Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Lage Emissie Zone

Aanbevolen berichten

Hoe warm werd je olie bij afstanden van meer dan 250 km aan 1 stuk? ( snelheden afwisselend 80 - 100 - 120 - 130 km/h op Nederlandse snelweg )

Bij mij 103 graden Celsius.

 

LIjkt mij aan de hoge kant, bij diesel is de olietemperatuur rond de 82 graden Celcius.

 

Is een aardgasmotor geijkt op 120 graden Celcius ?

 

Garage beweert dat ik op volledig synthetische olie rijd.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/10/2019 om 21:19, pluxy zei:

Bij doorgeven op de snelweg gaat hij tot 110graden en 140-150km/h.

De olietemperatuur wordt weergegeven. Ik heb ooit koelvloeistof zien koken bij een Audi S6, hopelijk is dit niet het geval bij onze aardgasmotoren.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren in Duitsland op de A60 van Wittlich naar Luik bergop en Duitse snelheden gaf de olietemperatuurmeter 113°C aan. Vond het toch ook aan de hoge kant en hoger dan ik ooit heb opgemerkt. Er stond wel een stevige wind in de rug, hoewel ik niet weet of dat er zoveel met te maken heeft (minder rijwindkoeling). Olie staat na laatste onderhoud nog steeds iets onder maximum. Koelvloeistof staat ergens middenin tussen minimum en maximum. Volgens info op het web zou het echter geen enkel probleem zijn. In België op de autosnelweg vaak tussen de 100 en 106°C... Ben benieuwd of de verhoogde warmteafgifte op langere termijn nadelig gaat zijn voor de motor. Las laatst dat een te snel opwarmende motor ook niet goed was i.v.m met de thermische spanning die dan in het blok ontstaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel anders dan bij andere merken dat vw bij tgi de olietemperatuur weergeeft en niet de Temp van het koelwater.

Is dit ook bij een andere tsi-modellen ook zo?

Kan je de Koelwater Temp bekijken via OPD11? In de app?


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een olie gebruikt die op hogere temperatuur nog steeds de 'juiste' viscositeit heeft kan dat geen kwaad volgens mij. Een olie met een hoger getal achter de 'W' behoudt de juiste viscositeit beter bij hogere temperatuur dan een olie met een lager getal achter de 'W'. Een race-olie kan bv tot xW60 gaan bij mijn weten, terwijl de meesten nu voor een standaard wagen een xW30 of zelfs al xW20 (Volvo) gebruiken.

Volgens dit topic zou 150 °C voor een volsynthetische olie geen probleem vormen: http://www.autoforum.be/forum/specifiek/techniek/49840-olietemperatuur

 

Een dieselmotor zal -volgens mij- door z'n hogere efficiëntie een minder hoge olietemperatuur krijgen dan een equivalent ottomotor bij gelijke belasting.

 

Overigens is de geschikte viscositeit die door de fabrikant gekozen wordt ook afhankelijk van de regio waar de auto verkocht wordt: rond de evenaar heeft men nu eenmaal meer nood aan een olie die bij hitte z'n werk goed blijft doen dan aan een olie die ook bij koude nog goed smeert.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, pluxy zei:

Ik vind het wel anders dan bij andere merken dat vw bij tgi de olietemperatuur weergeeft en niet de Temp van het koelwater.

 

Mijn Skoda Octavia geeft allebei aan hoor, water- en olietemperatuur. Zij het enkel op het centrale display, niet met een fysiek metertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/10/2019 om 21:16, Lage Emissie Zone zei:

Hoe warm werd je olie bij afstanden van meer dan 250 km aan 1 stuk? ( snelheden afwisselend 80 - 100 - 120 - 130 km/h op Nederlandse snelweg )

Bij mij 103 graden Celsius.

 

LIjkt mij aan de hoge kant, bij diesel is de olietemperatuur rond de 82 graden Celcius.

 

Is een aardgasmotor geijkt op 120 graden Celcius ?

 

bij mijn golf heb ik olie temp boven de 110 C gehad, vooral tijdens de warmste dagen van de zomer,  bergop 110 -120km/uur op autosnelweg

  • Bedankt 1

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...