Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Dekkers Michel

Skoda-dealer wil mij geen cng-wagen verkopen ???

Recommended Posts

@pluxy de 7plaatsen niet, de 5 plaatsen wel hoor ;)

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

@muscles

Volgens de dealer zou een trekhaak geen enkel probleem mogen vormen. en het is niet meer de bedoeling om een zware caravan te trekken. (die is verkocht ondertussen ;) )

Maar bedankt voor de nuttige info. Ik heb natuurlijk geen enkel idee in hoeverre de druk hier is aan de pomp. De dichtstbijzijnde pomp (dats24) is in Geel (+/- 14 km) en als blijkt dat die niet zo goed geeft zal ik al een eindje moeten omrijden. Maar ik vermoed wel dat je hier leert mee om te gaan en vooral te tanken wanneer je in de buurt bent en niet alleen wanneer het nodig is.

ik ben van plan om maandag eens langs te gaan bij groep LAC in lier. Iemand hier ervaringen mee??

@Dekkers Michel Je woont daar in laagcalorisch gebied, maar toch is er één CNG-station waar je hoogcalorisch CNG kan tanken, en dat is in Tielt-Winge, op de Leuvensesteenweg 265 (en voor degenen die dat willen weten: ja, ik ben daar al gaan tanken), maar da's misschien te ver voor jou. Tenzij je daar passeert zoals je zelf aanhaalt.

DATS24-Tielt-Winge-2019-07-27ste.png

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

3 uren geleden, Dekkers Michel zei:

@muscles

Volgens de dealer zou een trekhaak geen enkel probleem mogen vormen. en het is niet meer de bedoeling om een zware caravan te trekken. (die is verkocht ondertussen ;) )

Maar bedankt voor de nuttige info. Ik heb natuurlijk geen enkel idee in hoeverre de druk hier is aan de pomp. De dichtstbijzijnde pomp (dats24) is in Geel (+/- 14 km) en als blijkt dat die niet zo goed geeft zal ik al een eindje moeten omrijden. Maar ik vermoed wel dat je hier leert mee om te gaan en vooral te tanken wanneer je in de buurt bent en niet alleen wanneer het nodig is.

ik ben van plan om maandag eens langs te gaan bij groep LAC in lier. Iemand hier ervaringen mee??

LAC in Lier is een goede garage. Ik heb daar 4 jaar geleden mijn Golf variant TGI gekocht. Ik was zelf gaan vragen naar een CNG-wagen en er is niets negatief over gezegd. Men heeft zelfs nagegaan of ik nog in aanmerking kwam voor een premie :)

Ik denk niet dat ge daar gaat buiten komen met iets wat je niet wil.

• Vind ik leuk 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Posted (edited)

De communicatie met de VW verkoper (Skoda is een andere verkoper) "na" aankoop van onze VW vorig jaar verliep zeer moeizaam, veel éénrichtingsverkeer van onze kant.

Bij de aankoop van de Octavia was dat geen enkel probleem. Top.

Service/onderhoud: geen klachten tot nu toe, altijd correct behandeld geweest, ben er reeds 16 jaar klant.

Edited by Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Hoi @pluxy,

als je maar 5 plaatsen nam wel dacht ik hoor. En vrij krachtig idd ....   . Dat is nu net ons eigen persoonlijke probleem he ... de enige wagen die alles had maken ze niet meer: zafira .. . tja .. .

Heb nog 3 nadelen, maar alleen nadeel als je dat van plan bent: 1e de doorverkoop-waarde ligt laag want het is en blijft een niche markt ;) ... er moet iemand net naar jou model en type/kleur/afwerking op zoek zijn ;) ....  . Dat hebben we zelf moeten ondervinden omdat we zelf moeten over stappen voor het einde van de wagen ....  .

Als 2e moet je proberen een fabriek af model te bekomen, die zijn properder afgewerkt en ' echt '  voorzien voor gebruik cng. ( lees maar op het forum ;) ) Als je een auto neemt en wil die cng ombouwen is er het risico met garantie en is het soms kofferverlies ed; En nog niet te spreken over de prijzen die heden echt uit de band springen tov 5 jaar geleden ;) ... . Tja een gesponsorde markt hé ... was met zonnepanelen ook zo :) .

Als 3e: het is en blijft een transitiebrandstof, geen nood je kan voorlopig echt nog lang rijden daarop, maar ik doelde daar op het feit dat alle positieve maatregelen langzaam gaan uitdoven. ( wegentaks/biv/voordelen LEZ/ondergrondse garages waar je niet in gaat mogen zullen toenemen ( hoe spijtig ik dat ook vind ) etc ....).

Het is voorlopig nog steeds een fossiele brandstof en diens toekomst ligt nog steeds onzeker.

Succes met je zoektocht ...

• Vind ik leuk 1

Caddy Maxi CNG is OF 7pl OF trekhaak, niet beiden.

5pl met bol staat hier voor de deur.

• Vind ik leuk 1

Ik denk dat ze dat bij d'Ieteren niet graag gaan horen.

Colruyt is ook niet de enige aanbieder, en het argument van het quota van lage-emissievoertuigen klopt ook niet.

In de regio kan ik Ceulemans niet genoeg aanraden als het over CNG gaat.

Daar wordt je goed geïnformeerd, correct en vlot geholpen.

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

4 uren geleden, pluxy zei:

Jawel, van diegene die naast u staatxD

Krik, sleutel en brandblusser weggewerkt in caddy zijkant.(wel als optie bij te bestellen.)

Reservewiel vooraan op de motorkap te leggen.(dan vergeet je het zeker niet).

De brandblusser zit bij de Octavia Combi in de rechterzijkant achteraan in de koffer. Een krik en sleutel heb ik nog niet nodig gehad.

En op die 250.000 km heb ik slechts eenmaal de gratis Skoda-assistance moeten bellen om mijn auto naar de Skoda-garage te brengen omdat ik met mijn rechterband vooraan ergens moet opgereden zijn, of zoiets. Ik weet nog altijd niet hoe dat gebeurd is, of wat er gebeurd is. Om van die gratis Skoda-assistance gebruik te maken moet je wel regelmatig naar een officiële dealer gaan want anders komt dat te vervallen. Maar jouw verzekering heeft ook dezelfde assistance, normaal gezien.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Op 27/7/2019 om 18:07, muscles zei:

• Als je regelmatig verplaatsingen zal doen met een caravan of een grote, ongeremde aanhangwagen waarin je meubels of andere zware toestellen e.d. vervoert, dan heb je slechts 1 CNG-voertuig die dat kan, en dat is de VW Caddy Maxi TGI. Ik weet niet of de gewone VW Caddy dit kan, of de Skoda Octavia 1.5 G-Tec / VW Golf Variant 1.5 TGI want ik ken het koppel in Nm niet van die voertuigen.

@muscles Je kan toch perfect een ongeremde remorque trekken met de Golf Variant tgi? Ok, beperkt tot 680kg i.p.v. de toegelaten 750kg voor een kleine remorque. Of, ik dacht, 1400kg geremd voor een Caravan? Mss niet die echt grote caravan, maar dat doe je dan ook niet met de tsi of zo, dan ga je sws naar grotere auto moeten gaan, niet? Ik heb met de 1.4 tgi variant al meerdere malen een remorque getrokken, zelfs al eens (shame on me) +1ton, weliswaar voor amper 2km, getrokken. En eer je op een ongeremde remorque over de 700kg zit, dan ben je ook niet echt een kast of meubel aan het vervoeren. Ik zou wel opletten met zand, cement, stabilisee, en van die dingen... (cfr mijn +1ton ?). Grootste nadeel (?) vind ik tanken in het buitenland, want dat vraagt toch planning. Voorde rest nu, op een week na, 2 jaar op CNG en nog geen seconde beklaagd. Ik hoorde afgelopen weekend aan de pomp hier in Opwijk, van een Octavia rijder (sinds dec 2017), dat je nu bij de VW groep MAANDEN moet wachten op je CNG auto en dat ze het ook niet meer aanmoedigen. Je ziet het ook bvb bij Volvo die gestopt zijn met CNG ... Ik heb het gevoel dat de meeste constructeurs zich focussen op elektrisch, maar, eerlijk gezegd, ik geloof er (nog) niet in. 

• Vind ik leuk 1

@Bert P Nu, het kan ook zijn van de geremde remorque voort te trekken terwijl de remmen van de achterste as (dubbelasser) bleven hangen, maar ik reed toen in het centrum van een stad met auto's achter mij (ongeveer een 100 meter). Misschien kan ik daarom mijn 6de versnelling nu niet meer gebruiken. Toen die remmen hersteld waren, ben ik met die geremde remorque naar Hongarije gereden, en teruggekomen. Gelukkig heeft de man waar ik mijn nieuwe, ongeremde remorque gekocht heb, mijn geremde aanhangwagen overgenomen en er nog iets deftig voor gegeven (amper 1 jaar mee gereden).

Op 4/8/2019 om 21:22, steffjoni zei:

ondertussen rijdt mijn vrouw nu ook reeds  enkele maanden met een Seat Ibiza CNG, verbruik is ongeveer 4 kg per 100 km, korte afstand, lange afstanden weet ik niet maar ik denk dat 3 kg haalbaar is

Ik rijd elke dag vooral autostrade naar het werk (96km enkel) met mijn Ibiza en kom aan een gemiddeld gebruik van 4.3kg (volgens boordcomputer), dit is met een snelheid van 120-125. (ik heb in optrekken misschien nog een iets zwaardere voet, gewente nog van vorige wagen)
ik merk duidelijk dat ik in heenrijden precies meer verbruik 4.4kg en met terugkomen maar 4.0 ongeveer. misschien door hoogteverschil, geen idee. maar een verbruik van 3kg lijkt me dus enkel haalbaar als je maar 90-100 zou rijden op autostrade denk ik. We vertrekken morgen naar Italie met de Ibiza dus over 2 weken weet ik zeker meer te vertellen over de lange afstand :) 

11 uren geleden, Mel zei:

Ik rijd elke dag vooral autostrade naar het werk (96km enkel) met mijn Ibiza en kom aan een gemiddeld gebruik van 4.3kg (volgens boordcomputer), dit is met een snelheid van 120-125. (ik heb in optrekken misschien nog een iets zwaardere voet, gewente nog van vorige wagen)
ik merk duidelijk dat ik in heenrijden precies meer verbruik 4.4kg en met terugkomen maar 4.0 ongeveer. misschien door hoogteverschil, geen idee. maar een verbruik van 3kg lijkt me dus enkel haalbaar als je maar 90-100 zou rijden op autostrade denk ik. We vertrekken morgen naar Italie met de Ibiza dus over 2 weken weet ik zeker meer te vertellen over de lange afstand :) 

Dat is op H-gas, dan?

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png