Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be

Recommended Posts

25 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Het kan ook een winnaar van D'Ieteren zijn want die hebben samen met DATS24 de actie op poten gezet ?

Geen idee... De bevraging gaat niet uit van DATS24 of D'Ieteren. We werken samen met Vito.

• Vind ik leuk 1

Samen België schoner maken!

Vanuit dat standpunt werk ik iedere dag als projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive.

Op 17/7/2019 om 08:31, Caroline zei:

Ik weet dat jullie allemaal heel benieuwd zijn naar wie de winnaar is. Maar omwille van privacy kan ik hierover geen informatie geven. Ik weet ook niet of het iemand is die op dit forum actief is...

nja, ik vind wel als je meedoet aan een enquete waarbij een prijs is beloofd, dan mag je toch weten wie de winnaar is. gaat dit niet, dan zou je toch beter op voorhand vermelden dat de uitslag niet wordt vrijgegeven. toch?

Posted (edited)
18 minuten geleden, Caroline zei:

Geen idee... De bevraging gaat niet uit van DATS24 of Dieteren. We werken samen met Vito.

Mag je vrijgeven of er ooit terug een bevraging kan komen? Ik zou die dan anders invullen want ik geloof niet meer in het H+ sprookje ( het is L of H )

Wat is LNG: dat is gecomprimeerd aardgas in vloeibare vorm.

Wat wijzigt er wanneer men LNG terug omzet naar H-GAS? Geen verschil omdat men dan terug het oorspronkelijke aardgas krijgt.

Enkel wanneer de vuldruk van de pomp gevoelig hoger ligt kan men uit LNG winst maken, anders niet.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

14 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Mag je vrijgeven of er ooit terug een bevraging kan komen? Ik zou die dan anders invullen want ik geloof niet meer in het H+ sprookje ( het is L of H )

De bevraging kaderde in een Europese studie. Binnen deze studie is er geen bijkomende bevraging opgenomen. Ik heb er dus geen zicht op of er ooit nog een gelijkaardige bevraging zal worden uitgevoerd.

Samen België schoner maken!

Vanuit dat standpunt werk ik iedere dag als projectmanager duurzame mobiliteit bij The New Drive.

Op 20/7/2019 om 09:15, Gastanker zei:

Niet veel, maar er verandert wel iets wanneer je van aardgas LNG maakt. Het component van aardgas waar het om gaat is methaan. Nederlands gas noemen we L-gas omdat er vrij veel stikstof in zit en dus naar verhouding weinig methaan. Om LNG te maken wordt het aardgas gekoeld tot het vloeibaar wordt. Methaan wordt vloeibaar bij -162°C. Stikstof daarentegen wordt pas bij -190°C vloeibaar. Als je dus van Nederlands L-gas LNG zou maken dan zal het stikstof nooit in het LNG terechtkomen, het zal gasvormig blijven wegens niet koud genoeg. Als je dat LNG weer verdampt krijg je H(+) gas. Het proces om van aardgas LNG te maken is impliciet een soort raffinage waarmee je een hoogwaardiger product krijgt dan datgene waarmee je startte. Vandaar dat CNG uit LNG altijd een hoge calorische waarde heeft.

Dat er dan toch nog een spreiding in gaskwaliteit blijft heeft te maken met het feit dat er nog andere componenten in aardgas zitten dan enkel methaan en stikstof. Zo is er bijvoorbeeld Ethaan dat vloeibaar wordt bij -88°C en dus mee in het LNG terechtkomt. Ethaan is zelfs interessant, de calorische waarde is hoger dan die van methaan. LNG (en L-CNG) met een hoog ethaan gehalte haalt de hoogste calorische waardes. 

@Lage Emissie Zone: Dat is fysica, geen politieker die daar wat aan kan veranderen! 🤣

We rijden helaas niet op LNG dus de winst op het rijbereik is nihil als je een installatie van LNG hebt waar de omzetting terug gebeurt naar aardgas.

Je kan dit duidelijk ervaren bij een pitpoint installatie.

Als ik meega in jou redenering dan tank ik in Beveren ook dit volwaardige H-gas.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Op 19/7/2019 om 10:10, Jan Robert zei:

nja, ik vind wel als je meedoet aan een enquete waarbij een prijs is beloofd, dan mag je toch weten wie de winnaar is. gaat dit niet, dan zou je toch beter op voorhand vermelden dat de uitslag niet wordt vrijgegeven. toch?

Tuurlijk niet. Eerder omgekeerd: dan moet men op voorhand aangeven dat de winnaar bekend zal worden gemaakt, waar/hoe, enz. (En je zou je daar tegen kunnen verzetten, volgens mij.)

• Vind ik leuk 1

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Op 16/7/2019 om 10:12, Caroline zei:

Hallo iedereen, inmiddels werd de bevraging afgesloten. 123 deelnemers vulden de bevraging in! 😀
D
e winnaar van het tanktegoed werd zonet ook per mail op de hoogte gebracht.

Nogmaals dank voor jullie deelname!

Bedankt voor de feedback.
Worden de resultaten van deze bevraging ook ergens gepubliceerd?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Op 22/7/2019 om 09:22, NickVG zei:

dan moet men op voorhand aangeven dat de winnaar bekend zal worden gemaakt, waar/hoe, enz. (En je zou je daar tegen kunnen verzetten, volgens mij.)

Maar je hebt je wel akkoord verklaard met ""Het Wedstrijdreglement"" (door dat vakje aan te vinken) ->  foto, bloemen, overhandiging prijs met naam - voornaam - woonplaats zal verschijnen in de persmededeling.

Toch niet akkoord (op het moment zelf - bij de uitnodiging) ? -> dan gaat de prijs naar de tweede, die wèl met foto in de krant wil komen...  :D

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

6 uren geleden, Koen C zei:

Maar je hebt je wel akkoord verklaard met ""Het Wedstrijdreglement"" (door dat vakje aan te vinken) ->  foto, bloemen, overhandiging prijs met naam - voornaam - woonplaats zal verschijnen in de persmededeling.

Toch niet akkoord (op het moment zelf - bij de uitnodiging) ? -> dan gaat de prijs naar de tweede, die wèl met foto in de krant wil komen...  :D

Ach, stond dat er in? :) Daar heb ik over gekeken, dan.

• Hahaha 2

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png