Jump to content

Recommended Posts

Mijn "L-gas" geeft altijd 90% weer op de boordcomputer. Maar ook met een mix (50-50) van H-gas en L-gas geeft de boordcomputer 90% aan. Er lijken geen gradaties van de analyse buiten in 10%-stappen. Verder ben ik het volledig eens dat er wellicht verschillen bestaan tussen soorten L-gas en soorten H-gas.

Ik heb nog maar een dikke 20-tal tankbeurten achter de rug en ik hou alle tankbeurten bij in een excel (uit nieuwsgierigheid). Ik kom zowel voor H-gas (Opwijk) als voor L-gas uit op precies 0.043 euro per km kostprijs gas! Alleen moet je vaker tanken met L-gas. Van die dikke 20 tankbeurten zijn er niet zo heel veel waaruit ik dit kan afleiden (ik rij mijn tank niet vaak volledig leeg)...voor H-gas moet ik omrijden, voor L-gas nauwelijks...maar wel vaker. We zullen zien hoe het evolueert in de toekomst voor mezelf, maar ik heb de indruk dat het voor mij niet zo heel veel uitmaakt qua kostprijs.

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helaas was ons geluk van korte duur. Er is opnieuw een storing. Sorry. We melden ons terug als er een oplossing is.    Philippe

Allen, rond 8u gaan we terug in dienst!

Station terug in dienst. We vertrouwen er op dat het nu iets langer goed gaat!   Fijn weekend verder....

Posted Images

L-gas is het schijnbaar het voordeligst :

L- gas heeft een gemiddelde energieinhoud van 10.31 kWh/Nm³; Voor H-gas is dit 11.56 kWh/Nm³

L- gas kost nu bij DATS 0.79 €/kg ; H-gas kost nu bij DATS 0.94€/kg.

De energieverhouding H/L gas is dan 1.12 ; maar de prijsverhouding H/L is 1.19 !!

Dus je betaalt meer voor een kWh met H-gas dan met L-gas. (ogenschijnlijk zonder aanwijsbare reden?)

Het klopt uiteraard dat je met H-gas iets minder vaak moet gaan tanken.

5 uren geleden, paulDS zei:

L- gas heeft een gemiddelde energieinhoud van 10.31 kWh/Nm³; Voor H-gas is dit 11.56 kWh/Nm³

L- gas kost nu bij DATS 0.79 €/kg ; H-gas kost nu bij DATS 0.94€/kg.

Er zijn bijna evenveel dats tankstations die maar aan 10.06 kWh/Nm³ zitten dan wel aan 10.31 kWh/Nm³ (is bijna een maximum voor L-gas). Dus het gemiddelde ligt dus wat lager in de realiteit.

Verder zijn er weinig H-gas Dats tankstations: Opwijk en Melle zijn er 2 die ik ken. 

17 uren geleden, CNGarni zei:

Dat lijkt me het meest plausibel inderdaad, heeft de afgelopen ook veel geregend. Moet daar eens op letten... B|

Ik moet wel mijn mening over L-gas stilaan herzien: heb nu 2x achter elkaar getankt bij Dats in Schoten en daarmee rij ik echt maar 260km ver (op 14kg). Dat is echt het minste wat ik al heb kunnen rijden. (Maar zoals gezegd, met H-gas rij ik ook lang geen 400 km zoals anderen.)Ik heb nu veel tankbeurten achter de rug, nog maar in 10% van de gevallen raak ik aan 15kg. Meestal blijft het steken op 13-14kg.

om 400km te halen moet het werkelijke verbruik toch onder 4kg/100km dalen over gans uw tankbeurt. dat lukt mij ook maar af en toe.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/736194.html

al moet ik zeggen dat ik sedert mijn vakantietripje 3 maand geleden mijn gastank nooit meer helemaal leeg heb gereden. dus bij mij is een tankbeurt ook zelden meer dan 15kg.

ofwel ligt het puur aan de pomp dat je minder kan tanken. ik heb ook de indruk dat imog Harelbeke net iets meer kan steken dan dats Wevelgem. al lijkt het verschil miniem (maar imog is wel goekoper H-gas aan 0.93€/kg)

trouwens in W-Vl en O-Vl dats pompen genoeg die H-gas steken. maar idd. wat heb je eraan als je niet in de buurt bent.

aangezien ik nu bijna 4 maand mijn gastank niet heb leeggereden kan ik ook iets zeggen over het secundaire (benzine) verbruik. ik schat dat dit < 0.1 l/ 100km. al moet dit nog bevestigd worden (en hangt het uiteraard af van het aantal tankbeurten)

• Vind ik leuk 1
10 uren geleden, Philippe zei:

Even een korte theoretische verklaring over de calorische waarde van CNG: 

Het verschil tussen de verschillende gassoorten is niet enkel afhankelijk van de calorische waarde per kubieke meter gas, maar ook het gewicht van het gas per kubiek is belangrijk: Gegevens Fluxys 2014 (zie bijlage)

L-gas heeft een lage calorische waarde (9.79kwh/m³), en een hoog 'gewicht' (0.83kg/m³). 

H-gas heeft een hoge calorische waarde (11.066kwh/m³) en een gemiddeld gewicht (0.80kg/m³).

H+ gas heeft een hoge calorische waarde (11.519Kwh/m³) en een laag gewicht (0.76kg/m³)

Als je wil berekenen wat je krijgt voor je geld, moet je dit uitdrukken in Kwh per kg

Dus: 

L-gas: 9.79/0.83 = 11.76 KWh/kg

H-gas: 13.76 KWh/kg

H+gas (afgeleid van LNG): 15.15 KWh/kg (of ong. 29% meer dan L-gas). 

Besluit: 

Om de waarde van CNG te bepalen moet de pompprijs delen door de calorische waarde per kg. 

Vb: H+ gas aan 0.95€/kg = 0.95/15.15 = 0.063€/KWh. 

Fluxys_gas composition 2014 (2).xlsx

betaal je in huis ook geen 0.063€/kwh?

11 uren geleden, Philippe zei:

Even een korte theoretische verklaring over de calorische waarde van CNG: 

Het verschil tussen de verschillende gassoorten is niet enkel afhankelijk van de calorische waarde per kubieke meter gas, maar ook het gewicht van het gas per kubiek is belangrijk: Gegevens Fluxys 2014 (zie bijlage)

L-gas heeft een lage calorische waarde (9.79kwh/m³), en een hoog 'gewicht' (0.83kg/m³). 

H-gas heeft een hoge calorische waarde (11.066kwh/m³) en een gemiddeld gewicht (0.80kg/m³).

H+ gas heeft een hoge calorische waarde (11.519Kwh/m³) en een laag gewicht (0.76kg/m³)

Als je wil berekenen wat je krijgt voor je geld, moet je dit uitdrukken in Kwh per kg

Dus: 

L-gas: 9.79/0.83 = 11.76 KWh/kg

H-gas: 13.76 KWh/kg

H+gas (afgeleid van LNG): 15.15 KWh/kg (of ong. 29% meer dan L-gas). 

Besluit: 

Om de waarde van CNG te bepalen moet de pompprijs delen door de calorische waarde per kg. 

Vb: H+ gas aan 0.95€/kg = 0.95/15.15 = 0.063€/KWh. 

Fluxys_gas composition 2014 (2).xlsx

Bedankt Philippe voor de aanbreng van deze gegevens.

Ik was me wel degelijk bewust van het feit dat de calorische waarde uitgedrukt was in kWh/Nm³ en de prijs in €/kg, en er dus de factor 'dichtheid' of soortelijk gewicht een zekere rol zou spelen. Bovendien had ik de gegevens aangaande deze dichtheid niet ter beschikking.

De factor kWh/kg is inderdaad de beste en meest objectieve vergelijkingsbasis.

Nu is het plaatje helemaal duidelijk, bedankt voor de aanvulling.

@Philippe

Dank voor je uiteenzetting.
Er is echter nog een factor van belang en dat is waardoor de calorische waarde door wordt bepaald.
Een hoge calorische waarde kan worden gehaald door veel methaan (en weinig stikstof, zoals in L-gas), maar ook door een hoog gehalte zwaardere fracties (lees ethaan, propaan, butaan). Vooral in LNG kunnen meer zwaardere fracties zitten.
Echter heeft een hoog aandeel zware fracties een negatief effect op het methaangetal. Het methaangetal is een maat voor de klopvastheid. Hoe hoger dit getal hoe preciezer de motor afgesteld kan worden en hoe beter en zuiniger deze loopt.
Uit het gasnet geldt hoe hoger de calorische waarde hoe beter. Uit LNG hoeft dit niet per definitie te zijn.
LNG uit Fluxys is momenteel zeer hoogwaardig LNG (hoog methaangetal en hoge calorische waarde). LNG uit andere bronnen/terminals lang niet altijd of wisselt sterk (afhankelijk waar de terminal zijn LNG vandaan krijgt en dat kan sterk per schip verschillen).

• Vind ik leuk 1

Als ik dan de berekening maar voor l-gas kom ik op 0.067€/KWh :).

Omrijden lijkt me dan belachelijk om te besparen, maar ben blij dat er 2 in de buurt zijn waar ik langer mee kan rijden, dat bespaart wel. Niet altijd direct moeten gaan tanken ....

gr,

Ive

H+ gas maakt voor mij het verschil tussen een ontoereikende  (270 km met L gas) en een voldoende reikwijdte (380 km). Daar kan je al eens een retourtje Ardennen mee doen volledig op CNG. Alleen spijtig dat je er zo veel moeite moet voor doen om H+ gas te kunnen tanken. Vandaag nog eens in Hoboken gepasseerd en nu was de pomp weer buiten gebruik omdat ze er aan aan het werken waren. Ben er tot op heden 6 keer langs geweest en heb er welgeteld 2 keer vol kunnen tanken. Zeer frustrerend allemaal. Heb dit overigens ook reeds een paar keer meegemaakt bij een Dats24 pomp. De onbetrouwbare infrastructuur (nog nooit meegemaakt dat een benzine/dieselpomp defect was)  in combinatie met de lage kwaliteit L gas is het grootste nadeel van op CNG rijden.Ik betrap me er zelf op dat ik de laatste tijd steeds vaker een eindje op benzine verder rijd en dat kan toch niet de bedoeling zijn denk ik. Volgende keer bel ik eerst wel eens naar de uitbater in Hoboken om te vragen of de pomp deze keer wel werkt. Het moet toch mogelijk zijn om ergens online de status van een station te vermelden ?

hoi,

ik heb daarnet nochtans vol getankt hoor :)

Je kan toch ook niet verwachten dat de eigenaars continu op forums en facebook, twitter zitten want dan wordt er niets anders meer gedaan...  .

gr,

Ive

Edited by Ivivke
typfout :)
  • Vind ik leuk 1

@CNGarni en @Brembos dit bericht is van vorige week, maar omwille van mijn vakantie ben ik dit vergeten te plaatsen, probleem zou opgelost moeten zijn :D

Dag,

We hebben deze week – via een speciale droger - de containers gedroogd, en de problemen zouden vanaf nu van de baan moeten zijn.
We zullen het forum opvolgen om hierover bevestiging te krijgen
J. 

Spijtig dat we gisteren nog net Brembos hebben ontgoocheld, maar dit was spijtig toeval omdat we net een en ander aan het heropstarten waren.

MVG,

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Op 2-7-2016 om 19:42, Ivivke zei:

hoi,

ik heb daarnet nochtans vol getankt hoor :)

Je kan toch ook niet verwachten dat de eigenaars continu op forums en facebook, twitter zitten want dan wordt er niets anders meer gedaan...  .

gr,

Ive

Nee niet continu inderdaad, maar je kan toch ook niet verwachten dat klanten continu gaan omrijden om te merken dat de pomp niet werkt? B|

Dus 1 update als het opgelost is, is wel fijn, wat hierbij gebeurd is. Met dank aan @aardgasrijder

• Vind ik leuk 1
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik weet niet welke pomp welke nummer heeft, maar ik had (tijdje geleden ondertussen) de ergste problemen met de "binnenpomp". Deze gaf steeds errorcodes (zoals deze op de foto). 

De pomp naar buiten gericht stopte gewoon met pompen, zonder errorcode.

Dus het is weer beetje van dat? ;)

Edited by CNGarni