Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

cng in Frankrijk

Aanbevolen berichten

Deze namiddag aangekomen in ĽEstartit aan de Costa Brava te Spanje (of Catalonië zoals ze dat hier willen horen ?) voor onze jaarlijkse vakantie.

Mijn route als volgt:

31 juli

Getankt in Merl (Aral), Luxemburg. Geen problemen en goede vuldruk. 

Getankt in Dijon (Air Liquide). Met Romac kaart. Geen problemen en zeer goede vuldruk.

Avia Primagaz te Montélimar was tijdelijk buiten gebruik. Toen ik daar aankwam waren de techniekers bezig met herstelling en volgens hen terug op 1 augustus actief zijn.

1 augustus 

Getankt in Lunel-Viel nabij Montpellier  (Engie-Vert). Geen problemen maar vuldruk iets minder (15 ipv 19 kg die ik kan tanken). Toch probleemloos hier op onze bestemming geraakt zonder bij te moeten tanken. Waar wij zijn in Spanje zijn er 2 CNG stations (Repsol Figueres en Ham in La Jonquera). Van zodra ik 1 Van deze probeer, geef ik een update.

aangepast door Steven DL
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein CNG verslagje van mijn reis door Frankrijk (ter vergelijking, max dat ik er in België ooit in kreeg was 16kg, gaf me een range van net iets meer dan 400km)

-een eerste keer getankt in Caen, zo'n 13kg er in gekregen, 350 km mee kunnen rijden. Net en vlot vindbaar station.

-dan doorgereden tot in Les-essarts-en-bocage, pas geopend station, dus heel net en modern. Pas op, geen enkele van de locaties die ik online vond hiervoor klopt, ik heb de aanduiding op de kaart van gaz mobilité gevolgd en die heeft me wel rechtstreeks naar het station geleid (midden in een industriepark naast snelwegafrit). 13.75 kg getankt, 290 km mee gereden, auto gaf aan dat ik nog zo'n 40 km range over had.

-volgende stop was Bordeaux, naturgy station aan de 'avenue des trois cardinaux', hier heb ik bij mijn deels volle tank 11.5 kg gevuld, waarmee ik nog 250 km reed (nog 65 km range over toen ik volgende keer ging tanken).

-dan 2x getankt in St-Vincent de Tyrosse, dicht bij een hele grote E. Leclerc en goedkoop (96 cent per kilo ongeveer), deze maakte wel heel veel lawaai bij opstarten en verder opvullen. Eerste maal 11kg bijgetankt bij restje uit Bordeaux, 310 km mee gereden met voor 40km over. Tweede maal 12.4 kg bijgetankt, 170 km mee gereden en nog 180km over.

-terug langs Bordeaux gepasseerd en in zelfde station 6.8 kg bij mijn halfvolle tank gegooid, uiteindelijk zo'n 345 km ver geraakt voor tank leeg was.

-op onze weg noordwaarts gisteren wouden we dan met een bijna lege benzinetank in Bourges gaan tanken. Eerst verkeerd geleden en toevallig aan een ander Engie station (vlak aan snelweg in industriepark) terecht gekomen, jammer genoeg enkel voor kaarthouders. Uiteindelijk in centrum station geraakt, maar toen ik mijn kaart in machine stak was hij 10min aan het verwerken en verscheen er uiteindelijk 'hors service'. We hebben engie gebeld en ze gingen een technieker sturen, maar hadden geen idee hoe lang het zou duren. Uiteindelijk samen met een stel Nederlanders die achter ons wachtten zonder CNG weggereden.

-Laatste tankstop in Frankrijk was de total in Orly, ik vond de routebeschrijving van gibgas een beetje misleidend, in plaats van industrieterrein in te slaan voor de rue des lancés, rij je beter rechtdoor op de grote baan, station is gewoon in een groot total tankstation langs de grote baan (tegenover de IKEA). 13,5 kg getankt, aan dikke 90 cent per kilo, 350 km ver mee geraakt.

aangepast door Laurens
  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/8/2019 om 22:25, Steven DL zei:

Deze namiddag aangekomen in ĽEstartit aan de Costa Brava te Spanje (of Catalonië zoals ze dat hier willen horen ?) voor onze jaarlijkse vakantie.

Mijn route als volgt:

31 juli

Getankt in Merl (Aral), Luxemburg. Geen problemen en goede vuldruk. 

Getankt in Dijon (Air Liquide). Met Romac kaart. Geen problemen en zeer goede vuldruk.

Avia Primagaz te Montélimar was tijdelijk buiten gebruik. Toen ik daar aankwam waren de techniekers bezig met herstelling en volgens hen terug op 1 augustus actief zijn.

1 augustus 

Getankt in Lunel-Viel nabij Montpellier  (Engie-Vert). Geen problemen maar vuldruk iets minder (15 ipv 19 kg die ik kan tanken). Toch probleemloos hier op onze bestemming geraakt zonder bij te moeten tanken. Waar wij zijn in Spanje zijn er 2 CNG stations (Repsol Figueres en Ham in La Jonquera). Van zodra ik 1 Van deze probeer, geef ik een update.

Lukt Dijon ook met Mastercard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/8/2019 om 14:57, Laurens zei:

Een klein CNG verslagje van mijn reis door Frankrijk (ter vergelijking, max dat ik er in België ooit in kreeg was 16kg, gaf me een range van net iets meer dan 400km)

-een eerste keer getankt in Caen, zo'n 13kg er in gekregen, 350 km mee kunnen rijden. Net en vlot vindbaar station.

-dan doorgereden tot in Les-essarts-en-bocage, pas geopend station, dus heel net en modern. Pas op, geen enkele van de locaties die ik online vond hiervoor klopt, ik heb de aanduiding op de kaart van gaz mobilité gevolgd en die heeft me wel rechtstreeks naar het station geleid (midden in een industriepark naast snelwegafrit). 13.75 kg getankt, 290 km mee gereden, auto gaf aan dat ik nog zo'n 40 km range over had.

-volgende stop was Bordeaux, naturgy station aan de 'avenue des trois cardinaux', hier heb ik bij mijn deels volle tank 11.5 kg gevuld, waarmee ik nog 250 km reed (nog 65 km range over toen ik volgende keer ging tanken).

-dan 2x getankt in St-Vincent de Tyrosse, dicht bij een hele grote E. Leclerc en goedkoop (96 cent per kilo ongeveer), deze maakte wel heel veel lawaai bij opstarten en verder opvullen. Eerste maal 11kg bijgetankt bij restje uit Bordeaux, 310 km mee gereden met voor 40km over. Tweede maal 12.4 kg bijgetankt, 170 km mee gereden en nog 180km over.

-terug langs Bordeaux gepasseerd en in zelfde station 6.8 kg bij mijn halfvolle tank gegooid, uiteindelijk zo'n 345 km ver geraakt voor tank leeg was.

-op onze weg noordwaarts gisteren wouden we dan met een bijna lege benzinetank in Bourges gaan tanken. Eerst verkeerd geleden en toevallig aan een ander Engie station (vlak aan snelweg in industriepark) terecht gekomen, jammer genoeg enkel voor kaarthouders. Uiteindelijk in centrum station geraakt, maar toen ik mijn kaart in machine stak was hij 10min aan het verwerken en verscheen er uiteindelijk 'hors service'. We hebben engie gebeld en ze gingen een technieker sturen, maar hadden geen idee hoe lang het zou duren. Uiteindelijk samen met een stel Nederlanders die achter ons wachtten zonder CNG weggereden.

-Laatste tankstop in Frankrijk was de total in Orly, ik vond de routebeschrijving van gibgas een beetje misleidend, in plaats van industrieterrein in te slaan voor de rue des lancés, rij je beter rechtdoor op de grote baan, station is gewoon in een groot total tankstation langs de grote baan (tegenover de IKEA). 13,5 kg getankt, aan dikke 90 cent per kilo, 350 km ver mee geraakt.

@Laurens,

gelijkaardig aan mijn ervaring van mijn recent zomerverlof regio Nice, gecombineerd met de "zegen" van de nieuwe Europese beperking van de bezinetanks tot max. 15l (11,7 in mijn geval voor Skoda Octavia Combi).

Mijn heen en terugtrip naar de Côte-d'Azur heeft mij welgeteld 21 (!!!!) tankbeurten gevraagd!! (Incl. plaatselijk wat rijden)

5 tankbeurten bij Air Liquide via Romac kaart, telkens probleemloos en volledig gevuld! ?

2 x Engie, 1 keer stopte de pomp op een goeie 9 kg, de 2de keer vond de pomp dat ik na 1,3 kg genoeg CNG had in mijn 17,7kg tank en was het gedaan. (Toevallig net de laatste pomp voor ik er bijna 400 km geen meer tegen kwam)

1x bij GNVert, pomp wilde er eenvoudigweg niet aan beginnen.

dan nog 1 of 2 stations (ik weet niet meer direct uit het hoofd welke) waren gewoon defect.

De rest van de trip van 2.500km in stukjes tussen de 70 en de 120 km van benzinepomp naar benzinepomp gereden, telkens proberend te gokken hoe lang ik in het rood mocht rijden om er te geraken,....

Nog heel wat werk aan de winkel dus in Frankrijk.

Conclusie van de trip, met mijn Skoda Octavia Combi van 2019 ( 17,7kg CNG en 11,7l benzine) 21 keer aan een tankstation gestaan, dus in totaal ongeveer 2u extra reistijd besteed hieraan!!

ter info, mijn collega heeft exact dezelfde wagen, maar met de motorisatie van 2018 (dus 15kg CNG en 50l benzine) en heeft vorige maand ongeveer hetzelfde traject gedaan met 2,5 tankbeurten. (Dankjewel Europa zeker!?)

Mijn wagen heeft ongeveer 500 à 550km rijbereik en de zijne 1.000 à 1.100 km, dus zou ik in theorie dubbel zoveel tankbeurten moeten hebben dan hem.

Maar in de praktijk is de inplanting en (on)betrouwbaarheid van de CNG stations in Frankrijk van die orde dat één defect station tegenkomen of één station waar er een probleem is om volledig gevuld te geraken ervoor kan zorgen dat je onmiddellijk 300-400 km in stukjes en brokjes moet rijden.

Ook ter plaatse (in de Alpen) was het dichtste CNG station op meer dan 150km, dus twee weken lang voor plaatselijke uitstapjes van amper 50km zo goed als alle 2 dagen benzine tanken,...

Groeten,

Joris.

ps. Voor rest een topwagen en alleen maar goede ervaringen mee, ook met het effectief rijden op CNG.

......je moet er (zeker in Frankrijk) alleen vinden! ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja, met Romac kaart (Air Liquide Stations) had in geen problemen in Lille, St. Quentin en Dijon. (Exacte dorpjes weet ik niet meer uit het hoofd)

het GNVert station dat mij niets gaf was in Grenoble.

de GNVert die kapot was was in Aix-en-Provence.

De Engie die mij maar een goeie 9 van de 17 kg gaf was in Valbonne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, JD 3 zei:

Skoda Octavia Combi van 2019 ( 17,7kg CNG en 11,7l benzine) 

een topwagen en alleen maar goede ervaringen mee, ook met het effectief rijden op CNG.

......je moet er (zeker in Frankrijk) alleen vinden! ?

Wij hebben dezelfde wagen en trokken naar dezelfde regio begin juli.
Maar in extremis nog een huurwagen genomen voor twee weken... :(, net omdat we vreesden voor het scenario dat JD 3 beschreef...

In ons land enkel nog maar goede ervaringen met autonomie van 420 à 450 km (CNG), onze laatste tankbeurt -bij ROMAC Veurne- belooft momenteel zelfs meer.

aangepast door KSB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee keer in Frankrijk CNG getankt, één keer bij het buitenrijden van Lyon - 1 pomp met enkel Aardgas, toegankelijk met bankkaart.

Tweede keer in Annecy, eveneens 1 pomp met enkel Aardgas, kapotgeslagen glas van de pomp zelf en de commentaar dat ze moeten zorgen dat het werkt er op geschreven xD eveneens te betalen met bankkaart.

Pluspunt: 24/7 toegankelijk (Wat een verschil met Italië)

Nadeel: één pomp is bijzonder moeilijk te spotten soms (ten opzichte van een volwaardig tankstation), nergens aangegeven en een kleine zoektocht naar de knop die ingedrukt moet blijven

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stofke bedankt voor je bijdrage, hierdoor verbleken de horrorverhalen die ik een tijd gelezen las.

Goede voorbereiding is dus zeer belangrijk voor Frankrijk :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Stofke zei:

Noord-Frankrijk - Total op 400 m van A1, Rue des Hauts de France, Hénin-Beaumont (nabij Lens-Arras), getankt voor minder dan € 1/kg. Vriendelijke mensen. Je moet je wel eerst gaan aanmelden en zeggen voor hoeveel kg je ongeveer gaat tanken (was voor mij moeilijk te zeggen, dus zei meer dan ik verwachtte). Ik zat er niet veel naast en moest gewoon de correcte hoeveelheid betalen. Gekke werkwijze, maar was oké.

Op zijn Amerikaans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...