Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
wimdc

Mercedes E200 NGD

Recommended Posts

Ik heb een jonge tweedehands Mercedes E200 NGD uit Duitsland ingevoerd. Met alle nodige documenten van de fabrikant ivm de CNG installatie. Om de wagen ingeschreven te krijgen moet ik naar de keuring voor een tweedehands controle.

Echter, op de keuring eist men dat er een dat er zich in de wagen een R110-goedkeuringsmerk is aangebracht op een metalen of zelfklevend plaatje. Zoniet is de wagen afgekeurd. Ik vind echter nergens zo'n plaatje in de wagen.

Ik heb al contact gehad met de homologatie afdeling van Mercedes-België en wacht nog op nieuws...

Kunnen de andere Mercedes bezitters op dit forum me hierbij helpen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wimdc dit etiket plakt op de CNG tanks en geeft weer om de hoeveel jaar je tanks gekeurd moeten worden.
Ik ben niet zeker als dit iets is dat op het gelijkvormigheidsattest van de wagen staat, maar Mercedes België kan je hier zeker mee helpen, zelfs je verkoper in Duitsland (als het een professionele handelaar is)

Het artikel R110, annex 3, artikel 4.1.4   (= Europese wetgeving) wat betreft de eisen van CNG-tanks en installaties
Beknopte info mbt de keuring uit NL:

http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-001_1414589412427.pdf

 

Volledige wetgeving (in het Engels): https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/wp29grpe/GRPE-66-05.doc


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een E200 NGD zitten er 3 gastanks. Deze in de koffer, achter de zitbank, hebben we vrij gemaakt om eens na te gaan. Helaas niets gevonden.

De richtlijnen voor de keuring heb ik trouwens op deze site gevonden. Daarin staat duidelijk dat 't kenplaatje in de motorruimte, of op een deurstijl moet terug te vinden zijn.

 

http://www.aardgasrijder.be/wp-content/uploads/2016/01/CNG-autokeuring-V3-43.12-2014-09-N.pdf

 

Ik hoop dat andere Mercedes NGD bezitters op dit forum me wijzer kunnen maken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jacques @Pitpoint kunnen jullie Wim helpen?


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb op een Duits forum het verhaal gelezen van een Belg die hetzelfde voorhad als ik, maar met een VW Touran op CNG.

Op de Belgische keuring moet er dus op de carrosserie een typeplaatje 110R zijn bevestigd. De aparte stickers op de onderdelen, zoals gastanks, zijn niet van tel.

Uiteindelijk zette iemand van D'Ieteren deze foto op dat forum. En dat zal ik moeten proberen te bekomen van Mercedes Belgium.

R110 VW Touran.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn Duitse Skoda Octavia. De dealer waar ik hem gekocht had kon niet geloven dat het werkelijk ontbrak, ik heb een foto moeten maken om aan te tonen dat het er echt niet op stond! Bijkomend probleem was dat Skoda die code afdrukt op het typeplaatje met het chassisnummer dat op de stijl tussen de voor- en achterdeur (passagierskant) gekleefd is. Na heel wat gepalaver tussen de Duitse dealer, Skoda Duitsland, Skoda Tsjechië, mijn lokale Skoda dealer en D'Ieteren heeft Skoda Tsjechië een nieuwe type sticker gemaakt die via Skoda Duitsland tot bij mij geraakt is. Om door de keuring te raken had ik ondertussen al zelf een afzonderlijke 110R sticker gemaakt en aangebracht. Ik had wel de nodige documenten om aan te tonen dat de code wel degelijk correct was. Ik heb echter geen uitleg moeten geven, wat er moest op staan stond er op en de keurder heeft geen verdere vragen gesteld.

Dat de keuring vereist dat die sticker aanwezig is is overigens volkomen terecht, dit is immers ECE reglementering, een verdrag van de Verenigde Naties over de internationale conformiteit van voertuigen. Artikel 110 van dat verdrag behandelt alle aspecten waaraan CNG installaties moeten voldoen. De code op de sticker verwijst naar de typegoedkeuring van de CNG installatie van het betrokken voertuig. Met dat nummer kan men terugvinden welke CNG componenten (tanks, drukregelaars, ventielen, noem maar op...) gebruikt werden in de installatie zonder de individuele componenten te bekijken. Als de constructeur in de loop van de levensduur van een model iets fundamenteel verandert aan de CNG componenten kan het nummer dus ook veranderen. Je kan bijgevolg niet zomaar de sticker van één autotype op een andere hangen! 

 

110R sticker.jpg

Mijn zelfgemaakte sticker

 

110R Skoda.jpg

En de nieuwe van Skoda

 

Merk op dat die van Skoda eigenlijk niet reglementair is: volgens 110R moet de E8 in een cirkeltje afgedrukt zijn...

 

De E verwijst naar ECE (van UNECE, United Nations Economic Commission for Europe ), de 8 is het land (8=Tsjechië), 110R is het artikel van het verdrag, 007120 is een volgnummer.

Meer leesvoer voor de geïnteresseerden: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R110r3e.pdf Het betrokken label vind je terug in annex 2C van dit document.

  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Wim,

 

In het motorcompartiment van mijn Mercedes B200 c zijn links en rechts dergelijke typeplaatjes bevestigd.

(Wagen nieuw gekocht bij dealer in België en aardgasinstallatie van de fabriek af ingebouwd).

Ik neem bij gelegenheid foto's ter illustratie.

Ik heb de trekhaak (ingebouwd van fabriek af) moeten laten keuren maar daar waren ze hoegenaamd niet geïnteresseerd in de aardgasinstallatie van de wagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@STHO Bedankt voor de info. Welk nr staat er vermeld? Het zou moeten beginnen met E1 110R-......

Eenmaal uw auto de leeftijd van 4 jaar zal hebben, of bij keuring voor verkoop, zal men wel de CNG installatie checken.

Moest ik ondertussen het 110R nummer vinden voor de E-200 NGD serie, dan zou ik het plaatje zelf maken, om door de keuring te geraken, in afwachting van reactie door Mercedes Belgium.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, wimdc zei:

@STHO Bedankt voor de info. Welk nr staat er vermeld? Het zou moeten beginnen met E1 110R-......

Eenmaal uw auto de leeftijd van 4 jaar zal hebben, of bij keuring voor verkoop, zal men wel de CNG installatie checken.

Moest ik ondertussen het 110R nummer vinden voor de E-200 NGD serie, dan zou ik het plaatje zelf maken, om door de keuring te geraken, in afwachting van reactie door Mercedes Belgium.

 

Hallo Wim.
Wellicht te vroeg victorie gekraaid. Het typeplaatje waarvan sprake heeft  betrekking op de led verlichting en niet op de CNG installatie; Voortgaande op voorgaande foto's ben ik er per abuis van uitgegaan dat dit HET CNG typeplaatje moest zijn. niet dus.

Ik krijg een foutmelding als ik de foto wil downloaden... vandaar deze link naar de "cloud".

https://1drv.ms/f/s!AiodTav52Yqi51Nxf51pFC2KIKrl

 

Bij mijn documenten ontvangen van de garage zit wel een installatiecertificaat met betrekking op de CNG tanks en met een verwijzing naar het fameuze E1 R110

Een kopie vindt je ook onder de hierboven vermeld link.

Het was een beetje moeilijk om de bestanden in dit bericht binnen te sluizen vandaar dat het wat langer heeft geduurd dan gepland. Ik hoop dat het lukt.

 

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@STHO

Ja, datzelfde certificaat heb ik ook. Helaas voor jou, is dit niet het juiste kenplaatje.

Ondertussen heb ik een lijst gevonden, met die E-nummers gekoppeld aan de Europese goedkeuringsnummer, dewelke op 't COC staat (cfr inschrijvingsbewijs).

Maar mijn wagen is een recenter model, en staat er niet tussen. Misschien wel interessant voor u?

http://www.ingas-eu.org/docs/905.pdf

 

Ik speur verder ondertussen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, wimdc zei:

@STHO

Ja, datzelfde certificaat heb ik ook. Helaas voor jou, is dit niet het juiste kenplaatje.

Ondertussen heb ik een lijst gevonden, met die E-nummers gekoppeld aan de Europese goedkeuringsnummer, dewelke op 't COC staat (cfr inschrijvingsbewijs).

Maar mijn wagen is een recenter model, en staat er niet tussen. Misschien wel interessant voor u?

http://www.ingas-eu.org/docs/905.pdf

Ik speur verder ondertussen.

 

Ik  vrees dat hij er niet tussen staat. Trouwens momenteel wordt in België bij mijn weten slechts 1 model van de B klasse gecommercialiseerd  met name de B200c.

Ik ben dus benieuwd naar het resultaat van jouw verder speurwerk. Voorlopig ben ik gerust tot ongeveer mei 2020. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondertussen is mijn verhaal vandaag tot een goed einde gekomen. De nummerplaat is vandaag geleverd.

Sedert m'n eerste post, hier op 16 augustus, heb ik verscheidene keren gebeld en ge-e-maild met Mercedes België, om het befaamde E1-R110 etiket te verkrijgen. Men ging het opsturen, mits betaling van 65 EUR, omdat het een ingevoerde auto betreft. Vorige maandag was dit steeds niet toegekomen, en ben ik er zelf omgereden naar Woluwe. Woensdag keuring met Z-platen. Ik was de eerste met een ingevoerde CNG auto die ze tegenkwamen. Dus nam de keuring veel tijd in beslag, vooral door opzoekingswerk in hun dossiers. Op de keuring deden ze geen lektest, enkel controle van het E1 plakkertje en de CNG sticker achteraan. Deze heb ik trouwens ook bij Mercedes gekregen, en tot m'n verwondering past die wel bij de zwarte kleur van de wagen. Die CNG plakker is kleiner en donkerder dan degene die ik eerder bij AARDGASRIJDER had besteld.

Gisteren ochtend ben ik naar de DIV in Gent geweest, waar ik na 2 uren wachten, geholpen werd.

PS: Vandaag nog steeds niks ontvangen van Mercedes bij de post...

 

  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wimdc

Beste Wim,    Is de auto nog vrij?

Edited by Aardgasrijder
@ toegevoegd zodat lid bericht krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RCZ

Via Kapaza of via het forum kan je Wim direct contacteren door een bericht te sturen:

 http://www.kapaza.be/nl/mercedes-benz/mercedes-e200-ngd-cng-avantgarde-111666015.htm

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...