Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verzamelbericht waar je de onderhoudskosten kan vermelden van de Lancia Ypsilon op CNG.

Hoeveel kost het onderhoud van een Lancia Ypsilon op CNG?
Graag km-stand vermelden en het bedrag van de factuur, samen met de geleverde prestaties.
Help anderen om de kostprijs van het reguliere onderhoud van een CNG-wagen te kunnen inschatten.
Heb je naast het reguliere onderhoud andere kosten? Vermeld deze ook zo gedetailleerd mogelijk 

32[1].jpg

Voorbeeld:
Km-stand: 45.000 km
Klein onderhoud inclusief oliewissel
Prijs onderhoud: 200 euro incl BTW
Extra kosten: 250 euro   :  2 nieuwe voorbanden
Totaal onderhoud: 450 euro

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

• 4 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Km stand : 25 km

Olie bijvullen : 0.8 liter (21,90 € per liter, incl 21% BTW)

Bij aflevering was er dus te weinig olie in af-fabriek... 

Garage heeft dat dus niet gezien / willen zien ?

Totaal kost : 21,90 € (incl 21% BTW)

Km stand : ....

1. Onder garantie : controle sensor remmen. 

Even onverklaarbaar "geslipt" in de Craeybeckx tunnel en nadien op de Ring van Antwerpen bij het remmen op droog wegdek.

Brr, vies gevoel bleef nog ettelijke dagen en kilometers "hangen".

2. Onder garantie : slot achterklep laten nazien / vervangen. 

Het ging niet meer met de hand open (drukknop aan de klep).  Wel met de afstandsbediening. 

Op een Lancia forum had ik al iets dergelijks gelezen.  Maar meestal andersom :) .

Totaal onder garantie : 0,0 €

Km stand : ....

Wat accessoires besteld...

Totaal kost : weet ik niet meer

Km-stand : 30.000 km
Onderhoud (o.a. 4 liter motorolie, oliefilter, 2 bougies, pollenfilter, 1 werkuur à 64,13 € (= incl 21% BTW)
Prijs onderhoud: 351 €  (incl 21% BTW)

Korting met bon "Gratis Check up" : - 16,04 € (incl 21% BTW)

Ruitewissersvloeistof à 0.53 €voor 20 centiliter >:( : vergeten te melden dat het niet hoeft bijgevuld te worden.

In de motor gaat maar 3,2 liter olie -> restant van 0,8 liter meegekregen B| Top !
Totaal onderhoud: 334,96 € (incl 21% BTW)

Km stand : .....  (ergens tussen 30.000 en 60.000 km)

1. Een beetje koelvloeistof bijgevuld

2. Bijna een 1/2 liter motorolie bijgevuld

3. +/- 59.700 km Lampje motorblok knippert bij starten - motor gaat in noodloop na enkele 100-den meter rijden.

Motor af - terug starten - lampje brandt continu (= beter :D ) - rijden : geen probleem. 

Rijden nu constant op benzine : er is geen probleem met de CNG, maar het helpt onze "noodprocedure" doordat er niet wordt overgeschakeld.

"Noodprocedure" : starten - enkele minuten op toeren houden (anders davert motor(tje) er precies uit 9_9) - afzetten - terug starten : OK, gaan met die banaan (met motorbloklichtje aan...)

Km stand 60.000 km

Onderhoud (o.a. 4 liter motorolie, oliefilter, 2 bougies, pollenfilter, luchtfilter, remolie ververst, controle remblokken / schijven voor en remvoeringen achter, storing uitgelezen, testrit, 3,5 werkuur à 66,55 € per uur (= incl 21% BTW)

Storing : bleek 1 kapotte / slechte bougie.
Prijs onderhoud: 546,35 €  (incl 21% BTW)

Ruitewissersvloeistof : niet bijgevuld :) (had ikzelf de dag ervoor vol gedaan + gezegd "niet bijvullen").

In de motor gaat maar 3,2 liter olie -> restant van 0,8 liter NIET meegekregen >:(  Wel 4 liter aangerekend ! 

Mail gaat nog volgen (zegt de betaalster / mijn vrouw / eigenares van de wagen).

Ook voor de remolie wordt "1 aantal" gerekend à 36,30 € (= incl 21% BTW) per "eenheid". 

Volgens het instructieboekje gaat er 0,55 liter in het circuit in...

Nee, de overschot moeten ze echt niet meegeven :) , maar computers kunnen toch ook "achter de komma" rekenen ? :/
Totaal onderhoud: 546,35 €  (incl 21% BTW)

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

• 1 jaar later...
  • 4 weken later...

Ergens eind juni, zoonlief had de auto voor enkele dagen.

Plots telefoon : auto start niet meer...

Vrouw en ik, na het werk,  naar Antwerpen (parking Waalse kaai) en toen bleek dat de batterij volledig plat was.

Niks elektriciteit meer : geen binnenverlichting, na contact aan gebeurde er niks : geen wijzer of lampjes aan in het dashboard, geen uurwerk meer, etc.

Oorzaak : ofwel heeft de batterij het plots begeven (na amper 4 jaar ?) of is er een lampje van de binnenverlichting of het dashboardkastje blijven branden gedurende 5 dagen. 

Dat is de periode dat zoonlief de auto niet heeft gebruikt, na een rit Antwerpen - Leuven.

Depannage laten komen - startbatterij erop - enkele malen moeten proberen - eindelijk gestart geraakt.

Depanneur zei dat de batterij eigenlijk "dood" was (na meting) en raadde aan om zo snel mogelijk een nieuwe te kopen.

Hijzelf had er ook bij à 130,00 € (met 2 jaar garantie). 

Mijn vrouw besliste dan maar om bij hem 1 te kopen en te laten plaatsen.

De oude nam hij mee - ik mocht ze ook houden, vermoed ik, maar ben het vergeten te vragen.

Nadien bij AGS Olen de prijzen van batterijen bekeken : tussen de 90 en 120 € voor een ongeveer even groot model (amperage was verschillend).  Dus ja : iets teveel betaald, maar wel ineens in orde en terug met gerust gemoed op weg.

Totaal te betalen : 130,00 € (incl 21 % BTW) 

(Depannage via Ethias Assistance)

Edit : Morgen zal ik mijn wedervaren met het onderhoud 90.000 km posten.... stay tuned...

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Triest 1

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

• 1 jaar later...
  • 4 jaren later...

Zal ik dan eindelijk eens die wedervaren vertellen van het onderhoud 90.000 km ?

Nee, ik ga de facturen niet opzoeken (heeft mijn vrouw = eigenares auto) (en ze slaapt nu - ziek) 

Ook de prijs niet.

Wel dat de garage een remoliewissel deed ruim 6 maanden eerder dan voorzien....

M.a.w. na 1 1/2 jaar, terwijl voorgeschreven iedere 2 jaar.

De reden : ""anders moest je terugkomen binnen 6 maanden"".

Het was de periode dat we bijna 25.000 km per jaar met de Ypsilon reden.

Dus zo lang zou het niet duren.

En een beetje langer kan ook : je gaat echt niet plots zonder remmen zitten ofzo.

Jaja, remolie is hygroscopisch, maar 6 maanden extra kan echt geen kwaad.

Na aandringen hielden ze de kost van de remolie van de factuur af. 

Die zouden we dan moeten betalen bij het volgende onderhoud.

Goh, vanaf toen zijn we daar niet meer geweest.

Dat is ook toevallig B|

Na al het gedoe dat we hadden met die garage, was het tijd om te veranderen.

Voldoende aan ons verdiend ?  (aankoop, onderhoud, twin-air module, te weinig olie bij aflevering, allerlei accessoires gekocht)

Onderhoud 120.000 km bij die andere (Fiat) garage : geen opmerkingen.

Wel dat de koppeling moeilijk begon te doen.

Nogal lang met voort gereden....

Dan toch uiteindelijk naar de garage : niet alleen de koppeling moest vervangen worden, ook de versnellingsbak had er van af gezien.... :(

Heel de voorbumper moet er dan af om dat allemaal te vervangen.... voor zo'n 3.000 € (inbegrepen onderhoud en versnellingsbakolie).

Pfff.

Enkele maanden later, rijdt er een auto het voortuinmuurtje aan flarden.

De brokstukken van het muurtje vliegen tegen de auto.

De Ypsilon en mijn Y krijgen nog een "zandstralen" (of "glasstralen" ?) van zijn kapotte voorruit.

Verzekeringskwestie - carrossier - nieuwe voorbumper (zo blijf je bezig) - nieuwe voorruit (de oude was "geglasstraald") - hier en daar opnieuw spuiten.

Pfff.

Fiat garage stopt ermee (pensioen) en volgend onderhoud 150.000 km bij een mechanieker die er heeft gewerkt.

Geen problemen, geen opmerkingen.

aangepast door Koen C
  • Triest 2

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Geplaatst:

Geen geluk gehad met dat kleine karretje tot nu toe. Als je dan naast een onbetrouwbare auto ook nog een slechte garage hebt, ben je echt wel dubbel gechareld.

Geplaatst:

@Josy Onbetrouwbaar is veel gezegd.

Ja, ivm cruise-control en turbo(otje).

Nee, betreft starten en rijden. 

Nooit in de steek gelaten (behalve platte batterij nadat lampje van slecht gesloten dashboard kastje is blijven branden voor een hele week).

We hebben er met veel plezier in gereden en na 10 jaar en 3 maanden (+/- 165.000 km) verkocht.

Daar open ik een ander topic over.

De 0.8 twin-air is niet aan te raden (vind ik).

Anderen vinden die motor heel goed.

Ikzelf verkies eerder de 1.2 FIRE motor (ook geleverd in de Ypsilon 5-deur).

In Nederland en Italië zelfs met LPG.

De ouwe, getrouwe FIRE motor :x  :D

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...