Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Motor start vlotter op benzine dan op CNG

CNGarni

Aanbevolen berichten

Ik dacht in het begin dat het "ingebeeld" was, maar ik merk elke keer hoeveel opvallend "sneller"/"soepeler" de motor start op benzine (super 98).

Betreft een VW Golf CNG.

Met warme/koude motor heeft het niet te maken. Gaat gewoon echt vlotter het starten (merk je aan de start-stop systeem).

Is dit ook iemand anders opgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de fiat doblo heb je géén keuze, deze start altijd op benzine om dan automatisch over te gaan op gas.

Soms slaat de motor niet van de eerste keer aan, en/of gaat die op te lage toeren en valt uit, als uitleg kreeg ik in de garage te horen dat dit te maken heeft met de benzine die zijn "punch" kwijt zou zijn door te "verouderen"(!?).

Ik tank gemiddeld om de 6 weken (als de CNG het doet!), een 14 à 15l op een bak van 20l.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er eens op letten, maar het is me niet opgevallen tot op heden.
Hoor je een ander geluid bij starten op benzine of CNG?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er eens een geluidsopname maken en het hier tonen, het is best opvallend! 

Op CNG starten (bv aan de lichten na start-stop) is bijna diesel-achtig (ik overdrijf), starten op benzine gaat ultra-vlotjes. 

Het is Brrrrrrbrrrbrrrr tegenover brrrrrr. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga bewust morgen een stukje op benzine rijden, want mijn tank is bijna leeg en zal met mijn gsm een geluidsopname maken. Uiteraard met de deuren en open, want in de auto hoor je bijna niets :D

Als ik iets anders merk bij CNG tov starten op benzine laat ik het je weten :D

Hoeveel km heb je ondertussen met je wagen? Ik exact 18.001 km op bijna 1 jaar 9_9

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kristiaan Ik heb één keer benzine getankt (halfvol ongeveer) op 18 januari. Diezelfde benzine zit er nog steeds in, ik moet eigenlijk nooit op benzine rijden, enkel die 1 à 2km na het tanken. Ik heb nog niet gemerkt dat die benzine nu minder "punch" zou hebben dan in het begin. Voor de rest kan ik beamen wat Lange_666 al aanhaalde: in de lage toeren lijkt hij wat in te houden tot de turbo op dreef komt. Dat valt precies wat minder op bij het rijden op benzine. Maar aangezien ik zo weinig op benzine rij kan het ook toeval of inbeelding zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit aan 7400km op 5 maanden. Ik ga er ook eens een geluidsopname maken, volgende keer als ik tank. Maar het was niet ingebeeld :D

Had op een moment: "tiens, dat startte vlot zeg", "ah, heb net getankt, dat was op benzine".

Sindsdien op gelet en het lijkt me echt zo :-D

Nu voor mezelf eens opnemen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is enkel het starten dat vlotter gaat (volgens mij althans), het geluid al rijdend op benzine of gas, daar merk ik niets van. Heb eens een "blinde" test gedaan met mijn vriendin en we konden na het tanken niet zeggen wanneer de motor was overgeschakeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen dat laatste klopt, daar merk ik ook niets van.
Het enige dat ik wel merk, is hetgeen Gastanker en Lange_666 aangeven, wanneer je laag ik je toeren rondrijdt dat de turbo bij CNG trager werkt dan bij benzine. Dit valt me op, maar stoort me niet.
Ik rij over het algemeen economisch rond, af en toe wil ik mij wel eens laten gaan, maar dan moet er een zwaardere auto in de buurt zijn die denkt dat hij van een aardgasauto kan wegspurten... 9_9

• Hahaha 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, CNGarni zei:

Ik zit aan 7400km op 5 maanden. Ik ga er ook eens een geluidsopname maken, volgende keer als ik tank. Maar het was niet ingebeeld :D

Had op een moment: "tiens, dat startte vlot zeg", "ah, heb net getankt, dat was op benzine".

Sindsdien op gelet en het lijkt me echt zo :-D

Nu voor mezelf eens opnemen ;-)

als je net getankt had, was uw motor nog warm. zou dat niet geholpen kunnen hebben om een benzinemotor vlotter aan de praat te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is wat ik aangaf in mijn eerste post, dat mijn motor vlotter start als hij warm is, daar twijfel ik niet aan.

Het is dat ik het merk (of denk te merken, morgen ga ik waarschijnlijk kunnen testen) aan het start-stop systeem.

Als de motor stilvalt aan de lichten en ik rij op cng, licht springt op groen, dan merk je bij het aantikken van het gaspedaal dat het "trager" (en met meer gebrom) gaat dan aantikken met benzine als het start-stop systeem werkt. Het gaat dus niet over het starten van de motor met de sleutel (ik moet nog draaien)... ;)

Misschien beeld ik het mij in, maar ik ben/was zo overtuigd :-D Ik ga het gewoon opnemen en daarna naar de psychiater :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel 3 koude starts op gas getest
1 warme start op gas.
Straks ga ik tanken, maar ik ga halverwege op benzine omschakelen, want de tank is zo goed als leeg, dan test ik het nog eens op benzine.

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Gastanker zei:

@kristiaan Ik heb één keer benzine getankt (halfvol ongeveer) op 18 januari. Diezelfde benzine zit er nog steeds in, ik moet eigenlijk nooit op benzine rijden, enkel die 1 à 2km na het tanken. Ik heb nog niet gemerkt dat die benzine nu minder "punch" zou hebben dan in het begin. .......

Dat is ook mijn gedacht. Ik haalde maar aan wat ze mij in de garage vertelde, en dat is al wel eens meer niet juist gebleken! :-(

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen verschil gemerkt bij benzine of CNG bij het starten met sleutel of via de start/stop functie van de wagen.
Bij de test heb ik wel niet koud kunnen starten van benzine, enkel bij CNG.
De auto was warmgedraaid toen ik de test bij benzine deed.

Ik ben de geluidsfragmenten aan het terug beluisteren.... maar euhm..... ik heb de gsm uit de wagen gestoken maar ik hoor bij niets :D
Dju een CNG-wagen is toch stil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bewijs :D

Het was overduidelijk, het opnemen was minder evident (straatlawaai en dergelijke).

Je hoort eerst de motor op benzine starten (na een tankbeurt), daarna op CNG (net voor de tankbeurt), daarna ter vergelijking hetzelfde fragment van starten op benzine.

Zoals gezegd, dit is starten met start-stop maar heb voor mezelf ook met de sleutel starten getest, het is ook stuk korter en vlotter dan starten op CNG!

Benzine - CNG - benzine.wav

Voor de nieuwsgierigen: H-gas of L-gas start naar mijn oren hetzelfde. Het fragment is met H+-gas zelfs ;-)

aangepast door CNGarni
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn B-klasse merk ik dat onderin de toeren/stationair de auto lekkerder loopt op benzine of H-gas. Bij L-gas wil die soms iets onregelmatiger zijn.

Ik merk dus wel verschil onderin de toeren tussen L en H gas.

Starten is mij nog nooit opgevallen, maar ga het eens testen.

Het zou denk ik heel goed te verklaren zijn dat benzine beter start, omdat benzine sneller ontbrandt. Gas ontbrandt relatief traag wat je denk ik misschien terugziet bij het starten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Groengas zei:

Het zou denk ik heel goed te verklaren zijn dat benzine beter start, omdat benzine sneller ontbrandt. Gas ontbrandt relatief traag wat je denk ik misschien terugziet bij het starten.

Dat was ook mijn idee. Vroeg het mij ook af of het anderen opviel ;-)

Vond je mijn geluidsfragment duidelijk genoeg? Ik vind het persoonlijk zeer duidelijk (tussen de bijgeluiden door) en reflecteert wat ik in de praktijk hoor (uiteraard zou je bijna zeggen :-D ). ;-)

Ben gisteren opnieuw gaan tanken (2x op 2 dagen, tank niet helemaal leeg, maar passeerde Hoboken) en het was gewoon weer zo duidelijk.

Vraag me enkel af of het implicaties heeft op de starter :-P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...