Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
Lage Emissie Zone

Het gevaar van elektrische wagens

Recommended Posts

Rijdende bommen: Weer een horrorverhaal van een overlevende van botsing met e-auto

 Posted on 08/11/2019    
getty-brandende-auto.jpg

Afbeelding (illustratief): (7).

—————————————————————————————————————————————-

Hoe de gedwongen omschakeling op e-auto’s een einde zal maken aan onze vrijheid van vervoer – Internationale Energie Agentschap: Efficiënter maken bestaande brandstof auto’s bespaart 300% meer energie dan overgang op e-auto’s

—————————————————————————————————————————————-

Ze zijn zwaar, duur, hebben enorm veel stroom en laadtijd nodig, en de winning van metalen voor de benodigde accu’s richt in landen zoals Bolivia grote milieuverwoestingen aan. Als de extreem veel energie kostende winning van die metalen wordt meegerekend, dan zijn elektrische auto’s zelfs vervuilender dan moderne diesels (5)(6). Maar wellicht het belangrijkste argument tegen de omschakeling op e-auto’s is het feit dat het potentiële rijdende bommen zijn die al bij kleine botsingen kunnen exploderen. Bovendien kan het wel 72 uur duren voordat een accu-brand is geblust, waardoor één ongeluk met een Tesla of andere e-car urenlange files kan veroorzaken.

Auto pilot faalt, vlammen tot aan de boomkruin

De 57 jarige Dominik Freymuth uit München was op 3 oktober met zijn Tesla S85D –aanschafprijs: meer dan € 100.000,- – onderweg naar Salzburg, toen hij vanwege een lichte verkoudheid een hoestbonbon uit het handschoenenkastje wilde pakken. Hij zette de Tesla op de auto-pilot, maar schrok zich een hoedje toen deze de auto al na enkele seconden op de tegenovergestelde rijbaan stuurde.

Freymuth rukte in paniek het stuur naar rechts, waardoor het voertuig met 60 km/uur tegen een boom botste. De auto vloog onmiddellijk in brand. Gelukkig schoot de 70 jarige automobilist Josef Blösl, die achter hem reed, te hulp. Toen hij het slachtoffer uit zijn auto wilde trekken volgde echter een grote knal, waardoor Freymuth even dacht dat zowel hij als zijn helper het niet zouden overleven.

Toch lukt het Blösl om hem eruit te halen. Met behulp van drie anderen die ook waren gestopt sleepten ze de zwaargewonde Freymuth bij de brandende Tesla vandaan. ‘En toen explodeerde er wéér iets,’ herinnert hij zich. De vlammen rijkten tot aan de boomkruin.

72 uur blustijd met 11.000 liter water

Twee weken lang lag hij in het ziekenhuis, waarvan vier dagen op de I.C.. Omdat hij veel rook had ingeademd, hoest hij nog steeds. Door de zware metalen in de accu kon de brandweer het wrak van zijn Tesla niet blussen, waardoor deze 72 uur in een speciale container met 11.000 liter water moest worden gedompeld. Dat water is nu zo vervuild, dat de verwerking ervan 250 euro per 1000 liter kost.

‘Nooit meer een e-auto’

De Duitser had de Tesla aangeschaft omdat hij vanwege de fijnstofdiscussie bang was niet meer in de binnenstad van München te mogen komen. Omdat hij nog steeds geen idee heeft waarom een botsing met slechts 60 km/uur tot zo’n inferno leidde, wat hem bijna zijn leven heeft gekost, heeft hij een advocaat ingeschakeld.

Van de (door de overheid sterk gepromote) e-auto koorts is hij meteen genezen. ‘Ik koop er nooit meer een. Dat kan ik alleen al tegenover de mensen die mijn leven hebben gered niet verantwoorden.’

Nederlandse brandweer waarschuwt voor veiligheid

Wereldwijd worden met de regelmaat van de klok ongelukken gemeld met Tesla’s, die meestal na een aanrijding –maar een enkele keer ook spontaan, zoals in China- exploderen en in vlammen opgaan.  Onlangs sloeg ook de Nederlandse brandweer alarm dat e-auto’s veel moeilijker te blussen zijn, en het veiligheidsrisico daarom toeneemt naarmate er meer van op de weg komen. (2)(4)

Efficiënter maken brandstof auto’s bespaart 300% meer energie

In de propaganda van overheid en media wordt ook altijd ‘vergeten’ het feit te melden dat er het equivalent van 80 tot 300 olievaten energie nodig is om een accu te maken die de energie van één zo’n vat kan leveren. Daarmee wordt de zogenaamde CO2 winst (voor zover die al van belang zou zijn) in één klap weggevaagd. Het Internationale Energie Agentschap stelt dan ook dat het efficiënter maken van brandstof auto’s 300% meer energie zal besparen dan alle e-auto’s die in 2040 op de weg moeten rijden. (3)

Alles pleit tegen de e-auto

Werkelijk alles pleit tegen de omschakeling op elektrische auto’s. Op het gebied van financiën (alleen al de accu van een e-auto kost meer dan € 10.000,-), economie, milieu/klimaat, technologie, verkeer, en dus ook veiligheid scoort de e-auto vergeleken met moderne brandstof auto’s (ook diesels) een zware onvoldoende, en is er voorlopig nog geen substantiële verbetering in zicht. Geen wonder dat in de meeste landen de verkopen maar niet op stoom willen komen, en torenhoge miljardensubsidies plus ‘zachte’ dwangmaatregelen nodig zijn om burgers zover te krijgen een peperdure potentiële rijdende bom aan te schaffen.

Stappenplan naar het einde van vrijheid van vervoer

Los van de klimaathype, waar fabrikanten en overheid flink aan verdienen, ligt een van de mogelijke doelen waarom e-auto’s dan toch zo gepromoot worden wat verder weg in de toekomst. Het stappenplan dat moet leiden naar het einde van de vrijheid van vervoer voor het overgrote deel van het volk lijkt er ongeveer als volgt uit te zien:

* Zorg er met valse klimaatpropaganda en hoge subsidies voor dat een substantieel deel van de automobilisten met een e-auto de weg opgaat;

* Creëer op deze wijze een almaar groter wordend veiligheids- en verkeersprobleem omdat er steeds meer ernstige ongelukken gebeuren, en wegen urenlang moeten worden afgesloten vanwege accubranden en -explosies, die alleen tegen zeer hoge kosten kunnen worden geblust (om over de menselijke drama’s maar te zwijgen);

* Overtuig het volk ervan dat de wegen weer veiliger kunnen worden als zowel e-auto’s als bestaande brandstofauto’s verplicht auto-pilots krijgen die van buitenaf, door verkeerscentrales, worden aangestuurd; (/ en stel een datum waarop brandstofauto’s waarvan de eigenaar geen auto-pilot kan of wil bekostigen, geheel worden verboden);

* Zodra de overheid de totale controle over het wagenpark heeft overgenomen, worden stapsgewijs eisen gesteld aan het tijdstip dat u de weg opgaat, wáár u dat doet en met welke maximum snelheid, en de bestemming waar u naartoe wilt.

Al dit soort rasechte communistische planmaatregelen zullen worden gedaan in naam van de veiligheid, het spreiden van de verkeersdrukte, en ook energie besparing, omdat de elektrische infrastructuur bij lange na niet toereikend zal zijn om miljoenen auto’s (waarvan honderdduizenden gelijktijdig) 24/7 snel op te kunnen laden. Dat vergt een investering van tientallen miljarden euro’s – geld dat er niet is, en er gezien de aanstormende crisis nooit zal komen ook.

 

Bron: https://www.xandernieuws.net/algemeen/rijdende-bommen-weer-een-horrorverhaal-van-een-overlevende-van-botsing-met-e-auto/


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste, het zou mooi zijn als je even kritisch zou zijn ten aanzien van je bronnen als tegenover e-auto's. 9_9

 

https://hoax.fandom.com/nl/wiki/Xandernieuws :

"Xandernieuws (of Xander Nieuws) is een complottheorieënwebsite en haatblog die allerhande pseudowetenschap, kwakzalverij en andere complottheorieën publiceert en aanprijst. Veel inhoud wordt geïnspireerd door complotdenker Alex Jones[1]."

 

Het beschreven voorval met de Tesla is overigens wel degelijk gebeurd. Wat bijkomend opzoekwerk levert de volgende reactie op van het betrokken brandweerkorps:

https://www.ovb-online.de/weltspiegel/bayern/brennendes-elektroauto-koessener-feuerwehr-rueckt-riesen-badewanne-einsatz-13195168.html

 

Enkele highlights uit het artikel (vertaald door https://www.deepl.com/translator ):

"In principe is de brandweerraad van het district gelaten over de kwestie van een e-auto-ongeluk: "De brand in een e-automobiel kan niet veel anders worden geblust dan in een gewone auto," benadrukt hij. "Het is allemaal een fantasie dat e-auto's wonderbaarlijk gevaarlijk zijn bij een ongeluk.""

"Na 15 tot 20 minuten is het ergste meestal voorbij. Schrank: "Je moet het je voorstellen als een vuurwerkbatterij." Alleen het wegspatten van de lichtmetalen vonken vereist een bepaalde veiligheidsafstand van twee tot drie meter. "Maar dat is wat je nodig hebt in een normale voertuigbrand." Om de brand te blussen, is water voldoende. Evenzo om te voorkomen dat de brand zich verspreidt."

...

"Ervaren brandweerlieden maken zich veel meer zorgen over voertuigen die op gas rijden dan over elektrische auto's.  "Naar mijn mening is de mogelijke ontsnapping van gas bij een kop-staartbotsing veel gevaarlijker", zegt Schrank. "Het gevaar van ontsteking is dan ongelooflijk groot."

 

Verderop in het artikel maakt men zich (allicht terecht) wel grote zorgen over snellaadstations in parkeergarages. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brand in e-voertuigen wordt enorm uitvergroot. Eén e-wagen in brand en iedere krant zal het bijna op zijn voorpagina zetten.

Dat er diezelfde dag een x-aantal brandstofwagens uit branden is geen nieuws en haalt hooguit pagina 32, als het al het vermelden waard geacht wordt.

Mocht er intern in de batterij brand onstaan is dat inderdaad niet makkelijk te blussen wegens hermetisch en waterdicht afgesloten.

 

Weetje: Na het samenbouwen van de batterij wordt deze onder druk gezet om te zien of er nergens een lek is. Een klein gaatje (ter grote van een speldekopje in bijvoorbeeld een punt  of Mig/Mag las) is genoeg om de batterij volledig na te zien en het lek op te sporen. Is er na een tweede test nog steeds een lek dan wordt de batterijbehuizing afgeschreven en verschroot (de inhoud wordt wel gerecupereerd). Reden: men wil niet het risico lopen dat er water of vocht in de batterijbak kan.

Onderdompelen zoals men al eens leest dient dus niet echt om de batterij te blussen (want normaal gezien kan en mag daar geen water in) maar eerder om het geheel te koelen.

  • Bedankt 2

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt nochtans wel steeds nodig te zijn om de auto onder te dompelen, anders zou men het niet doen lijkt me, tenzij uit voorzorgsmaatregel (je wil immers niet dat de hele auto na 2u ineens weer in lichterlaaie staat).

Bij een auto valt dat onderdompelen nog redelijk goed te doen, maar wat als hetzelfde opeens bij een vrachtwagen van 8 ton (of meer in het geval van een vaste bakwagen) moet gebeuren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uren geleden, Mylan1999 zei:

Bij een auto valt dat onderdompelen nog redelijk goed te doen, maar wat als hetzelfde opeens bij een vrachtwagen van 8 ton (of meer in het geval van een vaste bakwagen) moet gebeuren?

Dan moet men veel grotere containers gaan produceren waar zulk een vrachtwagen in kan. Da's een gat in de markt !

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk is nogal wiedes hé 9_9 Maar ge moet ze ter plekke van het ongeval krijgen, en ook (tijdig!) met water gevuld krijgen. Zo ne container moet ook nog een stuk breder zijn dan de vrachtwagen zelf om niet al te veel tijd te verliezen bij hem erin te mikken, op zich niet het grootste probleem, maar ge moet al een serieuze kraan hebben om 8 ton op te heffen me dunkt ;)

Edited by Mylan1999

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uren geleden, Mylan1999 zei:

...maar ge moet al een serieuze kraan hebben om 8 ton op te heffen me dunkt ;)

Eén adres: Sarens, Autoweg 10, Wolvertem. "Nothing too heavy, nothing too high".

En in Schiedam, Nederland heb je het bedrijf Mammoet, het grootste zware kranenbedrijf ter wereld.

Moet je dit hier lezen: "Aertssen pakt uit met krachtige machines: hijskranen die vlot 25 tot 700 ton optillen. En onze SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters) vervoeren moeiteloos nóg zwaardere lasten. Voor elk hijs- en montageproject hebben wij de nodige vrachtwagens, hydraulische platformwagens en hijsmiddelen klaarstaan."

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 8 ton heb je niet zo'n grote kraan nodig. Het is de afstand van draaikrans tot het te heffen voorwerp dat stevig doortelt.

Schermafbeelding 2019-11-10 om 20.22.32.png


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 uren geleden, muscles zei:

Eén adres: Sarens, Autoweg 10, Wolvertem. "Nothing too heavy, nothing too high".

En in Schiedam, Nederland heb je het bedrijf Mammoet, het grootste zware kranenbedrijf ter wereld.

Moet je dit hier lezen: "Aertssen pakt uit met krachtige machines: hijskranen die vlot 25 tot 700 ton optillen. En onze SPMT’s (Self-Propelled Modular Transporters) vervoeren moeiteloos nóg zwaardere lasten. Voor elk hijs- en montageproject hebben wij de nodige vrachtwagens, hydraulische platformwagens en hijsmiddelen klaarstaan."

Binnenkort een permanentie-dienst voor/van Sarens :D Hun huisstijl past al goed bij de blauwe zwaailichten voor interventievoertuigen B|

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 9/11/2019 om 10:08, Gastanker zei:

Beste, het zou mooi zijn als je even kritisch zou zijn ten aanzien van je bronnen als tegenover e-auto's. 9_9

 

https://hoax.fandom.com/nl/wiki/Xandernieuws :

"Xandernieuws (of Xander Nieuws) is een complottheorieënwebsite en haatblog die allerhande pseudowetenschap, kwakzalverij en andere complottheorieën publiceert en aanprijst. Veel inhoud wordt geïnspireerd door complotdenker Alex Jones[1]."

 

Het beschreven voorval met de Tesla is overigens wel degelijk gebeurd. Wat bijkomend opzoekwerk levert de volgende reactie op van het betrokken brandweerkorps:

https://www.ovb-online.de/weltspiegel/bayern/brennendes-elektroauto-koessener-feuerwehr-rueckt-riesen-badewanne-einsatz-13195168.html

 

Enkele highlights uit het artikel (vertaald door https://www.deepl.com/translator ):

"In principe is de brandweerraad van het district gelaten over de kwestie van een e-auto-ongeluk: "De brand in een e-automobiel kan niet veel anders worden geblust dan in een gewone auto," benadrukt hij. "Het is allemaal een fantasie dat e-auto's wonderbaarlijk gevaarlijk zijn bij een ongeluk.""

"Na 15 tot 20 minuten is het ergste meestal voorbij. Schrank: "Je moet het je voorstellen als een vuurwerkbatterij." Alleen het wegspatten van de lichtmetalen vonken vereist een bepaalde veiligheidsafstand van twee tot drie meter. "Maar dat is wat je nodig hebt in een normale voertuigbrand." Om de brand te blussen, is water voldoende. Evenzo om te voorkomen dat de brand zich verspreidt."

...

"Ervaren brandweerlieden maken zich veel meer zorgen over voertuigen die op gas rijden dan over elektrische auto's.  "Naar mijn mening is de mogelijke ontsnapping van gas bij een kop-staartbotsing veel gevaarlijker", zegt Schrank. "Het gevaar van ontsteking is dan ongelooflijk groot."

 

Verderop in het artikel maakt men zich (allicht terecht) wel grote zorgen over snellaadstations in parkeergarages. 

 

 

Het is te goedkoop om waarheid te klasseren als een complot, onderzoek en behoud het goede.

Of wordt die vrijheid ons binnenkort ook ontnomen! ?

 

Verongelukte e-auto’s te gevaarlijk en giftig voor milieu om te kunnen slopen

 Posted on 15/11/2019    
getty-auto-brand.jpg

Zelfs na een kleine aanrijding kan een e-auto al in een waar inferno veranderen. Afbeelding (illustratief): (2).

—————————————————————————————————————————————

Professionele recycle bedrijven en milieu experts hebben geen idee hoe ze een beschadigde e-auto accu moeten verwerken – Bestuurder Tesla crash Oostenrijk: ‘Waag nooit meer mijn leven door in zo’n rijdende tijdbom te stappen’

—————————————————————————————————————————————-

De illusie dat – de rijdende bommen die worden verkocht als- elektrische auto’s zo goed zijn voor het klimaat werd al vaak doorgeprikt, en daar komt nu bij dat e-auto’s die bij een ongeluk betrokken zijn geweest nauwelijks kunnen worden geborgen en gesloopt, omdat de zwaar giftige stoffen van de accu een te groot gevaar vormen voor zowel mens als milieu. Maar misschien hebben de zelfverklaarde ‘groene’ klimaat’redders’ hier wel een oplossing voor, zoals dumpen in de oceaan, misschien? Of we exporteren, zoals al jaren gebeurt, ons gevaarlijke afval gewoon naar de Derde Wereld? Verdienen ze er daar ook nog iets aan een van de grootste en kostbaarste hoaxen van deze krankzinnige tijd.

Vorige week schreven we over een Duitser die in Oostenrijk een eenzijdig ongeluk kreeg met zijn dure (meer dan een ton kostende) Tesla. De auto pilot stuurde het voertuig plotseling de andere weghelft op, waarop de bestuurder in paniek een ruk aan het stuur gaf, waardoor hij met 60 km/uur tegen een boom botste. Andere automobilisten wisten hem ternauwernood te redden uit het inferno wat daarop volgde.

‘Niemand wil hier zijn vingers aan branden’

De eigenaar, Dominik Freymuth, belandde in het ziekenhuis. Nu kan hij niemand vinden die zijn Tesla wil bergen en slopen. ‘Niemand wil zijn vingers branden aan het bergen van een auto met een onvoorspelbare 600 kilo zware lithium-ion batterij erin,’ bericht de Oostenrijkse zender ORF.

Ook Tesla’s officiële Oostenrijkse partner, het verwerkingsbedrijf ÖCAR, weigert het voertuig te bergen. Een woordvoerder van het bedrijf verklaarde dat ‘wij geen autorisatie voor Tesla’s hebben’. Veel recycle- en sloopbedrijven willen geen beschadigde e-auto’s vanwege het brandgevaar, dat nog dagenlang na het officiële blussen en koelen –wat in Freymuths geval 72 uur duurde, en waar een speciale tank met 11.000 liter water voor nodig was (bijna 6 x zoveel als nodig is voor een gewone brandstof autobrand)- aanwezig is.

Omdat het bij zo’n wrak onmogelijk te bepalen is welke resten bij de batterij horen en welke niet, kunnen deze verongelukte e-auto’s niet veilig worden gesloopt. Volgens Martin Klinger, afval verwerkingsexpert bij het milieubedrijf DAKA, is zelfs niet eens exact bekend welke giftige stoffen de e-auto fabrikanten allemaal in hun accu’s stoppen. ‘De vloeistof waarin de verongelukte auto werd gekoeld is nu een gevaarlijk giftig mengsel.’ Universitaire onderzoekers hebben monsters genomen om te kijken wat voor stoffen dat precies zijn.

Beste experts hebben geen idee wat te doen met beschadigde accu’s

Op de vraag hoe een beschadigde accu van een e-auto moet worden geborgen, antwoordde wetenschapper Roland Pompenberger, ook wel de ‘recycling paus’ van Oostenrijk genoemd: ‘Ik weet het niet.’ Volgens hem heeft Tesla bij het ontwerpen van zijn e-autos daar geen enkele rekening mee gehouden.

In heel Europa zijn er slechts twee bedrijven (een in Duitsland en een in België) die onbeschadigde accu’s deels (tot maximaal 70%) kunnen recyclen. Het lithium in de accu’s kan in de praktijk echter niet worden verwerkt, omdat de kosten hiervan gigantisch zijn. Beide bedrijven kunnen niet overweg met beschadigde accu’s, waar er ongetwijfeld veel meer van zullen komen naarmate er meer e-auto’s op de weg verschijnen en er meer ongelukken mee gebeuren.

E-auto’s veroorzaken nieuw milieuprobleem

Het lijkt er dan ook sterk op dat de samenleving door de almaar dwingender wordende omschakeling op e-auto’s al over een paar jaar –langer gaan de accu’s nl. niet mee- met een nieuw milieuprobleem wordt opgescheept. Omdat de accu’s zo’n € 10.000,- kosten zal meteen de complete e-auto moeten worden afgeschreven, wat een bijkomend extra afval probleem veroorzaakt. Aangezien brandstof auto’s gemiddeld twee tot drie keer zo lang op de weg rijden, zijn die ook om deze reden veel duurzamer dan e-auto’s.

Kortom: als de politiek zich ècht zorgen zou maken om het milieu en het klimaat, dan zouden e-auto’s per onmiddellijk moeten worden verboden, in ieder geval tot er goede, betaalbare, veilige en -om met hun eigen woorden te spreken- ‘duurzame’ oplossingen zijn voor deze problemen. Maar e-auto’s zijn voor de liberalen een te aantrekkelijk nieuw business model, en voor de linksgroenen de gewenste volgende stap naar het afpakken naar de vrijheid van vervoer van het gewone volk, omdat (e-)autorijden straks zo duur is gemaakt dat alleen de rijkeren dit nog zullen kunnen betalen.

‘Nooit meer in zo’n rijdende tijdbom’

Freymuth voelt zich in ieder geval door Tesla ‘bij de neus genomen, belazerd en in de steek gelaten’, en zweert dat hij nooit meer zijn leven waagt door in een e-auto te stappen. ‘Want nu weet ik in welke tijdbom ik dan stap.’ (1)

 

https://www.xandernieuws.net/algemeen/verongelukte-e-autos-te-gevaarlijk-en-giftig-voor-milieu-om-te-kunnen-slopen/


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh boy... Xandernieuws...de créme de la créme van de (onderzoeks)journalistiek...9_9


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn hier blijkbaar mensen die nooit naar het nieuws kijken en/of de gazet lezen, want...

Elektrische wagen vat spontaan vuur op parking van school in Eppegem

12 november 2019 - Bron: HLN

Zemst - Op de parking van de Waterleest in Eppegem, deelgemeente van Zemst, heeft een elektrische BMW X5 dinsdagmiddag vuur gevat. Ook drie voertuigen die in de buurt stonden vatten vuur.
 

Een donkere rookpluim schrikte de leerlingen van de Waterleest, een school aan de Waterleestweg in Eppegem dinsdagmiddag op. Een elektrische blauwe BMW die op de parking stond, had spontaan vuur gevat.

 

--- Onder dat artikel:

Peperdure Tesla van zakenman ‘The sky is the limit’ letterlijk gesmolten

en

Tesla ontploft op drukke weg tijdens het rijden: vader en twee kinderen zwaargewond

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 15/11/2019 om 16:23, Lage Emissie Zone zei:

 

Het is te goedkoop om waarheid te klasseren als een complot, onderzoek en behoud het goede.

Of wordt die vrijheid ons binnenkort ook ontnomen! ?

 

Verongelukte e-auto’s te gevaarlijk en giftig voor milieu om te kunnen slopen

 Posted on 15/11/2019    
getty-auto-brand.jpg

Zelfs na een kleine aanrijding kan een e-auto al in een waar inferno veranderen. Afbeelding (illustratief): (2).

—————————————————————————————————————————————

Professionele recycle bedrijven en milieu experts hebben geen idee hoe ze een beschadigde e-auto accu moeten verwerken – Bestuurder Tesla crash Oostenrijk: ‘Waag nooit meer mijn leven door in zo’n rijdende tijdbom te stappen’

—————————————————————————————————————————————-

De illusie dat – de rijdende bommen die worden verkocht als- elektrische auto’s zo goed zijn voor het klimaat werd al vaak doorgeprikt, en daar komt nu bij dat e-auto’s die bij een ongeluk betrokken zijn geweest nauwelijks kunnen worden geborgen en gesloopt, omdat de zwaar giftige stoffen van de accu een te groot gevaar vormen voor zowel mens als milieu. Maar misschien hebben de zelfverklaarde ‘groene’ klimaat’redders’ hier wel een oplossing voor, zoals dumpen in de oceaan, misschien? Of we exporteren, zoals al jaren gebeurt, ons gevaarlijke afval gewoon naar de Derde Wereld? Verdienen ze er daar ook nog iets aan een van de grootste en kostbaarste hoaxen van deze krankzinnige tijd.

Vorige week schreven we over een Duitser die in Oostenrijk een eenzijdig ongeluk kreeg met zijn dure (meer dan een ton kostende) Tesla. De auto pilot stuurde het voertuig plotseling de andere weghelft op, waarop de bestuurder in paniek een ruk aan het stuur gaf, waardoor hij met 60 km/uur tegen een boom botste. Andere automobilisten wisten hem ternauwernood te redden uit het inferno wat daarop volgde.

‘Niemand wil hier zijn vingers aan branden’

De eigenaar, Dominik Freymuth, belandde in het ziekenhuis. Nu kan hij niemand vinden die zijn Tesla wil bergen en slopen. ‘Niemand wil zijn vingers branden aan het bergen van een auto met een onvoorspelbare 600 kilo zware lithium-ion batterij erin,’ bericht de Oostenrijkse zender ORF.

Ook Tesla’s officiële Oostenrijkse partner, het verwerkingsbedrijf ÖCAR, weigert het voertuig te bergen. Een woordvoerder van het bedrijf verklaarde dat ‘wij geen autorisatie voor Tesla’s hebben’. Veel recycle- en sloopbedrijven willen geen beschadigde e-auto’s vanwege het brandgevaar, dat nog dagenlang na het officiële blussen en koelen –wat in Freymuths geval 72 uur duurde, en waar een speciale tank met 11.000 liter water voor nodig was (bijna 6 x zoveel als nodig is voor een gewone brandstof autobrand)- aanwezig is.

Omdat het bij zo’n wrak onmogelijk te bepalen is welke resten bij de batterij horen en welke niet, kunnen deze verongelukte e-auto’s niet veilig worden gesloopt. Volgens Martin Klinger, afval verwerkingsexpert bij het milieubedrijf DAKA, is zelfs niet eens exact bekend welke giftige stoffen de e-auto fabrikanten allemaal in hun accu’s stoppen. ‘De vloeistof waarin de verongelukte auto werd gekoeld is nu een gevaarlijk giftig mengsel.’ Universitaire onderzoekers hebben monsters genomen om te kijken wat voor stoffen dat precies zijn.

Beste experts hebben geen idee wat te doen met beschadigde accu’s

Op de vraag hoe een beschadigde accu van een e-auto moet worden geborgen, antwoordde wetenschapper Roland Pompenberger, ook wel de ‘recycling paus’ van Oostenrijk genoemd: ‘Ik weet het niet.’ Volgens hem heeft Tesla bij het ontwerpen van zijn e-autos daar geen enkele rekening mee gehouden.

In heel Europa zijn er slechts twee bedrijven (een in Duitsland en een in België) die onbeschadigde accu’s deels (tot maximaal 70%) kunnen recyclen. Het lithium in de accu’s kan in de praktijk echter niet worden verwerkt, omdat de kosten hiervan gigantisch zijn. Beide bedrijven kunnen niet overweg met beschadigde accu’s, waar er ongetwijfeld veel meer van zullen komen naarmate er meer e-auto’s op de weg verschijnen en er meer ongelukken mee gebeuren.

E-auto’s veroorzaken nieuw milieuprobleem

Het lijkt er dan ook sterk op dat de samenleving door de almaar dwingender wordende omschakeling op e-auto’s al over een paar jaar –langer gaan de accu’s nl. niet mee- met een nieuw milieuprobleem wordt opgescheept. Omdat de accu’s zo’n € 10.000,- kosten zal meteen de complete e-auto moeten worden afgeschreven, wat een bijkomend extra afval probleem veroorzaakt. Aangezien brandstof auto’s gemiddeld twee tot drie keer zo lang op de weg rijden, zijn die ook om deze reden veel duurzamer dan e-auto’s.

Kortom: als de politiek zich ècht zorgen zou maken om het milieu en het klimaat, dan zouden e-auto’s per onmiddellijk moeten worden verboden, in ieder geval tot er goede, betaalbare, veilige en -om met hun eigen woorden te spreken- ‘duurzame’ oplossingen zijn voor deze problemen. Maar e-auto’s zijn voor de liberalen een te aantrekkelijk nieuw business model, en voor de linksgroenen de gewenste volgende stap naar het afpakken naar de vrijheid van vervoer van het gewone volk, omdat (e-)autorijden straks zo duur is gemaakt dat alleen de rijkeren dit nog zullen kunnen betalen.

‘Nooit meer in zo’n rijdende tijdbom’

Freymuth voelt zich in ieder geval door Tesla ‘bij de neus genomen, belazerd en in de steek gelaten’, en zweert dat hij nooit meer zijn leven waagt door in een e-auto te stappen. ‘Want nu weet ik in welke tijdbom ik dan stap.’ (1)

 

https://www.xandernieuws.net/algemeen/verongelukte-e-autos-te-gevaarlijk-en-giftig-voor-milieu-om-te-kunnen-slopen/

e-auto is de foie gras van de auto's

- risico zelfontbranding accu's 

- hoe ga je versleten batterijen vervangen en verschroten

- opwekken van de electriciteit om de accu op te laden is niet CO2 vrij (of we moeten verder met kerncentrales)

- infrastructuur om al die accu's te laden ontbreekt en zal niet zo direct voor handen zijn (bvb geen eigen oprit of garage thuis waar accu kan worden opgeladen; weinig oplaadstations in het algemeen)

- verlies aan inkomsten/taksen op fossiele brandstoffen gaan ergens gecompenseerd worden door de fiscus, via de slimme electriciteitsmeter? (op ongeveer dezelfde tijd gaan de accu's opgeladen worden - dure stroom tijdens piekmomenten)

- beperkte actieradius - reizen met eigen auto eventueel met caravan.....vergeet het maar (daar tegenover is cng tanken in frankrijk een "makkie")

- gewicht accu's die moet meegesleurd worden maakt dat e-auto's met een redelijke actieradius zwaar wegen, en veel gewicht meesleuren is inefficiënt

- beperkt gebruik tot stedelijk/plaatselijk verkeer

 

als er straks een maximum snelheid van 100km/u op de "snel"wegen wordt opgelegd, dan kan men wel die wedstrijd naar max pk's weer naar beneden halen;

men kan in elk geval nu al inzetten op het downsizen van de motoren, een racemachine heb je niet meer nodig in ons huidig druk verkeer, dit zal onmiddellijk een gunstig effect hebben op de uitstoot; en zal men niet dure technische snufjes moeten gebruiken om de uitstoot naar beneden te halen of op te slaan (zoals in de roetfilter) om die opgelegde normen maar te halen.

en dan boetes gaan opleggen als je die normen niet haalt....dubbeldunk

 

koning auto zal duurder worden, welke energiebron je ook gebruikt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...