Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Dillema voor nieuwe wagen


Levy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

ik zou graag een nieuwe auto kopen maar deze keer op CNG.

ik rij nu met een renault clio RS trophy (220pk).

Omdat ik tegenwoordig veel met de auto moet rijden wordt deze nogal duur aan de tankstations (verplicht super 98 te tanken 1-2x per week. Max 400-450km per tankbeurt)

ik ben aan het twijfelen tussen een Seat Ibiza, Seat Arona, Vw Golf of een Vw Polo.

heeft er iemand ervaring met deze wagens en evt het verbruik en onderhoudskosten hiervan? En hoe bevalt het jullie om

met een CNG wagen te rijden?

Suggesties voor andere wagens zijn ook steeds welkom.

 

alvast bedankt

Mvg

Levy

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Levy Welkom op het forum ?

Dat zijn toch wel auto's die nogal sterk van elkaar verschillen behalve dan de Seat Ibiza en de VW Polo omdat die twee in dezelfde klasse zitten.

Maar zelfs als ik tussen die twee moest kiezen, dan kies ik wel de VW Polo want die is wat ruimer en heeft een mooier dashboard.

De Seat Arona is een kleine SUV. Die zit hoger, ziet er plezant uit. Qua motor heeft die de 1.0 TGI van 90 pk en 106 g CO²-uitstoot.

De huidige VW Golf loopt op zijn laatste benen, zoals ze zeggen want de nieuwe Golf mk8 komt eraan maar het zal nog even wachten worden vooraleer die op CNG te krijgen zal zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de huidige Golf mk75 niet zou mogen kiezen want is het niet zo dat je daar nu meer korting op krijgt (op stockwagens is er momenteel uiteraard extra korting want ik zie dat daar aardgaswagens tussen zitten: o.a. bij Ceulemans in Herent).

Persoonlijk zou ik de VW Golf kiezen want hij heeft de 1.5 TGI motor van 131 pk en tussen de 95 en de 98 g CO²-uitstoot.

Ik rij nu bijna vier jaren met een CNG-wagen (Skoda Octavia Combi) en ik wil niks anders meer. Het is een plezier om mee te rijden: rijdt als een benzine en verbruikt iets minder dan een diesel en vooral als je gaat tanken krijg je een lach op je gezicht.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, muscles zei:

@Levy Welkom op het forum ?

Dat zijn toch wel auto's die nogal sterk van elkaar verschillen behalve dan de Seat Ibiza en de VW Polo omdat die twee in dezelfde klasse zitten.

Maar zelfs als ik tussen die twee moest kiezen, dan kies ik wel de VW Polo want die is wat ruimer en heeft een mooier dashboard.

De Seat Arona is een kleine SUV. Die zit hoger, ziet er plezant uit. Qua motor heeft die de 1.0 TGI van 90 pk en 106 g CO²-uitstoot.

De huidige VW Golf loopt op zijn laatste benen, zoals ze zeggen want de nieuwe Golf mk8 komt eraan maar het zal nog even wachten worden vooraleer die op CNG te krijgen zal zijn. Dat wil echter niet zeggen dat je de huidige Golf mk75 niet zou mogen kiezen want is het niet zo dat je daar nu meer korting op krijgt (op stockwagens is er momenteel uiteraard extra korting want ik zie dat daar aardgaswagens tussen zitten: o.a. bij Ceulemans in Herent).

Persoonlijk zou ik de VW Golf kiezen want hij heeft de 1.5 TGI motor van 131 pk en tussen de 95 en de 98 g CO²-uitstoot.

Ik rij nu bijna vier jaren met een CNG-wagen (Skoda Octavia Combi) en ik wil niks anders meer. Het is een plezier om mee te rijden: rijdt als een benzine en verbruikt iets minder dan een diesel en vooral als je gaat tanken krijg je een lach op je gezicht.

Bedankt voor de reactie :)

ik weet dat er totaal verschillende modellen tussenzitten maar dat is omdat ik nog niet goed weet welke ik zou willen en welke beter is. De ibiza en de arona is wel de goedkoopste denk ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Levy zei:

Bedankt voor de reactie :)

ik weet dat er totaal verschillende modellen tussenzitten maar dat is omdat ik nog niet goed weet welke ik zou willen en welke beter is. De ibiza en de arona is wel de goedkoopste denk ik? 

Ja, de Seat-modellen zijn altijd goedkoper dan de VW-modellen.

Maar jij komt van een auto met 220 pk. Zou je dan toch niet beter een Volkswagen aanschaffen? Ik raad je aan om eens een testrit aan te vragen, en te doen. En eis dat de testwagen een aardgasauto is.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, muscles zei:

Ja, de Seat-modellen zijn altijd goedkoper dan de VW-modellen.

Maar jij komt van een auto met 220 pk. Zou je dan toch niet beter een Volkswagen aanschaffen? Ik raad je aan om eens een testrit aan te vragen, en te doen. En eis dat de testwagen een aardgasauto is.

Ja dat kan ik inderdaad wel eens doen. Alvast bedankt :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad niet gaan voor de 90 pk 1.0 TGI als je van een Clio RS komt, gaat voor jou vermoedelijk wat ondergemotoriseerd aanvoelen als je 220 pk gewend bent.
Als je terug een krachtige wagen wil kan je wel eens naar de Audi's met de 2.0 CNG-motor kijken (is 170 pk dacht ik), mits deze in je budget vallen uiteraard.

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij rijden ondertussen een half jaar met een VW Golf 7.5 op aardgas en zouden dit zo opnieuw doen. Qua onderhoudskosten kan ik je nog niets zeggen want het eerste onderhoud moet nog gebeuren. Olie moet gewisseld worden om de 15.000 kilometer, maar dat lijkt me niet slechter voor je motor (30.000 kilometer wanneer benzine) en is waarschijnlijk maar iets minder dan bij de Clio.

 

Wat wel belangrijk is, is de mogelijkheid om te tanken. Kun je vlot tanken dicht bij huis of onderweg naar het werk? Wanneer je rond de 675 kilometer per week doet, zul je minstens twee keer per week moeten tanken en met laagcalorisch gas nog iets vaker (afhankelijk van je traject en je rijstijl). Maar dat moet je nu immers ook. Indien je daar tijdens de spits of op structureel drukke plekken moet voor omrijden, is dat iets dat je moet meenemen in je overweging - althans zo denk ik erover. Persoonlijk zou ik de 1.0 liter motoren links laten liggen, want dat is echt wel weinig cilinderinhoud. (Hoewel de Clio meer vermogen/liter motorinhoud levert indien je het omrekent. Maar hoelang gaan zulke motoren mee?)

 

Qua vermogen moet je niet vrezen, ook de Golf zal vergeleken met je huidige auto een heel pak slomer aanvoelen. Wanneer de motor op aardgas loopt, heeft deze nog minder vermogen dan wanneer deze op benzine loopt. Ik geloof dat daar ook een deel van de winst qua verbruik zit t.o.v. benzine. De motor voelt op aardgas een pak minder krachtig aan dan op benzine. (Ik zou wel willen weten hoeveel vermogen deze motoren exact leveren op aardgas.) Daar krijg je wel voor terug dat je heel goedkoop kunt rondrijden en zoals Muscles zei: na het tanken krijg je inderdaad een lach op je gezicht. (Je kunt natuurlijk niet veel vermogen hebben en goedkoop rijden.)

 

De Golf 7.5 is een serie die op zijn laatste benen loopt en dus zou je denken dat deze goed uitontwikkeld is. Momenteel zijn er trouwens interessante aardgaswagens te koop tegen aardige prijzen. De 1.5 liter motor van VW is wel relatief nieuw en heeft zich dus nog niet bewezen. Deze motor heeft een turbo met variabele geometrie en is bij stukken waarschijnlijk nog een pak duurder om te herstellen dan de oudere modellen. Qua introduceren van nieuwe motoren heeft VAG voor mij alleszins geen goede reputatie.

 

Dat zijn zaken die je moet meenemen in je keuze. Maar zelf zouden we - zoals gezegd - geen moment twijfelen om opnieuw deze keuze te maken.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben overgestapt van een BMW M140i (340pk) naar een leon tgi (130pk). (20.000 km/jaar). Tja de Leon kan niet tippen aan de BMW maar met het budget dat ik over hou kan ik veel dingen extra doen. Het vermogen mis ik wel natuurlijk. Bochten sportief nemen gaat met de leon, maar de bocht uit-accelereren geeft sensatie 0,0. Dus ben ik geëvolueerd van een sportieve chauffeur, naar een rustige chauffeur. En als het jeukt heb ik nog een clio RS faze 1 (172 pk) in de garage staan (vrouwtje hare). De leon met dezelfde specs tov de golf was 4000 euro prijsverschil (weet niet of dat nu ook nog zo is).

Ik rij dus met de nieuwe motor van de vw-group en merk geen vermogenverschil tussen cng en benzine. Wel heb ik de indruk dat bij cng het turbogat iets groter is.

Verbruik zit ik aan 4 kg cng (tov 10 liter benzine vroeger). Ook heb ik voor 5 jaar een wecare contract afgesloten, hierin zit 5j volledige garantie mee inbegrepen, dus ben ik gerust ivm de nieuwe techniek.

Zeker een proefritje maken, dealers bieden dit graag en probleemloos aan...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, wannes zei:

Maar af fabriek is er gene GTI ;-(

Ik heb met mijne Octavia 1.4 G-Tec ook al hard opgetrokken. Je kan daarmee ook schakelen aan 3500 toeren per minuut. Je kan daar dus eveneens sportief mee rijden. Van welke omgeving ben je, als ik vragen mag.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Caddy Maxi TGI heeft een grote laadruimte, de 5 persoon luxewagens tonen cool maar deze zijn weggegooid geld.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben recent overgeschakeld van een Opel astra 1.7 met 130 pk naar de Seat Ibiza Move 1.0 90pk.
De Seat rijdt heel goed, maar ik moet wel zeggen dat ik het verschil in pk's duidelijk merk. dus zoals anderen al aanhalen, misschien eens bij d'ieteren een testrit maken ja.
Verder kom ik nu met de Seat op een verbruik van ongeveer 4.2 kg/100 km vooral snelweg (de auto is het zuinigste bij rijden op gewestwegen aan 70 of 90km/u).
CNG tanks kan net geen 15kg in, waarmee ik een bereik haal tussen 350 en 400km. heb enkel H- gas getankt momenteel, maar was natuurlijk ook warm de afgelopen 2 weken dus niet altijd volledig vol kunnen tanken.

Ik heb naar verschillende modellen gekeken toen ik een CNG ging kopen en de Seat Ibiza kwam het 'goedkoopste' uit. denk dat er bijna 5000 euro verschil was met VW Polo met dezelfde motor. Heb ook gekeken naar Seat Leon st en die kwam zeker 6000 duurder uit dan de Ibiza als ik me niet vergis, maar dan zou je wel een groter vermogen van 130pk hebben.

 

Succes met de zoektocht in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, muscles zei:

Ik heb met mijne Octavia 1.4 G-Tec ook al hard opgetrokken. Je kan daarmee ook schakelen aan 3500 toeren per minuut. Je kan daar dus eveneens sportief mee rijden. Van welke omgeving ben je, als ik vragen mag.

Ik ben van Antwerpen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mel zei:

CNG-tanks kan net geen 15 kg in, waarmee ik een bereik haal tussen 350 en 400 km. heb enkel H-gas getankt momenteel, maar was natuurlijk ook warm de afgelopen 2 weken dus niet altijd volledig vol kunnen tanken.

Hoe? Net geen 15 kg? Welke CNG-auto heb jij dan?

Bij mij gaat er normaal 15 kg in maar zelfs met de warme temperaturen kon ik iets meer dan 16 kg tanken, 1 keer meer dan 17 kg. Ik heb echter wel telkens na 20 uur getankt en 1 keer 's morgens vroeg zoals je hieronder kan lezen.

 

243.940 km (389,6) - Dinsdag 18 jun 2019 om 20u20 - Dats 24 Tongeren - €1,010/kg - 16,05 kg = € 16,21
244.349 km (384,8) - Donderdag 20 jun 2019 om 20u31 - Dats 24 Tongeren - €1,010/kg - 17,15 kg = € 17,32
244.758 km (396,6) - Maandag 24 jun 2019 om 20u24 - Dats 24 Tongeren - €1,010/kg - 16,31 kg = € 16,47
245.147 km (380,8) - Woensdag 26 jun 2019 om 20u14 - Dats 24 Tongeren - €1,010/kg - 16,01 kg = € 16,17
245.537 km (372,3) - Zaterdag 29 jun 2019 om 07u40 - Dats 24 Tongeren - €0,980/kg - 17,13 kg = € 16,79
245.956 km (403,2) - Maandag 01 jul 2019 om 20u09 - Dats 24 Tongeren - €0,980/kg - 16,58 kg = € 16,25


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...