Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

bestelwagen Fiat Ducato Maxi op cng

tuinmanCNG

Aanbevolen berichten

Kan er iemand van het forum zijn eigen ervaring geven over de actieradius met een Fiat Ducato maxi?   Volgens de eerste verkoper was het realistisch om 400km met een volle tank cng te overbruggen.  De tweede verkoper sprak over een 300-350 km en nog 100km met benzine.  Nu ben ik hier zeer in teleurgesteld want uit mijn praktijkervaring merk ik dat ik maximum 240km op cng en na 27km op benzine was die tank reeds voor 3/4 leeg.  Deze kmstand beantwoord in de verste verte niet wat men mij heeft verteld.  Dit heb ik aangekaart bij de garage en wacht op hun verder verloop, maar ik wil ook via andere wegen meer informatie bekomen.  Alvast bedankt voor reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tuinmanCNG kan je even aangeven van welke regio je bent? Of alleszins waar je altijd tankt, dit om te zien welke kwaliteit van CNG je in je tank hebt.
Hoeveel kg CNG krijg je in je tanks? Ik weet dat je deze Fiat kan upgraden door meer CNG-tanks te steken.
Wat is je gemiddelde verbruik / 100km?

Spritmonitor, een duitse website waarbij leden hun verbruik bijhouden is helaas niet heel betrouwbaar in het geval  van een Fiat Ducato (Maxi), er zijn maar 2 resultaten...
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/141-Ducato.html?fueltype=4&powerunit=2

Het verbruik voor een gewone Ducato is daar 10 kg, de Maxi zit op 13kg.

Rijbereik tussen 250-350 km.

Bij welke garage heb je deze wagen gekocht?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiat Ducato Maxi 140 Natural Power

Met deze motor, met een brandstofsysteem op basis van methaan, verhoogt u uw omzet en bewijst u het milieu ook een dienst.

Cilinderinhoud: 2999 cc 
Max. vermogen: 136 pk/100 kW bij 2700 t/min. 
Max. koppel: 350 Nm bij 1500 t/min. (methaan)

• Elektronisch geregelde, sequentiële en gefaseerde MPI-injectie met bi-fuelsysteem en specifieke elektro-injectoren voor methaan en benzine.

• 5 methaanflessen: totale capaciteit van 218 liter (37 kg).
  • Brandstoftank: capaciteit van 15 liter (actieradius van 100 km in herstelmodus).
  • Autonomie: 400 km.

• Geen deeltjesemissie.
  • Uitstoot van stikstofoxiden met 20% verlaagd (in vergelijking met diesel).
  • Emissieniveau: Euro V en EEV.
  • De methaanflessen bevinden zich onder de vloer om geen ruimte in te nemen in het laadcompartiment.
  • De wagen mag zelfs rijden in zones waar verkeersbelemmerende maatregelen van kracht zijn vanwege milieumaatregelen.
  • Ook toegestaan op ferry’s en ondergrondse parkeergarages.

Topsnelheid: 155 km/h
Enkel leverbaar op de Ducato Maxi.

----------------------

Autonomie staat op 400 km, het lijkt met Fiat wil zeggen: 300km op CNG en 100 op benzine, of zie ik dit fout?
Het verbruik van een Ducato ligt tussen 10 en 13 kg, dus kan mijn interpretatie kloppen.

@maartenv, bedankt om te informeren, zo kunnen we tuinmanCNG verderhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het specifiek model kan ik mij niet uitspreken

Ik ga hier wel in herhaling vallen, ik weet het! Maar dat was mijn aller eerste frustratie met Fiat Doblo.

Hier ook beloftes van 350 km op aardgas, terwijl in de praktijk het eerder 250 is met wat uitschieters tot 275.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt! 

Maar tussen 350 en 250  is het verschil toch erg groot. Dan moet je echt alle negatieve invloeden tegelijk voor hebben.

Neen, de cijfers die de fabrikant geeft zijn die van in de meest ideale omstandigheden.

Ook de bagage drager werd, voor mij, als oorzaak door de garage opgegeven; ik rij nu al sinds de oplevering met de bagage dragres op het dak en merk géén verschil met de vorige identieke wagen...ik spreek van alleen de bagage dragers (zonder lading!).

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kristiaan zei:

Neen, de cijfers die de fabrikant geeft zijn die van in de meest ideale omstandigheden.

Dat van die cijfers klopt, alhoewel skoda voor de octavia combi een rijbereik van 410 km voorschrijft, heb ik dit enkele keren kunnen halen of toch kort kunnen benaderen en zelfs overschrijden 9_9:

Infofiche: http://dbtechnology.be/wp-content/uploads/2014/03/S14-06N-Octavia-G-TEC-Genève-4p.pdf
Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/709858.html?page=2

Wat betreft de Ducato heb ik nog niet veel gebruikerservaringen kunnen terugvinden, ik zoek nog even verder voor de topicstarter, want een rijbereik van 240 is inderdaad weinig.
Ik vermoed dus dat hij op L-gas rijdt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, alvast bedankt voor de reacties die ik hier net heb gelezen.    Ik ben zelf van Brecht en momenteel ga ik het meeste tanken bij Dats24 te Schoten, maar ben ook al bij de Q8 te schoten en in Turnhout geweest, Laatst nog bij Greenpoint te Brasschaat.  Ik heb inderdaad ook al vernomen dat er verschil zit in L en H gas maar of dat dit zoveel km kan schillen lijkt me straf.  De camionette heb ik in Turnhout gekocht bij TTA truckland en na mijn aangetekend schrijven zijn ze blijkbaar toch iets wakkerder geworden want ik heb reeds telefoon via de directie gekregen dat ze het verder willen onderzoeken en zeker een duidelijk antwoord willen geven.  Dit aangetekend schrijven was niet enkel voor het verbruik maar er waren op nog verschillende kleinere zaken niet van de eerste keer in orde zoals het zou moeten zijn

Momenteel zit ik op een 15 kg /100 km en kon max 34kg tanken, dit wanneer hij is overgeschakeld op benzine.

In principe is deze camionette zeer weinig geladen tov het te benutten laadvermogen. Als ik het verschil bereken op een weegbrug dan zal er een kleine 300kg materiaal inzitten.  Allesbehalve veel lijkt me.  Ook heb ik een kleine aanhangwagen tot 750kg eraan hangen terwijl deze  tot 3ton kan slepen, als ik me niet vergis.

Mijn rijstijl lijkt me ook niet abnormaal en zeker niet van het sportieve type (met koude motor snel optrekken,...)  Ook tijdig in een hogere versnelling en regelmatig gebruik van cruisecontrol..  

Maar blijkbaar zijn er tot op heden nog niet veel gegevens voorhanden wat dit merk en type betreft, dit maakt eens te meer duidelijk dat zo'n verkoper er maar met de natte vinger een getal op kleeft.

Ivm het upgraden van tanks is zeker een mogelijkheid maar dat was niet direct mijn intensie aangezien men mij voldoende km beloofde met de standaard tank.

Weet er ook iemand of het juist is dat er een veiligheidsmarge zit bij het vullen van de tank, bv een tank van 40kg kan maar een 80% gevuld worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, tuinmanCNG zei:

Weet er ook iemand of het juist is dat er een veiligheidsmarge zit bij het vullen van de tank, bv een tank van 40kg kan maar een 80% gevuld worden?

Bij lpg is dat alvast zo omdat je daar met een vloeistof te maken hebt die verdampt. Er zit specifiek een beveiliging in de tank die ervoor zorgt dat je hem niet meer dan 80% kan vullen dacht ik...

Hoe denk je het te doen om een gasfles voor 80% te vullen?

Ongeacht de druk is die steeds voor 100% gevuld met gas. Of denk je te werken tov 1 of andere voorgeschreven druk en daar 80% van te nemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, David zei:

Bij lpg is dat alvast zo omdat je daar met een vloeistof te maken hebt die verdampt. Er zit specifiek een beveiliging in de tank die ervoor zorgt dat je hem niet meer dan 80% kan vullen dacht ik...

Hoe denk je het te doen om een gasfles voor 80% te vullen?

Ongeacht de druk is die steeds voor 100% gevuld met gas. Of denk je te werken tov 1 of andere voorgeschreven druk en daar 80% van te nemen..

Deze vraag stelde ik omdat dit één van de mogelijke redenen was van de verkoper waarom de volledige capaciteit van de tank niet benut wordt.  Dit wou ik gewoon even informeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat je dient te weten is dat wanneer je tankt er niet iedere keer evenveel in je tanks zal zitten, dit heeft te maken met de druk in het tankstation dat ze kunnen leveren.
Bv. in een tank van 15kg, krijg je toch soms 17.5 kg, dit omdat er meer bar wordt ingepompt
Die verkoper kent er dus niet zo heel veel van helaas :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tuinmanCNG ik kan zelfs niets terugvinden op metanauto.com een Italiaanse nieuwssite en forum ivm rijden op CNG.
Jouw wagen staat er wel vermeld, maar niet met ervaringen.
Voor de Ducato, gewone versie zie ik 1 bericht waar gesproken wordt over 10 kg/100 km verbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tuinmanCNG Het voertuig moet normaal ongeveer de opgegeven tankinhoud halen. Voertuigen met stalen tanks tanken in de praktijk vaak zelfs wat meer kg.

De Ducato kan die 40 kg prima tanken, tenminste dat is mijn ervaring hier in Nederland met L-gas. De 40 kg is wel een redelijke hoeveelheid voor een station met een kleine buffer. Zeker als er meerdere voertuigen tanken. Bij de wat grotere stations zou je er zeker rond de 40 kg in moeten krijgen. Het is van buitenaf moeilijk te zien wat een groot station is. Een goede vuistregel is een station met 2 afleverslangen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer de Dats aan het Vossenschijn (kaai 142), goedkoop en altijd tot de max  getankt (4 afleverslangen!). Maar ook hier op voorwaarde dat je alleen aan het station staat.

• Bedankt 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...

Waar ik benieuwd naar ben is of de capaciteit van de benzinetank van de bifuel Ducato eenvoudig uit te breiden is. Ik zag op een foto van de tank dat er ruimte leek te zijn voor een grotere tank. Of wellicht is ergens een tweede tank te bevestigen?

By the way, ik ben op zoek naar een jonge (max 5 jaar) Ducato CNG personenbus. Ze worden wel aangeboden, maar voor 10 - 11 duizend of meer. Dat vind ik te gortig. Er stonden er 2 voor 7000 ex, maar die werden beide net voor mijn neus weggekocht.

mvg, Serge

image.jpeg.50c498589140f5e2818da2ba665ce9e3.jpeg

aangepast door zwergje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, zwergje zei:

Waar ik benieuwd naar ben is of de capaciteit van de benzinetank van de bifuel Ducato eenvoudig uit te breiden is.

Ik vrees dat je dan een lijdensweg opgaat met goedkeuring vanuit de DIV.

Indien je zoiets zou laten uitvoeren door een Fiat / Iveco garage, kunnen zij misschien de papieren rompslomp doen en gaat het mogelijk wat vlotter.

Prijskaartje ?

Misschien eerder een gastank (of 2) extra laten plaatsen door een erkende installateur ?

Zij kennen ook de mogelijkheden en de nodige papierwinkel voor bijvoorbeeld een V12 met een 2 kg gastank... :S

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later...

Rij zelf sinds juli met een Fiat Ducato maxi CNG. Wat ze bij verkoop niet vermeld hebben is als ie overschakelt op benzine, je ineens een klap vermogen kwijt bent en nog maximum 90 km/u kunt rijden... Was dat even een afknapper. Langdurig rijden op benzine en/of actieradius uitbreiden op benzine brengt niet veel op.

Voor de rest kan ik alle opmerkingen/reacties alleen maar beamen. Ben er deze zomer mee naar Zweden gereden.

Max aantal km met 1 tank was 440 km op hoogcalorisch gas. 1 rit, continu 110 km op autosnelweg. Voor de rest haalt ie normaal ongeveer 330-350 km (niet geladen) met 1 tank (35-36 kg laagcalorisch gas - regio Gent); maar ik schakel bijna altijd rond de 1500-max 2000 toeren. Bij zware belasting (maximum geladen + remorque 3 ton) gaat ie los over de 12/13 kg per 100 km.

Leeggewicht bij mij is 2.6 ton (dubbele cabine), vind ik vrij hoog.

Al bij al vind ik het niet echt een topjob, deze motor. M'n vrouw rijdt met een Skoda Octavia Combi cng. Officieel is dat 300 km cng + 600 km benzine. Hij start automatisch op benzine & schakelt automatisch over. Met 18 kg cng rijd je vlot 350-380 km. Schakelt over naar benzine zonder dat je iets merkt. Enige is misschien dat ie dan een tikkeltje meer trilt & net ietsje vinniger nog rijdt.

Dus ja, er  is nog ruimte voor wat finetuning bij het Fiat-blok.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...