Aardgasrijder Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Volgend artikel kwam ik zonet tegen op het Nieuwsblad: Vanaf 1 januari zal het in ons land niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken, dat staat in een Koninklijk Besluit. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door E10, op basis van (bio-)ethanol. Oude wagens zullen Super 98 moeten tanken. België volgt het voorbeeld van Frankrijk en Duitsland en vervangt Super 95 met SP95-E10, kortweg E10, een brandstof die voor tien procent bestaat uit (bio-)ethanol. Normaal gezien zijn benzinemotoren compatibel met E10, maar bij wagens ouder dan 2010 (en ook bepaalde nieuwere modellen) kunnen er problemen opduiken. De bestuurders tanken in dat geval beter Super 98. Al is nog niet zeker dat die brandstof nog een toekomst heeft. Duurder Tegen het einde van dit jaar komt er een lijst uit die duidelijkheid moet scheppen over welke modellen al dan niet compatibel zijn met E10. Geschat wordt dat zo’n tien procent van het huidige wagenpark niet-compatibel is. Verwacht wordt dat E10 ook duurder zal uitvallen aan de pomp. Het is nog niet bekend hoeveel duurder, al doen er al schattingen van één tot drie cent per liter de ronde. Het Koninklijk Besluit past in het kader van de doelstelling om tegen 2020 tien procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector. Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160818_02429231 Ik lees: we maken de benzine gewoon duurder en mensen met een "oudere wagen" moeten nu duurdere Super 98 tanken... Wij hebben thuis een tweede wagen, een Citroën C3 uit 2008 (met 24800 km op de teller ) die rijdt op super 95, het is dus mogelijk dat hij niet gaat rijden op de nieuwe E10 Verder herinner ik me ook nog dat ze Diesel en benzine aan de pomp willen gaan gelijkschakelen, dit zou dus willen zeggen dat diesel nog een stuk(je) duurder zal moeten worden. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Ivivke Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 https://www.opreis.nl/e10-benzine-voor-welke-autos-geschikt/ een kort overzicht voor enkele merken. Ik weet wel niet of een cng dual fuel speciaal of deze niet zou kunnen gebruiken .... . ik moet pas volgende maand op onderhoud en zal het eens navragen, maar verwacht geen echte problemen gr, Ivivke
Danny268 Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 dit is dus gewoon om meer geld uit de portefeulle van de mensen te halen .. Fiat 500L =>
Bob Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 iemand een idee over Honda gold Wing 1800cc 6cil boxer injectie? 2012 10 18 aankoop Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
David Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Op 18-8-2016 om 13:17, Aardgasrijder zei: Verder herinner ik me ook nog dat ze Diesel en benzine aan de pomp willen gaan gelijkschakelen, dit zou dus willen zeggen dat diesel nog een stuk(je) duurder zal moeten worden. @Aardgasrijder ze gaan de accijnzen op diesel en benzine gelijkschakelen tegen eind 2018, niet de prijs aan de pomp. op vandaag is er nog een heel verschil in accijnzen tussen benzine en diesel. kijk maar: http://www.petrolfed.be/nl/maximumprijzen/samenstelling-huidige-maximumprijzen Er zullen nog verschillen zijn aan de pomp, puur te wijten door verschillen in productprijs (wat kost het product uit de raffinaderijen?) en de verschillende distributiemarges
David Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 betreffende de E10 brandstof check even deze: http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10 en deze: http://www.e10check.nl/
David Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Op 18-8-2016 om 13:17, Aardgasrijder zei: Vanaf 1 januari zal het ... oja, nog iets vanaf 1 januari. iedereen mag dan naar de garage om zijn gps te updaten want het is (behalve enkele uitzonderingen) gedaan met 90 te rijden buiten de bebouwde kom alee, in vlaanderen toch. in het walenland is er geen vuiltje aan de lucht
David Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 stijging van de dieselprijs en daling van de benzineprijs? vergeet dat laatste maar. dankzij de indexatie is er nauwelijks nog sprake van een daling van de benzineprijs (accijns) tegen eind 2018 https://belgie.carbu.com/index.php/energie-systemen
Aardgasrijder Geplaatst: 27 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2016 Gelukkig rijden we met onze tweede wagen niet zoveel. 25.000 km op 8 jaar is peanuts, die wagen is echt te duur aan verzekering en wegentaks Ik ben benieuwd hoe de prijsevolutie gaat gaan voor de brandstoffen en ook voor CNG. Feit is wel dat er meer benzinewagens verkocht worden op dit moment. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Anubis Geplaatst: 17 november 2016 Geplaatst: 17 november 2016 Hallo beste mensen, ben hier nieuw dus ff wennen voor mij. Wij hebben sinds kort een nieuwe Audi A3 cng in ons bezit. Ik had de vraag gesteld in de garage of deze auto op E10 kon rijden, hierover was er echter nog geen uitsluitsel. Dus ben ik zelf even gaan googelen. Blijkbaar is de nieuwe benzine met 10 % ethanol van een mindere kwaliteit, in die zin dat de houdbaarheid ervan aanzienlijk verkort. Doordat ethanol vlugger zal verdampen dan de super 95 wat zal leiden tot meer afzetting van residu. Aangezien wij toch trachten altijd op cng te rijden zal de benzinetank weinig aangesproken worden. Ik weet echter niet of de A3 op super 98 mag rijden. Heeft iemand hier al ergens een antwoord op gekregen? 1
Aardgasrijder Geplaatst: 17 november 2016 Auteur Geplaatst: 17 november 2016 @Anubis Ja dat mag zeker. Ik ga vermoedelijk ook 98 tanken als de nieuwe E10 er komt. Mijn huidige 95 benzine zit er al in sinds juli toen ik op vakantie ben vertrokken. Ik probeer ook altijd op CNG te rijden, met uitzondering van af en toe een kilometer op benzine tussen de tankbeurten door of wanneer ik net zonder gas val voordat ik ga tanken 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
CNGarni Geplaatst: 17 november 2016 Geplaatst: 17 november 2016 Tof van je A3 CNG @Anubis! Mooie wagen...! Heb zelf de Golf CNG (zelfde motor als je A3) en rij zo goed als altijd op CNG, maar ik tank S98 (allez...nog maar 2 keer 15 liter getankt sinds april). Proficiat met je aankoop!
stefanmiler Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 Ik heb de laatste week mijn benzine toch bijna opgereden, stak er al 4 maand in. Ik denk dat ik ook maar 98 ga tanken, voor dat beetje... 1
Anubis Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 Iedereen bedankt voor de feedback. Het zal dus idd super 98 worden. Hopelijk wordt die dan nog lang genoeg geproduceerd...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen