Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Marathonjoost

Naar Toscane op CNG

Recommended Posts

Ik ben een relatief nieuwe en zeer tevreden gebruiker van cng. Mijn Skoda Octavia kent al blindelings de weg naar Romac Fuel in Veurne.

Maar ik geef toe dat ik niet echt uitzie naar het avontuur om cng-tankstations te zoeken op weg naar Toscane. Ik lees nogal heftige reacties op het forum.

Daarom een heel concrete vraag: hoe krijg je het georganiseerd om van de Belgische kust richting Toscane te rijden (overdag want in twee dagen) met een tank waar ik gemiddeld een 420 kilometer per tankbeurt mee rijd (en een kleine reserve benzine) ?
Via Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland (gezien westen Italië).

Ik kan er natuurlijk zelf de zoekfunctie bij nemen (wat ik uiteraard ook zal doen), maar graag reactie van iemand die het ook effectief gedaan heeft. Aan te raden, of dan toch maar met vliegtuig?
Alle dank ! Joost

Edited by Marathonjoost

Je kan beter over Duitsland en Oostenrijk rijden, dan heb je geen problemen met tanken. Het is wel 100 km verder, maar dat spaar je uit met goedkoper tanken, heb het een maand geleden ook zo gedaan.

• Bedankt 1

1 uur terug, EricG zei:

Je kan beter over Duitsland en Oostenrijk rijden, dan heb je geen problemen met tanken. Het is wel 100 km verder, maar dat spaar je uit met goedkoper tanken, heb het een maand geleden ook zo gedaan.

En wat is 100km op zo'n route als je anders per pomp 30 km moet omrijden. 

• Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

In 2016 ben ik met de Lancia Ypsilon CNG naar Italië gereden (Milaan). 

Die kan amper 240 km ver komen op CNG (L-gas).  Dat is zo'n 2 uur snelweg rijden.

Route : provincie Antwerpen - Limburg - G.H.Luxemburg - Straatsburg - Duitsland - Zwitserland - Milaan.

Met de Gibgas site (toen nog gratis) enkele CNG stations geselecteerd voor onderweg.

Bijna vol vertrokken, getankt in Bilzen. 

Daarna Aral in het G.H. Luxemburg.

Via de péage naar Straatsburg en daar Duitsland binnengereden. 

Getankt bij Gunther Energie in Lahr : dat is even van de snelweg af met een proper WC en goedkopere broodjes dan op de snelweg.  Ook minder aanschuiven.

Daarna getankt in Rothenburg (Zwitserland).  Maar : NIET doen, Zwitserland is pokkeduur voor CNG ! 

Je kan beter ergens net voor de grens (indien nodig) CNG bijtanken.  Of als je genoeg CNG hebt, verder rijden tot in Italië.  Eventueel een beetje op benzine rijden.

In Italië moet je wel tijdens de openingsuren gaan tanken.  Je wordt bediend omdat ze een adaptor moeten gebruiken om de niet-Italiaans ingeschreven wagens met CNG te tanken.

Dus mijn 3 tankbeurten tot in Milaan kan jij misschien zelfs verminderen naar 2 omdat je zomaar even 420 km ver komt met de CNG aan boord.

Hoezo avontuur ?

Je goed voorbereiden (Gibgas app of eerst een aantal CNG stations via internet opzoeken) en het komt in orde.

Persoonlijk selecteer ik wel 2 redelijk dicht bij elkaar liggende CNG stations. 

Mocht de 1e niet werken, dan de 2e wel.  Toch ?

Uiteindelijk ben je niet in Frankrijk onderweg.... die durven er inderdaad wat van maken (Franse slag ?).

8 uren geleden, Marathonjoost zei:

Ik lees nogal heftige reacties op het forum.

Dat is van diegenen die naar Frankrijk op reis gaan... :)  (of zijn geweest).

Edited by Koen C
  • Bedankt 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)