Populair bericht Josy Geplaatst: 1 augustus 2019 Populair bericht Delen Geplaatst: 1 augustus 2019 (aangepast) Omdat er op het forum door sommigen geopperd wordt dat er in het nieuwe C-LNG tankstation van Bruno in Tessenderlo gas van mindere kwaliteit of zelfs laagcalorisch gas wordt geleverd, was een vergelijkende test met een wetenschappelijke waarde (van lik-mijn-vestje) wenselijk (en natuurlijk ook om de tijd tussen het geboren worden en het sterven te doden). Ik heb deze test gisteren onder zo gelijk mogelijke omstandigheden uitgevoerd. Volgens de jongens/meisjes/x'en van het KMI bleven de omstandigheden qua wind en temperatuur redelijk gelijk gedurende de avond/nacht. De windmolens naast het traject zijn gedurende de test ook blijven draaien bij een matige wind uit wat ongeveer het zuiden leek. De opzet was om met dezelfde hoeveelheid gas van beide tankstations eenzelfde traject af te leggen onder gelijkwaardige omstandigheden. Voor de start waren de CNG-tanks leeg, de auto en banden warm en de instellingen van de verwarming ongewijzigd (25° C zonder airco). Ik had gedacht om in Eindhout te starten en daar genoeg laagcalorisch gas te tanken om via de E313 naar Luik te rijden, daar te keren en zo bij Bruno Tessenderlo te geraken (131 km). Echter tankte ik veel te weinig gas en viel op de terugweg richting Antwerpen al voor Tongeren zonder CNG. Om te vermijden dat er te grote verschillen zouden ontstaan in het gewicht van de wagen door benzinegebruik heb ik 2 kilogram gas getankt in Bilzen en daarmee gereden richting Bruno tot de CNG-tanks volledig leeg waren (wat best nog wel een opgave was). Daarna getankt bij Bruno. Ook deed ik daar een kleine en een grote boodschap. Dit verschil in gewicht van de bestuurder en de gebruikte benzine heb ik gecompenseerd door er een grote, veel te dure fles water te kopen (1,5 liter) waarvan ik niet heb gedronken gedurende de rit. Om 22.54 uur ben ik vertrokken bij PitPoint Eindhout. De E313 was toen al heel erg rustig. Ik heb gedurende de twee trajecten niet hard moeten vertragen of versnellen. De snelheidsregelaar heb ik beide keren ingesteld op dezelfde snelheid (145 km/uur) en op enkele kleine keren na enkel moeten beroeren om in Luik te keren (en Geel-Oost na het tanken bij Bruno). Omdat het logisch zou zijn om met het L-CNG van Bruno verder te rijden ben ik na het tanken bij Bruno eerst richting Antwerpen gereden en gaan keren te Geel-Oost, waar de pomp van PitPoint in de buurt is gevestigd. Dit omdat het stukje van Geel-Oost naar Tessenderlo al enige hoogteverschillen kent en aangezien het van Luik naar Antwerpen bergaf gaat; en dit een vertekend beeld zou kunnen geven door eventueel minderverbruik (als jullie begrijpen wat ik bedoel). Zo werd er beide keren zo goed als hetzelfde traject afgelegd. PitPoint Eindhout: CNG-getankt: 5,23 kg (22:42 u, 17° C, niet gekeken naar kwaliteitsmeter boordcomputer) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 81 km afgelegde afstand; 0:39 h; 122 km/h; 5,6 kg/100 km. Bruno Tessenderlo: CNG-getankt: 5,17 kg (00:25, 16,5° C, 100% kwaliteit) Gegevens boordcomputer bij overschakelen naar benzine: 102 km afgelegde afstand; 0:48 h; 127 km/h; 5,1 kg/100 km. Het kleine verschil in gemiddelde snelheid kan verklaard worden door het feit dat ik voor het vertrekken in Eindhout nog even met stationair lopende motor op mijn telefoon ben bezig geweest om onder andere te trachten eventuele naheffingen van een belasting op snelheid te vermijden en de korte tijd die ik voor de verkeerslichten doorbracht. Conclusie: in Eindhout en Tessenderlo wordt zeker niet uit hetzelfde vaatje getapt, de test was nog nauwkeuriger (en eenvoudiger) geweest indien ik 7 kilogram gas had getankt op beide plaatsen, volgende keer op mijn gsm klooien voor het aanvangen van de test (hoewel dat slechts weinig verandert aan de uitkomst ervan). 1 augustus 2019 aangepast door Josy taalfout 3 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 2 augustus 2019 Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 Voor een "beginnend lid" ben je al behoorlijk verslaafd. 1 1 Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 2 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 Alles voor de wetenschap hé! 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 2 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 Wat me achteraf ook pas opviel, is de afwijking van de boordcomputer bij het laagcalorisch gas. Bij het C-LNG van Bruno kloppen de gegevens perfect (ik heb tenslotte 100 kilometer afgelegd), terwijl het werkelijke verbruik bij het laagcalorisch gas 6,5 kg/100 km is, terwijl de BC 5,6 kg aangeeft. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
NickVG Geplaatst: 2 augustus 2019 Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 Je erkent wel dat je een verkeersovertreding begaan hebt (145 km/u, na toepassing van de marge is dat 136,3 km/u. Als we rekening houden met een foutmarge van de kilometerteller van 10/u, kom je nog aan een snelheid na toepassing van de marge van 126,9 km/u). En dat op een publiek forum. 145 gemeten: Onmiddellijke inning 89€ Minnelijke schikking 99€ Rechtbank 80-4000€ 135 gemeten: Onmiddellijke inning 53€ Minnelijke schikking 63€ Rechtbank 80-4000€ 1 Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 2 augustus 2019 Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 2 uren geleden, NickVG zei: Als we rekening houden met een foutmarge van de kilometerteller van 10/u, 10km/u is veel te veel, het zal eerder 3 tot 4km/u zijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
NickVG Geplaatst: 2 augustus 2019 Delen Geplaatst: 2 augustus 2019 12 minuten geleden, Lange_666 zei: 10km/u is veel te veel, het zal eerder 3 tot 4km/u zijn. Jaja, tuurlijk, het was eerder bedoeld als "zelfs als we nog 10 km eraf trekken" Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen