Aardgasrijder Geplaatst: 2 september 2016 Geplaatst: 2 september 2016 Verzamelbericht waar je de onderhoudskosten kan vermelden van de Lancia Ypsilon op CNG. Hoeveel kost het onderhoud van een Lancia Ypsilon op CNG? Graag km-stand vermelden en het bedrag van de factuur, samen met de geleverde prestaties. Help anderen om de kostprijs van het reguliere onderhoud van een CNG-wagen te kunnen inschatten. Heb je naast het reguliere onderhoud andere kosten? Vermeld deze ook zo gedetailleerd mogelijk Voorbeeld: Km-stand: 45.000 km Klein onderhoud inclusief oliewissel Prijs onderhoud: 200 euro incl BTW Extra kosten: 250 euro : 2 nieuwe voorbanden Totaal onderhoud: 450 euro Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Koen C Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 (aangepast) Km stand : 25 km Olie bijvullen : 0.8 liter (21,90 € per liter, incl 21% BTW) Bij aflevering was er dus te weinig olie in af-fabriek... Garage heeft dat dus niet gezien / willen zien ? Totaal kost : 21,90 € (incl 21% BTW) Km stand : .... 1. Onder garantie : controle sensor remmen. Even onverklaarbaar "geslipt" in de Craeybeckx tunnel en nadien op de Ring van Antwerpen bij het remmen op droog wegdek. Brr, vies gevoel bleef nog ettelijke dagen en kilometers "hangen". 2. Onder garantie : slot achterklep laten nazien / vervangen. Het ging niet meer met de hand open (drukknop aan de klep). Wel met de afstandsbediening. Op een Lancia forum had ik al iets dergelijks gelezen. Maar meestal andersom . Totaal onder garantie : 0,0 € Km stand : .... Wat accessoires besteld... Totaal kost : weet ik niet meer Km-stand : 30.000 km Onderhoud (o.a. 4 liter motorolie, oliefilter, 2 bougies, pollenfilter, 1 werkuur à 64,13 € (= incl 21% BTW) Prijs onderhoud: 351 € (incl 21% BTW) Korting met bon "Gratis Check up" : - 16,04 € (incl 21% BTW) Ruitewissersvloeistof à 0.53 €voor 20 centiliter : vergeten te melden dat het niet hoeft bijgevuld te worden. In de motor gaat maar 3,2 liter olie -> restant van 0,8 liter meegekregen Top !Totaal onderhoud: 334,96 € (incl 21% BTW) Km stand : ..... (ergens tussen 30.000 en 60.000 km) 1. Een beetje koelvloeistof bijgevuld 2. Bijna een 1/2 liter motorolie bijgevuld 3. +/- 59.700 km Lampje motorblok knippert bij starten - motor gaat in noodloop na enkele 100-den meter rijden. Motor af - terug starten - lampje brandt continu (= beter ) - rijden : geen probleem. Rijden nu constant op benzine : er is geen probleem met de CNG, maar het helpt onze "noodprocedure" doordat er niet wordt overgeschakeld. "Noodprocedure" : starten - enkele minuten op toeren houden (anders davert motor(tje) er precies uit ) - afzetten - terug starten : OK, gaan met die banaan (met motorbloklichtje aan...) Km stand 60.000 km Onderhoud (o.a. 4 liter motorolie, oliefilter, 2 bougies, pollenfilter, luchtfilter, remolie ververst, controle remblokken / schijven voor en remvoeringen achter, storing uitgelezen, testrit, 3,5 werkuur à 66,55 € per uur (= incl 21% BTW) Storing : bleek 1 kapotte / slechte bougie. Prijs onderhoud: 546,35 € (incl 21% BTW) Ruitewissersvloeistof : niet bijgevuld (had ikzelf de dag ervoor vol gedaan + gezegd "niet bijvullen"). In de motor gaat maar 3,2 liter olie -> restant van 0,8 liter NIET meegekregen Wel 4 liter aangerekend ! Mail gaat nog volgen (zegt de betaalster / mijn vrouw / eigenares van de wagen). Ook voor de remolie wordt "1 aantal" gerekend à 36,30 € (= incl 21% BTW) per "eenheid". Volgens het instructieboekje gaat er 0,55 liter in het circuit in... Nee, de overschot moeten ze echt niet meegeven , maar computers kunnen toch ook "achter de komma" rekenen ? Totaal onderhoud: 546,35 € (incl 21% BTW) 15 januari 2017 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Populair bericht Koen C Geplaatst: 22 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 22 juni 2018 (aangepast) 't Wordt nog eens tijd om een update te doen... Km stand 61.840 km Storing, geconstateerd / gemeld bij het onderhoud van 60.000 km (59.851 om exact te zijn), bleek dus niet een kapotte bougie te zijn. Wel : het "kleppenregelblok". Anders gezegd : de twin-air module. Beschrijving = een mooi blok metaal met allerlei kanaaltjes voor de olie etc. Het internet staat er vol van dat er problemen kunnen zijn met die twin-air (of multi-air module). Na bijna 1 uur "op gesprek" in een privé lokaal, zouden een deel van de kosten (de "module zelf) door de garage of de importeur op hun genomen worden. Tegemoetkoming : +/- 500 € aan materiaal. Vervangwagen : gratis (à 100 € voor enkele dagen een camion Peugeot Partner). Totaal te betalen na reparatie : 580,80 € (incl 21 % BTW) Rechtsbijstand verzekering aangesproken voor ook die kosten terug te krijgen, beroepend op een EU wetgeving dat sommige zaken ook langer dan 2 jaar moeten meegaan. Verzekering had dit niet goed begrepen.... en schreef een brief die beroep deed op de wettelijke garantie van 2 jaar... jaja, die was al 6 maand voorbij . Nadien, toen we nog eens melden over die EU wetgeving : dat kenden ze niet / nooit van gehoord. Makelaar-van-mijn-kl... Verzekering bij hen zal opgezegd worden. Update vandaag : te laat om op te zeggen.... nog een jaar erbij... Km stand 78.008 km Voorste banden vervangen + balanceren + ventielen + milieubijdrage. Merk : Good-Year 175/65 SR 15 Efficiency Grip 84 T Bandencentrale Lubaco te Lier. Totaal te betalen : 165,71 € (Incl 21 % BTW) Km stand 89.991 km Keuring 2 gastanks bij een erkende installateur (AGS te Olen). Totaal te betalen : 133,10 € (incl 21 % BTW) Km stand 89.998 km Technische Keuring te Geel. - Keuring personenauto : 31,70 - CNG vignet : 5,10 - Digitalisering COC : 2,30 - Toeslag 1e keuring <= 3,5 t : 4,00 - Periodieke keuring NGV : 17,30 - Milieukeuring : 4,00 Totaal te betalen : 64,40 € (incl 21 % BTW) Binnen 3 weken onderhoud 90.000 km : ben benieuwd welke verrassingen er te voorschijn zullen komen.... 22 juni 2018 aangepast door Koen C 3 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Koen C Geplaatst: 18 juli 2018 Geplaatst: 18 juli 2018 (aangepast) Ergens eind juni, zoonlief had de auto voor enkele dagen. Plots telefoon : auto start niet meer... Vrouw en ik, na het werk, naar Antwerpen (parking Waalse kaai) en toen bleek dat de batterij volledig plat was. Niks elektriciteit meer : geen binnenverlichting, na contact aan gebeurde er niks : geen wijzer of lampjes aan in het dashboard, geen uurwerk meer, etc. Oorzaak : ofwel heeft de batterij het plots begeven (na amper 4 jaar ?) of is er een lampje van de binnenverlichting of het dashboardkastje blijven branden gedurende 5 dagen. Dat is de periode dat zoonlief de auto niet heeft gebruikt, na een rit Antwerpen - Leuven. Depannage laten komen - startbatterij erop - enkele malen moeten proberen - eindelijk gestart geraakt. Depanneur zei dat de batterij eigenlijk "dood" was (na meting) en raadde aan om zo snel mogelijk een nieuwe te kopen. Hijzelf had er ook bij à 130,00 € (met 2 jaar garantie). Mijn vrouw besliste dan maar om bij hem 1 te kopen en te laten plaatsen. De oude nam hij mee - ik mocht ze ook houden, vermoed ik, maar ben het vergeten te vragen. Nadien bij AGS Olen de prijzen van batterijen bekeken : tussen de 90 en 120 € voor een ongeveer even groot model (amperage was verschillend). Dus ja : iets teveel betaald, maar wel ineens in orde en terug met gerust gemoed op weg. Totaal te betalen : 130,00 € (incl 21 % BTW) (Depannage via Ethias Assistance) Edit : Morgen zal ik mijn wedervaren met het onderhoud 90.000 km posten.... stay tuned... 18 juli 2018 aangepast door Koen C 1 1 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Populair bericht Koen C Geplaatst: 15 juni 2020 Populair bericht Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) Oei, ik sta precies een beetje achter met het publiceren van de (onderhouds)kosten .... Ik zal eens op zoek gaan naar de kosten van 90.000 en 120.000 km. Gelukkig niks extra gehad tussentijds. Effe eerst een sprong naar vandaag, autokeuring. Iets meer dan 1 week geleden een afspraak gemaakt. Mail terug gekregen met wat allemaal te doen, o.a. het verloop : Quote Verloop van de keuring: Onze medewerker zal aanwijzingen geven wat van u verwacht wordt – op basis van het uitgangspunt "social distancing" of het voertuig van u overnemen aan de poort (drop & go). Gelieve vóór aanvang van de keuring het volgende voor te bereiden: melden aan de medewerker (min. 1,5 m afstand) voor welke keuring u komt alle gordels vastklikken en alle ramen geopend sleutel van het voertuig in het contactslot laten of op passagiersstoel leggen boorddocumenten klaar leggen op de passagiersstoel Misschien wordt de auto dus "overgenomen", misschien ook niet ? Mijn vrouw (de eigenares) gaat zelf. Vlot aanschuiven - zij die geen afspraak hadden : fiiiiiiiiile ! Alle papieren klaarleggen, alle gordels inklikken, alle ramen open (= nieuw, Covid-19-maatregel ga ik van uit). Eerst papieren afgeven. Dan uitstappen en rond de gebouwen richting kassa. Buiten wachten totdat je auto komt buitengereden. Buiten staat een grote luidspreker die je naam + auto afroept. En dan betalen + papieren controleren (alle papieren terug ? datum volgende keuring ? allemaal OK) Groene kaart ! Yeah Km stand 126.552 km Technische Keuring te 2390 Malle. - Keuring personenauto : 32,70 (+ 1,00 € t.o.v. 2018) - CNG vignet : 5,30 (+0.20 € t.o.v. 2018) - Periodieke keuring NGV : 17,80 (+0.50 € t.o.v. 2018) - Milieukeuring : 4,20 (+0.20 € t.o.v. 2018) Totaal te betalen : 60,00 € (incl 21 % BTW) 15 juni 2020 aangepast door Koen C 3 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Koen C Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari (aangepast) Zal ik dan eindelijk eens die wedervaren vertellen van het onderhoud 90.000 km ? Nee, ik ga de facturen niet opzoeken (heeft mijn vrouw = eigenares auto) (en ze slaapt nu - ziek) Ook de prijs niet. Wel dat de garage een remoliewissel deed ruim 6 maanden eerder dan voorzien.... M.a.w. na 1 1/2 jaar, terwijl voorgeschreven iedere 2 jaar. De reden : ""anders moest je terugkomen binnen 6 maanden"". Het was de periode dat we bijna 25.000 km per jaar met de Ypsilon reden. Dus zo lang zou het niet duren. En een beetje langer kan ook : je gaat echt niet plots zonder remmen zitten ofzo. Jaja, remolie is hygroscopisch, maar 6 maanden extra kan echt geen kwaad. Na aandringen hielden ze de kost van de remolie van de factuur af. Die zouden we dan moeten betalen bij het volgende onderhoud. Goh, vanaf toen zijn we daar niet meer geweest. Dat is ook toevallig Na al het gedoe dat we hadden met die garage, was het tijd om te veranderen. Voldoende aan ons verdiend ? (aankoop, onderhoud, twin-air module, te weinig olie bij aflevering, allerlei accessoires gekocht) Onderhoud 120.000 km bij die andere (Fiat) garage : geen opmerkingen. Wel dat de koppeling moeilijk begon te doen. Nogal lang met voort gereden.... Dan toch uiteindelijk naar de garage : niet alleen de koppeling moest vervangen worden, ook de versnellingsbak had er van af gezien.... Heel de voorbumper moet er dan af om dat allemaal te vervangen.... voor zo'n 3.000 € (inbegrepen onderhoud en versnellingsbakolie). Pfff. Enkele maanden later, rijdt er een auto het voortuinmuurtje aan flarden. De brokstukken van het muurtje vliegen tegen de auto. De Ypsilon en mijn Y krijgen nog een "zandstralen" (of "glasstralen" ?) van zijn kapotte voorruit. Verzekeringskwestie - carrossier - nieuwe voorbumper (zo blijf je bezig) - nieuwe voorruit (de oude was "geglasstraald") - hier en daar opnieuw spuiten. Pfff. Fiat garage stopt ermee (pensioen) en volgend onderhoud 150.000 km bij een mechanieker die er heeft gewerkt. Geen problemen, geen opmerkingen. 25 januari aangepast door Koen C 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Josy Geplaatst: 26 januari Geplaatst: 26 januari Geen geluk gehad met dat kleine karretje tot nu toe. Als je dan naast een onbetrouwbare auto ook nog een slechte garage hebt, ben je echt wel dubbel gechareld.
Koen C Geplaatst: 28 januari Geplaatst: 28 januari @Josy Onbetrouwbaar is veel gezegd. Ja, ivm cruise-control en turbo(otje). Nee, betreft starten en rijden. Nooit in de steek gelaten (behalve platte batterij nadat lampje van slecht gesloten dashboard kastje is blijven branden voor een hele week). We hebben er met veel plezier in gereden en na 10 jaar en 3 maanden (+/- 165.000 km) verkocht. Daar open ik een ander topic over. De 0.8 twin-air is niet aan te raden (vind ik). Anderen vinden die motor heel goed. Ikzelf verkies eerder de 1.2 FIRE motor (ook geleverd in de Ypsilon 5-deur). In Nederland en Italië zelfs met LPG. De ouwe, getrouwe FIRE motor 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen