Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Zonnepanelen

kristiaan
 Delen

Aanbevolen berichten

We hebben net ons droom huis gekocht met achteraan een 1000m2 waar we niet direct een bestemming voor hebben. Uiteindelijk dachten we eraan om zonnepanelen te zetten.

Maar na ons cng perikelen een beetje bang geworden om te "investeren" in de "toekomst"!

aangepast door Aardgasrijder
Offtopic discussie ivm zonnepanelen in correct forum geplaatst

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Lange_666 zei:

Daarnet was den Bart nog eens op het journaal en dit ivm de daling van deTurteltaks voor grootverbruikers.

Er werd leuk aangekondigd dat electrisch verwarmen helemaal passé is en dat deze mensen en hij zei het zelf, indertijd werden aangemoedigd om over te schakelen op electrische verwarmingen, nu best overschakelen (investeren noemt men dat) op een warmtepomp.

Wij verwarmen elektrisch. 25 jaar terug werd dat aangemoedigd. Propere energie, geen onderhoudskosten etc. etc. Dat werd niet tegengesproken door de politici of overheid. Waarom zouden ze, struikelend over mekaars voeten om van de ene openingsreceptie van een kerncentrale naar de volgende inauguratie van een andere kerncentrale te hollen. En die massa’s energie moest ergens naartoe. Nu heet het dat we een ”beetje misleid” zijn geweest (dixtit Tommelein). Hoe schaamteloos kunt ge zijn.

Met de aankomende taksen in het verschiet hebben we ons proberen te wapenen: Houtcassette  geïnstalleerd (een ‘natuurvriendelijke’ toepassing nietwaar) en wat gelet op ons verbruik. Jammer maar hélaas we zijn niet onder 10000 Kw kunnen blijven. We zijn afgeklopt op “10.500 en een beetje”. Niet slecht, maar die “500 en een beetje” kost ons wel €  290 - € 100 = € 190. Dure energie als je ’t mij vraagt.

De verzachtende maatregelen voor de verbruikers van meer dan 20.000 kw  gelden bovendien nog niet voor dit jaar, maar pas vanaf volgend jaar. A ja, de Turteltaks voor die “grootverbruikers” wordt wel als hoogst onrechtvaardig, oneerlijk etc. ervaren, ook door Tommelein, maar ze moeten wel nog een jaar op de blaren blijven zitten. Hoe schaamteloos kunt ge zijn.

Kortom de partij van Tommelein is gewoon een belasting partij, en daarvan hebben we er al (meer dan) één. Dus nutteloos en overbodig genoeg om er onze conclusies uit te trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag, ik zat met het zelfde probleem, huis gebouwd in 1981 met elektrische vloerverwarming. In al die jaren daar heel tevreden mee ivm verbruik en ook andere voordelen zoals : geen schoorsteen moeten kuisen, geen plaatsverlies door radiatoren, overal een gelijk verdeelde warmte en over 24u bijna constante temperatuur(+- 9 m3 accumulatiebeton). En alles met een regeling van een buitenvoeler dus niets van aantrekken.

Ook zoals alles een paar nadelen zoals oa het feit dat na het aanleggen van de installatie september/oktober wel 2 à 3 dagen duurt voor de gewenste temperatuur er is maar dat zijn dan ook niet de koudste dagen van het jaar want daarna geen problemen meer. Ik zat met een verbruik van 8000 à 9500 kwh verbruik nacht voor de verwarming en +- 3400 kwh dag/dubbel algemeen verbruik. Ik zou dus ook in die hogere turteltax komen dus verleden jaar toch zonnepanelen laten plaatsen, 4.750 kw (19 panelen 250 w, 10 oost en 9 west dus niet ideaal)) en omvormer van 3.680 kw en tevens de dubbelle meter  dag/dubbel laten vervangen door zuiver dag teller, kostrprijs 179 euro. Voorspelde rendement +- 3900 kwh zodat mijn dag verbruik eigenlijk 0 zou moeten zijn. En we zijn bijna een jaar verder en ik zit zelfs iets boven die voorspelling. En als leverancier ben ik nu terug bij Elektrabel/engie, waren algemeen niet de goedkoopste door hun redelijk dure dagtarief maar die heb ik niet dus kwamen ze voor mij toch als goedkoopste uit. Ik betaal nu ook wel 360 euro per jaar voor de omvormer maar toch haal ik een rendement van 5% op mijn betaalde investering van de zonnepanelen (+- 8.000 euro) en ook maar 130 euro Turtel ipv 290 als ik boven de 10.000 kwh was gebleven.

Maar ieder moet het voor zichzelf bekijken natuurlijk en de voor en nadelen afwegen en die glazen bol...

nuttige site ivm zonnepanelen : http://www.zonstraal.be/forum/index.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later...

Al een wat ouder topic / vraag.

Je kan een moestuin beginnen ? :)

Of indien je voor zonnepanelen gaat : niet laten afschrikken.

Zelf heb ik 2 jaar geleden een 2e reeks laten leggen.  De 1e liggen er al een jaar of 5 op het dak.

Wel  rekening houden met het prosumententarief >:( : kies je "kilowattpiek" zo dicht mogelijk bij het vermogen van je omvormer.  Je prosumententarief wordt immers berekend aan de hand van het vermogen van je omvormer.

Voorbeeld / uitleg : indien je moet kiezen uit een omvormer van 3000 of 4000, dan leg je zonnepanelen met een maximum opbrengst van tegen de 3000 of 4000.  Niet "ergens tussenin" zoals bijv. 3500. Want je omvormer is dan 4000 en je prosumententarief wordt daarop berekend.  (voorbeeld van het vermogen van omvormer is fictief : het is bedoeld als verduidelijking.  Er zijn verschillende vermogens aan omvormers beschikbaar, maar toch weer niet oneindig in stappen van 100).

Volgens o.a. Ecopower leg je best niet teveel panelen. 

Of met ander woorden : niet meer jaaropbrengst dan jezelf verbruikt.  Je hebt dan nog ruimte om, dat wat je nog moet betalen aan de leverancier, af te bouwen van zodra je zuinigere toestellen koopt, gloei- of spaarlampen vervangt door Ledlampen, etc.

Met de tijd kan je ook nog uitbreiden : als je bijvoorbeeld een warmtepomp installeert ipv aardgas- of stookolieketel.  Of een electrische wagen koopt.

Je geld op de bank brengt niets op (tenzij je belegt op de beurs ?) en zonnepanelen zijn een pak goedkoper geworden t.o.v. van 5 jaar geleden.  Ook de technologie gaat nog altijd vooruit : het verschil in opbrengst per paneel is in die 5 jaar voor bijna de helft vergroot.  En de prijs meer dan gehalveerd.

Laat je niet zot praten om de duurste te nemen die het meeste opbrengen.  Ik vrees dat je die extra er niet gaat uithalen ?  (mijn mening)

Een forum dat al lang bestaat en degelijk is ivm zonnepanelen (electriciteit, warm water, warmtepompen, noem maar op) :  https://www.zonstraal.be/forum/#

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...