Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
STHO

tankprocedures in het buitenland

Recommended Posts

Iemand ervaring met tanken in Spanje? In een instructiefilmpje omtrent "hoe aardgastanken in Spanje" is te zien hoe eerst met een kaart een rolluik moet worden geopend waarachter de tankinstallatie is weggesloten. Vermoedelijk wordt met diezelfde kaart de installatie zelf geactiveerd en na het tanken afgerekend. Het is niet duidelijk of het hier gewoon een bank- of kredietkaart betreft dan wel een kaart van de maatschappij die deze tankinstallatie beheert. Betreft het hier effectief kaarten van de gasmaatschappij dan heeft dit wel een gevoelige weerslag op de beschikbaarheid van aardgasstations voor buitenlanders. Tevens opgemerkt dat er twee types "aardgaspistolen" in omloop zijn. Op zich is dit geen probleem, maar men moet het wel weten.  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@STHO Kan je even zeggen waar je dit filmpje hebt gevonden? Dan kan ik even kijken wat je exact bedoelt.
In het buitenland zijn sommige aardgastankstations privaatdomein van bedrijven, maar dit is echt een minderheid. Vele tankstations zijn gewoon open voor iedereen, maar in Zuid-Europa kennen ze soms nog openingsuren en werken ze met cash geld... O.o
Openingsuren van de tankstations doorheen Europa op de site van Pitpoint.

@maartenleemans schreef hierover een kleine bijdrage, over tanken in het buitenland (hier)

Er zijn inderdaad meerdere types aardgaspistolen xD (het woord pistool vind ik geweldig)
Je moet wel weten dat de aansluitnippel universeel is bij CNG, bij LPG kunnen daar echter wel verschillen in zijn doorheen Europa.

Zelf heb ik volgende aardgaspistolen al gezien:

Dit pistool is bv. bij DATS, voelt heel stevig aan en sluit perfect van de eerste keer.

hqdefault.jpg

En een aardgaspistool dat ongeveer zo uitziet, ik vind deze wat losser aanvoelen, maar is persoonlijk.
300x260_cng_rifornimento.jpg

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb een kijkje genomen op hun website, de video bekeken en andere berichten op internet.
De tankstations zijn vrij toegankelijk, de meesten 24/24u.

Pitpoint = een betrouwbare bron waarop deze info ook staat, daar kan je de locaties van de map van gasnaturalfenosa opzoeken en staat ook dezelfde info.


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Aardgasrijder Ik geef persoonlijk de voorkeur aan het echte pistool, klemt snel en stevig vast.
Die tweede tank is inderdaad een beetje klungelen vind ik, zowel in Belgie als buitenland kom je ze tegen, maar ik vind het ook minder stevig aanvoelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In Italië gebruiken ze nog wel eens andere nozzles en receptacles. In Italië is er echter altijd bediening en die hebben een verloopnippel, dus in de praktijk geen probleem.
De standaard aansluitingen heten NGV1 en NGV2. NGV1 is de standaard voor auto's. NGV2 is de standaard voor high speed (bussen eb vrachtwagens).

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Iemand ervaring met CNG tanken in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië?

In de zomervakantie ga ik daar een weekje heen met de kids, iemand weet van speciallekes zoals een dodemansknop of andere pistolen die hierboven nog niet vermeld stonden?


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In Duitsland ben ik doorgaans het pistool-type tegengekomen, maar ook het draaihendel-model is courant. Kortom de TK17 en TK16 waarvan sprake in dit filmpje: 

Met tanken in Oostenrijk en Slovenië heb ik geen ervaring, maar op Gibgas.de vind je zeker genoeg info. 

In mei steek in zelf Duitsland over; zal verslag uitbrengen van m'n cng-ervaringen. 

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben afgelopen week in Duitsland 2 keer gaan tanken en het is inderdaad het pistool dat jij beschrijft:

300x260_cng_rifornimento.jpg

 


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier trouwens een filmpje hoe je die hendel moet aansluiten:

 

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb op onze vakantie in Oostenrijk/Italië één keer getankt in Oostenrijk. Er was een groot tankstation waar de CNG-pomp buiten dienst was. We zijn dan een heel stuk omgereden en ergens in een dorpje stond een privépomp (ik denk van de gemeente). Betalen lukte met Mastercard, tanken was volgens mij met pistool en het was hoogenergetisch gas, ik haalde met mijn Fiat toen dik 250 kilometer, ca. 5,5 kg/100 km.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is een zeer goede Duitstalige aardgasrijderssite met topics over tanken in Duitsland, Oostenrijk, en vele andere landen. En ook over sluitingen van aardgastankstations, tijdelijke sluitingen wegens werken, enz. op http://www.erdgasfahrer-forum.de/

Ik ben al twee keer naar Hongarije gereden op CNG. Bij vertrek tank ik altijd bij DATS24 in Bilzen en dan rij ik helemaal door tot het Aral-tankstation in Rodgau, gelegen An der B448 (H-gas). Dat is dus na 310 km. Het volgende tankstation is daarna in Regensburg, Junkersstrasse 3 bij Shell (H-gas), ongeveer 300 km verder. Vermits ik richting Hongarije rij, passeer ik opnieuw bij een Shell-tankstation, dit keer in Pöchlarn, Reichsstrasse 14 in Oostenrijk (H-gas). Dat is trouwens één van de goedkoopste CNG-stations in die grote omgeving voor H-gas: 0,879 / kg. In april betaalde ik daar 0,899 / kg. En dan rij ik helemaal door tot in Szigetszentmiklós, Hongarije omdat dat tankstation 24u/7 op 7 dagen open is (369 HUF voor H-gas). In Kecskemét heb ik daarna nog een paar keren getankt omdat het daar goedkoper is: 350 HUF voor H-gas, maar dat is alleen maar open van 7 tot 17 uur. Echter wel alle dagen open, ook op zon- en feestdagen.

Wat ik wel heb opgemerkt is dat mijn Octavia dan veel minder verbruikt dan hier in België, zelfs wanneer hij goed volgeladen is. Logisch ook vermits je bijna altijd aan een constante snelheid kan rijden, zelfs in Hongarije ! In april moest ik meer in de omgeving van het Balatonmeer zijn, en daar zijn geen CNG-tankstations. Ik heb toen vanuit Pöchlarn 470 km afgelegd vooraleer hij overschakelde op Euro95. Euro95 is overigens heel goedkoop in Hongarije, slechts 324 HUF per liter. Alle prijzen in HUF (Hongaarse Forint) moet je delen door 300 om de prijs te weten in Euro.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@muscles Is het gas uit Hongarije niet uit Rusland afkomstig? Het russiche gas heeft een hele hoge calorische waarde, hoger dan in onze regionen. Dat zou kunnen verklaren waarom je verbruik dan lager is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Groengas Dan geldt dat dus ook voor het Duitse en Oostenrijkse H-gas misschien? Pöchlarn ligt namelijk in Oostenrijk.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft er iemand ervaring met tanken in Zweden, Noorwegen en Denemarken.

Wij gaan deze zomer op rondreis met de auto in deze drie landen. Dus alle info is welkom.

Alvast bedankt

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@polarvdc676 kan jij hier ervaringen over delen?


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel ervaringen heb ik niet echt te delen; ik heb in Denemarken slechts 1 keer hoeven te tanken.

 

De dekking van CNG-tankpunten in Denemarken is niet fantastisch, wat jammer is voor een land met zo'n groen imago.  Volgens wat ik zie op de apps van Pitpoint, Gibgas e.d., zijn ze in Noorwegen nog dunner gezaaid, wat enerzijds kan verbazen voor zo'n gas- en olieland, maar anderzijds is Noorwegen zoals bekend hét EV-land bij uitstek.

 

(Zuid-)Zweden ziet er dan weer wel goed voorzien uit; in de media lees ik veel mooi nieuws over het hoge aandeel biogas in het Zweedse aardgasnetwerk.

 

Kortom: in tegenstelling tot wat je zou verwachten, valt Scandinavië, met uitzondering van Zuid-Zweden, ietwat tegen wat aardgasmobiliteit betreft.  Die 14 liter benzine in je Zafira ga je dus nog nodig hebben, @tonny

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

bedankt polarvdc676

 

Na mijn reis zal ik zeker mijn ervaringen delen.

Tonny

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze zomer zijn wij met onze Opel zafira CNG op rondreis gegaan door Zweden, Noorwegen en Denemarken. Wij hebben ons voorbereid met de cng stations op te zoeken via Gibgas.

In het zuiden van Zweden vind je makkelijk CNG stations allen met biogas. Deze staan ook zeer goed aangeduid langs de weg. De pistolen zijn wel van een andere soort dan deze in België en Duitsland.

In Zweden en Noorwegen hebben ze een soort van grijper die je eerst moet vastklemmen aan je nippel. Daarna moet je een hendel helemaal naar voor brengen en een weerstand overwinnen.

Na deze handelingen moet je een knop indrukken en gaat alles zoals in België.

 

Deze stations liggen meestal weggestoken aan het recyclagepark. De vrachtwagens van de recyclagefirma rijden op biogas. Als particulier kan je er ook tanken met een bankkaart.

De prijzen liggen wel een pak duurder dan de benzine en diesel. Wij betaalden 1,61 Zweedse Kroon per kg, vergelijkbaar: benzine 1,3Kr liter en diesel 1,2Kr liter.

In Noorwegen hetzelfde principe, goed zoeken en je vindt ergens een alleenstaande CNG pomp bij een recyclagepark, kostprijs vergelijkbaar met Zweden.

In Denemarken zijn de pistolen zoals bij DATS. De kostprijs is iets goedkoper 1,25 Deense kroon Kg maar er waren er meer te vinden op onze reisweg.

Mijn advies is steeds een back-up hebben van benzine indien je naar het Noorden gaat op vakantie.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog wat getwijfeld om mijn ervaringen met aardgas in Frankrijk, Spanje en Portugal met de forumleden te delen want de belevenissen zijn soms nogal hallucinant en dus weinig motiverend. Maar allez vooruit :

Marcoussis : pompinstallatie hangt met spuug en plakband aaneen maar het werkt.

Limoges : De installatie zit goed verborgen op een bedrijventerrein (waarschijnlijk gasmaatschappij) en na wat navraag toch gevonden. (wat wanneer het hekken gesloten is ?)

Bordeaux : tijdelijk buiten gebruik, in onderhoud.

Castets: niet publiekelijk toegankelijk.

Zierbena (Bilbao) : Na een goed uur aanschuiven in havengebied gevonden. De goedkoopste van allemaal (ongeveer € 0,68/kg). Let wel; je moet op voorhand aangeven hoeveel je wil tanken : € 5, €10, € 15 enz. Uw rekening wordt onmiddellijk gedebiteerd voor het opgeven bedrag. Bij overschatting wordt het teveel wel teug op de rekening gecrediteerd. Veel stations werken op die manier

Gijon (Spanje) Nieuwe installatie : vraag niet aan de uitbater van het autowassalon ernaast, waar jouw GPS je naartoe heeft geleid, waar je aardgas kan tanken want die stuurt u de boer op in volle stadscentrum. En hij bezweert u zeker niet de oprit op te rijden van het ernaast gelegen terrein want daar is het zeker niet. Het was niet echt duidelijk dat het een aardgasstation was. Immers volledig nieuw en met een andere “lay-out” dan de andere aardgasstations. 

Je moet wel even op het touchscreen tikken voor je kan starten. Hier ook een systeem waarbij op voorhand moet worden aangegeven hoeveel wordt getankt.

Ourense: niet echt een probleem behalve zie verder

Escariz (Portugal) : Met een pietluttig hendeltje wordt het tanken gestart. De rode knop zonder enige aanduiding is de alarm of noodknop. Wanneer iets niet onmiddellijk werkt is een mens geneigd om op alle beschikbare knoppen te duwen… met alle gevolgen vandien.

Elvas (Portugal) accepteert alleen Portugese debetkaarten (en naderhand bleek dat ook die werden geweigerd).
Torremocha del campo : geen bijzondere problemen behalve zie verder

Villava (Pamplona) : geen bijzondere problemen behalve zie verder

Nantes : niet echt een probleem behalve zie verder?

Amiens (op bepaalde websites nog vermeld) : installatie afgebroken.

Verder had ik in praktisch alle gevallen de grootste moeite om het vulpistool van de vulnippel van mijn auto te trekken (en als ik zeg de grootste moeite dan is dit letterlijk te nemen).

Ik heb mijn garage hieromtrent gecontacteerd : conclusie er is niets mis met de wagen: de pompen zijn het probleem.

Zie hieronder het antwoord en bovendien ook nog een wistjedatje voor Italië :

….

Hieronder kan je het antwoord vinden van de verantwoordelijke in Brussel.

Zoals ik al vermoede is er niets mis met je wagen maar zijn de pompen het probleem.

De aanschaf van een NGV1 adapterstuk lijkt me wel aan te raden aangezien dit in Italie niet gebruikt wordt.

Hopelijk is dit antwoord voldoende op uw vraag.

 

Onderwerp: RE: vulpistool aardgas

 

Dag ….

 

In Europa zijn alle vulpistolen gestandaardiseerd (type NGV1) dus dit zou geen probleem mogen vormen. Enkel in Italië zijn de vulpistolen anders uitgevoerd dus belangrijk om te weten wanneer je klant naar daar op vakantie wil. In dat geval schaft hij zich best een simpel NGV1 adapterstuk aan.

Ik voor dit probleem contact opgenomen met een specialist en volgens hem kan dit liggen aan slecht onderhoud van de vulpistolen. De vergrendeling van de pistolen dienen af en toe gesmeerd en gereinigd te worden. Aardgas is in deze landen niet zo populair dus kan me inbeelden dat de pistolen niet frequent gebruikt worden en dus ook geen onderhoud krijgen. Indien dit niet gebeurd, dan krijg je het onaangenaam effect dat je klant heeft gehad.

 …..

 

Afin, kortom in die richting volgende keer toch maar met het vliegtuig ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...