Ga naar inhoud

Recommended Posts

• Reacties 275
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

2 jaar geleden m'n VW Caddy Maxi gekocht - net terug van 4 weken kriskras Frankrijk te doorkruisen (Van noorden A'pen tot col de Tourmalet en terug). Vooraf op dit forum goede tips opgedaan, notities

Hierbij de pomp in Annecy, Frankrijk .

Paarse geruild voor een gele. Sticker kwijt. ?

Geplaatste afbeeldingen

• 2 weken later...
1 uur geleden, wannes zei:

Beetje de zomer 2021 aan het bekijken.

Die AS24 stations: speciale kaart nodig. Geen Romac neem ik aan?

AS24 is eigendom van Total, maar toch heel eigenaardig dat ik dit ook zag aan het Texaco-tankstation, Bremakker 55 in Bilzen. Dat is namelijk een groot industrieterrein waar vooral veel vrachtwagens komen en passeren (weg naar Munsterbilzen en Genk).

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je geen transporteur bent geraak je NIET aan een as24 kaart.

Al lang genoeg geprobeerd als total klant maar ze willen het niet tot mijn grote spijt.

Ze hebben  behoorlijk wat cng/lng stations in Frankrijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites

......geen transporteur bent geraak je NIET aan eenas24 kaart ................. behoorlijk wat cng/lang stations in Frankrijk

Maar misschien zou je er ook niks mee zijn : de koppeling in die CNG stations is misschien van het type voor vrachtwagen ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar naar Spanje gereden via 'Limoges', op je route heb je 2 Avia stations, deze zijn echte aanraders, telkens 16.2kg getankt in m'n 14kg tanks, zo raak je perfect tot in Spanje. (drukmeter ging zelfs tot net boven de 300 bar)

Eentje ligt in Limoges vlakbij de A20 (wel aan slechts 1 kant van de baan), andere op 2km van de autostrade in Montbartier. 

Bijkomend voordeel is als je deze route naar Spanje neemt, je ook een 20 euro aan péage uitspaart. 

aangepast door Jimghw
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 11/12/2020 om 16:13, Koen C zei:
......geen transporteur bent geraak je NIET aan een as24 kaart ................. behoorlijk wat cng/lng stations in Frankrijk

Maar misschien zou je er ook niks mee zijn : de koppeling in die CNG stations is misschien van het type voor vrachtwagen ?

NGV1 staat er

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, wannes zei:

NGV1 staat er

Dus voor gewone auto's.

Wie kan er dan wel tanken bij zo'n AS24 ?

- transporteurs met lichte vracht camionette (genre VW Crafter enz)

- de baas van die transporteurs met zijn Audi A6 CNG

- de secretaresse van de baas met haar Fiat Panda CNG

????????

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat ik niet echt het verschil wist tussen NGV 1 en NGV 2, heb ik maar een beetje gegoogeld.

Dan kom je o.a een Amerikaans forum tegen : https://www.cngchat.com/forum/general/safety/141428-cng-ngv1-ngv2-p30-p36-3000psi-3600psi-fill-nozzles-receptacles-how-many

Nee, daar ga ik me niet inschrijven  O.o  : al veel te veel forums aan het volgen.

Je komt ook een adaptor tegen om van NGV 2 naar NGV1 over te gaan : https://www.weh.dk/weh-adaptor-nozzle-tk4-tn5-cng-for-cars-with-ngv1-receptacle-profile-iso-14469-at-bus-and-truck-fuelling-stations-250-bar.html

Nee, vind ik geen goed idee omdat mogelijk (meestal ? ) de installatie voor vrachtwagens een grotere druk geeft dan die voor personenwagens. 

Volgens dat Amerikaans forum toch (zie 1e link).  Alleen situatie in o.a. USA ?  Niet in Europa / België ?

Voor de Frankrijk-gangers (of Groot-Brittanië reizigers zeker) : een reserve CNG tank  xD: https://www.ngvglobal.com/blog/ecng-roadside-kit-introduced-in-usa-0128

Maar dan denk ik eerder : don't try this at home....

En allemaal begonnen met die AS24....  9_9

• Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Koen C Als ik DuckDuckGo als zoekmachine gebruik krijg ik toch heel andere resultaten:

https://www.weh.com/weh-fuelling-nozzle-tk16-cng-for-fast-filling-of-cars-ngv1-series.html

NGV1 is dus toch voor gewone auto's: zie namelijk ook de foto's onder Related Products.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, muscles zei:

NGV1 is dus toch voor gewone auto's: zie namelijk ook de foto's onder Related Products.

Ik schrijf dat toch ook ?

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 maanden later...
Op 11/12/2020 om 16:13, Koen C zei:

Er bestaan maar 2 verschillende koppelingen as24 stations en andere hebben beiden op vracht wagens op cng staan meestal de 2 soorten vulnippels

aangepast door dirk
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, dirk zei:

Er bestaan maar 2 verschillende koppelingen as24 stations en andere hebben beiden op vracht wagens op cng staan meestal de 2 soorten vulnippels

Sorry @dirk , maar ik heb je antwoord een paar keer moeten lezen voordat ik het begreep... :S  (via tapatalk ? via smartphone ?)

Ik probeer te verduidelijken / begrijpen :

1. "Er bestaan maar 2 verschillende koppelingen" = de NGV1 koppeling die op personen- en licht vracht auto's past en de NGV2 koppeling die op vrachtwagens past.  Die NGV2 koppeling heeft een grotere diameter en past niet op het kleine nippeltje van een "gewone" auto. 

Dat had ik ondertussen al, voor mezelf en eventueel enkele anderen, al uitgepuzzeld.

2. "as24 stations en andere hebben beiden" = beide soorten koppelingen (NGV1 en NGV2) zijn aanwezig in die stations.  Niet aan elke pomp de keuze tussen de twee.  Je moet dus aan de goede pomp aanschuiven. 

Het spijtige is, dat dit niet altijd goed staat aangegeven aan de stations. 

Ik heb zo eens zitten klooien in Nederland met een NGV2 koppeling op mijn auto....  OK, ik had mijn CNG'er nog niet zolang en dit forum bestond nog niet.... :) .

3."op vracht wagens op cng staan meestal de 2 soorten vulnippels" = dat wist ik niet !

Zover ik me herinner, ging dit topic over de tankkaart van as24 die enkel voor professionelen beschikbaar is.  Spijtige zaak voor de Frankrijkgangers, die toch al de Romac, Maestro, Master / Visa kaart op zak hebben : eentje extra kan er nog wel bij.

Niet dus als je "gewoon" particulier bent :( .

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Koen C zei:

Sorry @dirk , maar ik heb je antwoord een paar keer moeten lezen voordat ik het begreep... :S  (via tapatalk ? via smartphone ?)

1. "Er bestaan maar 2 verschillende koppelingen" = de NGV1 koppeling die op personen- en licht vracht auto's past en de NGV2 koppeling die op vrachtwagens past.  Die NGV2 koppeling heeft een grotere diameter en past niet op het kleine nippeltje van een "gewone" auto. 

Dat had ik ondertussen al, voor mezelf en eventueel enkele anderen, al uitgepuzzeld.

2. "as24 stations en andere hebben beiden" = beide soorten koppelingen (NGV1 en NGV2) zijn aanwezig in die stations.  Niet aan elke pomp de keuze tussen de twee.  Je moet dus aan de goede pomp aanschuiven. 

Ik heb zo eens zitten klooien in Nederland met een NGV2 koppeling op mijn auto....  OK, ik had mijn CNG'er nog niet zolang en dit forum bestond nog niet.... :) .

3."op vracht wagens op cng staan meestal de 2 soorten vulnippels" = dat wist ik niet !

Zover ik me herinner, ging dit topic over de tankkaart van as24 die enkel voor professionelen beschikbaar is.  Spijtige zaak voor de Frankrijkgangers, die toch al de Romac, Maestro, Master / Visa kaart op zak hebben : eentje extra kan er nog wel bij.

7 uren geleden, Koen C zei:

Zelfs met een btw-nummer zoals ik geraak je niet aan een as24-kaart.

Zoals ik reeds vermeld had alleen voor transportbedrijven en inderdaad een spijtige zaak.

Zo zouden er een pak meer stations zijn in Frankrijk, maar dit is niet alleen een Frans probleem.

Er zijn ook in België stations die alleen voor het desbetreffende bedrijf gebruikt worden (zoals ivago gent).

Maar in en rond Gent zijn er genoeg tankgelegenheden.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...