Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Artikel over aardgasrijden in “De Tijd”

Man van het zuiden

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Als je een beetje kritisch nadenkt en een SWOT-analyse maakt, dan is een auto op CNG helemaal geen "tussenpauze", maar een volwaardig alternatief voor diesel en benzine dat best praktisch, energievriendelijk en toekomstgericht is.

Hoi Man van het zuiden, ik weet niet hoe je je SWOT hebt gedaan, maar volgens mezelf is CNG echt een 'transitie' brandstof/wagen voor de toekomst. Momenteel wordt hard gewerkt aan bio-cng. Je moet dit zien als een 'verbrandingsmotor'-auto met een (huidig) fossiele brandstof. ( die 'groener' werkt, lees als meer efficiënt ) Die toekomst van CNG ligt eerder bij bio maar kan nooit alles dekken als toekomstbrandstof op de wijze zoals de huidige fossiele brandstoffen gebruikt worden. CNG zal een plaatsje blijven houden, maar eerder zoals nu b.v. LPG. Een nicheproduct. Autofabrikanten weten dat momenteel ook.

( het is maar een kleine aanpassing en redelijk betaalbaar dus bieden we het aan ... ) Het vervolg van een verbrandingsmotor ligt onzeker, je hebt ook nog waterstofmotoren bv. Maar ze willen eerder werken met waterstof en dit met een fuel cell met elektrische motor bv. i.p.v. een verbrandingsmotor. ( https://www.egear.be/waterstofauto/ of https://www.egear.be/waterstof-china/  ,  https://www.egear.be/autosalon-shanghai/   ) Die zal niet helemaal verdwijnen, maar ook later een duidelijke doelgroep hebben. Dus CNG zal wel een blijvertje kunnen zijn, maar diens toekomst ( +20 jaar ) ligt nog niet vast. Men onderzoekt ook alles om b.v. waterstofgas via de huidige gasleidingen te kunnen verspreiden en dergelijke.

Het is allemaal zo onzeker en je vergat misschien 1 belangrijk detail; een mens houdt niet van veranderingen, zeker niet plots en 'verplicht'. Dat merk ik duidelijk als ik mensen tracht om te praten om b.v. i.p.v. de laatste stockauto's op te kopen ( echte koopjes heden, maar .... ) en toch te kijken naar alternatieven. B.v. plug-ins, hybrides, cng etc etc ... .

Een ander voorbeeld daarop is bv: men meldt dat het grondwater laag staat momenteel en een half uur later is mijn buurman zijn droge gazon aan het sproeien en kuist hij al zijn auto's ;) ... of om terug bij auto's te komen; je weet al decennia dat een auto in het echt veel meer verbruikte dan de blaadjes je vertelden .. en toch kies je die auto op basis van het bladje reclame ... je neemt dus die leugens voor goed aan???  Of waarom ieder gezinslid echt een auto moet hebben ... . Weinigen kiezen echt voor alternatieven.... .

Je zou dus kunnen stellen dat veel CNG rijders meer kunnen nadenken dan een ander ( toch qua mobiliteit )  ... al is het bij sommigen voor het geld te doen, voor velen is het ook een 'groene' gedachte en ik doel niet op een partij ;). Zonder jou swot te willen afbreken he ! Gewoon een gedachte ... !

gr,

Ive

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Man van het zuiden zei:

- het artikel bevat geen cijfers over hoeveel elektrische auto's er precies verkocht zijn t.o.v. CNG. Ik kan me vergissen, maar met al de publiciteit die er gemaakt wordt voor elektrisch rijden en de beperkte interesse voor CNG, lijkt het mij dat CNG het zelfs zeer goed doet.

In 2018 werden er in ons land voor het eerst zelfs meer CNG- dan elektrische wagens ingeschreven. Dat blijkt uit uit cijfers van Febiac, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie. 

https://www.pitpointcleanfuels.com/be/nieuws/verkoop-van-dieselwagens-blijft-sterk-dalen-meer-cng-dan-elektrische-wagens-in-2018/

Febiac_cijfers-765x1024.jpg

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Als je een beetje kritisch nadenkt en een SWOT-analyse maakt, dan is een auto op CNG helemaal geen “tussenpauze”, maar een volwaardig alternatief voor diesel en benzine dat best praktisch, energievriendelijk en toekomstgericht is.

Ik denk dat zowat alle spelers (fabrikanten, leveranciers van brandstoffen, academici) het er wel over eens zijn dat CNG geen eindoplossing maar wel degelijk een transitiebrandstof is.

Door middel van biomethaan/groengas kunnen we de haalbaarheid uitbreiden (niet langer puur fossiel, minder CO2 in de hele keten, ...) en ene heel stuk verlengen, maar uiteindelijk gaan we toch allemaal in één of andere vorm elektrisch rijden.

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook nog...

... Diesel staat aan de vooravond van een revival:

Verketterd en naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, dat leek het lot voor de dieselmotor na het uitbreken van Dieselgate. Diesel staat echter aan de vooravond van zijn wederkeer. Gestuwd door Europa, België en klanten.

Van de één op de andere dag compleet verfoeid, diesel. Want wat bleek? Er kwam onnoemelijk veel smeerlapperij uit de uitlaatpijp van een dieselmotor en meer nog; verschillende automerken hadden jaren gesjoemeld met dieselmotoren om ze groener te doen lijken dan ze eigenlijk zijn. Imagoschade, het komt niet vaak straffer in je gezicht als Dieselgate. De gehele wereld was dan ook unaniem; diesel moet dood.

No-NOx

Een ietwat emotionele beslissing, toen al en nu meer dan ooit duidelijk. Want de dieselmotor heeft enkele unieke karaktereigenschappen ....

https://www.hln.be/auto/dieselmotor-staat-aan-vooravond-van-revival~a6bdbda9/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...