Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Hillfire

Cng Caddy start niet meer op benzine.

Recommended Posts

Mijn cng Caddy 2.0 van 2011 start sinds kort direct op cng (groene cng indicatie) en niet op benzine. Als de cng op is schakeld hij wel gewoon  over op benzine. Bij de VW garage hebben ze geen storing bij het uitlezen kunnen vinden. Weet iemand hoe dit weer te verhelpen is. De winter komt er aan en dan is het wel fijn als hij dan wel op benzine start. 

3 uren geleden, Hillfire zei:

De winter komt er aan en dan is het wel fijn als hij dan wel op benzine start. 

Denk je echt dat ie in de winter altijd eerst op benzine start? Dan moet daar toch ook literatuur (of handleiding) van bestaan.

Ik ben er toch niet 100% zeker van dat die, wanneer het echt koud is, steeds op benzine start.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

@Hillfire  ik heb een Touran met 1.4 TSI motor en uit 2010.

De motor start altijd op CNG, behalve nu wanneer hij buiten heeft geslapen en het zowat onder de 4-5 graden is geweest.

De ene dag start hij op benzine, de andere op CNG.

Vraagje, voorheen startte je wagen altijd op benzine? Ook toen het warm(er) was?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Klopt helemaal. Heb de Caddy nu 4 jaar en dit doet hij nu de laatste 3 maanden. De VW dealer heeft dat toen ik hem kocht ook aangegeven. Eerst gaat alleen een blauw lampje branden en loopt de Caddy op benzine en als de Caddy op bedrijfstemperatuur is na een minuut of zo dan gaat het blauwe lampje uit en het groene lampje van de Cng gaat dan branden en loopt hij op Cng.

Dat blauwe lampje is de temperatuur van het koelwater en brandt altijd in het begin, als ik nu op CNG of benzine start. Het is inderdaad wel zo, wanneer het koud buiten is, dat de wagen pas zal omschakelen van benzine naar CNG, als dit lampje uit gaat. In de zomer heb ik dit niet, dan start mijn wagen op CNG, ook wanneer het koelwater van de wagen nog koud is.

Ik heb niet zo dadelijk een verklaring of oorzaak voor hetgeen je aangeeft.

Aangezien je zegt dat wanneer de CNG op is, je wagen omschakelt op benzine, denk ik niet dadelijk aan een storing van de GDR (gasdrukregelaar). Deze GDR lijkt dus wel te werken.
De bougies zijn ook niet versleten denk ik... want dan zou je storingen hebben of zou de wagen niet op CNG rijden, maar wel op benzine.

Het is momenteel gissen, maar zoals ik je verhaal lees zie ik niet echt een probleem. Het lijkt me eerder dat dit altijd zo moest werken zoals bij mijn 1.4 TSI.
De Caddy met 2.0 motor heeft dezelfde technologie als mijn 1.4 Touran, enkel een andere motor, maar de onderdelenlijn is dezelfde. Bij koude temperaturen zou de wagen normaal gesproken wel eerst op benzine moeten lopen en dan pas op CNG, ik zou bijna gokken op een defecte temperatuursensor... maar dan zou je een foutmelding moeten hebben en zou de wagen eerder op benzine draaien dan op CNG.

Ik kan je dus niet echt verder helpen.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Vanmorgen moest mijn vrouw 3x herstarten voor de motor bleef draaien. Ik heb nog steeds het probleem van de mogelijk verstopte sproeiers voor benzine. Ik heb nooit anders geweten dan dat mijn Caddy Maxi start op CNG (behalve na het tanken). Krijg ik problemen als ik even wat extra gas geef bij de eerste start in de ochtend? Mijn auto staat namelijk altijd buiten. 

Begin oktober heb ik een afspraak vastgelegd met de garage (na mijn onderhoud van 110.000km waarbij ik het probleem al aanhaalde) en deze is op 21 november. Moet ik mij voor die 10 dagen nog aan problemen verwachten? Help ik mijn motor naar ...?

Edited by JJR

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Op 10/11/2019 om 10:21, Hillfire zei:

De VW dealer heeft dat toen ik hem kocht ook aangegeven. Eerst gaat alleen een blauw lampje branden en loopt de Caddy op benzine en als de Caddy op bedrijfstemperatuur is na een minuut of zo dan gaat het blauwe lampje uit en het groene lampje van de Cng gaat dan branden en loopt hij op Cng.

Heeft de verkoper u geen "blaaskes" wijsgemaakt ?

De kleur duidt blijkbaar enkel aan of de koelvloeistof op temperatuur is ?

Heeft blijkbaar niks met CNG of benzine te maken.

Lees wat de ervaring van Aardgasrijder is ivm die lampjes  :

Op 10/11/2019 om 11:07, Aardgasrijder zei:

Dat blauwe lampje is de temperatuur van het koelwater en brandt altijd in het begin, als ik nu op CNG of benzine start. Het is inderdaad wel zo, wanneer het koud buiten is, dat de wagen pas zal omschakelen van benzine naar CNG, als dit lampje uit gaat.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

22 uren geleden, JJR zei:

Ik heb nog steeds het probleem van de mogelijk verstopte sproeiers voor benzine.

Hoeveel keer / kilometer heb je al de benzine "opgereden" met een product erin ?

Zo'n busje is normaal goed voor een 40 à 60 liter benzine.

Indien je maar een brandstoftank van 10 à 15 liter hebt : zeker 4 keer een volle tank "leegrijden" (niet helemaal, maar bijna) met telkens een kwart van dat busje erin.

Eventueel nogmaals herhalen met een nieuw busje van dat product.

Ik weet het : het klinkt "vermoeiend" en een heel gedoe.

Maar beter dat, dan 4 nieuwe injectoren aangerekend door de garage...

Edited by Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

14 uren geleden, Koen C zei:

Hoeveel keer / kilometer heb je al de benzine "opgereden" met een product erin ?

Zo'n busje is normaal goed voor een 40 à 60 liter benzine.

Indien je maar een brandstoftank van 10 à 15 liter hebt : zeker 4 keer een volle tank "leegrijden" (niet helemaal, maar bijna) met telkens een kwart van dat busje erin.

Eventueel nogmaals herhalen met een nieuw busje van dat product.

Ik weet het : het klinkt "vermoeiend" en een heel gedoe.

Maar beter dat, dan 4 nieuwe injectoren aangerekend door de garage...

je moet het product inderdaad wat tijd geven om de vervuiling weg te werken

zelf heb ik ongeveer 800km op benzine moeten rijden (ter info, ik doe gemiddeld ongeveer 80-100km/dag),

met telkens toevoegen van het product tijdens tanken van benzine.

• Bedankt 1