Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Sign in to follow this  
Lange_666

Octavia mk3 plaats verdamper airco

Recommended Posts

Iemand enig idee waar de verdamper (condersor) van de airco zich ergens bevindt?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Ondertussen wat gevonden:

image.png.d559d8251d4a96c7a9e22e126080ce3e.png

Bij mij is de condersor defect (lek) en niet de verdamper zoals ik eerst dacht.

Zit altijd voor de radiator en of intercooler

Des te beter, minder werkuren om te vervangen.

Hm. Hoe heb je het gemerkt? Ik begin te twijfelen of ik ergens een lek heb, de octavia heeft bij ons wat waterverlies, maar ik dacht dat het wss condens was. (Het gaat om wat druppeltjes als de auto gestart wordt.)

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Geen airco meer + je hoort door de verluchtingsmonden de compressor leeg draaien.

• Bedankt 1

Toch vrij kostelijke grap:

Nieuwe compressor, dichtingen, koelmedium, werkuren en last but not least, een fortuin aan BTW voor de bodemloze staatsput.

Tada... 710 euro in totaal.

• Verward 1

Hoe oud is je wagen? Dit is toch wel heel snel vind ik.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

7 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Dat is gewoon pech hebben! Bij mijn Octavia kan je de 6de versnelling niet meer gebruiken: geen erg, met vijf versnellingen gaat ook, en verbruikt ie ongeveer hetzelfde. Bij Lange zijn Octavia was de condensor van de airco kapotgegaan. Hoe komt dat?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

Van begin maart 2016, dik 3,5 jaar zeg maar.

Is reeds het tweede akkefietje, voorheen, net na de garantie, was ook al het rechter wielknopje op het stuur defect (werd wel nog vervangen via de 70% regeling) en was ook niet zo duur.

Tot op heden zou een We-Care contract nog steeds een pak duurder geweest zijn.

Indien je de wagen bij Neuwagenkauf.com of Juetten-Koolen had gekocht dan had dit nog onder de (optionele of soms inbegrepen) 4 of 5 jaar garantie gevallen. d Ieteren is uiteraard te gierig om een commerciele geste te doen. Een reden te meer voor mij om nooit nog een auto via d'Ieteren te kopen zolang ze geen marktconforme garantie aanbieden.

Op 27/8/2019 om 11:12, dirk zei:

Zit altijd voor de radiator en of intercooler

daarom is de condensor zo vatbaar voor steeninslag (valt niet onder garantie, of je moet hem zo gekocht hebben), je kan dan een lek krijgen en koelvloeistof verliezen. bij een te laag niveau koelvloeistof begint de compressor lawaai te maken of de airco valt weg, dan moet je toch snel koelvloeistof laten bijvullen om geen schade te krijgen aan de compressor. hoe kan je dit zien aan de condensor? wel steek de airco aan en de condensor begint van kleur te veranderen (temperatuursverschil en vervolgens condens) links onder, een kwart cirkel heeft een andere grijswaarde . zo had ik tijdens de garantieperiode aankoop 2de hands lawaai aan de compressor (alhoewel ik eerst dacht dat het om de turbo ging), wat koelvloeistof bijgevuld en probleem scheen opgelost. voor einde garantie begon de compressor terug lawaai te maken. ik ben toen bij een koeltechnieker geweest die ook aan boord van schepen werkt, en die heeft me toen getoond waar je de verkleuring op de condensor zag, ook zag je dat de condensor al flink wat steeninslag had gekregen.

met dit gegeven naar Tavernier getrokken, we hebben een zeer goede regeling getroffen, condensor vernieuwd en het blijft nu goed.

nu is een airco in een auto een "open systeem" (aandrijving gebeurt via riem/motor); er kan dus altijd een heel klein verlies zijn; daarom kan het geen kwaad om de airco om de 2 - 5 jaar te laten checken; dit zit wel niet standaard in het onderhoud, je moet het dus zelf vragen (ook vragen hoeveel het kost).

• Bedankt 2

Op 2/9/2019 om 19:49, Jan Robert zei:

daarom is de condensor zo vatbaar voor steeninslag

De luchtgaten in de bumper zijn eigenlijk wel héél groot. Er kan een serieuze steen door.

Ben aan het denken om hier gaas te voorzien met wat kleinere gaatjes.

Weet alleen nog niet hoe ik dat achter het rooster ga krijgen zonder de bumper te demonteren.

13 uren geleden, Lange_666 zei:

De luchtgaten in de bumper zijn eigenlijk wel héél groot. Er kan een serieuze steen door.

Ben aan het denken om hier gaas te voorzien met wat kleinere gaatjes.

Weet alleen nog niet hoe ik dat achter het rooster ga krijgen zonder de bumper te demonteren.

ik denk dat bumper afbouwen nodig is om het netjes te doen

opletten met gaas, kan verstopt geraken door insecten; of je moet gemakkelijk aan het gaas geraken om dit af en toe weer proper te krijgen of te vervangen.

wel jammer dat er niet standaard een rooster is voorzien met kleinere gaten

• Vind ik leuk 1

Ik denk ook dat dat de enige mogelijkheid is om het netjes te doen.

Het moet geen gaas zijn met gaatjes ter grote van bijvoorbeeld vliegenraam gaas, bv 1x1cm zou al meer dan goed zijn.

Ik heb gisteren ook zo eens andere merken bekeken en ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.

Hou wel rekening dat de gaten er niet voor niks zitten (koeling)

Zie je vooral goed bij de euro 6 bij vrachtwagens

• Vind ik leuk 1

9 uren geleden, Lange_666 zei:

Ik denk ook dat dat de enige mogelijkheid is om het netjes te doen.

Het moet geen gaas zijn met gaatjes ter grote van bijvoorbeeld vliegenraam gaas, bv 1x1cm zou al meer dan goed zijn.

Ik heb gisteren ook zo eens andere merken bekeken en ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.

Misschien kan je het in één van de volgende categorieën van de online D&W cataloog vinden.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

1 uur geleden, muscles zei:

Misschien kan je het in één van de volgende categorieën van de online D&W cataloog vinden.

op nl forum ook dit gevonden

https://www.winparts.be/koetswerk-plaatwerk/koetsdelen-styling/racegaas/c271.html

blijft wel knutselen

op skodaforum.nl vind je ook wat over beschermrooster-airco-condensor-achteraf-inbouwen

en over racegaas ipv beschermrooster-airco-condensor