Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Verschil in verbruik L-gas H-gas en cng+

Socrates

Aanbevolen berichten

Ik rij pas kort op CNG en tank doorgaans L gas. Daarmee kom ik in mijn leon 1.5 tgi tot zo'n 350 km op cng. Sinds kort heb ik een CNG+ locatie ontdekt. Nu haal ik plots 500 km. Ik vind dat verschil wel heel groot. Hoe verhoudt h-gas zich tot L- gas? Zit dat er tussenin of is het verschil tussen h en cng+ niet zo groot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer L-gas ook zo veel mogelijk te vermijden.

Niet alleen omwille van de afstand, maar vooral omdat ik de indruk heb dat het eigenlijk duurder rijden is.

Het prijsverschil tussen H-gas en L-gas is  €0,12 (12-13%), maar ik heb altijd de indruk dat ik bijna 20% minder ver kan rijden met L-gas.

Ik heb een audi A4. Verschil in gebruik kan misschien anders zijn voor andere types wagens, maar de audi lijkt een stuk gulziger met L-gas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Socrates L-gas is minder kwaliteitsvol gas, het is goedkoper en je kan er dus wel minder kilometers mee afleggen.

Reken op een 15-20% minder kilometers, afhankelijk van je rijstijl.

Met een volle bak deed ik 280-300 km bij mijn Skoda Octavia met 15 kg L-CNG aan boord. Bij H-gas zat ik doorgaans aan een gemiddelde van 350-380 km met een volle bak.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/11/2019 om 09:26, Brembos zei:

Deze week amper 200 km met een volle lading flutgas. Met dank aan de belabberde vuldruk bij Dats24 / Antwerpen Haven. Slechts 12.2 kg kunnen tanken bij lege tanks.

Als je nog eens gaat tanken kan je eens naar Kallo rijden, dat is een half uurtje rijden aan +- 30 km.  ( haven Antwerpen tot Kallo )

Ik weet natuurlijk niet hoeveel omweg dit voor jou is, wat ik wel weet is dat de gewone 5-persoon wagens weinig gas aan boord kunnen hebben.

Laatst kreeg ik nog 38 kg in mijn tanks ( Caddy Maxi ).

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al een paar keer gaan tanken in Kallo en kreeg er  toen meer dan 17 kg in. Hoboken Total geeft ook goede druk ,spijtig dat je daar gemiddeld 3/4  keer voor een rood licht staat alvorens het station te bereiken en nog eens zo veel keer om terug de ring op te rijden. Van een groene Golf , zoals in de meeste Nederlandse steden hebben ze in Antwerpen blijkbaar nog nooit gehoord....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Brembos zei:

Van een groene Golf , zoals in de meeste Nederlandse steden hebben ze in Antwerpen blijkbaar nog nooit gehoord....

Dat komt omdat de Antwerpse en de Vlaamse politiekers altijd met andere zaken bezig zijn dan degene waar ze moeten mee bezig zijn.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees blz. 8 van de CREG studie hierover https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f1919

5.  De energie-inhoud (calorische onderwaarde of COW) van een kg CNG van het type H is ongeveer
gelijk aan 13,3 kWh. De energie-inhoud (COW) van een kg CNG van het type L is ongeveer gelijk aan
11,3 kWh. Het gemiddelde verschil aan energie-inhoud tussen CNG van het type H en CNG van het
type L is dus ongeveer 18 % (13,3 / 11,3 – 1).

6. De energie-inhoud van de verschillende brandstoffen is :
- 13,7 kWh voor een kg LNG (en voor een kg CNG uit LNG);
- 13,3 kWh voor een kg CNG type H;
- 11,3 kWh voor een kg CNG type L;
- 9,9 kWh voor een liter diesel (of 11,7 kWh/kg met 0,845 kg/liter) ;
- 8,8 kWh voor een liter benzine (of 11,7 kWh/kg met 0,755 kg/liter) ;
- 6,5 kWh voor een liter LPG (of 12,2 kWh/kg met 0,537 kg/liter)

Lees ook bijlage 4 op het einde van dezelfde studie voor meer details over de calorische waarden van aardgas in België.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fred De kwestie is dat ik die 13,3 kWh nog nooit zien staan heb als calorische waarde bij een hoogcalorisch CNG-station van DATS 24 !

Kijk maar naar Dats 24 Sint-Truiden (Brustem), Bilzen, Maasmechelen: 11.4048 kWh - Seraing: 11.3865 kWh - Eupen: 11.3624 kWh - Eeklo, Gent, Lochristi, Lokeren, Wetteren: 11.5527 kWh - Blankenberge: 11.5687 kWh - Middelkerke: 11.5691 kWh.

• Vind ik leuk 1

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/11/2019 om 19:32, Brembos zei:

Van een groene Golf , zoals in de meeste Nederlandse steden hebben ze in Antwerpen blijkbaar nog nooit gehoord....

Dat bestaat in België echt wel maar spijtig genoeg maar op 2 plaatsen.

In de Wetstraat in Brussel (waar de politiekers 's morgens door moeten om naar hun rustplaatst te rijden).

In de Belliardstraat in Brussel (parallel aan de Westraat, waar de politiekers 's avonds langs rijden na een lange dag niks doen).

@Brembos: Ik voel met u mee wat de lichtenregeling betreft daar in Hoboken. Het is echt huilen met de pet op. En nog meer sinds ze daar overal een "nieuwe" lichtenregeling hebben ingevoerd (de bordjes stonden erbij aan ieder licht).

En niet alleen daar, wat ze overal uitsteken met de verkeerslichten de laatste tijd is echt een schande. Het verkeer kan een pak vlotter maar men wil (politiek) niet. En overal liggen detectielussen die tot niks dienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lange_666 Dit klopt niet helemaal want ook op de baan van Hasselt naar Houthalen vanaf het begin van de gemeente Zonhoven en eveneens in de andere richting heb je al jaren een groene golf. Boven de weg wordt immers de snelheid aangeduid om altijd groen te hebben: 80 km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe snel mag je daar? 70?

Het zijn niet enkel de verkeerslichten die het verkeer onnodig lamleggen.

Zo heeft men er hier in Brussel in de buurt van mijn werk een aardje van aan om de bushaltes te verplaatsen en net voorbij het kruispunt te leggen, voor dien lagen ze ervoor.

Daardoor staat, als er een bus stopt aan de halte, het ganse kruispunt stil, voorheen enkel het verkeer achter de bus en bleef het kruispunt vrij.

• Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Lange_666 zei:

En hoe snel mag je daar? 70?

Het zijn niet enkel de verkeerslichten die het verkeer onnodig lamleggen.

Zo heeft men er hier in Brussel in de buurt van mijn werk een aardje van aan om de bushaltes te verplaatsen en net voorbij het kruispunt te leggen, voordien lagen ze ervoor.

Daardoor staat, als er een bus stopt aan de halte, het ganse kruispunt stil, voorheen enkel het verkeer achter de bus en bleef het kruispunt vrij.

Nee, 90. Je kan daar goed doorrijden maar het zijn toch nog altijd vier kruispunten met lichten op het grondgebied van Zonhoven alleen en één kruispunt hebben ze "verwijderd" door er een brug over te maken. Maar je komt dus niet in het centrum van Zonhoven.

Ja, da's wel ambetant dat ze die bushaltes altijd verplaatsen maar Brussel behoort tot het Brussels gewest en wie is daar minister van verkeer? Ik dacht dat 'm naar Cuba ging verhuizen. Dat had 'm toch gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...