezet met zeven gram koffie, is 140 liter water nodig geweest)

https://edepot.wur.nl/88715


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

op vele punten moet ik je gelijk geven.

 

over die kerncentrales wil ik even zeggen: kernenergie is zuiverder dan de meeste denken, maar die oldtimers openhouden is niet de oplossing.

Als ze nu zouden werken aan de laatste nieuwe technologie van kerncentrales en die hier in belgie zetten, hebben we de tijd om alternatieven uit te werken.

momenteel is het veel bla bla en weinig boem boem


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een thoriumreactor zou beter zijn volgens deze Nederlandstalige Wikipedia-pagina:

Een Leuvense onderzoeksgroep, bestaande uit Nathal Severijns, Griet Ceulemans en Baldwin Van Gorp onderzoekt hoe thoriumreactors nog voor 2050 energie kunnen leveren op het elektriciteitsnet. Dit verwijst naar een betalend artikel in DS van 5 februari 2019.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Koen C zei:

 

Dàt heb ik niet gezegd / geschreven...

 

Maar de "over"fixatie op elektrische wagens (in Europa en China) heeft wel enkele neveneffecten die (nog) niet helemaal gekend zijn (of bewust verzwegen ?) door de "beleidsmakers" (lees : o.a. politici, autofabrikanten).

Hier op het aardgasrijdersforum zijn velen bewust dat elektrische wagens niet alleen de oplossing bieden.

De "mobiliteit" zal verscheiden zijn : elektrisch, fossiel (aardgas, oliederivaten),  synthetisch / groen (groengas, synthetisch gas, etc) maar ook openbaar vervoer (O.V.) dat gesteund wordt door de overheid (en niet gewurgd en afgebouwd).

Te voet en met de fiets mag ook :) .

 

Zolang 'groei' (ook in bevolking) zalig makend is.

Zolang 2 wereldgodsdiensten "kindjes maken" als (bijna) hoogste doel zien.

Zolang sommigen verstoken blijven van deftige sociale voorzieningen (pensioen, gezondheidszorg), zijn "veel" kinderen hun sociale verzekering.

 

 

Dat klopt dat het niet gemakkelijk is.  Maar daar zou een overheid "sturend" kunnen optreden.

Grote en zware wagens (+ 2 ton met bijhorende verbruik) om dagelijks naar Brussel in de file te rijden ?

Afbouw O.V. , stokken in de wielen steken ivm de uitbouw en vlotte doorstroming (GEN rond Brussel, verkeerslicht beïnvloeding door tram en bus), betalende parkings rond de steden en stations (recent nog het ballonnetje om een fietsparking betalend te maken in Antwerpen) : het nodigt niet uit om het O.V te gebruiken.

Mensen worden daarvan "kwaad" en verliezen hun "geloof" in de politiek.

Vliegtuigen die halfvol vertrekken ?  Vrije markt zeker ?

Reclame ten overvloede voor vlees, verre (vliegtuig)reizen (gekoppeld aan een TV programma op de openbare omroep...).

De quasi onmogelijkheid om oudere auto's milieuvriendelijker te maken in Vlaanderen / België.  Liever een LEugenZone dan de mogelijkheid om de oudere diesel uit te rusten met de nodige technologie (en bijhorende nieuwe  Euronorm).

Nee, de schroothoop op (akkoord, deels gerecycleerd, maar dat kost ook energie en water) of naar (West-)Afrika of Oost-Europa (die mensen hebben blijkbaar geen recht op zuivere lucht ?).

 

Ik kan nog lappen tekst schrijven...

 

De 4 E's in verband met duurzaamheid (wat wordt dat woord veel misbruikt) en ecologie :

Enable, Encourage, Engage, Exemplify  ->

-> faciliteren / mogelijk maken

-> bevorderen / stimuleren

-> engageren 

-> het stellen van voorbeeldgedrag

 

De vier bovenstaande E's : zie jij veel toegepast worden bij "onze" overheid / politieke beslissingen ?

Nee, 100 € boete voor een sigarettenpeuk, 150 € boete voor de LEugenZone binnen te rijden.

Dat is morrelen aan de zijkant.

Het is al zover gekomen dat een gerespecteerd klimatoloog (van Ypersele) pleit voor de levensduurverlenging van 2 oldtimer-kerncentrales >:( .

 

Ik stop nu met schrijven en ga een koffie drinken...

(Voor een standaard kopje koffie van 125 ml, gezet met zeven gram koffie, is 140 liter water nodig geweest)

https://edepot.wur.nl/88715

neem een deca dan,

en straks kost een koffie meer dan een vlucht met ryanair......de maatschappellijke kost slikken we ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...