Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Sign in to follow this  
Lage Emissie Zone

Toegangsregels lage emissie zones

Recommended Posts

Bron: https://www.lne.be/welke-toegangsregels-gelden-er-in-een-lage-emissiezone

Een diesel euronorm 6d wordt steeds toegelaten in een lage emissiezone ( nou breekt mijn klomp .. )

Ik dacht dat ze dieselvoertuigen gingen verbannen? Niet dus.. 

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Posted (edited)

Wat mij enorm stoort is dat er staat  bij dieselvoertuigen euronorm 6d ( en euronorm 6 ) : steeds toegang en bij een aardgaswagen euronorm 4,5,6 ( geen: steeds toegang maar - gewoon ) toegang .

Worden aardgasvoertuigen dan in de toekomst afgeschreven en gaan ze terug diesel invoeren?

Ze geven wel de indruk op deze manier.

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Euro 6d (ook de Euro 6d-TEMP) diesels zijn erg schoon, er is dus geen reden om ze op (middel)lange termijn te bannen.
Ik denk eerder dat de schrijver geen verschillende inhoudelijke interpretatie heeft willen bedoelen zoals jij het wel hebt opgevat 😉  Is eerder een toevallig verschil in het schrijven lijkt me.

De comeback van diesel is wellicht te danken aan de machtige olie baronnen ( die laten zich echt niet in een hoekje zetten door politici ).

Comeback of niet en of je nu wil of niet, bij de raffinage van olie heb je altijd een aandeel diesel.

Vraag: Wat doe je er mee?

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Vraag: Wat doe je er mee?

Gebruiken voor leasewagens en dieseltreinen.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

Op 15/7/2019 om 21:57, Mylan1999 zei:

Euro 6d (ook de Euro 6d-TEMP) diesels zijn erg schoon, er is dus geen reden om ze op (middel)lange termijn te bannen.
Ik denk eerder dat de schrijver geen verschillende inhoudelijke interpretatie heeft willen bedoelen zoals jij het wel hebt opgevat 😉  Is eerder een toevallig verschil in het schrijven lijkt me.

Euro 6d is pas vanaf 1 januari 2020 verplicht. Veel nieuwe dieselwagens die nu nog verkocht worden zijn nog euro 6d temp.

Als je nu zo'n nieuwe 6d temp koopt mag je binnen 7 jaar de lez niet meer binnen !

https://www.auto55.be/nieuws/31311-hoe-lang-mag-je-nu-echt-rijden-met-een-nieuwe-diesel

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

16 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

De comeback van diesel is wellicht te danken aan de machtige olie baronnen ( die laten zich echt niet in een hoekje zetten door politici ).

Tuurlijk hebben oliesjeiks macht, maar de 2 laatste generaties diesels zijn 1) gewoonweg erg schoon en 2) diesel blijft interessant om de CO2-emissie van de vloot van een constructeur te drukken (is ook de reden dat Audi zelfs z'n S-modellen als TDI uitvoert).

Op 17/7/2019 om 23:25, Mylan1999 zei:

Tuurlijk hebben oliesjeiks macht, maar de 2 laatste generaties diesels zijn 1) gewoonweg erg schoon en 2) diesel blijft interessant om de CO2-emissie van de vloot van een constructeur te drukken (is ook de reden dat Audi zelfs z'n S-modellen als TDI uitvoert).

autobouwers hebben enorm veel geïnvesteerd in performante dieselmotoren en dat gaan ze niet zomaar laten vallen; hoe je het draait of keert, een dieselmotor zal CO2, roet en ook andere toxische stoffen blijven uitstoten. de technologie om dit te beperken, of te omzeilen, gaat ook geld kosten en problemen met zich meebrengen: zeer fijne inspuiting (probleem bij de minste vervuiling van de brandstof, verstoppen van de injectoren), turbo met variabele schoepen waarbij ook een deel van de uitlaat als inlaatlucht wordt gebruikt (naverbranding, waardoor de turbo heel gevoelig is aan schade), roetfilter (die bij onvoldoende autosnelwegkm kapot gaat; en eigenlijk slaat die filter het roet gewoon op en bij het regenereren blaast hij al het roet eruit); additieven (addblue - is dit leeg dan gaat de motor ook niet starten), en wellicht andere waar ik niet vanaf weet. maar de moderne diesel is en blijft een zeer performante motor met een heel groot bereik en mbt vervuiling doet hij het goed op niveau van het stokpaardje CO2.

jammer dat CNG niet verder doorbreekt, CNG motor is duidelijk milieu vriendelijker, en kan nog beter met biogas: wordt de motor zelfs CO2 neutraal en welke huidige motor doet dit na??

maar we zijn daar minder verwend in keuze model/merk, geen CNG stations om de 5km (alhoewel dit steeds stukken beter wordt), kleiner bereik, gebrek aan kennis bij dealers (die ook staan te twijfelen, omdat hun merk ook maar schoorvoetend over de brug komt met CNG modellen, dus ook niet overtuigend overkomen naar de koper toe), ....

@Jan Robert de huidige dieselmotoren zijn inderdaad wel wat gevoeliger, maar ik heb er alleszins nog niet al te veel problemen over vernomen. In principe kan een dieselmotor net zoals een CNG motor ook CO2-neutraal zijn indien er HVO-diesel getankt wordt.