Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Het antwoord is eenvoudig: overal, behalve bij DATS24 omdat deze laatste  laag calorisch gas verkoopt aan een te hoge prijs.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Bij Dats24 heb ik soms minder dan 15kg getankt dan in andere stations. Veel hangt af van de vuldruk. Maar het komt ook in ander stations voor. 

Dats24 haalt toch ook zijn gas uit het aardgasnet,of heb ik het verkeerd voor?

Bijna in heel de provincie Antwerpen hebben we flutgas. Hopelijk krijgen wij hier snel  hoogcalorisch gas op het net. 

• Vind ik leuk 1

Ik tank waar ik in de buurt ben van een cng station. Meestal is dat Q8 in Houthalen, omdat ik nogal veel in Heusden -zolder ben, ook wel bij Bruno in Genk, als ik van de sterrenwacht kom, en ook wel bij Dats 24 in Tongeren, daar passeer ik gewoonlijk eens per week. Af en toe ook bij Dats 24 in beringen. Maar binnenkort zal Bruno Tessenderlo mijn vaste station worden, dat ligt maar op een paar km van mijn  deur.

• Vind ik leuk 1

3 uren geleden, Lupuc zei:

Bij Dats24 heb ik soms minder dan 15kg getankt dan in andere stations. Veel hangt af van de vuldruk. Maar het komt ook in ander stations voor. 

Dats24 haalt toch ook zijn gas uit het aardgasnet,of heb ik het verkeerd voor?

Bijna in heel de provincie Antwerpen hebben we flutgas. Hopelijk krijgen wij hier snel  hoogcalorisch gas op het net. 

Je mag de CNG-installatie zelf niet vergeten. Daarin wordt immers het aardgas gecomprimeerd / samengedrukt onder een bepaalde druk en hoeveel die druk bedraagt, speelt ook een rol als je CNG tankt. Maarten Vanhoudenhove heeft mij bij de opening van het Dats 24-station in Brustem verteld dat Dats 24 eraan denkt om de druk in de CNG-installatie te verhogen naar 260 bar maar of dit ook effectief gebeurd is (in bvb. Hasselt) weet ik niet.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

5 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Beste Caroline

Ik heb de enquête ingevuld.

De vraag over aanduiding kWh vermelden bij de pomp begrijp ik. Echter wil ik opmerken dat een vermelding van het type gas aan de pomp voldoende zou moeten zijn. De kwaliteit van gas uit de leiding is afhankelijk van de aanvoer. Er wordt door de distributiebeheerder maandelijks een gemiddelde gemeld. Het gas is dus iedere dag licht verschillend van kwaliteit waardoor ik de vermelding van type gas als voldoende beschouw.

Beste aardgasrijder,

Hartelijk dank om de bevraging in te vullen.

Ik begrijp je standpunt rond het afficheren van het type gas in plaats van de calorische waarde. Die kan inderdaad lichtjes schommelen maar in grootorde zal het redelijk gelijk blijven. Zou je dan opteren om gebruik te maken van de types L, H en H+ gas?

Samen België schoner maken!

Vanuit dat standpunt werk ik iedere dag als projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive.

5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Het antwoord is eenvoudig: overal, behalve bij DATS24 omdat deze laatste  laag calorisch gas verkoopt aan een te hoge prijs.

Beste Lage Emissie Zone,

Dank voor je korte, duidelijke antwoord. Mocht je de bevraging nog niet hebben ingevuld, dan zou dat fijn zijn als je er even de tijd voor neemt (zie eerste post op dit forum). Thanks!

Vanuit dat standpunt werk ik iedere dag als projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive.

18 minuten geleden, Caroline zei:

Beste aardgasrijder,

Ik begrijp je standpunt rond het afficheren van het type gas in plaats van de calorische waarde. Die kan inderdaad lichtjes schommelen maar in grootorde zal het redelijk gelijk blijven. Zou je dan opteren om gebruik te maken van de types L, H en H+ gas?

Ik heb de bevraging ook al uitgevoerd, en ik vind de calorische waarde wel belangrijk. Dat heb ik ook zo ingevuld.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

9 uren geleden, Caroline zei:

Zou je dan opteren om gebruik te maken van de types L, H en H+ gas?

Bij Dats gebeurt dat nu al (allee, toch in Lier).

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Op 30/5/2019 om 12:35, Caroline zei:

Beste Lage Emissie Zone,

Dank voor je korte, duidelijke antwoord. Mocht je de bevraging nog niet hebben ingevuld, dan zou dat fijn zijn als je er even de tijd voor neemt (zie eerste post op dit forum). Thanks!

Beste Caroline, ik heb even de tijd genomen om de bevraging te beantwoorden. Ook mag de consument duidelijk gemaakt worden dat het verbruik niet alleen afhankelijk is van files, bandendruk, etc.

Koud weer ( <15 graden Celsius ) geeft een meerverbruik tov warm weer. ( > 25 graden C.)

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Op 29/5/2019 om 14:33, Caroline zei:

Doe mee aan deze bevraging en maak kans op CNG-tankbeurten voor een totale waarde van 100,00 euro.

https://forms.gle/n5TQLSn8m9icny95A

Beste CNG-rijder,

Via deze bevraging draagt u bij aan een Europese studie die de mogelijkheden van CNG onderzoekt. Meer specifiek wordt er ingegaan op de afwegingen die u maakt wanneer u CNG tankt. Uw mening als CNG-rijder is hierbij belangrijk. Uiteraard worden uw gegevens anoniem verzameld en verwerkt.

De bevraging bestaat uit 24 vragen en zal een 15-tal minuten in beslag nemen.

Aan het einde van de vragenlijst heeft u de mogelijkheid om uw mailadres achter te laten. Van alle deelnemers die hun contactgegevens invullen, wordt één deelnemer uitgeloot die CNG-tankbeurten voor een totale waarde van 100,00 euro cadeau krijgt.

Interesse: vul dan de vragenlijst in die u kan terugvinden via deze link: https://forms.gle/n5TQLSn8m9icny95A

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking aan deze bevraging!

Caroline Arien
Projectmanager Duurzame Mobiliteit
The New Drive

ingevuld, veel succes met de studie. CNG heb ik doelbewust gekozen (na 30 jaar diesel rijder) dit na vergelijk met andere opties. Voor mij is CNG voor het moment de meest ecologische keuze, en de meerprijs van de wagen haal je er snel uit.

• Vind ik leuk 1

Op 30/5/2019 om 12:34, Caroline zei:

Beste aardgasrijder,

Voor mij is dit voldoende zoals nu zichtbaar is bij onder andere Dats. Zoals ik schreef worden de gemiddelde slechts op maandbasis gepubliceerd.

Anderen zullen dit niet voldoende vinden.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

*done

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Ingevuld! Op zich is duidelijke vermelding van het soort gas voldoende, eventueel met korte uitleg wat het verschil is tussen de 3.

• Vind ik leuk 1

De bevraging is voor mij een sein dat CNG aan het doorbreken is.

CNG wagens zijn trouwens veiliger dan elektrische wagens, op voorwaarde dat de tanks om de vier jaar aan inspectie worden onderworpen.

• Vind ik leuk 2

22 uren geleden, boomke zei:

Total Hoboken, probeer dats te vermijden minder kilometers voor praktisch zelfde geld

Beste Boomke,

Bedankt voor je korte reactie. Mocht je de bevraging nog niet hebben ingevuld, dan zou dat fijn zijn als je er even de tijd voor neemt (zie eerste post op dit forum). Thanks!

Op 30/5/2019 om 20:12, Lange_666 zei:

Bij Dats gebeurt dat nu al (allee, toch in Lier).

Beste Lange_666,

Ik weet dat Dats de calorische waarde op hun website zet. Hoe wordt dit aan de pomp geafficheerd? Kan je misschien een foto posten?

Dankje!