Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Krokodyly

Sleepgewicht Caddy CNG of ervaringen met caravan erachter.

Recommended Posts

Hoi, 

Iemand die een recente CNG caddy heeft met gekeurde trekhaak? Wij hebben een caddy van 1 jaar oud, maar toen ik daarstraks wou nakijken op de papieren wat de maximale sleep is van de trekhaak kwam ik tot de conclusie dat deze nog niet gekeurd is. Niet bij nagedacht dat dat bij een nieuwe auto nog moet gebeuren... 

We overwegen de aankoop van een caravan en zou dus graag weten wat de sleep is van een gewone caddy op CNG. Heb online al wat rekentools gevonden maar ook een  verhaal gelezen dat de sleep op de papieren verschilde van wat het internet vertelde. 

Toevallig mensen die ervaring hebben met de caddy en een caravan erachter? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden, Krokodyly zei:

Niet bij nagedacht dat dat bij een nieuwe auto nog moet gebeuren...

Ik had ook gedacht dat dat niet moest aangezien die er af fabriek op stond bij mij maar bij afhalen van de wagen zeiden ze in de garage: je moet eerst naar de keuring met die trekhaak.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Lange_666 zei:

Ik had ook gedacht dat dat niet moest aangezien die er af fabriek op stond bij mij maar bij afhalen van de wagen zeiden ze in de garage: je moet eerst naar de keuring met die trekhaak.

Hebben ze bij ons dus niet gezegd, zolang het bij ritjes rond de kerk blijft met de remork of fietsendrager ga ik er ook niet speciaal voor rijden (of eerder aanschuiven), moest een caravan te doen zijn met gas caddy ga ik het risico niet meer nemen om er ongekeurd mee rond te rijden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tweedehands Caddy Maxi 05/2017 met af fabriek trekhaak. Op het gelijkvormigheidsattest: ongeremd 750, geremd 1350.

Op keuringsbewijs : 750/750, dus ik ga volgende keuring eens een klapke doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Indien ge minder dan 750 kg trekt, is een keuring van de trekhaak niet nodig. Indien ge meer wilt trekken dus wel. Dan moet ge ook (zelfs met een nieuwe wagen) jaarlijks naar de keuring.

Die keuring stelt trouwens niet veel voor. Bij mijn vorige auto ging de mecanieker even aan de trekhaak hangen, en zei: OK. De huidige auto werd met een hydraulische zuiger getest.

De caddy mag dus 1350 kg trekken indien de trekhaak hiervoor gekeurd is. 

Ik heb een caravan van max 1200 kg en trek deze met een zafira CNG (1600, 150 pk). Deze mag 1650 kg trekken en dit lukt behoorlijk (we reizen met 2 volwassenen). Met minder zal wel gaan, maar dan moet ge rekening houden met beperkte snelheden in de hellingen, erg traag optrekken en bovenal opletten met de verhouding auto-caravan. Als deze te nipt is, is de kans op slingeren groot. Zoek maar eens naar filmpjes over slingerende caravans.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga binnen twee weken voor de derde zomer met caddy maxi CNG dsg6 en caravan op vakantie. Mag inderdaad 1350kg trekken op papier maar hij voelt sterker aan zeker met de dsg automaat. Onze caravan weegt 1300kg. Koffer steekt vol en kajaks op het dak. Ok , bergop tegen 70 maar voor de rest rijdt het lekker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, bert007 zei:

Indien ge minder dan 750 kg trekt, is een keuring van de trekhaak niet nodig. Indien ge meer wilt trekken dus wel. Dan moet ge ook (zelfs met een nieuwe wagen) jaarlijks naar de keuring.

Die keuring stelt trouwens niet veel voor. Bij mijn vorige auto ging de mecanieker even aan de trekhaak hangen, en zei: OK. De huidige auto werd met een hydraulische zuiger getest.

De caddy mag dus 1350 kg trekken indien de trekhaak hiervoor gekeurd is. 

Ik heb een caravan van max 1200 kg en trek deze met een zafira CNG (1600, 150 pk). Deze mag 1650 kg trekken en dit lukt behoorlijk (we reizen met 2 volwassenen). Met minder zal wel gaan, maar dan moet ge rekening houden met beperkte snelheden in de hellingen, erg traag optrekken en bovenal opletten met de verhouding auto-caravan. Als deze te nipt is, is de kans op slingeren groot. Zoek maar eens naar filmpjes over slingerende caravans.

Klopt niet, vrees ik, keuring voor trekhaak is ook nodig bij een sleepgewicht van max 750kg. Maar idd niet de jaarlijkse, idd.

https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/personenwagens/personenwagen-keuring-trekhaak

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎24‎/‎06‎/‎2019 om 23:23, bert007 zei:

Indien ge minder dan 750 kg trekt, is een keuring van de trekhaak niet nodig

Op ‎25‎/‎06‎/‎2019 om 13:18, NickVG zei:

Klopt niet, vrees ik, keuring voor trekhaak is ook nodig bij een sleepgewicht van max 750kg. Maar idd niet de jaarlijkse, idd.

Klopt inderdaad niet.

Trekhaak (laten) plaatsen of af-fabriek = altijd naar de keuring voor een 1e keuring van de trekhaak.

2 mogelijkheden :

-  1e keuring : Trekhaak laten keuren voor minder dan 750 kg

2e keuring pas als het voertuig 4 jaar oud wordt. 

Daarna in het 6e jaar (als je niet het 5e moet terugkomen).

In het 6e jaar kan je de trekhaak laten keuren voor het volledig toegelaten trekgewicht van de auto.  Je moet vanaf dan toch elk jaar naar de keuring.

- 1e keuring : Trekhaak laten keuren voor meer dan 750 kg -> elk jaar naar de keuring

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...