Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

In een vorig topic op het forum las ik een reactie van iemand die aangaf dat in Duitsland de markt van CNG niet het gewenste resultaat heeft gebracht en dat er minder constructeurs kiezen om te investeren in aardgaswagens. (onderaan het artikel alle constructeurs met cng-wagens)

Ik wilde dit artikel eerst publiceren op de blog, maar ga hem in dit forum plaatsen. Welke merken bieden elektrische wagens aan?
De reden is om jullie reactie te vragen op het onderstaande:

 

‘Binnen 20 jaar rijden we allemaal elektrisch’, zei Thomas Leysen, de CEO van Umicore onlangs tijdens het FEBEG congres. Dat dit geen wishful thinking was van een bedrijf dat meewerkt aan de productie van batterijonderdelen voor elektrische auto’s, lijkt te worden bevestigd door de plannen die de autoconstructeurs de voorbije weken bekend maakten.
Hoog tijd voor een overzicht van wat we de komende 5 jaar zoal mogen verwachten op het gebied van elektrisch rijden…

 

Audi
Audi zet in op duurzame innovatie. Zo ontwikkelt het bedrijf een elektrische SUV die in België zal gebouwd worden. Het gaat om een sportieve SUV met een bereik van meer dan 500 kilometer die in 2018 op de markt verschijnt. Er wordt ook een A8 gelanceerd met piloted-driving-autonome techniek. Vanaf 2018 wil Audi ook ieder jaar een nieuw elektrisch model presenteren.

 

BMW
De BMW i3 is een van de best verkopende elektrische auto’s in ons land. De Duitse autoconstructeur brengt heel binnenkort een i3 op de markt met een grotere batterij en dus meer autonomie. Naar de toekomst zou er een volledig elektrische i8 in de pijplijn zitten. Verder kiest BMW vooral voor hybride.

 

Citroën / Peugeot
De Franse PSA groep hield het voorlopig bij twee kleine elektrische stadswagentjes. De Citroën Zero en de Peugeot Ion. Dit jaar werd de elektrische Citroën Mehari gelanceerd, een ‘fun car’ vooral geschikt om mee rond te rijden op zonnige stranden en vakantieresorts. 
Onlangs ontvouwden de Fransen hun nieuwe plannen en daarin is zoals verwacht plaats voor elektrische wagens.  Peugeot, DS en Citroën beloven maar liefst 11 nieuwe modellen. Die mogen we verwachten tussen 2019 en 2021. Heel opmerkelijk: er wordt een rijbereik van 450 km beloofd.

 

Fiat
De grote baas van Fiat stond lang afkerig tegenover elektrische wagens. In de USA is er wel al een elektrische versie van de Fiat 500 verkrijgbaar. Maar volgens de laatste berichten overweegt Fiat nu toch een volledige elektrische line-up, ook voor Europa. In dat assortiment zouden onder meer de aanstaande sportauto Maserati Alfieri en een compacte stadsauto van Fiat worden opgenomen. In 2019 moeten deze worden gelanceerd.

 

Hyundai
Hyundai kondigde onlangs aan dat het een nieuw luxemerk gaat lanceren met elektrische wagens. Met ‘Genesis’ gaan ze andere luxemerken als Lexus en Infinity achterna. Daarnaast verwachten we volgend jaar ook de eerste volledig elektrische Hyundai Ioniq op de markt. En tegen 2018 zou men met een elektrische SUV komen met een actieradius van meer dan 320 kilometer voor ogen. 

 

Mahindra
Deze industriële gigant uit India maakt niet alleen auto's (Mahindra, Ssangyong, Pininfarina) maar is ook actief in de technologiesector. Een ideale combinatie als je de mobiliteit van de toekomst bekijkt. Mahindra beseft dat zelf ook en gaat een gamma van elektrische wagens ontwikkelen uitgerust met 'autonomous driving' technologie. 
Voorlopig is (in de UK) alleen de elektrische e2o verkrijgbaar. Over de timing van de lancering van eventuele nieuwe modellen is niks geweten, maar de geruchten gaan dat men met Pininfarina alvast werkt aan een elektrische 'supercar'.  

 

Mercedes
Ook Mercedes kiest resoluut voor duurzame mobiliteit. Het autobedrijf gaat van alle modellen een elektrische versie maken. Het Duitse bedrijf investeert de komende twee jaar in totaal € 7 miljard voor deze innovaties. Maar eerst komen de Duitsers met nog een paar extra hybride modellen, te weten de GLC Coupé 350 e 4MATIC en de E350 e.  Tegen 2020 heeft Mercedes de ambitie om jaarlijks 100.000 elektrische wagens te verkopen.

 

Nissan
De Nissan Leaf is wereldwijd nog steeds de best verkopende elektrische wagen. Begin dit jaar kreeg die een upgrade met een grotere batterij en dus ook een grotere autonomie. Toch valt de verkoop wat tegen en met de toekomstige concurrentie van de Opel Ampera-e en de Model 3 van Tesla is het bang afwachten voor de Japanners. 
Enkele weken terug werd aangekondigd dat er een tweede generatie van de Leaf komt met een 60 kWh batterij, het dubbele van de huidige capaciteit en goed voor circa 350 km actieradius. Wanneer die nieuwe Leaf eraan komt is nog niet duidelijk.  Volgens recente berichten zouden ook de Nissan Juke en de Qashqai een elektrische versie krijgen. Leuk ook dat Nissan nu ook een pick-up versie van de e-NV200 aanbiedt. Ideaal voor bijvoorbeeld groendiensten of city deliveries.

Opel
General Motors brengt volgend jaar de Europese versie van de Chevrolet Bolt op de markt. Dat gebeurt onder de merknaam Opel en de wagen zal de naam Ampera-e krijgen. Een exact prijskaartje is er nog niet, maar naar verwachting zal deze rond de 28.000 euro liggen. Als dat zou kloppen, dan is dat eer zeer concurrentiële prijs voor een elektrische wagen met een actieradius van circa 300 kilometer.

 

Porsche
Porsche kondigde eind vorig jaar al aan dat het werkt aan een volledig elektrisch model. De E-Mission zou er moeten zijn tegen 2020 en moet een serieuze concurrent worden van de Tesla Model S.

 

Renault
Met de Zoë heeft Renault een van de meest betaalbare elektrische wagens op de markt. Maar omdat een beperkte actieradius voor veel consumenten het grootste argument is om geen EV aan te schaffen, komt Renault waarschijnlijk met een 'long range' Zoe, een versie met een actieradius van naar verluidt 350 kilometer. 

 

Rolls-Royce
Geen innovatie voor de nabije toekomst, maar wel een verrassend futuristische concept car van het oerconservatieve Rolls Royce. Het bedrijf heeft een poging gedaan de auto van de toekomst te ontwerpen. En die is volgens hen elektrisch en zelfrijdend en heeft een heel opmerkelijk design.

 

Ssangyong
(zie Mahindra)

Seat
Ook Seat zou volgens de geruchten zijn eerste stapjes op de markt van de elektrische wagens overwegen. Dat gebeurt onder het motto ‘Keep it simple’. Men zou daarvoor de Seat Marbella nieuws leven inblazen. Het elektrische stadswagentje zou een rijbereik van ongeveer 170 km hebben.

 

Skoda
De Tsjechische autobouwer kondigde al eerder aan dat er in 2019 een plug-in hybride versie op de markt zou komen van de Superb en Kodiaq. Maar verder bleef het heel erg stil bij deze VW-dochter. Dat was wellicht stilte voor de storm want Skoda komt nu op de proppen met zeer ambitieuze plannen. 
Het wil een volledig elektrische SUV bouwen - from scratch - met een rijbereik van 480 km (!) een laadtijd van 15 minuten (!) en die bovendien ook nog eens minder zal kosten dan een vergelijkbare versie met een verbrandingsmotor. We mogen deze nieuwe elektrische Skoda tegen 2020 in de winkel verwachten.

 

Smart

Smart gaat volledig over op elektrisch rijden en zal al zijn modellen in een elektrische versie aanbieden. Ook al gaat het maar om 3 modellen, toch heeft het dochterbedrijf van Daimler hiermee een wereldwijde primeur. Het eerste nieuwe Smart-model wordt dit jaar eerst op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd. In 2017 volgt de lancering in Europa.

 

Tesla
Eind 2017 komt de Model 3 op de markt. Deze nieuwe Tesla wordt aangekondigd als een betaalbare elektrische wagen met een rijbereik van ruim 300 km. Alleen al in voorbestelling werden er reeds 400.000 verkocht (!) Ondertussen zien we de eerste Tesla’s Model X op de Belgische wegen verschijnen en introduceert men een vernieuwde versie van de Model S. Deze 60 kilowattuur-versie is een ‘instapversie’ die enkele duizenden euro’s goedkoper is.

 

Toyota
Bij Toyota blijft men vasthouden aan het beproefde concept van de hybrides. Niet volledig elektrisch dus, maar wel bijzonder: de nieuwe generatie Toyota Prius plug-in hybride heeft optioneel zonnepanelen op het dak. De innovatie kan voor 10 procent in de elektrische actieradius voorzien. De auto wordt in de herfst verwacht. Wanneer de wagen stilstaat, wordt de opgewekte energie opgeslagen in het accupakket. Het genereren van energie uit de zonnepanelen gaat gewoon door wanneer de Prius rijdt. De stroom gaat dan naar de accessoires die op stroom werken, zoals de verlichting, raambediening en airco.

 

Volkswagen
Na het dieselgate schandaal besliste Volkswagen om zich volledig te focussen op elektrische auto’s. De komende jaren wil men meer dan dertig elektrische modellen op de markt brengen. Het bedrijf verwacht tegen 2025 jaarlijks drie miljoen van dit soort wagens aan de man te brengen, goed voor een kwart van zijn totale wereldwijde verkopen. De plannen die onlangs werden aangekondigd behelzen meer dan € 10 miljard aan investeringen tot 2025.
In de zeer nabije toekomst – nog dit najaar – komt er een vernieuwde versie van de e-Golf op de markt. Deze zal een theoretisch rijbereik van 300 km hebben.

 

Volvo
Volvo toonde twee nieuwe studiemodellen van volledig elektrische auto’s met volgens het bedrijf een nieuwe, gedurfde designrichting. Voorlopig gaat het nog om zogenaamde conceptcars. De eerste uitvoering hiervan gaat vermoedelijk eind 2017 in productie.


Zoals je merkt zijn er nog maar weinig constructeurs die elektrisch rijden links laten liggen. Als ik dit vergelijk met rijden op aardgas:
 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ,

 

CNG is lang onderkend geweest, het rijden erop gebeurt reeds meerdere decennia, maar is nooit ten volle ondersteund geweest dankzij lobby's :( ....  . Lpg, daarentegen was ook niet te vervuilend en als afvalproduct bracht het nog op :) . Vandaar waarschijnlijk de ontwikkeling op dat vlak ....   . ( alle partijen tevreden houden he ...  )

 

Als iedereen elektrisch gaat rijden hebben we enkele nucleaire centrales te weinig per land ;) ....  . en trouwens zo milieuvriendelijk is dat ook niet echt he, We laten gewoon ons afval dumpen en we zien het niet, maar het is er wel. ( En dan nog wel voor vele generaties na ons !!!! Je kan de vergelijking maken met volgende redenering: wat als we nu nog zouden afbetalen aan de banken omdat onze voorouders geleend hadden voor de piramiden ;) )   

 

Het zal in de toekomst een combinatie zijn van zowel ontploffingsmotoren met propere brandstof ( zoals bv bio-cng en daar zit wel degelijk toekomst in zodra andere stoffen te duur worden!!, waterstofgas .... ) en elektrisch en ... ????  

Niemand heeft een glazen bol, alleen wat wel zeker is is dat we niet allemaal zullen kunnen blijven rijden of we zullen dubbeldekbanen moeten maken en ik denk dat daar veel protest tegen zal zijn :) ( als men zelfs geen windmolens op 1.4km van een woning mag plaatsen tegenwoordig zonder buurtverenigingen op straat te krijgen..... ).

 

Dus de toekomst is een combinatie van zoveel verschillende manieren tot reizen of rijden dat het er allemaal anders moet gaan uitzien, of we staan allemaal gewoon stil voor onze deur :) ....     . Eigenlijk moeten we van het 'ik rij' cultuur gebeuren af ... .

 

Er zijn weinigen die dit durven te verkondigen omdat het niet populair is/klinkt. Maar wel een realiteit ....       .

 

gr,

Ive

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf er niet in geloven in dat E-verhaal. om de heel eenvoudige redenen dat elektrische energie niet (massaal) kan worden opgeslagen.

 

laten we snel nog wat kerncentrales bijbouwen zodat iedereen snachts zijn wagen kan opladen (want s nachts schijnt de zon niet)!!  even een stomme rekenoefening, maar misschien kunnen anderen die wat bijstellen.

 

stel alle autos/bussen/vrachtwagen,... etc in belgie (we rekenen met 6 000 000 stuks die 20000km/jaar afleggen). een E-wagen verbruikt 12kwh/100km ?? Dit x20000km/jaar x6000000 voertuigen komen we uit op 14.4TWh (1 terra Wh = 1000 000 000 kWh). om dit in perspectief te plaatsen: het jaarslijke elektriciteitsverbruik in België was in 2015 ±86TWh (daarvan produceerden we er zelf ±65TWh, want we voerden nog heel veel (franse nucleaire) energie in dankzij onze scheurtjescentrales).  Laten we snel snel nóg wat kerncentrales bijbouwen.

 

de inputgegevens van bovenstaande oefening zijn misschien wat van de pot gerukt, maar ze geven denk ik , toch de grootte orde weer waarover we praten.

 

je zou misschien een kerncentrale kunnen uitsparen als we als bij toverslag zouden beschikken over een intelligent elektrsich net. iedere wagen die niet rijdt, moet dan aan het net hangen om eventuele overschotten te bufferen zodat zon- en wind energie maximaal kunnen worden benut

 

verder is er ook nog het verhaal van de batterijen. de beschikbare voorraad grondstoffen, de milieuimpact op de batterijproductie & recyclage,

als je per sé elektrisch wil rijden geloof ik nog meer in het verhaal van waterstof en de brandstofcel

 

hopelijk gaan beleidsmakers in de nabije toekomst wat meer nadenken over groenafval en biogas. alle afval wat enigszins rotbaar is zou moeten aangewend worden om biogas te maken. in Nl gebruiken ze het gemaaide bermgras om er gas mee te maken. ik dacht colruyt ook alle afbreekbare afval werwerkt tot biogas om er elektriciteit van te maken?

en bij ons wordt groenafval simpelweg gecomposteerd (als het goed gaat) en vliegt al het gas zomaar de lucht in.

 

we weten allemaal welke wagen we nodig hebben om te rijden op biogas.

 

de discussies over de pro/contra van kerncentrales wil ik hier liever niet voeren

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg Lange_666 volledig, behalve het ontploffingsgevaar :D Niet dat ik schrik heb om met m'n auto te rijden, maar als je een risicoprofiel moet opstellen, zou ik gemiddeld gesproken wel durven zeggen dat auto's op gas (waterstofgas, LPG, CNG, etc.) gevaarlijker zijn dan auto's op andere brandstoffen of elektriciteit. Ik begrijp volkomen dat anderen dat als argument gebruiken. Het houdt mij echter niet tegen. Uiteraard zullen er ook wel gevallen bekend zijn van ontploffende batterijen, dieselwagens waar de vreemdste dingen mee gebeuren, maar je moet het in gemiddelden bekijken. Dat hoeven we het verhaal voor gas doorsnee genomen niet te verbloemen.

 

Zelf geloof ik sterk in het CNG verhaal, voor mij voelt dat nog als "nieuwe" technologie of technologie die nu volwassen begint te worden, alleen is het verhaal erg onbekend bij mensen. De negatieve connotatie van LPG heeft daar een groot stuk mee te maken, de interesse komt inderdaad pas als je over de (kost/gebruiks)prijs begint.

Mijn auto op CNG was aanvankelijk niet mijn eerste keuze: ik ging voor hybride. Dat een hybrideauto meer kost en dat je die meerprijs er niet uithaalt, dat nam ik er bij. Meer nog, het "principe" en het milieuaspect waren voor mij wel de redenen. Net zoals ik nu een passiefhuis zou (willen) bouwen. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met het ecologische aspect bij al mijn keuzes, toch maak ik altijd een balans op tussen eco en haalbaarheid/comfort. Ik doe graag wat extra moeite voor het groen. (En erger me mateloos aan het onecologisch gedrag van mensen voor eenvoudige dingen...waarom moet overal het licht een hele dag branden bv? Is papier en plastic scheiden zo moeilijk?) Een elektrische wagen offert toch heel wat comfort op ("tanken" gaat traag en als je in een appartement woont is opladen niet ideaal) en de kostprijs van een nieuwe batterij na zovele jaren, daar had ik ook niet zo erg veel zin in. Maar elektrische wagens zitten in de lift. Het is bijna een hype, met dank aan Tesla.

 

Zonder meer speelt bij iedereen de prijs ook een rol, dat het "de minst vervuilende" fossiele brandstof is én bovendien relatief goedkoop, dat helpt enorm. Iedereen let op zijn portefeuille.

Het is moeilijker als alles evenveel zou kosten (zowel aankoop- als gebruiksprijs). Ik weet eerlijk gezegd (nog) niet wat ik dan zou kiezen als je er dieper over nadenkt.  

 

Ik denk wel dat de sterkste groei voor CNG in België nog moet komen. Dats helpt daar enorm veel aan door de uitbouw van zoveel tankstations...Vraag eens op de Meir of in de Nieuwstraat wat is "CNG" of "rijden op aardgas" en ik denk dat er bitter weinig mensen het kennen (of geïnteresseerd zijn). Begin over de prijs en de voordelen en mensen zullen argwanend zijn maar wel luisteren. Dus er is wel nog wat werk aan de winkel qua perceptie en voordelen (geld of ecologie, met nadruk op het eerste), lijkt me. B|

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnet was den Bart nog eens op het journaal en dit ivm de daling van deTurteltaks voor grootverbruikers.

Er werd leuk aangekondigd dat electrisch verwarmen helemaal passé is en dat deze mensen en hij zei het zelf, indertijd werden aangemoedigd om over te schakelen op electrische verwarmingen, nu best overschakelen (investeren noemt men dat) op een warmtepomp.

Hoe dit dan te rijmen valt met het subsidiëren van electrische voertuigen heb ik maar één verklaring voor en dat is mijn eerste stelling 2 posts hierboven.

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Quote

Wie op zoek is naar een nieuwe auto, laat best ook de optie van een wagen op aardgas (CNG) de revue passeren. Volgens een onderzoek van automobilistenorganisatie VAB kan een CNG-auto financieel erg interessant zijn. Aan plug-in hybrides daarentegen hangt een hoog kostenkaartje per kilometer. Dat meldt VAB zondag.

Heel het artikel: http://www.gva.be/cnt/dmf20161127_02593763/rijden-op-aardgas-blijft-het-goedkoopst

Link naar reactie
Delen op andere sites

HLN


Je moet het volledig artikel wel lezen hé. O.o

"Aan een auto hangen uiteraard meer kosten vast dan alleen de energiekost. Als je ook aankoopprijs, verzekeringen, onderhoud ... in rekening brengt, is iemand die gemiddeld 20.000 kilometer rijdt per jaar het best af met een benzinewagen, indien hij genoeg heeft aan een kleine auto (tot 19.500 euro, genre Volkswagen Polo of Renault Clio). Zo'n auto heeft een gemiddelde kilometerkostprijs van 0,30 euro. "


Kijk, rijd met een wagen van 3 jaar oud (2dehands gekocht) een 1 l. B-max en zou < 10.000 km. rijden, wel dan denk ik toch dat ik goedkoper af ben dan CNG. Kijk zelfs naar mijn verbruik (50% stad/50% gewestwegen)
BIV: 89 €

jaarlijkse rijtaks: 120 € +/- 

extra kost CNG-voertuig: +3.000 €
geen 4 jaarlijkse CNG-keuring (150-300 €), extra jaarlijkse CNG keuringkosten, geen stickers :D geen 50 km. omrijden om te kunnen tanken, 10 jaar niet meer naar Frankrijk op vakantie kunnen gaan, daar geen CNG stations.  o.O Niet angstvallig uw gasmeter checken :) Geen schrik hebben dat uw tank lekt/ontploft :P

dgmmx0.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, heb ook zo gedacht, maar als je onverwachte kosten hebt aan uw cng installatie na garantie, kunnen die kosten de pan uitrijzen. Zeker als ze het probleem niet vinden. Uw bestaande verkoper heeft nl. NIET de licenties/vergunning om aan de gasinstallatie te werken! De kans dat je zo iets voorhebt op beproefde techologie, waar ELKE garage aan kan werken.

Ja, een 1 liter, 3 kleppen motor is ook vrij nieuw van de B-max.

 

Als je 20-30.000 km. doet, kan je zo'n tegenslagje verwerken, als dit met auto is -zoals bij mij- die 13-15.000 km. deed, slaat uw balans direct om naar duurder rijden dan benzine.
 

gasvulklep 2 X op 2 weken tijd vervangen (materiaal was voor opel, werkuren voor mij) => door opelgarage gebeurd (of dit mag???)

tankvuldop (terugroepactie)

 

vorige LPG wagen uit miserie weggedaan door herhaaldelijke problemen in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag willen geloven in de toekomst van CNG maar ik doe het niet om verschillende redenen. Als ik lees dat er tegen 2020 300 CNG pompen gaan zijn dan is dat nog steeds veel te weinig. Als je telkens 15 km of meer moet omrijden om te tanken is de lol er snel af. Er is inderdaad ook een kleine actieradius. 300 km of 350 km met een volle tank is echt wel weinig als je constant moet omrijden om te tanken. Met een volle LPG tank rij ik nu bijvoorbeeld 500 km. Als je naar het buitenland gaat is het dikwijls een ramp op te tanken (Frankrijk, VK, Spanje, enz). Telkens stressen om een tankstation te vinden of kilometers moeten omrijden zie ik echt niet zitten. Problemen met CNG. Garages die aan CNG kunnen werken zijn op 1 hand te tellen. Voorlopig proberen ze de mensen te lokken met geen verkeersbelasting en geen BIV maar eerlijk gezegd, zal dat het verschil maken ? Zo veel is dat ook al niet, zeker niet als je een lichte motor hebt (minder dan 1.6), dan is de rijtaks en BIV geen onoverkomelijk probleem.

Wat zal de toekomst brengen ? Zeer onduidelijk. Meer en meer merken focussen zich nu op elektriciteit zodat ze misschien de ontwikkeling van CNG gaan stopzetten of op een laag pitje laten draaien.

Normaal ging ik volgend jaar een nieuwe (tweede) wagen kopen maar ik zal het nog een beetje uitstellen en eens afwachten hoe het zal evolueren. CNG wordt het in ieder geval niet. Ik twijfel tussen een elektrische wagen (Opel Amera-e) of opnieuw een wagen op LPG van een merk waar de constructeur dit ondersteunt en de garantie blijft tellen (Hyundai en Ssanyong bijvoorbeeld).

Uiteraard zit je met een elektrische wagen ook gebonden aan de actieradius en de weinig oplaadpunten maar het zou als tweede wagen zijn waarmee zelden afstanden langer dan 200 km gereden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-12-2016 om 10:54, Flat Twin Power zei:

Uiteraard zit je met een elektrische wagen ook gebonden aan de actieradius en de weinig oplaadpunten maar het zou als tweede wagen zijn waarmee zelden afstanden langer dan 200 km gereden worden.

Hey flat twin power;

hierin spreek je jezelf wat tegen...als je zelden meer dan 200km moet rijden, kan een wagen met een actie radius van 300 op cng moeilijk een probleem zijn...

 

Het went snel! Ik moet bijna om de twee dagen gaan tanken (CNG!), soms sta ik tot tweemaal toe aan "mijn" zelfde station (Vosseschijn).

Ik heb wel het geluk dat dit station het goedkoopste is en op "mijn weg " ligt.

En dat zo dikwijls tanken, is zowat te vergelijken met moto rijden.

Ik geloof nog wel in het CNG verhaal als alles vlot loopt. MAW als mijn wagen het doet en de tankstations niet plots verdwijnen, sluiten of niet functioneren. Want dat is mijn grootse frustratie aan het verhaal.


Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flat Twin Power CNG is idd niet voor iedereen een goede oplossing. Maar dat is Elektriciteit ook niet. 
Wat heeft mij voor g-tron doen kiezen: groen, goedkoop, pompstation op dagelijkse werk-weg, voldoende stations op àl mijn werkwegen (BXL, Leuven, Mechelen, Gent, Hasselt) èn privé-wegen (Balen, Tongeren). 

Waarom geen e-tron ? Geen garage, dus lange kabel nodig tot buiten (ook als 't regent :(), gelukkig wel een oprit zodat ie niet over de stoep moet liggen), slechts 2 oplaadplaatsen in ondergrondse garage BXL, (nog) geen in Leuven, Mechelen, Gent & Hasselt. M.a.w. veel elektrisch zou er (nog) niet gereden worden. Maar mss is de toestand over 4 à 6 jaar helemaal anders, en dan zien we wel weer.
Tot nu toe, en hopelijk ook tot dàn, ben ik een zeer tevreden (uitsluitend) gasrijder  ;) 

aangepast door JoBé
  • Vind ik leuk 1

    2008  SAAB 9³ TURBO X

  1106967913_DSC_0194a.thumb.jpg.9a6959de319886b34868e3066ff1bd47.jpg

 

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje)

2006 Hymer TR655 GT op Renault Master (Camper)

2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij gemiddeld 650km per tankbeurt. Hoe ver je wilt kunnen rijden bepaalt ook je wagenkeuze uiteraard. En als er 300 tankstations zijn (1 in elke gemeente) ga je nooit 15 km moeten omrijden. Dat moet ik nu ook al niet doen (terwijl er maar een 60-tal stations zijn in het land). Ik tank wanneer het logisch is (=als ik +/- een tankstation passeer en minder dan een 3de tankinhoud over heb).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zou het wel telkens om zijn. Het dichtsbijzijnde CNG station is 15 minuten van mijn woning en ik passeer daar nooit want gelegen op een industrieterrein. Elektriciteit is voorlopig idd ook geen optie wegens te duur en quasi geen oplaadmogelijkheden onderweg. Binnen een jaar of 5 zal dat wel anders zijn. Ik rij al meer dan 15 jaar op lpg en altijd tevreden van geweest en ik moet niet omrijden om te tanken en er zij  600 lpg stations in Belgie. Ook in het buitenland (ik ga veel naar de UK) geen problemen om te tanken. Pas op. Ik bewonder de keuze van mensen die kiezen voor aardgas. Iedere aardgasauto die erbij komt helpt aan het minder milieuvervuilend maken van het wagenpark maar voor mij is lpg de beste oplossing. 

aangepast door Flat Twin Power
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...