Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
muscles

Dure auto’s meest storingsgevoelig door hightechsnufjes

Recommended Posts

De innovatierace onder autofabrikanten lijkt vooral te leiden tot hoofdpijn bij autokopers. Onder storingen in multimediasystemen vallen problemen met audio, communicatie, entertainment en navigatie. BMW, Fiat en Audi scoren qua storingen het slechtst, terwijl Peugeot en Skoda als beste uit de bus komen. Zie artikel in HLN.

Image by jjpn from Pixabay

dashboard-skoda-kodiaq_1920.jpg

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 239.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Opmerkenswaardig omdat Audi & Skoda uit dezelfde stal komen, en ik er dus van uit ging dat een groot deel van de elektrische gizmo's gedeeld zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom rij ik voorlopig dus met een auto van 29 jaar oud, een AutoGids redacteur beschreef de 190 eens als een auto met de elektronica van een microgolf 😀, zelden gezeik en als er eens iets mis gaat is het kwestie van slechts een relais of zekering vervangen :)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Dat is ook zo maar... Audi's en VW's hebben als eerste de laatste nieuwste snufjes (die met de meeste bugs in).

Nadien, als alles (of zo goed als alles) eruit gefilterd is en de Audi en VW rijders zich de pleuris betaald hebben voor het laatste hebbeding, is het verkrijgbaar voor de helft van de prijs in een Skoda of een Seat...;)

Andersom kan echter ook !!!

Skoda Superb gekocht in 2008. 1.9TDI met pompverstuiver. (motorcode BLS)

De motor had zich al meerdere jaren bewezen in Audi's en VW's.

Maar : Audi en VW schakelden 'opeens' volledig over naar commonrail.

En Skoda moest dan maar verder het contract met Bosch uitdoen voor de pompverstuivermotoren.

Resultaat :

Na 3 1/2 jaar nieuwe motor er in laten plaatsen door D'Ieteren (gratis). 85.000 km ("nog nooit meegemaakt meneer") 

Op 180.000  echter vertoonde de tweede motor exact hetzelfde probleem.

Skoda Superb na minder dan 8 jaar oud dan maar verkocht op 200.000 km (met verlies).

CNG Touran gekocht in Jan 2016; intussen 80.000 km gereden en ik heb het me zeker nog niet beklaagd !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
33 minuten geleden, paulDS zei:

En Skoda moest dan maar verder het contract met Bosch uitdoen voor de pompverstuivermotoren.

Ik heb de Skoda Superb 1.9 TDI gekocht in september 2010. Ik heb dat probleem niet gehad. Ik heb daar vijf jaar probleemloos mee gereden. Hij had meer dan 100.000 km gedaan toen ik 'm overliet in de garage.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 239.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je Superb de 2.0 TDI met common-rail, de opvolger van de 1.9 TDI, had gehad was je waarschijnlijk niet veel verder geweest aangezien die 'naar 't schijnt' ook zeker niet foutloos zijn 😉 @paulDS

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, paulDS zei:

Zelf ook gereden met een 1,9TDI (Golf), 283.000 km zonder problemen.

De omschakeling naar commonrail had volgens VW te doen met het feit dat de pompverstuiverstechnolgie aan het einde van haar latijn zat, zeker tov de nog mogelijke commonrail ontwikkelingen.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Lange_666 zei:

Zelf ook gereden met een 1,9TDI (Golf), 283.000 km zonder problemen.

De omschakeling naar commonrail had volgens VW te doen met het feit dat de pompverstuiverstechnolgie aan het einde van haar latijn zat, zeker tov de nog mogelijke commonrail ontwikkelingen.

Het had te maken met de BLS motor : combinatie van pompverstuivers met een roetfilter. (Greenline uitvoering) De gewone motor had minder problemen idd.

De pompverstuivers staan met één boutje van M6 vast in de cilinderkop. Door de hogere interne druk tgv van de roetfilter wordt dit boutje opgerekt en begint de verstuiver te schuren in de gaten, waardoor deze uitslaan en er dieselolie in het carter lekt. Je merkt dit doordat het oliepeil stijgt, de olie haar smerende werking verliest en de turbo(lagers) de geest geeft.1922157801_BEHUIZ1.thumb.JPG.7bcab1a2be1c771cd985f61a02883b0d.JPG

boller_avatar2ihuyj.jpg

AUTO BILD Hat VW ein Diesel_Problem.jpg

aangepast door paulDS
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

nog foto van een ingesleten pompverstuiver : onderste O-ring  weggesleten

Cilinder 2 detail.JPG

aangepast door paulDS

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, Mylan1999 zei:

Als je Superb de 2.0 TDI met common-rail, de opvolger van de 1.9 TDI, had gehad was je waarschijnlijk niet veel verder geweest aangezien die 'naar 't schijnt' ook zeker niet foutloos zijn 😉 @paulDS

maar de 1.9 tdi was een echte duurzame motor, een echt werkpaard, ik heb er probleemloos 400.000km mee gereden.

daarvoor had ik een Golf GTD 2.0 met alle opties en die heb ik op het werk (leasing)ingeruild voor de passat 1.9 tdi; hoe langer ik met die Golf reed, hoe meer functies eruit vielen.

aangepast door Jan Robert

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...