Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
francisp

Caddy Maxi CNG 2017: Sputtert als benz tank half leeg is

Recommended Posts

Beste

Ik rij steeds m'n CNG tank, 37kg leeg en rij wat benzine voor ik beide tank. Als ik meer dan de helft van de benzinetank leeg rij, nog voor ik in de rode  zone van m'n meter kom, sputtert hij en valt stil. Kheb zo al enkele keren aan de kant gestaan. Hij start dan wel op, en ik geraak aan het tankstation door in zo laag mogelijke toeren te rijden tegen 40km/u.

De tank is 13L, tis niet dat ik tot de laatste drup rij. Eigenlijk zou hij met die laatste 5 a 6 L benzine  nog een ganse eind verder kunnen.

Iemand advies?

Thx

Francis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, francisp zei:

Beste

Ik rij steeds m'n CNG tank, 37kg leeg en rij wat benzine voor ik beide tank. Als ik meer dan de helft van de benzinetank leeg rij, nog voor ik in de rode  zone van m'n meter kom, sputtert hij en valt stil. Kheb zo al enkele keren aan de kant gestaan. Hij start dan wel op, en ik geraak aan het tankstation door in zo laag mogelijke toeren te rijden tegen 40km/u.

De tank is 13L, tis niet dat ik tot de laatste drup rij. Eigenlijk zou hij met die laatste 5 a 6 L benzine  nog een ganse eind verder kunnen.

Iemand advies?

Thx

Francis

ik heb een vermoeden dat de benzine in de tank onzuiverheden bevat, best eens de benzinetank laten ledigen/reinigen.

op zelfde moment zou ik dan ook de het benzinesysteem/injectoren laten nakijken en zonodig opzuiveren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, francisp zei:

Beste

Iemand advies?

Thx

Francis

Welke benzine gebruik jij? De enige benzine die ik aanraad is super 98.

Die andere benzine is niet zo zuiver voor je motor als 98.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Jan Robert zei:

Als ik meer dan de helft van de benzinetank leeg rij, nog voor ik in de rode  zone van m'n meter kom, sputtert hij en valt stil.

Probleem met benzinepomp in tank of de hogedrukpomp?

Injecteurs kan ook; maar dan zou het probleem zich ook moeten voordoen als de benzinetank vol is.

Best om te laten nakijken in garage lijkt me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben al twee maal stilgevallen toen ik mijn benzinetank leeg reed: hij ging  dus niet  op gas over. De eerste keer kon ik gelukkig uitbollen tot aan de benzinepomp, de tweede maal had ik een jerrycan bij.

Nochtans verbruikt hij geen benzine bij het starten. (Opel Zafira)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik tank steeds benzine 95, zoals gezegd bij de aankoop van de wagen. Dus 98 mag ook en is in principe beter?!

Deze morgen heb ik een pulletje 'injectoren reinigen' gebruikt. Denk dat dit een goed begin is als het een injectoren-probleem is.

Hiermee is er al 50 km gereden, zonder problemen. 

Tis nog afwachten hoe het verder zal gaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg & dank voor de reacties

Francis

wynns-injector-plus-cleaner-325ml-1.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, francisp zei:

Ik tank steeds benzine 95, zoals gezegd bij de aankoop van de wagen. Dus 98 mag ook en is in principe beter?!

Ja, Super 98 mag ook en is inderdaad beter. Met Super 98 verbruik je minder wegens het hogere octaangehalte en er zit slechts 5% ethanol in en je kan het tot één jaar bewaren. Bij Euro 95 zit er in België 10% ethanol in. Euro 95 kan je minder lang bewaren.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Duitse 100 en 102 vindt hij ook lekker.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, pluxy zei:

Duitse 100 en 102 vindt hij ook lekker.

Ja, Duitse 102 heb ik ook al getankt.

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 248.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In Nederland is de 102 ook verkrijgbaar: https://competition102.com/

Voor de liefhebber: Terneuzen en Eindhoven liggen niet ver van de Belgische grens.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

In Nederland is de 102 ook verkrijgbaar: https://competition102.com/

Voor de liefhebber: Terneuzen en Eindhoven liggen niet ver van de Belgische grens.

Ja, maar aan wat een prijs? € 1,9 per liter of € 2 per liter?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, muscles zei:

Ja, maar aan wat een prijs? € 1,9 per liter of € 2 per liter?

De prijs ken ik niet maar ik heb wel een link over de 102 ( paniek )

https://www.autobahn.eu/8536/paniek-in-performanceland-de-102-octaan-raakt-op/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Hangt er maar vanaf waar je dan weeral woont in België. Om wat 102 te tanken?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Duitsland was 102 : 1,67euro.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/6/2019 om 15:29, francisp zei:

Beste

Iemand advies?

Thx

Francis

@francisp Een foutief gemonteerde aanzuigslang in de benzinebak is ook mogelijk, zo kan je nooit alles oprijden uit je tank.

De wagen is van 2017, je hebt normaal nog garantie, ga even langs bij de garage.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, pluxy zei:

Duitsland was 102 : 1,67euro.

In vergelijking met NL is dat tamelijk goedkoop want op heel veel plaatsen in NL heb je daar slechts 95 voor. De 98 kost in NL meer dan 1,7 euro.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rijd met een versie 2016 en rijd enkel op H-CNG. Ik begin dit probleem ook te merken (schokken, maar zonder stil vallen) als hij even op bereikbare gaat na het tanken van CNG. Dit was zodra hij nog een rijbereik van 50km aangaf. Nu heb ik nog een rijbereik van 20km op benzine en nu sputtert hij die eerste km na het tanken niet meer. Over 2 weken moet ik in Luxemburg zijn en dacht ik daar benzine te tanken. Hopelijk houdt hij het dus nog 3 tankbeurten (3 km). Als ik kan probeer ik er ook de CNG eens uit. 

Wat is het kwaliteitsverschil tussen de benzine 100 en 102 waarover ik lees en hoe staat dat tegenover onze 95 en 98? 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een hoger octaangetal betekent een hogere klopgrens. Kloppen is wanneer benzine uit zichzelf gaat ontbranden omwille van hoge temperatuur en hoge druk in de cilinder (wat schade kan veroorzaken), maar door een benzine met hoger octaangetal te tanken vermijd je het kloppen. Kloppen zou vooral kunnen voorkomen bij motoren met turbo's en een hoge compressieverhouding, maar het motormanagement voorkomt dit door meer benzine in te spuiten (wat ervoor zorgt dat de ideale ontbrandingsomstandigheden m.b.t de lucht-benzineverhouding verstoord worden), wat dus tot een hoger verbruik leidt.
Wanneer je dus 102 RON zou tanken moet je motormanagement minder benzine inspuiten om het kloppen te voorkomen dan wanneer je 95 RON zou tanken. Uiteraard verbruik je dan minder, én wat vooral belangrijk is voor CNG-wagens met een 'nood'-benzinetank is dat je een iets groter rijbereik op benzine hebt, wat in landen met een beperkter CNG-netwerk zeker een voordeel is.

Een ander voordeel van 102 RON is, althans bij Aral in Duitsland, dat hij ethanolvrij is. Dat is belangrijk voor oldtimers aangezien hun benzinesysteem problemen kan krijgen door ethanol (corrosie etc), maar ook omdat ethanol hygroscopisch ('water-aantrekkend') is en dat kan bij langere stilstand (of weinig benzineverbruik zoals in een CNG-wagen) voor problemen gaan zorgen. In België zou 98 RON vooralsnog ook ethanolvrij zijn heb ik onlangs ergens gelezen, maar ben niet zeker of dat klopt. Op de sticker aan de pomp staat weliswaar "98E5" maar dat betekent dat de brandstof tot 5 % ethanol kan bevatten dus het kan dus even goed zijn dat er helemaal geen ethanol in zit.

aangepast door Mylan1999
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/6/2019 om 21:00, Mylan1999 zei:

Een hoger octaangetal betekent een hogere klopgrens. Kloppen is wanneer benzine uit zichzelf gaat ontbranden omwille van hoge temperatuur en hoge druk in de cilinder (wat schade kan veroorzaken), maar door een benzine met hoger octaangetal te tanken vermijd je het kloppen. Kloppen zou vooral kunnen voorkomen bij motoren met turbo's en een hoge compressieverhouding, maar het motormanagement voorkomt dit door meer benzine in te spuiten (wat ervoor zorgt dat de ideale ontbrandingsomstandigheden m.b.t de lucht-benzineverhouding verstoord worden), wat dus tot een hoger verbruik leidt.

De motor van mijn CNG Touran is daarom voorzien van 'klop'sensoren. Het motormanagement grijpt dan idd in.

Kloppen is niet te verwarren met LSPI, dat grote schade aan de motor kan veroorzaken. LSPI kan voorkomen in kleine turbomotoren met directe injectie, die op lage toerentallen veel koppel moeten leveren (optrekken, zwaar bedrijf.. het moderne rijden). Regelmatig een brandstofadditief toevoegen, motor flush gebruiken bij oliewissel, as-arme (C..) motorolie gebruiken. En :  door de zuivere verbranding van CNG zijn deze motoren er minder gevoelig voor !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aahn ik dacht dat kloppen hetzelfde was als die LSPI (wat uiteindelijk toch ook zelfontbranding is).
Maar bij CNG hoef je voor beiden niet te vrezen, aangezien het octaangetal van methaan 120 RON is.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...