Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

cng in Frankrijk

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met het CNG tankstationnetje in Meaux? Ik zag dat dit een heel klein apart tankstelletje is aan de buitenkant van een hek van een bedrijventerrein. Wordt uitgebaat door Engie zag ik op de PitPoint app.

Iemand ervaring hier? Kan je er betalen met normale bankkaart, is t 100% kwaliteit CNG, ...

Het is de dichtstbijzijnde CNG station bij Disneyland en zou daar graag willen tanken! (gezien mijn kleine 9 liter benzine tank, zou ik graag altijd op CNG rijden!)

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/9/2019 om 10:35, grijpgraag zei:

Het is semi-public en romac fuel card wordt vermeld, dus ik zou zeggen dat dat wel goed komt.

Op 30/9/2019 om 21:51, dirk zei:

In Crepy en Valois ben ik al gaan tanken.

werkt goed, heb zelf een Badge van air liquide.

Op 29/9/2019 om 22:00, Kris81 zei:

Ben er zelf nog niet geweest , dus heb er geen idee van. Houd ons op de hoogte. 

Ik nam eind september per e-mail contact op met Air Liquide en ze lieten me weten dat de ROMAC-kaart aanvaard zou worden.

Gewone betaalkaarten werken er niet.

Ik ging er gisteren langs.

Het station in Crépy-en-Valois is een mooi en vrij groot station, gelegen in een doodlopende straat in een industriezone.

De pistolen voor personenvoertuigen zijn van het type zoals ze bij ons in de DATS- en PitPoint-stations meestal te vinden zijn.

Maar helaas: tanken hebben we er niet kunnen doen.

Onze ROMAC-kaart werd niet herkend door de automaat.

Ik nam ter plaatse -via een praatpaal- contact op met de permanentiedienst van Air Liquide.

Ze erkenden het probleem, ze lieten weten dat ROMAC-kaarten wel degelijk toegelaten worden maar vanop afstand konden ze het euvel niet verhelpen.
Ze zouden het in de loop van volgende week bekijken en opvolgen...

Voor mij was tanken er meer een test dan een noodzaak. Ik ben op CNG vertrokken en teruggekeerd. Maar Frankrijk blijft dus een probleem, zelfs als er vooraf afspraken worden gemaakt.

IMG-20191012.jpg

• Bedankt 1
  • Triest 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, KSB zei:

Ik nam eind september per e-mail contact op met Air Liquide en ze lieten me weten dat de ROMAC-kaart aanvaard zou worden.

Gewone betaalkaarten werken er niet.

Zo verkoop je toch minder CNG. Maw, als niemand een Romac kaart heeft komt er niemand tanken. Hoe ze dit economisch (lees verdienmodel) ten gelde maken snap ik dus niet.

En ik een Romac kaart aanschaffen om wat CNG te tanken... vergeet het maar. Dan liever op naft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, KSB zei:

Ze zouden het in de loop van volgende week bekijken en opvolgen...

Reactie Air Liquide:

Bonjour,

Je fais suite aux échanges que vous avez eus (…) et à votre message concernant l'impossibilité de vous servir en station de Crepy avec votre carte Romac.

Un point a été fait avec nos équipes techniques et l'entreprise Tokheim qui assure la compatibilité de ces cartes avec nos stations. Un défaut de lecture des cartes Romac a effectivement été détecté à Crépy, il est désormais résolu.

Je vous confirme que votre carte est maintenant fonctionnelle sur l'ensemble de notre réseau en France y compris à Crepy (cf carte en PJ).

Toutes nos excuses pour la gêne occasionnée.

Cordialement,

Business developer, CH4 Mobility Market

Advanced Business & Technologies Europe

Air Liquide bioNGV network France[4119].pdf

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, KSB zei:

Onze ROMAC-kaart werd niet herkend door de automaat.

Reactie ROMAC:

Bedankt voor de info. Is dankzij clienten zoals jou dat we ons netwerk kunnen verbeteren.

Nieuws ontvangen van Air Liquide

=> erkennen het probleem van dit weekend in Crepy en Valois

=> aanpassing is doorgevoerd via hun betalingssysteem zou nu moeten werken.

Normaal binnenkort nog enkele nieuwe partijen in Frankrijk. Hierdoor sluit het netwerk beter aan.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

In de Savoie begint Proviridis met de bouw van het toekomstige CNG-station van Chambéry

Maandag, 4 november 2019 - Bron: Gaz-Mobilité

chambery-cng-station-1.thumb.jpg.6d8b5dfb2dd251a93a271893376f12e4.jpg

Op 31 oktober jl. is Providis officieel van start gegaan met de werkzaamheden aan het eerste CNG- en BioCNG-station in het departement Savoie. Het is gelegen in Chambéry en het zal in december zijn deuren openen.

Uitgevoerd op initiatief van de FNTR des Savoie-Dauphiné, die Proviridis de bouw en de exploitatie van de installatie heeft toevertrouwd, is dit station gelegen aan de Avenue de la Houille Blanche in Chambéry, op de site van de firma SATM, een dochteronderneming van de cementfabrikant VICAT.

Geïntegreerd in GNVolontair, een systeem dat GRDF, ADEME en de Auvergne Rhône Alpes combineert, zal dit nieuwe openbare station in december zijn deuren openen en opereren onder de merknaam V-GAS. Door de distributie van zowel CNG als de hernieuwbare versie ervan, bioCNG, zal het in staat zijn om alle soorten aardgasvoertuigen te ontvangen.chambery-cng-station-2.thumb.jpg.c5bdb76c6ba63051bd608694fc7e2647.jpg

Vertaald met www.DeepL.com/Translator

1925680152_Chambry_ligging.png.9fdbe8c8ebf4aa7a73b27502122a78e4.png

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, wannes zei:

Hmmm kga er niet op rekenen om er half december te tanken. :)

"Wie niet waagt, niet wint" zeggen ze toch altijd.

Als je er dan naar toe rijdt en vaststelt dat je er al CNG kan tanken...

Maar misschien weten we meer tegen dat het zo ver is.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later...

https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/macon-71000-44/ "Station définitivement fermée en raison des travaux de modernisation du réseau ENGIE"

Volgende maand zou er op minder dan een kilometer afstand wel een nieuw station opengaan van Air Liquide: https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/sennece-les-macon-71000-250/

Van Air Liquide, dus je zal een Romac kaart nodig hebben als je er wil tanken...  

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Dag allemaal,

Wij vertrekken 10 juli naar Avignon (1ste maal met CNG wagen).

Ik zou onderstaand traject willen volgen.

Kan iemand zijn ervaring delen met deze stations aub?

Reikwijdte CNG 350 á 400km + benzine 100 á 150 km.

Betaling zou enkel met Mastercard of bankkaart gebeuren.
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan...

Aral CNG biomethane station

route de longwy 246

1940 Merl

Luxemburg

engie-CNVert CNG station (CAT)

chemin des lentillières 13

21000 Dijon

Frankrijk

rue arturo toscanini

26000 Valence
Frankrijk

Avia CNG station (CAT)

avenue de meyrol 6

26200 Montélimar

Frankrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is durven en avontuurlijk

je hebt dus een benzine tank van 7 a 9 liter. Dit mag je eigenlijk enkel maar als noodoplossing zien. Wij vertrekken in augustus naar Avingon (hopelijk toch #Covid19) en ben al nerveus met een Audi A4 25l benzine tank. Verbruik autostrade is natuurlijk gunstiger en ik hoop wel 400km uit CNG te halen. Dijon blijkt een zekerheid te zijn om bij te vullen.

Goede reis en good luck. laat hier maar weten hoe het veropen is en hoe toegankelijk Dijon en Valence zijn.

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5 juli naar de Provence gereden met CNG wagen VW Caddy met Tankinhoud van 25kg.  Onder weg getankt in:

Aral CNG biomethane station

route de longwy 246

1940 Merl

Luxemburg

Zeer makkelijk te vinden goede installatie goede druk. Mooi tankstation met shop en  toilet. Wel binnen in de shop moeten betalen.

chemin des lentillières 13

21000 Dijon

Frankrijk

Dit is een verouderd station. Tanken was niet mogelijk. Ik heb de beide pompen geprobeerd.  Ook de verschillende  gassoorten (Eco CNG,  CNG Vert en CNG Bio)  Tanken ging dus niet.

in de buurt van Dijon:

Air Liquide 

F 21110 Fauverney

ZAC de Boulouze

Dit is een modern tankstation. Zeer goede kwaliteit gas en goede druk. Tanken met Romac kaart. 

Avia CNG station (CAT)

avenue de meyrol 6

26200 Montélimar

Frankrijk

Onderweg gebeld naar het station om te vragen dat het mogelijk was om te tanken met auto met Belgische koppeling. Dat was geen probleem zei ze. Maar aangekomen werkte het dus niet. Ik vermoed dat er wat fout was met de koppeling, teveel speling. 

Ik ben dus nu in de Provence met de CNG die ik tankte nog tankte in Dijon. Dus hier zullen we verder rijden op benzine. Mogelijk nog eens naar Avignon gaan maar vrees dat we iets te vroeg gaan zijn om daar te kunnen tanken. Ik had misschien beter  nog eens in Valence of Lyon getankt maar omdat ik speciaal had gebeld dacht ik dat het wel zou lukken. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎/‎06‎/‎2020 om 20:13, Steven_VR zei:

Dag allemaal
Ik wil niet voor verrassingen komen te staan...

Dan blijf je best weg uit Frankrijk

Op ‎29‎/‎06‎/‎2020 om 20:13, Steven_VR zei:

Ik wil niet voor verrassingen komen te staan…

Gij die Frankrijk binnentreed, laat alle hoop varen.

• Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De prijs is in Frankrijk ook flink gedaald: 1.07 Eur/kg  is het meeste dat ik heb betaald.

Wat is dat toch met die Pitpoint? Bij tal van tankgelegenheden staat dat je op voorhand de uitbater moet contacteren. Voor de Air Liquide in Cestas ( onder Bordeaux )was dit alvast niet het geval!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...