Jump to content

Recommended Posts

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helaas was ons geluk van korte duur. Er is opnieuw een storing. Sorry. We melden ons terug als er een oplossing is.    Philippe

Allen, rond 8u gaan we terug in dienst!

Station terug in dienst. We vertrouwen er op dat het nu iets langer goed gaat!   Fijn weekend verder....

Posted Images

6 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Heeft een tankstation in België wel een sluitingsperiode? 

De shop wel (voor koffie B|, eventueel spaarpunten 9_9 op de kaart zetten, etc).

Maar dit is niet een hele periode, wel enkele uren 's avonds - 's nachts  en 's morgens.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

• 2 weeks later...

Ai, dat was bij de opening ook eens keertje voorgevallen. Zou de tank leeg zijn, waren de eigenaars niet op vakantie zoals eerder vermeld?

Hopelijk snel opgelost :)

Het blijft onze beste/favoriete  tankplaats :)

gr, Ive

Ook mijn favoriete tankplaats. Het is het enige station in de buurt waar ik een redelijke actieradius mee haal. Met de vorige tank 15 kg voor 405 km tegenover +/- 270 km met flutgas van Dats24. Met deze tank zal het bij een dikke 300 km blijven vrees ik. Het tankstation was gewoon geopend maar uit ervaring weet ik dat de eigenaars/uitbaters van dit Fina station  weinig of niets over CNG weten. De druk was ook zeer laag en het tanken duurde ook zeer lang (+/- 10 minuten schat ik). De lage betrouwbaarheid van cng stations is toch wel een minpunt. Ik heb  toch al een tiental keer voor een defecte/slecht werkende/gesloten pomp gestaan . Als voormalig dieselrijder heb ik dit vroeger nooit meegemaakt.

24 minuten geleden, Brembos zei:

Ook mijn favoriete tankplaats. Het is het enige station in de buurt waar ik een redelijke actieradius mee haal. Met de vorige tank 15 kg voor 405 km tegenover +/- 270 km met flutgas van Dats24. Met deze tank zal het bij een dikke 300 km blijven vrees ik. Het tankstation was gewoon geopend maar uit ervaring weet ik dat de eigenaars/uitbaters van dit Fina station  weinig of niets over CNG weten. De druk was ook zeer laag en het tanken duurde ook zeer lang (+/- 10 minuten schat ik). De lage betrouwbaarheid van cng stations is toch wel een minpunt. Ik heb  toch al een tiental keer voor een defecte/slecht werkende/gesloten pomp gestaan . Als voormalig dieselrijder heb ik dit vroeger nooit meegemaakt.

Ik zou hierover toch maar eens contact opnemen met Total Belgium zelf:

http://www.total.be/nl/service-stations/contact/contact-station-individuele.html

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

9 uren geleden, Brembos zei:

Vandaag amper 12 kg kunnen tanken. Foutmelding E604. Voor de zoveelste keer werkt dit station niet zoals het hoort. Zeer enerverend.

Dan heb jij nog geluk gehad: bij mij ging er vanmiddag (11:59) aan pomp 11 maar 1.02 kg in (End ... E604). Tweede poging werd zelfs niet gestart.
Rondgedraaid naar pomp10: ook niks. Dame met Fiat 500L achter mij: ook niks. 
Binnengegaan en gevraagd wat er scheelde: "Ik zal eens kijken meneer. Of er is iets met de lezing van uw kaart, ofwel is de pomp defect. Even resetten en kunt u nog eens proberen"
Allemaal zever, mijn kaart is niks mis mee (want voor 1€ werkte ze), en de klant achter mij kon ook niet tanken. 
Gewoon een gel-yuppie die denkt dat ie al alles kan/weet en met een -weliswaar- beleefd maar arrogant airtje de "klant" denkt te kunnen overtroeven. Luisteren is die gastjes hun sterkste kant niet. 
Jammer, want de beste gas in omstreken. Maar als ik daar nog zo eens behandeld word zal het meteen ook de laatste keer zijn. 

Edited by JoBé
11:59

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Die mensen van Total aan de kassa kennen inderdaad niks van die CNG-pompen.Verloren moeite om daar iets aan te vragen. Ik was daar iets na 13u en heb, zoals gewoonlijk, getankt aan pomp 11. Een voorganger had blijkbaar getankt aan pomp 10 en die was afgesprongen op iets meer dan 1 kg. CNG-rijders worden bij Total overigens behandeld als tweederangsklanten.Waarom hebben wij geen recht op die gratis pechverhelping bij regelmatig tanken waarmee zij hun te hoge prijzen voor benzine en diesel verantwoorden ?

39 minuten geleden, JoBé zei:

Dan heb jij nog geluk gehad: bij mij ging er aan pomp 11 maar 1.02 kg in (End ... E604). Tweede poging werd zelfs niet gestart.
Rondgedraaid naar pomp10: ook niks. Dame met Fiat 500L achter mij: ook niks. 
Binnengegaan en gevraagd wat er scheelde: "Ik zal eens kijken meneer. Of er is iets met de lezing van uw kaart, ofwel is de pomp defect. Even resetten en kunt u nog eens proberen"
Allemaal zever, mijn kaart is niks mis mee (want voor 1€ werkte ze), en de klant achter mij kon ook niet tanken. 
Gewoon een gel-yuppie die denkt dat ie al alles kan/weet en met een -weliswaar- beleefd maar arrogant airtje de "klant" denkt te kunnen overtroeven. Luisteren is die gastjes hun sterkste kant niet. 
Jammer, want de beste gas in omstreken. Maar als ik daar nog zo eens behandeld word zal het meteen ook de laatste keer zijn. 

Ach, dat zal weer een jobstudent geweest zijn.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

11 uren geleden, Brembos zei:

CNG-rijders worden bij Total overigens behandeld als tweederangsklanten.Waarom hebben wij geen recht op die gratis pechverhelping bij regelmatig tanken waarmee zij hun te hoge prijzen voor benzine en diesel verantwoorden ?

Ssshtt, de CNG-prijs kan altijd nog omhoog om aan uw wensen te voldoen.

• Hahaha 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

3 uren geleden, Philippe zei:

Er was gisteren inderdaad een probleem op het station, door een klep die was geblokkeerd. Het probleem was rond 17 uur verholpen, en het station werkt nu terug naar behoren. 

Excuses voor dit ongemak. We zullen dit ongetwijfeld binnenkort goedmaken. 

Philippe (Uitbater CNG)

Bedankt Philippe voor de mededeling.

Even een vraagje: wat is de calorische waarde van H+ gas? Als uitbater ben jij de beste om deze vraag te beantwoorden B|

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

3 uren geleden, Philippe zei:

H+ gas (CNG via LNG): 15,15 KWh/kg

Ter vergelijking: L-gas ong. 11,75 KWh/kg

Gewoon H-gas ergens er tussenin, rond de 13 KWh/kg. 

MVG, Philippe

Bedankt voor deze informatie Philippe, nu zijn we nog met een kleine 5000 aardgasrijders over een grote 8 miljoen autorijders over het Belgenland maar dit kan wel eens veranderen in de toekomst B| Ik vind het overigens spijtig dat ze geen tri-fuel motor op de markt hebben gebracht, om een voorbeeld te geven: Russische tanks rijden op kerosine, benzine, diesel http://www.army-technology.com/projects/t90/ Ik had liever een motor gehad op aardgas, benzine EN diesel.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

• 1 month later...
Op 30-6-2016 om 22:27, Philippe zei:

Even een korte theoretische verklaring over de calorische waarde van CNG: 

Het verschil tussen de verschillende gassoorten is niet enkel afhankelijk van de calorische waarde per kubieke meter gas, maar ook het gewicht van het gas per kubiek is belangrijk: Gegevens Fluxys 2014 (zie bijlage)

L-gas heeft een lage calorische waarde (9.79kwh/m³), en een hoog 'gewicht' (0.83kg/m³). 

H-gas heeft een hoge calorische waarde (11.066kwh/m³) en een gemiddeld gewicht (0.80kg/m³).

H+ gas heeft een hoge calorische waarde (11.519Kwh/m³) en een laag gewicht (0.76kg/m³)

Als je wil berekenen wat je krijgt voor je geld, moet je dit uitdrukken in Kwh per kg

Dus: 

L-gas: 9.79/0.83 = 11.76 KWh/kg

H-gas: 13.76 KWh/kg

H+gas (afgeleid van LNG): 15.15 KWh/kg (of ong. 29% meer dan L-gas). 

Besluit: 

Om de waarde van CNG te bepalen moet de pompprijs delen door de calorische waarde per kg. 

Vb: H+ gas aan 0.95€/kg = 0.95/15.15 = 0.063€/KWh. 

N.a.v. dit bericht heb ik een mailtje gestuurd naar Rolande waar ik bijna altijd tank.

Dit was hun reactie:

Allereerst goed om te horen dat u naar tevredenheid CNG tankt in Veghel, bedankt daarvoor.

Ik zal de situatie voor de kwaliteit van het CNG hieronder proberen uit te leggen;

Op onze LNG/CNG tankstations maken wij CNG uit LNG. In de grote witte opslagtank die u ziet op locatie zit dan ook LNG (liquefied natural gas, vloeibaar gemaakt aardgas). De kwaliteit van het LNG dat we inkopen verschilt altijd een klein beetje, daarnaast is de opslagtank nooit helemaal leeg als deze wordt bevoorraad, kortom: er zit een mengsel LNG in de opslagtank. Ik kan dus lastig zeggen wat de calorische waarde precies is, maar ik heb een aantal recente laaddocumenten geraadpleegd en daar kom ik altijd rond de 11.750 kWh/m3(n). Het percentage methaan zit altijd tussen de 89-93%, hiermee noemen we ons CNG hoog calorisch, ofwel H-CNG.

Maar dan zou deze CNG eigenlijk H+ gas zijn.

• Vind ik leuk 1
1 uur terug, stefanmiler zei:

Die H+ is waarschijnlijk geen "officiële" benaming, er is enkel H of L. (vermoed ik toch ;) )

Maar wij, aardgasrijders, beschouwen dit wel als H+ gas omdat het een hogere kwaliteit hoogcalorisch CNG is. Er kan immers meer kilometers mee gereden worden dan met "normaal" hoogcalorisch CNG. Je auto trekt ook beter op, volgens sommigen. Ik heb zelf nog geen H+ gas getankt omdat ik in die omgeving niet kom.

3 uren geleden, Brembos zei:

In Duitsland verkopen ze op enkele plaatsen zelfs L- gas (officieuze benaming). Je komt er amper 200 km (15 kg tank) ver mee.

Ja! Wist jij dat niet? Zij hebben immers ook L-gas dat van Nederland komt, vooral in Keulen en grote omgeving. In Aken (Aachen) is het dan weer H-gas. Als je naar het zuiden rijdt richting Oostenrijk dan heb je in Wiesbaden weer terug H-gas. Ik zie dat het bijvoorbeeld in de gemeente Idstein bij Total, Wiesbadener Straße 77, nog L-gas is.

Idstein ligt ongeveer centraal op de bijgevoegde kaart, links (488 kB).

Kaart-Autobahn-Limburg-an-der-Lahn_Frankfurt.jpg