Ga naar inhoud
duivelmolen

Terugroepactie 20X7, Volkswagen Touran, aardgastanks

Recommended Posts

Ik stel me wel de vraag hoe het is met de coating van de andere tanks van de VAG-groep.

Een jaar geleden de vraag gesteld... nog altijd geen antwoord van D'Ieteren gekregen... ZUCHT :S

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@muscles nr 109 'vermoed' ik, maar ik wil hier eigenlijk niet aan lasterlijke insinuaties doen...

https://www.aardgasrijder.be/erkende-cng-installateurs/

Ik ga er van uit dat men de instructies opvolgt die dienen gevolgd te worden.

Indien er staat alle tanks, dan worden alle tanks vervangen, indien het gaat om enkel de achterste tanks, dan zullen het enkel die zijn die worden vervangen.

In het verleden waren het enkel de achterste tanks, nu normaal gezien allemaal.

Wel, ik dacht ook dat ze alle tanks zouden gaan vervangen van mijn Touran (zelfde brief gehad van d'Ieteren). Hierin staat letterlijk dat alle tanks gaan vervangen worden.

Maar dat blijkt niet zo duidelijk te zijn. Toen ik mijn wagen ging aanbieden om de afspraak te maken klonk er ineen een heel ander verhaal : op 31 maart moet ik eens langskomen en dan gaan ze eens kijken of het wel nodig is ...? Er zou dan een of ander testje uitgevoerd worden op de lak van de tanks om te zien of het wel nodig is om de tanken te vervangen...?

d'Ieteren blinkt weer uit in ON-duidelijkheid !!

Ik ben van mening dat wanneer ze klaar en duidelijk in een brief schrijven dat de aardgastanks uit voorzorg (en dus onvoorwaardelijk) zullen worden vervangen, dat ze dit dan ook moeten nakomen, anders moeten ze dat niet op papier zetten.

Ze willen gewoon een cosmetische oppoetsoperatie uitvoeren 'in de media', om een schone schijn te wekken, maar waarschijnlijk gaan ze juist NIETS doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
57 minuten geleden, paulDS zei:

Wel, ik dacht ook dat ze alle tanks zouden gaan vervangen van mijn Touran (zelfde brief gehad van d'Ieteren). Hierin staat letterlijk dat alle tanks gaan vervangen worden.

Maar dat blijkt niet zo duidelijk te zijn. Toen ik mijn wagen ging aanbieden om de afspraak te maken klonk er ineen een heel ander verhaal : op 31 maart moet ik eens langskomen en dan gaan ze eens kijken of het wel nodig is ...? Er zou dan een of ander testje uitgevoerd worden op de lak van de tanks om te zien of het wel nodig is om de tanken te vervangen...?

d'Ieteren blinkt weer uit in ON-duidelijkheid !!

Ik ben van mening dat wanneer ze klaar en duidelijk in een brief schrijven dat de aardgastanks uit voorzorg (en dus onvoorwaardelijk) zullen worden vervangen, dat ze dit dan ook moeten nakomen, anders moeten ze dat niet op papier zetten.

Ze willen gewoon een cosmetische oppoetsoperatie uitvoeren 'in de media', om een schone schijn te wekken, maar waarschijnlijk gaan ze juist NIETS doen.

Je moet jouw dealer alles op papier laten zetten wat hij aan die aardgastanks gedaan heeft zodat je altijd een bewijs in handen hebt.

Het lijkt er zo precies op dat veiligheid en een goede naam blijkbaar helemaal niet belangrijk meer zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, muscles zei:

Je moet jouw dealer alles op papier laten zetten wat hij aan die aardgastanks gedaan heeft zodat je altijd een bewijs in handen hebt.

Het lijkt er zo precies op dat veiligheid en een goede naam blijkbaar helemaal niet belangrijk meer zijn.

Akkoord, maar voor alle duidelijkheid : het probleem ligt zeker niet bij de dealer.

Het probleem is dat d'Ieteren met een dubbele tong spreekt :

• De klanten krijgen een brief waarin staat dat -uit voorzorg- de tanks onvoorwaardelijk en zonder kosten vervangen gaan worden.
  • De werkinstructies die de dealer krijgt van d'Ieteren op de werkplaatscomputer zijn hier niet mee in lijn. Eerst een onduidelijk testje doen en de staat van de tanks beoordelen (daar heb ik trouwens een jaar geleden al voor betaald bij de verplichte inspectie na 4 jaar) Deze inspectie beschouw ik opnieuw als een momentopname die geen enkele zekerheid noch garantie biedt naar de toekomst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, paulDS zei:

Akkoord, maar voor alle duidelijkheid : het probleem ligt zeker niet bij de dealer.

Het probleem is dat d'Ieteren met een dubbele tong spreekt :

• De klanten krijgen een brief waarin staat dat -uit voorzorg- de tanks onvoorwaardelijk en zonder kosten vervangen gaan worden.
  • De werkinstructies die de dealer krijgt van d'Ieteren op de werkplaatscomputer zijn hier niet mee in lijn. Eerst een onduidelijk testje doen en de staat van de tanks beoordelen (daar heb ik trouwens een jaar geleden al voor betaald bij de verplichte inspectie na 4 jaar) Deze inspectie beschouw ik opnieuw als een momentopname die geen enkele zekerheid noch garantie biedt naar de toekomst.

Er zijn mensen die door bemiddeling van Test-Aankoop er in geslaagd zijn om hun gelijk te halen. Ons gelijk halen wil zeggen dat D'Ieteren ondubbelzinnig moet spreken over de vervanging van de stalen aardgastanks.

Het zou goed zijn als verschillende VW-, Skoda- en SEAT-bezitters van CNG-auto's klacht zouden indienen bij Test-Aankoop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even inpikken op dit oude onderwerp.

Ik ben vandaag met mijn wagen naar Drive Systems geweest in Tienen voor de keuring van mijn tanks van de VW Touran. Ik heb deze wagen vorige week gekocht in Nederland.

Het betreft hier 4 tanks (7 zit), de 5-zit heeft er 3.

De voorste 2 tanks werden door een terugroepactie vervangen in Nederland, dit werd me bevestigd door de lokale VW dealer in NL waar de wagen steeds op onderhoud is geweest en door garage Jaspers / Coox dmv het chassisnummer.

Bij controle bleken de achterste 2 tanks in erbarmelijke staat te zijn. Het is niet mogelijk dat dergelijk corrosie op 1.5 jaar tijd zo extreem kon worden, als er dus niets aan de hand was in 2016.

Deze tanks werden dus niet vervangen in 2016 ¬¬  Hieronder de foto's van in de werkplaats. Ik mocht een kijkje gaan nemen, want de controleur wilde me dit graag laten zien, waarom ik dus afgekeurd ben (EN TERECHT ! )

20180212_093700_resized.thumb.jpg.25016967a46d3fed827d3a5948ee92bb.jpg20180212_093313_resized.thumb.jpg.47d79352856ecc28ae39a80fac9e283d.jpg

20180212_093119_resized.thumb.jpg.38c00ec25663ce44a30da98b4297da55.jpg

En dan de 2 reeds vervangen tanks B|

20180212_093153_resized.thumb.jpg.054141d7b7e6ce2ec2d616ce200320b4.jpg

Even terugkomen op de vraag hoe het kan dat vooral VW last had/heeft van die corrosie... Dit werd reeds meerdere keren gevraagd op het forum.

Ik heb even de tijd kunnen nemen om met de controleur te spreken en hij had deze corrosie nog nooit eerder gezien in die vergevorderde staat. Meestal gaat het over lichte aanslag aan de buitenkant, dus niet zoals hier dikke bolle roest onder de lak.

Ik heb de raad gekregen om nu mijn tanks CNG leeg te rijden en enkel maar op benzine te rijden, zodat ze samen met d'Ieteren kunnen kijken als ik in aanmerking kan komen voor de terugroepacties van deze tanks. 

Dit beeld is niet fraai en het is een raadsel waarom de oudere stalen tanks bij VW zo fel gaan roesten. De huidige hebben een nieuwe verbeterde coating en hebben hier geen last meer van, net zoals de huidige composiettanks.

De controleur heeft al vele wagens visueel geïnspecteerd en volgens zijn bescheiden mening zit het probleem bij de afdekklep van de oudere modellen.

Bij Fiat bijvoorbeeld zijn deze beschermkappen veel meer open, waardoor wind vrij spel krijgt onder de wagen. Dit zorgt er ook voor de tanks kunnen drogen wanneer ze nat worden.

Bij VW zijn deze kappen nagenoeg perfect sluitend/dekkend, waardoor er minder tocht zou kunnen passeren. LET OP, dit is de bescheiden mening van 1 persoon. Ik zou net het omgekeerde zeggen, hoe minder vuil en wind er bij de tanks kan komen, hoe beter.

Volgens hem hebben de andere merken er geen last van, ook al gebruiken ze dezelfde tanks van Faber. Zijn hypothese zou dus waar kunnen zijn. Hij zei er wel bij dat hij dit natuurlijk niet zeker wist, maar dat dit hetgeen was dat hem was opgevallen bij de vele controles die hij maandelijks deed. 

Er stond bij Drive Systems trouwens ook een VW Passat aan de kant, +/- model 2010, dit omwille van dezelfde problemen. Vervanging van de tanks.

• Bedankt 2
  • Triest 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is echt schandalig als je dat ziet. Waarom hebben ze alleen maar de voorste CNG-tanks vervangen? Er is gewoon geen controle op de Volkswagen-dealers, hetzij in Nederland, hetzij in België. Ik schrijf hier met opzet ook België omdat D'Ieteren ook geen controle heeft over al zijn dealers. Bericht aan D'Ieteren: bij dealer Delorge in Sint-Truiden bevinden zich slechte autoverkopers. Ze zijn onbeschofd, opdringerig, en tonen geen enkel respect voor de klant. Doe er iets aan. Doe zelf een test.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zover ik kan zien werden door PON NL enkel de voorste vervangen door de terugroepactie. Maar zoals wij alen kunnen zien zit het probleem ook in de achterste tanks. De nieuwe tanks hebben geen zwart kopje aan de bovenkant. 

@muscles zo heftig reageren is niet nodig. Ik ben er van overtuigd dat dit probleem wordt opgelost. Het betreft hier duidelijk roest aan de tanks en dit dient vervangen te worden.
Voor mij kadert deze vervanging in een terugroepactie, aangezien de schade heel duidelijk is.

Ik weet ook niet als ze in NL een visuele controle hebben...

update: De terugroepactie van 2016 betrof dus ALLE tanks zoals ik kan lezen op ADAC.de   Mijn wagen is van bouwjaar 2010.
Als ik naar  bouwjaar 2009 (1T) kijk, dan staat daar dat de voorste tanks vervangen dienden te worden in 2016...
Mij lijkt het dus inderdaad een fout van de dealer in NL. Ze hadden dus alle tanks moeten vervangen.
Het komt wel goed, alleen jammer dat ik nu half met een illegale wagen aan het rondrijden ben, want ik moet de gas oprijden en ben nog niet naar de keuring kunnen gaan in BE, want dan wordt de wagen afgekeurd omdat ik de tanks nog niet heb laten keuren... :$
image.png.73460d17783fd5b0f54cf029ae725dbf.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Da's wel heftig.. Het kan inderdaad wel liggen aan het feit dat de tanks te goed beschermd zijn maar ik heb zo het idee dat die coating aangebracht is op een slechte ondergrond.

Is een goede les voor de aanschaf van een 2de handse auto. Op de brug laten zetten dat je ook de onderkant een inspectiebeurt kan geven.;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie het niet als een fout door mezelf hoor.
Ik heb de wagen geïnspecteerd op alle vlakken, behalve de tanks.

Waarom de tanks niet? Deze wagen is 8 jaar altijd op onderhoud geweest bij een erkende VW-dealer. 

Ik heb een onderhoudshistoriek gevraagd bij zowel Jaspers/Coox te Bree als bij de garage in NL waar hij altijd op onderhoud is geweest.
Uit die historiek kwam dat de wagen voor ieder klein euvel is binnengeweest, zoals een kapotte voorlamp, zekering van de stoelverwarming,...

De onderhoudsintervallen zijn altijd netjes opgevolgd geweest waardoor dit voor mij als koper van deze wagen goed aanvoelde en ik geen argwaan had.

De kappen van de tanks kon ik niet afdraaien, hiervoor moest de wagen inderdaad de brug op. Aangezien ik de wagen heb gekocht bij een autoverkoper die enkel tweedehands wagens verkoopt, had ik die optie niet.

Bij VW hebben ze me aangegeven dat de tanks 3 en 4 door een terugroepactie werden vervangen in de zomer van 2016. 

Dus voor mij was deze wagen perfect in orde.

Ik ben er van overtuigd dat dit probleem wordt rechtgezet door VW, aangezien een dealer zijn werk niet heeft gedaan, kan/mag je als klant daar niet de dupe van worden :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is zelfs geen beetje roest... eerder het niveau dat je zou verwachten van een oude Alfa-Romeo die 30 jaar aan de kust heeft rondgereden. O.o

Iemand een idee welke tanks VW momenteel gebruikt, voor hun nieuwe (2018) modellen?

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij de Caddy en Polo is dat nog steeds staal, maar met verbeterde beschermingslagen en andere berschermkappen.

Voor de VW Golf Variant al 2.5-3 jaar composiet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Aardgasrijder ik zou me op baserend op de feiten die jij aanhaalt ook geen zorgen maken en de auto gekocht hebben.

Alleen met de vaststellingen die nu gedaan zijn zou ik bij een eventuele 2 de handse aankoop toch eens extra navraag doen over de staat van de gastanks.

Ik rij met een golf variant van 2015 ik ga bij het wisselen van winter naar zomerbanden toch eens onder de auto kijken welk type tanks ik heb steken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, MrFingers zei:

eerder het niveau dat je zou verwachten van een oude Alfa-Romeo die 30 jaar aan de kust heeft rondgereden. O.o

Hela hela !

Een beetje lief zijn voor elkaar net voor 14 februari :)

@Aardgasrijder Sterkte toegewenst ! :(

Ik zou er niet mee kunnen lachen om zo "in de zeik" te zijn gezet (Nederlandse wagen, dus Nederlandse uitdrukking is gepast).

aangepast door Koen C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Koen C ik neem het kalm op (tot nu toe) Ik ben van nature positief ingesteld en vertrouw er dus ook op dat VW (en D'Ieteren zijn verantwoordelijkheid neemt)

Voor de geliefden op het forum...

Afbeeldingsresultaat voor herbie liefde

• Hahaha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13/2/2018 om 09:25, MrFingers zei:

Iemand een idee welke tanks VW momenteel gebruikt, voor hun nieuwe (2018) modellen?

mijn golf variant van 07/ 2016 heeft 2 composiete tanks

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Koen C ik neem het kalm op (tot nu toe) Ik ben van nature positief ingesteld en vertrouw er dus ook op dat VW (en D'Ieteren zijn verantwoordelijkheid neemt)

Voor de geliefden op het forum...

Afbeeldingsresultaat voor herbie liefde

jij hebt gelijk, kalm en positief blijven, het komt zeker goed met het vervangen van de tanks, alleen zo vervelend dat jij moet steeds op benzine rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is geen ramp hoor, het betreft hier de tweede wagen van het gezin en mijn vrouw is voor langere periode thuis, dus we kunnen wel even verder op 1 wagen :P

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen