Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
cm-vdp

CNG verstandige keuze of niet ?

Recommended Posts

Hoi,

Ik mag een nieuwe firmawagen aankopen. Daar het bedrijf een groener wagenpark wilt, gaat hun voorkeur naar CNG of elektrisch.

Elektrisch is voor mij geen optie omdat ik soms meer dan 250 km moet rijden. Nu heb ik wat meer gelezen over CNG en op zich klinkt het allemaal goed.

Maar is CNG voor mij een verstandige keuze wetende dat ik dagelijks 200KM rij (woon-werk en terug). Van die 200km doe ik 160 km autostrade. En zit ik dagelijks een klein uur in de file.

Als ik voor CNG zou gaan dan ga ik voor de Audi A3 g-tron (18kg CNG). In een test lees ik dat het gemiddeld verbruik 4,1kg is (ik weet wel niet of het L- of H-gas was, was een Duitse test). 

Is 4,1 kg realistisch ? Want dat zou betekenen dat ik iets boven de 400km kan doen op gas. Maw om de 2 dagen tanken. Kort bij het werk ligt een Dats24 pomp, dus dat is wel handig.

Maar mijn collega die rijdt met een skoda octavia met dezelfde hoeveelheid gas en hij beweert dat hij ongeveer 300km kan rijden. Als dit de realiteit is dan weet ik niet of CNG voor mij echt een goede keuze gaat zijn.

Het alternatief is een diesel met een lage co2 uitstoot.

Wat denken jullie ?

Trouwens iemand ervaring met de nieuwe A3 g-tron ?

Edited by cm-vdp

Nu lees ik in het forum dat eigenlijk de vuldruk van de pomp een bepalende factor is voor de reikwijdte van de auto. Dus het wilt niet zeggen dat als je een tank van 18kg hebt dat er ook 18kg erin gaat. 

@cm-vdp welkom op het forum.

Waar ben je van plan te gaan tanken?

Dan kunnen we je aangeven als het om H-gas of L-gas gaat in die regio.

De kwaliteit van gas is bepalend voor je rijbereik, net als de vuldruk.

Aangezien je collega rond de 300 km zit, ben ik vrij zeker dat het L-gas is.

Ik heb een Octavia met 15 kg CNG gehad en haalde daar met H-gas gemiddeld 380km per tankbeurt mee, met uitschieters tot 420-430 km in de winterperiode.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Ik zou dan vooral gaan tanken bij dats24 in Lier (Antwerpse steenweg)

Bij mij thuis in de buurt heb ik 2 stations: Dats24 in Maasmechelen en Bruno in Genk

En passeer kort bij Bruno Tessenderlo

Edited by cm-vdp

Dats in Lier is L
Bruno in Tessenderlo is H (en goeie druk, en proper en vriendelijk)

12 uren geleden, cm-vdp zei:

Ik zou dan vooral gaan tanken bij dats24 in Lier (Antwerpse steenweg)

Bij mij thuis in de buurt heb ik 2 stations: Dats24 in Maasmechelen en Bruno in Genk

En passeer kort bij Bruno Tessenderlo

Meestal heb je bij Dats 24 in Maasmechelen (H-gas) een goede vuldruk, en zou je dus met 15 kg ongeveer 360 km kunnen afleggen.

Als het buiten kouder is wanneer je tankt dan kan je zelfs meer dan 18 kg tanken. En dan haal je gemakkelijk meer dan 400 km met H-gas.

Het is overigens ook niet zo erg dat je als je je CNG opgereden hebt, je een 20-tal kilometer op benzine rijdt, bij voorkeur op Super 98 dan.

Ik heb zelfs zo'n periode gehad dat ik elke dag twee keer naar Tessenderlo moest via de E313 en dat ik dagelijks CNG ging tanken bij Dats 24 in Hasselt. Toen, in 2016, was er alleen maar in Hasselt en Bree CNG te krijgen. Ik woon in Sint-Truiden.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Heb 1,5 jaar de A5 g-tron gehad, veel kilometers, veel autostrade en veel files.

H-gas mét hoge vuldruk en niet teveel plankgas deed me tussen de 420 en 485 km doen met een volle gastank.

Dats24 in Hasselt is H-gas maar niet al te beste vuldruk. Gabriëls in Merelbeke had bijvoorbeeld stuk betere vuldruk en ik deed daar dan toch iets van een 50 km meer mee.

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

als ik je traject zie, dan is maasmechelen en Genk een optie, maar ook Houthalen. Tessenderlo is nog een optie, dus aan tankstations geen tekort. 

Lier is dan wel de minst interessante optie, omdat het L-gas is.

met 18Kg rij je op H-gas zeker 400km, dus moet je misschien eens overwegen of Lier wel je favoriete station blijft. Aangezien daar het probleem ligt.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

...en wat nog vergeten is...

Onderweg zijn er ook nog wel mogelijkheden om te tanken mocht je "plat" rijden.

CNG is veel minder een probleem dan electrisch, eens aan het tankstation ben je 5 min later weer op weg, bij batterijgevoede wagens is dat wat anders.

+ als er aan het begin en eindpunt van uw traject een CNG tankstation is zou ik me helemaal geen zorgen maken.

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Je gaat sowieso vaker langs het tankstation moeten passeren dan met een wagen met "conventionele" (lees: diesel of benzine) brandstof, daar kun je écht niet onderuit. Als je een tankstation hebt dat ergens pal op je traject ligt, of vlak in de buurt van je bestemming/vertrekpunt, is dat eigenlijk geen issue. Anders is het natuurlijk als je er behoorlijk voor moet gaan omrijden, maar dat is in Vlaanderen eigenlijk ook niet meer het geval (op een paar uitzonderingen na... Ja, ik kijk naar de Noorderkempen). 

Voor de rest: een CNG wagen rijdt exact hetzelfde als een benzinewagen, en je hebt voldoende vermogen om overal vlot mee te kunnen, zonder overdreven prestaties. 

De reikwijdte hangt natuurlijk af van de kwaliteit van het geleverde gas (L-gas in Antwerpen & Brabant, H-gas in Oost- & West Vlaanderen & Limburg, maar L-gas wordt uitgefaseerd), de vuldruk (die is vaak vrij standaard tussen de 200 & 220 bar. Koude winterochtenden zijn prachtig om te tanken, want dan krijg je er echt veel ingepompt. Hete zomermiddagen daarentegen zijn behoorlijk wat minder) en het gewicht van je rechtervoet. De cijfertjes die de fabriek opgeeft moet je altijd met een korreltje zout nemen, want het reëel verbruik ligt altijd een stuk hoger (ik neem aan dat je in de zomer je airco aan zet, dat verbruikt ook brandstof). 

CNG is eigenlijk altijd een optie als:

- er een CNG tankstation in de buurt is

- je je kunt vinden in de beperkte keuze van merken, modellen & uitvoeringen, alsook de beperkte keuze in motorisatie

- je een trekhaak niet echt noodzakelijk vind (CNG tanks zitten vaak in de weg voor de montage van een trekhaak) 

Edited by MrFingers
  • Vind ik leuk 2

De A5 had 20 pk minder door de CNG optie: 170 ipv 190 pk dus meer dan voldoende nog, zeker als je ecologisch wil rijden.

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

• Vind ik leuk 1

@cm-vdp Met een Caddy Maxi kun je op aardgas alleen (zonder benzine)  makkelijk 900 km halen , op voorwaarde dat je binnen het rijbereik van 90 km per uur blijft op 30 à 50 meter achter een hoge vrachtwagen.

Update: je moet eens achter een cilindervormige vrachtwagen rijden, in eerste instantie dacht ik dat dit niks ging worden maar het tegenovergestelde gebeurde.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

12 uren geleden, MrFingers zei:

Voor de rest: een CNG wagen rijdt exact hetzelfde als een benzinewagen, en je hebt voldoende vermogen om overal vlot mee te kunnen, zonder overdreven prestaties.

Met een Caddy maxi is het verhaal alleszins omgekeerd: met aardgas geraak je verder dan benzine!!!

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone Het is nu wel niet verstandig om constant achter een vrachtwagen te rijden. En als zeker niet op de autostrade want daar gebeuren juist de meeste accidenten met vrachtwagens.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Ook ik rijd met een Caddy Maxi. Gewoon, gemengd verkeer maakt een bereik van 650 tot 700 km mogelijk. Geen gekke toeren uithalen, wel wat op de zware voet letten. 

Tips:

Je rijdt het zuinigst rond de 70km/U in zesde versnelling. 

Op de snelweg is 110 km/u (tot 120 km/u) het meest aangewezen. Richting 130 gaat het verbruik snel omhoog. 

Door de lage koppel rijd je bij het optrekken vaak langer in en lagere versnelling. Daardoor kan je eventueel van 4e doorschakelen naar 6e (en de 5e overslaan). Dat spaart ook wat CNG. 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

9 uren geleden, JJR zei:

Ook ik rijd met een Caddy Maxi. Gewoon, gemengd verkeer maakt een bereik van 650 tot 700 km mogelijk. Geen gekke toeren uithalen, wel wat op de zware voet letten. 

Tips:

Je rijdt het zuinigst rond de 70km/U in zesde versnelling. 

Op de snelweg is 110 km/u (tot 120 km/u) het meest aangewezen. Richting 130 gaat het verbruik snel omhoog. 

Door de lage koppel rijd je bij het optrekken vaak langer in en lagere versnelling. Daardoor kan je eventueel van 4e doorschakelen naar 6e (en de 5e overslaan). Dat spaart ook wat CNG. 

maar 700 km ?

Als ik zot ga rijden zonder vrachtwagens tegen gemiddeld 125 km/h op autosnelwegen en 45 a 50 km in de bebouwde kom haal ik 750 tot 820 km.

Ik heb dan ook gemerkt dat een cruise control niet altijd zuinig is ( kan wel maar is geen garantie ).

Wellicht sta jij meer in de file dan ik.

Edited by Lage Emissie Zone

Toch niet. Vrouw trekt wel feller op dan ik. En vrij veel vervoer van kinderen naar hobbies, logo, kiné,...

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)