Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
tuinmanCNG

bestelwagen Fiat Ducato Maxi op cng

Recommended Posts

@rik b bedankt voor je reactie en welkom op het aardgasrijderforum.

Er zijn momenteel weinig ervaringen te vinden van een Ducato op CNG, het is jammer dat je pas na aankoop van je (bestel)wagen hebt vastgesteld dat je niet sneller dan 90 km/u kan rijden.

Het is in feite vreemd dat dit mogelijk is, aangezien Fiat toch wel een lange staat van dienst heeft met betrekking tot CNG. Italië is gekend voor zijn aardgaswagens.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Hallo, Ik heb net een Fiat Ducato gekocht op cng. 3.5, maxi uitvoering. Gisteren reed ik hem van Nederland naar België. Ik heb 370 km op CNG gereden. Omdat we niet direct een tankstation wisten zijn langs de autosnelweg, en ik in de veronderstelling was dat ik nog 100 km kon rijden met benzine, hebben we de tank leeggereden. Maar toen de auto overschakelde op benzine, begon de motor te sputteren en daalde het pijltje dat zogezegd de benzine moest aangeven onder het minimum. We zijn tot bij het volgende tankstation geraakt, maar het was eventjes schrikken. Ik kreeg onmiddellijk de melding dat ik de motor moest laten nakijken en er begon een oranje lampje te branden. Misschien had de auto al heel lang niet meer op benzine gereden, maar ik ben wel wat geschrokken van de overgang naar benzine. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Op 3/1/2018 om 10:10, tineproo zei:

maar ik ben wel wat geschrokken van de overgang naar benzine. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dat verloopt normaal gezien heel soepel.

Het enig wat ik hoor is een "klak" bij het overschakelen.

Een oranje lampje als dit (zie foto)?

Storing in het motormanagement.  Dat kan van alles zijn...

Bij mijn blauwe Y heb ik dat ook een hele tijd gehad.

Uiteindelijk is het opgelost geraakt met een nieuwe katalysator... :(

oranje-lampje-auto-brandt.jpg

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

De overgang zou inderdaad vloeiend moeten gaan.

Bij mijn Octavia gaat dit vloeiend, bij mijn Touran heb ik het 1 keer gehad dat de wagen een schok kreeg, dat was even schrikken.

De andere keren ging het wel heel vloeiend. De schok kwam er toen ik plankgas wilde geven en net op dat het motormanagementsysteem de switch maakte van CNG naar benzine.

Ik heb het 1 keer voorgehad, de omschakeling is wel nog maar een 5 keer gebeurd.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Als het al gebeurt, bij mij hoor je zelfs geen tikje bij de overschakeling, ik zie enkel een oranje ledje aanspringen.

Op benzine wordt hij wel wat luier en tegelijk wat gulziger.

Mijn zafira 1600cc 150 pk weegt iets van 1600 kg en bij normaal rijden kom ik op 5.6 kg/100 km, op benzine mag je daar 2 L bijtellen.

Of er in metalen tanks meer of minder kg kan, weet ik niet, maar 25 kg tanken in metaal is hetzelfde als 25 kg tanken in een composiet.

Wat wel is, is dat een composiettank meer druk aankan dan een metalen, gemakkelijk tot 50%.

Maar daar heb je weinig voordeel van want de druk van +_ 200 bar in België is afgestemd op de kwetsbaarste tanks.

Een Cng-tank wordt steeds voor 100% gevuld omdat het een gas is.

Een Lng zal waarschijnlijk niet voor 100% gevuld worden omdat het hier over vloeistof gaat.

Men zou kunnen kiezen om Lng in een camionette te leggen maar dat gaat de kostprijs enorm de hoogte injagen.

Op de prijs van een vrachtwagen zie je dit verschil relatief minder.

• Bedankt 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Op ‎1‎/‎03‎/‎2018 om 10:10, tineproo zei:

Hallo, Ik heb net een Fiat Ducato gekocht op cng. 3.5, maxi uitvoering. Gisteren reed ik hem van Nederland naar België. Ik heb 370 km op CNG gereden. Omdat we niet direct een tankstation wisten zijn langs de autosnelweg, en ik in de veronderstelling was dat ik nog 100 km kon rijden met benzine, hebben we de tank leeggereden. Maar toen de auto overschakelde op benzine, begon de motor te sputteren en daalde het pijltje dat zogezegd de benzine moest aangeven onder het minimum. We zijn tot bij het volgende tankstation geraakt, maar het was eventjes schrikken. Ik kreeg onmiddellijk de melding dat ik de motor moest laten nakijken en er begon een oranje lampje te branden. Misschien had de auto al heel lang niet meer op benzine gereden, maar ik ben wel wat geschrokken van de overgang naar benzine. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Rij zelf sinds vorig jaar met een fiat ducato maxi cng. Heb het overschakelen maar 1x meegemaakt en probeer het sindsdien tenstelligste te vermijden. Zoals ergens in vorig reactie vermeld verlies je een groot deel vermogen en lijkt het of je dubbel zo diep op het gaspedaal dient te drukken om nog een beetje vooruit te komen. Bij andere merken (skoda, vw,..) had ik dit op deze manier nog nooit meegemaakt.

Op ‎7‎/‎03‎/‎2018 om 20:06, Bob zei:

Als het al gebeurt, bij mij hoor je zelfs geen tikje bij de overschakeling, ik zie enkel een oranje ledje aanspringen.

Op benzine wordt hij wel wat luier en tegelijk wat gulziger.

Mijn zafira 1600cc 150 pk weegt iets van 1600 kg en bij normaal rijden kom ik op 5.6 kg/100 km, op benzine mag je daar 2 L bijtellen.

Of er in metalen tanks meer of minder kg kan, weet ik niet, maar 25 kg tanken in metaal is hetzelfde als 25 kg tanken in een composiet.

Wat wel is, is dat een composiettank meer druk aankan dan een metalen, gemakkelijk tot 50%.

Maar daar heb je weinig voordeel van want de druk van +_ 200 bar in België is afgestemd op de kwetsbaarste tanks.

Een Cng-tank wordt steeds voor 100% gevuld omdat het een gas is.

Een Lng zal waarschijnlijk niet voor 100% gevuld worden omdat het hier over vloeistof gaat.

Men zou kunnen kiezen om Lng in een camionette te leggen maar dat gaat de kostprijs enorm de hoogte injagen.

Op de prijs van een vrachtwagen zie je dit verschil relatief minder.

Beste het max aantal km per tank  heb ik al een tijdje niet meer bijgehouden maar 300km haal ik volgens mij niet met mijn lading en aanhanger. De overschakeling naar benzine voel je wel maar vind ik niet overdreven storend. De meter zakt inderdaad zienderogen en ik haal geen 50km op benzine.   Het went wel  mvg Benny 

• Vind ik leuk 1

Bedankt voor de tip ivm de keuring en snuffelaar. M'n van is binnenkort 1 jaar oud en als lichte vracht moet ie binnenkort herkeurd worden...

• Vind ik leuk 1

Wij zijn ook zwaar teleurgesteld want met een volle Cng doen we amper 230/250 km. Zijn regio Wilrijk en tanken Dats 24 in Boom. En Esso Kolonel Sylvertoplaan Hoboken. 

@Darkracer hoeveel kg krijg je in je tanks? Rijbereik?

20 minuten geleden, Darkracer zei:

Kga binnekort nog eens tanken (zo vlug weer)  ,  tips ? ni te ver aub 

Vanaf Ternat station tot aan de Esso Express (CNG-pompen staan onder het dak van G&V. Op linkervak rijden want CNG-pomp links is voor auto's), Brusselsesteenweg 379 in Zellik is 8,6 km (14 minuten rijden volgens Google Maps). Ik heb daar al enkele keren getankt. Het is H-gas daar en de prijs zou nu € 0,989 per kg bedragen.

Ternat_naar_Esso_in_Zellik.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

36 minuten geleden, Darkracer zei:

Thanks maar ben er men 1ste keer geweest , precies nog weinig kilometers met een volle tank , mvg 

Tja, dan zult ge moeten uitwijken naar Aalst (als ge tenminste H-gas wilt). Daar zijn er nl. twee:

Eventueel kunt ge ook nog naar Opwijk rijden:

Ikzelf heb jaren aan een stuk (bijna vier jaar lang) 20 km afgelegd in enkele richting vooraleer ik aan een CNG-station kon tanken.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Op 30/8/2019 om 17:45, Pascale zei:

Wij zijn ook zwaar teleurgesteld want met een volle Cng doen we amper 230/250 km. Zijn regio Wilrijk en tanken Dats 24 in Boom. En Esso Kolonel Sylvertoplaan Hoboken. 

Wilrijk en L-gas tanken in Boom?

Waarom geen H-gas (Esso Hoboken Kielsbroek) of H+gas (Total Hoboken Emiel Vloorsstraat)?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Een kennis van mij werkt voor de Vlaamse Milieumaatschapij (VMM). Hij heeft vandaag een nieuwe Fiat Ducato ontvangen als dienstwagen.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

• Vind ik leuk 2

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)