Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

start stop systeem

mattieke

Aanbevolen berichten

beste leden,

Ik stel mij een paar vragen rond het start stop systeem.

Bij mijn vorige werkgever heb ik een jaar op cng gereden met een golf variant. De wagen start regematig op benzine maar schakelt snel over op CNG.

Hier werkt start stop zeer goed omdat dit van fabriek af is geinstalleerd, dus deze start terug met cng.

Maar heb recent gereden met een golf variant die daarna omgebouwd is om op LPG te rijden. 

Nu start deze elke keer weer op met bezine en moet deze de omschakeling doen, is dit normaal? 

Is dit dan met alle systemen die later zijn geplaatst dat ze eerst met bezine opstarten en dan overschakelen op het gas?

Is dit eventueel enkel bij LPG of ook bij CNG?

En als laatste hoe zit dit dan bij Hybride systemen zoals toyota? (verschil tss lpg en cng?)

Want deze rijden stukjes elektrisch en laten de motor dan uitvallen.

Hopelijk kan er iemand al de vragen beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mattieke het voordeel van een affabriek installatie, is dat de boordcomputer hierop wordt ingesteld.

Wanneer je naplaatsing doet, dan is de boordcomputer hierop niet steeds op ingesteld, of is het niet altijd mogelijk goed in te stellen.

Het is mogelijk om dit door middel van programmatie aan te passen, maar vaak zit er een beveiliging ingebouwd in de software waarbij aan een aantal parameters voldaan dient te zijn, voordat start stop correct werkt of voordat de omschakeling kan gebeuren.

één van de parameters is altijd de temperatuur rond de auto en de temperatuur van de motor. Als de motor te koud is, dan zal deze niet automatisch omschakelen op gas bij start/stop.

Best kan je erkende installateurs vragen hoe het zit voor het model dat je wenst om te bouwen naar LPG of CNG. Zij kunnen je ook exact vertellen hoe het start/stop systeem hiermee omgaat.
Ik heb een verhaal gelezen op autoweek.nl (denk ik) waarbij een Prius hybride ook nog werd uitgerust met LPG om nog zuiniger te rijden, dat systeem werkte heel erg goed.

Afhankelijk van de regio van waar je bent, kan ik AGS Olen en Drive Systems in Halen aanraden (uit eigen ervaring). Beide zijn erkend voor LPG en CNG.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...