Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
jkb.dnf

De techniek van de CNG-motor

Recommended Posts

Langs de andere kant, enkel VAG heeft een serieus aaanbod in CNG wagens, bij de andere fabrikanten, als ze er zich al aan wagen, is het pover gesteld.

En bij sommige moet je dan nog bij een installateur terecht om het CNG gedeelte alsnog te laten inbouwen (waarbij de Volvo's dan nog steeds een hele hoop benzine slurpen tussendoor).

Al bij al doet die TGI het dan zo slecht nog niet.

• Vind ik leuk 2

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

1 uur terug, jkb.dnf zei:

auto's waarbij de integratie met gas goed bedacht is (zoals in een poort-geïnjecteerde motor

Welk merk doet of deed dat?

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

1 uur terug, jkb.dnf zei:

(zoals in een poort-geïnjecteerde motor). ;)

Wuk e dadde?

image.png.20eb07f49c35ded3a52033f7533b3dc2.png

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

16 minuten geleden, Ivivke zei:

https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1919NL.pdf

er staat nog niets vast, maar alle aanbevelingen zijn er wel om een tandje bij te steken ...  ;) alleen : alles kost geld !!! En laat dat er nu niet nog niet zijn he ;) ....

gr,

Ive

Voor particulieren blijkt CNG aan de pomp (uitgedrukt in€/kg) 30 tot40 % minder duur dan benzine en diesel(uitgedrukt in/liter).

Een politieker vertaald dat naar: er is daar nog ruimte voor een taksje of accijnsje.

4 minuten geleden, EricG zei:

Een politieker vertaald dat naar: er is daar nog ruimte voor een taksje of accijnsje.

Tja,

1 ding staat vast : mobiliteit, lees "eigen" mobiliteit, zal duur worden ... de "gedeelde" mobiliteit zal dan langzaam zijn intrede doen ... het zal in de toekomst niet meer zo zijn dat elke woning nog  2 of 3 wagens voor de deur zal hebben staan ;) ... of jemoet elke dag boterhammen gaan eten met choco ( welke ook weer heel duur kan worden gezien het probleem met cacao bonen ;)  ) dus .. lees vooral: alles zal duurder worden en we moeten meer nadenken over wat en hoe we alles nog kunnen doen. Sommig dingen vooral met mate ...  .

gr,

Ive

( ps dit een gevoelsmatige uitdrukking .... dus nog zonder echte bewijzen gezien de toekomst nog moet komen ;) )

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

3 uren geleden, Lange_666 zei:

Langs de andere kant, enkel VAG heeft een serieus aaanbod in CNG wagens, bij de andere fabrikanten, als ze er zich al aan wagen, is het pover gesteld.

En bij sommige moet je dan nog bij een installateur terecht om het CNG gedeelte alsnog te laten inbouwen (waarbij de Volvo's dan nog steeds een hele hoop benzine slurpen tussendoor).

Al bij al doet die TGI het dan zo slecht nog niet.

Dat spreek ik zeker niet tegen! Maar omdat iets goed verkoopt, is het product nog niet goed. Als je een CNG-wagen zoekt, kom je net door het grote aanbod vrij snel bij VAG terecht. Ik heb ook niet gezegd dat het blok niet goed is, maar wel dat de tijd nog te kort is om te kunnen oordelen en ik het niet zo zou hebben uitgevoerd, omdat het op papier (in mijn ogen) een combinatie is die minder bullet-proof in elkaar zit. Maar zoals vaker kan de praktijk veel verder afliggen van de theorie dan je denkt, en misschien is dit net een prachtcombinatie. Des te beter, dan!

VW had trouwens vroeger een specifieke gasmotor in hun segment, naast de 1.4 TSI's een 1.6 MPI. Al snap ik ook dat die de dag van vandaag voor veel mensen niet meer 'goed genoeg' zal zijn, ook omdat mensen het gedrag van turbo's gewoon zijn. Maar ik denk toch dat ze met hun TGI's iets revolutionairs hadden kunnen doen (hoewel ook dat natuurlijk steeds een risico is).

3 uren geleden, Sertitude zei:

Welk merk doet of deed dat?

Dat weet ik van alle merken eerlijk niet van buiten. Maar de 1.4T van Opel is dat volgens mij nog steeds, en hoogstwaarschijnlijk alles Fiat.

EDIT:

Ook VAG maakt trouwens poort-injectiemotoren op CNG, zoals de 1.0 voor de VW up!. Daarvan kan ik dan wel zeggen dat het sowieso een oerdegelijk gebouwd blokje is en zéér geschikt voor gas.

Posted (edited)

Misschien dat het toch interessant is dat je probeert uit te leggen waarom zo''n "poort-injectiemotor" interessanter is voor CNG?

Edited by Trostomaat

16 uren geleden, EricG zei:

Voor particulieren blijkt CNG aan de pomp (uitgedrukt in€/kg) 30 tot40 % minder duur dan benzine en diesel(uitgedrukt in/liter).

Dat is nog maar de prijs aan de pomp, rekening houdend met het lagere verbruik:

Voor particulieren ligt de totale diesel- of benzinekost ongeveer 70 % hoger dan die van CNG. 

Dus ruime marge om een bv. een accijns in te voeren... Alleen, gezien het vooralsnog kleine aantal CNG voertuigen zal de totale opbrengst hoe dan ook bescheiden blijven. Je kan het ook omgekeerd bekijken: CNG goedkoop houden kan je als politieker presenteren als een krachtige milieumaatregel (die dankzij het eerder beperkte succes niet al te veel kost aan de begroting). 

Bovendien: Als de CNG prijs aan de pomp te veel stijgt dan zou je wel eens een plotse hernieuwde belangstelling kunnen vaststellen voor thuis vulinstallaties. Nu is dat de moeite niet waard, maar als de CNG prijs aan de pomp nu plots veel duurder zou worden?

10 uren geleden, jkb.dnf zei:

De kleppen van elke VW-motor zijn héél sterk. En voor directe injectie sowieso, want de temperaturen kunnen altijd hoger oplopen en ze worden nooit gesmeerd of gekoeld door benzine. Ik weet dus niet in hoeverre mate deze nog veel verstevigd zijn, want ze zijn al van degelijk materiaal.

Die zijn wel degelijk nog verder aangepast:

image.thumb.png.21c389f0a58a792b4dac5d42be155184.png

10 uren geleden, jkb.dnf zei:

De benzine-injectoren daarentegen, zijn exact dezelfde bij een TSI- als TGI-motor.

Zeker?

image.thumb.png.99062815c26fd69e06880971eedd6123.png

Bron:

Self-study Programme 528
The Natural Gas Drive in the
Golf/Golf Estate TGI BlueMotion
Design and Function

De moeite om eens te googelen!

image.png

• Bedankt 1

19 uren geleden, jkb.dnf zei:
23 uren geleden, Pitpoint_BE zei:

Ik vind het ook een redelijk verwarrend antwoord :-)

Jammer dat het zo moeilijk is voor bepaalde mensen om een zin te interpreteren. :)

Je zou ook kunnen stellen dat het voor bepaalde mensen moeilijk blijkt om een zin te schrijven die wysiwyg is en geen verdere interpretatie behoeft!  :P

9 hours ago, Gastanker said:

Die zijn wel degelijk nog verder aangepast:

Ik ga er ook vanuit dat die verder zijn aangepast, zoals ik heb gezegd. Lees de zin die je zelf quote nog eens opnieuw: ik vroeg me af in welke mate ze nog verder verstevigd zijn, als in: hoeveel meer moeite ze hebben moeten doen, want de kleppen zijn bij de TSI's (en vrijwel elke VAG-motor), al heel stevig en zeker bestand tegen gas.

9 hours ago, Gastanker said:

Zeker?

Ja. Ik zal altijd aangeven als ik van iets onzeker ben (of die informatie niet delen) en ook toegeven als ik fout ben. Ik ben ook niet de persoon die de dokter verbetert met wat ik op het internet las.

Ik heb de 1.4 TGI met eigen ogen al 'open' gezien (alsook de eerste en tweede generaties 1.4 TSI, wel enkel de modellen met enkele turbo, niet de twins). Ik geef toe (en beklaag) dat ik de klep- en zittingsituatie toen niet heb bekeken, dus ik bevestig er niets over. Ik geloof wel dat ze visueel ook anders zijn.

De injector daarentegen is hetzelfde partnummer tussen benzine en gas! Toegegeven: misschien niet op alle modellen (dit weet ik niet), maar wel op de modellen waarvoor ik het heb kunnen inkijken (enkel VW, maar ik denk niet dat ze voor Skoda méér moeite gaan doen dan voor VW zelf).

Er was zelf een model (Caddy (Maxi?), denk ik), waarbij één injector meteen kapot was, hoogstwaarschijnlijk niet gas-gerelateerd. Die is vervangen door een injector op voorraad die anders in een TSI ging, werkt perfect en zit er nog steeds in na zoveel tienduizende kilometers (30 of 40 duizend).

Maar opnieuw mist iemand het punt van het verhaal: ze hadden de dikste pluim als ze een CNG-DI-motor konden maken i.p.v. een GDI met gasinjectoren. Ze moesten dan wel de ULB-afstelling voor CNG kunnen vinden (als dat probleemloos kan met een gasvormige brandstof) en kinderziektes kunnen altijd, maar je hebt dan wel een supermoderne CNG-motor die voor is op de rest.

10 hours ago, Gastanker said:

De moeite om eens te googelen!

Wat écht de moeite is, is om zelf op onderzoek uit te gaan. Heel fijn en vooral leerzaam. Op Google aansturen om betrouwbare informatie te vinden is al iets, maar vooral op vlak van alternatieve brandstoffen (gasvormig: LPG, CNG of LNG, maar ook elektrisch) wordt je overladen met vage, incomplete en soms gewoon verkeerde informatie. Sommigen zijn over-enthousiast, anderen zijn dan weer goed om de brandtsoffen in een slecht daglicht te plaatsen. Neutrale informatie en vooral studies vinden, is niet altijd makkelijk.

10 hours ago, Gastanker said:

Je zou ook kunnen stellen dat het voor bepaalde mensen moeilijk blijkt om een zin te schrijven die wysiwyg is en geen verdere interpretatie behoeft!  :P

Tiens, de exacte zin(nen) die gequotet werden, lijken mij nochtans doodnormale, Nederlandstalige zinnen, nog net niet in kinderwoordjes uitgedrukt. Technische uitleg is een ander verhaal, maar het kan natuurlijk ook dat door het verkeerd lezen / interpreteren sommigen zich op hun teentjes getrapt voelden :) ...
Technisch snap ik dat niet iedereen meekan, daar is niet iedereen in geïnteresseerd. Het is ook verkeerd van mij om er vanuit te gaan dat mensen die een specifieke wagen kopen, al zeker op CNG (toch iets aparts nog), automatisch ook weten wat ze hebben gekocht en wat de technische verschillen zijn. ;) 

Dus zo'n TGI/GTEC is een "gewone"  benzinemotor (met rechtstreekse injectie in de cilinder) waar in de inlaatstukken extra injectoren voor gas zitten? Ik veronderstel dat directe injectie van CNG in geen enkele productiemotor gebruikt wordt?

1 hour ago, Trostomaat said:

Dus zo'n TGI/GTEC is een "gewone"  benzinemotor (met rechtstreekse injectie in de cilinder) waar in de inlaatstukken extra injectoren voor gas zitten? Ik veronderstel dat directe injectie van CNG in geen enkele productiemotor gebruikt wordt?

Klopt. In de zin dat het de 'gewone' benzinemotor van VAG (VW/Skoda/Seat/...) is. In de inlaat (waar de lucht (zuurstof) doorgaat naar de cilinder) zitten de injectoren voor CNG. Vroeger was de hele inlaat met lucht en benzine gevuld, in carburateur- en singlepointsystemen.

Maar hun benzinemotor is al iets meer geavanceerd dan een standaardbenzinemotor (wat een multipoint-motor zou zijn). Directe injectie wordt op benzine wel door meerderen gebruikt bij ons, door onze nood aan lagere emissies en vooral een lager verbruik, omdat benzine hier duur is.

Zoals je al geraden had, worden er bij ons momenteel geen auto's verkocht waarbij de CNG direct geïnjecteerd wordt. Voor Europa was VW waarschijnlijk de grootste producent en redelijk vroeg met de overstap naar DI. 

11 uren geleden, jkb.dnf zei:

Op Google aansturen om betrouwbare informatie te vinden is al iets

Voor alle duidelijkheid, het document waar ik mijn informatie uit gehaald heb is een Volkswagen service training manual. Als je daar al moet aan twijfelen dan zijn we ver van huis...

image.thumb.png.5a07417454c016bb476f8cc81de39662.png image.png.b546b2ac2446b732cc86cc6588c90bc6.png

Ik post het hier niet op het forum omdat ik veronderstel dat het niet tot het  publieke domein behoort. Vandaar het voorstel om Google te gebruiken om het zelf terug te vinden.

Ten gronde doet dit uiteraard niets af aan de kern van je betoog, ik heb ook helemaal geen bemerkingen op je standpunt dat VAG verder kon gegaan zijn in de ontwikkeling van een 'echte' gasmotor.

De motor die jij zoekt is trouwens al ontwikkeld, door... Ford: de 1,0 L MTDI Ecoboost (MTDI = Methane Turbo Direct Injection)

http://www.gason.eu/documents/get_doc/1026 

Alleen hebben ze hem (bij mijn weten) nog steeds niet toegepast... 

13 uren geleden, jkb.dnf zei:

Maar opnieuw mist iemand het punt van het verhaal: ze hadden de dikste pluim als ze een CNG-DI-motor konden maken i.p.v. een GDI met gasinjectoren.

Verdere bevestiging van je standpunt:

http://www.gason.eu/documents/get_doc/714 

Today bi-fuel engine does not exploit all the advantages of CNG fuel properties. 

CNG is usually injected into the intake manifold, leading to a decrease in power output due to a lower volumetric efficiency. Using a direct injection system allows introducing separately air and gas into the combustion chamber.

Tiens, Renault is hier dus ook al mee bezig geweest... Jammer dat het nooit leidt tot een marktrijp eindproduct. 

Renault/Dacia heeft momenteel één automodel lopen op CNG in Roemenie dacht ik.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

On 8/2/2019 at 3:28 PM, jkb.dnf said:

Jammer dat het zo moeilijk is voor bepaalde mensen om een zin te interpreteren. :)

Als het correcte volzinnen waren, had ik er niet zo veel last mee gehad :)

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---