Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
dirk

Terug positief ten voordele van aardgas

Recommended Posts

Ik word zowat gek van de EVangelisten in de comments bij AutoWeek tegenwoordig...

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

17 uren geleden, Mylan1999 zei:

Ik word zowat gek van de EVangelisten in de comments bij AutoWeek tegenwoordig...

Ik vind dat het daar juist een geanimeerde discussie van wordt met heel veel verschillende invalshoeken. Al kom ik op het einde van het verhaal altijd tot de conclusie dat ik er te weinig over weet/te weinig informatie heb om er een mening op na te houden. Wel is het 'vervelend' dat zoveel mensen zich laten leiden door emoties of vooroordelen. Als blijkt dat wanneer alle mogelijke parameters worden meegenomen in het onderzoek een elektrisch voertuig groener is, heb ik met die conclusie geen enkel probleem. Maar veel mensen hebben nu eenmaal problemen met verandering of zijn bevooroordeeld en gaan dan maar wat roepen (gebeurt langs beide zijden).

Enkele interessante zaken uit de commentaren:

'Wordt het onder druk brengen van het aardgas meegenomen in het onderzoek?'

'Wordt er rekening gehouden met de oliewissels?'

'Indirecte uitstoot van energiecentrales is sowieso aangenamer dan uitstoot voor je neus als fietser.'

Neem nu enkel het versneld wisselen van de motorolie. Wat is de uiteindelijke impact van een (versnelde) motoroliewissel. De olie moet gefabriceerd, in kleine hoeveelheden verpakt en vervoerd worden. Je auto moet in de garage geraken en terug thuis. De afvalolie moet opgehaald en verwerkt worden. En dat voor een eenvoudige motoroliewissel...

Het houdt het alleszins wel boeiend...

• Vind ik leuk 1

4 uren geleden, Josy zei:

Neem nu enkel het versneld wisselen van de motorolie. Wat is de uiteindelijke impact van een (versnelde) motoroliewissel. De olie moet gefabriceerd, in kleine hoeveelheden verpakt en vervoerd worden. Je auto moet in de garage geraken en terug thuis. De afvalolie moet opgehaald en verwerkt worden. En dat voor een eenvoudige motoroliewissel...

Er zijn volgens mij soorten olie genoeg waarbij het niet nodig is om de 15.000km te wisselen.

Gefabriceerd moet ze inderdaad maar zoals ik al eerder zei, ieder vat ruwe olie bevat een bepaalde hoeveelheid product die er via rafinage uitgerafineerd wordt. Enkel bv de diesel eruithalen doet men niet, men haalt er zoveel mogelijk product uit, dus dat de olie moet gefabriceerd worden is niet direct een argument, ze is er al. Kleine verpakkingen is voor particuliere verkoop, garages werken met vaten (tenzij voor particuliere losse verkoop).

• Bedankt 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

CNG geniet een stille opmars, elektrische voertuigen delven het onderspit ( het duurt nog een hele tijd voor die op punt gaan staan ) en diesels gaan een comeback maken..

CNG wordt tegengewerkt want anders was de verkoop veel beter en stapte iedere dieselrijder over naar dit alternatief, helaas zie ik dit niet onmiddelijk gebeuren.

De regering moet nu eindelijk eens kleur bekennen.. GTL  voor diesels?!

De grootste leugenaars vind je in de regering, en men blijft erop stemmen.. of is de stembusgang gemanipuleerd ?

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

13 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

CNG geniet een stille opmars, elektrische voertuigen delven het onderspit ( het duurt nog een hele tijd voor die op punt gaan staan ) en diesels gaan een comeback maken..

Wij stappen deels mee in het E-verhaal. Weliswaar hybride en toch de milde versie. ( betaalbaar en ik wil echt niet staan aanschuiven ( ja zelfs op sommige e-palen, parkeerplaatsen is het aanschuif ;) zelfs al op mijn werk ) om te 'tanken' na 20 minuten en terug 20 minuten wachten tot ik 80% heb ;) )  En de diesels gaan er echt uit op termijn voor korte afstanden hoor ... ze zullen blijven voor lange ritten ( lees camions, autostrades ed ... ) of misschien in hybride vorm.  ( EV in stad ;) zoals al sommige bussen ed. )

CNG wordt tegengewerkt want anders was de verkoop veel beter en stapte iedere dieselrijder over naar dit alternatief, helaas zie ik dit niet onmiddelijk gebeuren.

CNG is en blijft een tussen-brandstof, dat heeft men altijd al verkondigd hoor. Ik zie daar geen verandering in komen. Men zal kleine motoren ermee uitrusten om deze snel te laten zakken in o.a. uitstoot en co2 waarden. Maar, en dat is bij alle 'sponsoring' vanuit de overheid in het begin, door de hogere prijzen blijft men dit deels negeren als fabrikant/klant. Ik kan het zelf bewijzen: prijsaanvraag om onze nieuwe auto op cng of lpg te leggen : 1950€ ( lpg ) tegen 6450€ ( cng ) en bij die laatste ben ik nog eens koffer kwijt ook. Nadien rij ik 'ongeveer' hetzelfde qua  milieu-impact en echt hetzelfde in onze centen.

De regering moet nu eindelijk eens kleur bekennen.. GTL  voor diesels?!

Denk niet dat dit ze zal overhalen, de overheid is op dat vlak ook niet 'dom'. Ze weten dat dit 'misbruikt' zal worden om diesel te promoten en dan snel gewoon 'vuile' diesel rijden ;) . ( zie maar naar het misbruik via cng bij superbakken ) Ze leeft nu eenmaal deels op de opbrengsten van verkoop olieproducten en taksen he  ;) . Een politieker denkt nu eenmaal aan zichzelf en 'diens kiezers', als hij aan anderen ( lees de maatschappij in het algemeen ) denkt kan hij bijna op pensioen....   .

• Vind ik leuk 1

Op 18/9/2019 om 11:07, Ivivke zei:

Een politieker denkt nu eenmaal aan zichzelf en 'diens kiezers', als hij aan anderen ( lees de maatschappij in het algemeen ) denkt kan hij bijna op pensioen....   .

IK ben blij dat de mensen ( eindelijk ) wakker worden.

Niemand neemt zijn / haar fortuin mee in zijn / haar graf!

• Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.