Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Probleem met aankoppelen en tanken CNG


avoort

Aanbevolen berichten

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Volkswagen 1.4 TGI (model 7). Tot op heden probleemloos gereden, maar gisteren had ik ineens problemen met tanken:

Na het aankoppelen van de slang van de slang hoorde ik het (gebruikelijke) sissende geluid (dus ik denk goed aangekoppeld) maar bij het groene licht op de pomp ging niet branden en bij het indrukken van de startknop gebeurde er niets. Ik heb vervolgens ontkoppeld, teruggehangen en opnieuw proberen aan te koppelen. Nu hoorde ik helemaal geen sissend geluid meer en de koppeling leek ook niet goed te vergrendelen, dus weer lukte het tanken niet.

Ik ben vervolgens naar een tweede tankstation gereden, en hier gebeurde precies hetzelfde. Twee geprobeerd om aan te koppelen en ik kon niet tanken.

Het betreft hier beide tankstations met een koppeling met zo'n draaihendel die je 180 graden moet draaien. Ik heb hier in het verleden wel zonder problemen getankt!

 

Vervolgens ben ik naar een 3e tankstation gereden. Deze had een moderne slang met een vulpistool (handvat waarbij alleen de hendel hoeft in te drukken). Hier lukt het wel om te tanken. Wel viel het mij op dat kort na de start het tanken even stil viel voor 20-30 seconden, maar vervolgens werd de tank gewoon tot 17 KG gevuld. In het verleden is mij ook al eens opgevallen dat het tanken soms even stilvalt, en dan weer verder gaat.

 

Waar ligt dit nu aan? Is er iets mis met de nippel of CNG installatie van mijn auto, ligt het aan het tankstation, of doe ik iets fout met aankoppelen (betreffende het type koppeling met draaihendel)?

Wat ik ook nog even moet vermelden is dat het vergrendelbare tankklepje van mijn auto defect is en gewoon loszit (iedereen kan dus gewoon bij de aansluiting). Ik vraag me dus af of er misschien iets met de nippel aan mijn auto gebeurd is. Het enige dat ik hier zie is een metalen vulnippel. Horen hier misschien ook nog bepaalde afdichtringen of zo aan te zitten, of alleen het metalen vulnippel?

Ben benieuwd of jullie misschien iets meer weten of dat er anderen zijn die dezelfde problemen ervaren hebben.

 

 

aangepast door avoort
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, avoort zei:

Vervolgens ben ik naar een 3e tankstation gereden. Deze had een moderne slang met een vulpistool (handvat waarbij alleen de hendel hoeft in te drukken). Hier lukt het wel om te tanken. Wel viel het mij op dat kort na de start het tanken even stil viel voor 20-30 seconden, maar vervolgens werd de tank gewoon tot 17 KG gevuld. In het verleden is mij ook al eens opgevallen dat het tanken soms even stilvalt, en dan weer verder gaat.

Welkom op het forum!

Ik vind het een beetje raar dat je niet op voorhand enkele YouTube-video's hebt proberen te vinden op YouTube zelf in verband met CNG tanken. In onderstaande video van Dats 24 zie je dat het heel normaal is dat het tanken even stilvalt. Dit dient namelijk om de druk te meten in je gastanks. Zoals je ook kan zien in onderstaande video is er alleen maar een metalen vulnippel.

 

Voor wat betreft tanken met een pistool dat je moet verdraaien: je moet kijken of het op de grootste opening staat als je twijfelt. Ook staat normaal gezien "open" en "toe" op dat pistool gedrukt [het kan ook "open" (ouvert) en "zu" (fermé) zijn]. Ook daar bestaat een video van:

 


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reactie, Ik heb deze filmpjes inderdaad al wel eens gezien, en ik zie nu dat het even stilvallen van het tankproces heel normaal is.

Volgens mij doe ik ook niets verkeerd met het aankoppelen. Maar gisteren lukte het dus tot twee keer toe niet om te tanken bij een tankstation die zo'n koppeling met draaihendel hebben. Hij lijkt gewoon niet goed te vergrendelen. Terwijl ik in het verleden meerdere malen zonder probleem bij deze tankstations getankt heb.

Mijn concrete vraag dus eigenlijk: kan er iets mis zijn met mijn nippel/aansluiting? In het eerste filmpje (fiat) lijkt er een soort van rubberen ring aanwezig te zijn rondom de CNG-nippel. Dat is bij mij niet het geval, enkel een metalen nippel met verder niets eromheen. In geval van twijfel kan ik natuurlijk altijd even een fotootje posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, avoort zei:

Ik zal morgen als het licht is eens even een foto maken van de tanknippel :)

Ik zal hetzelfde doen van de tanknippel van m'n Octavia. Dan kunnen we vergelijken.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen rubberen afsluiting aanwezig.

Foto  net gemaakt bij de keuring van mijn VW touran.

 

Het is inderdaad soms wat prullen met die hendels. In het begin had ik er moeite mee, maar de laatste keren in Duitsland ging het van de eerste keer goed met aankoppelen en afkoppelen.

 

@avoort welke wagen heb je en welke km-stand?

1553061031319738806349.jpg


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Nog geen eigen foto kunnen maken....net thuis en alweer donker hier...maar mijn tanknippel ziet er exact hetzelfde uit als op de laatste foto van Muscles. Vreemd dus dat ik 2x niet kon tanken (bij tankstations met koppeling met draaihendel) en vervolgens wel bij het derde tankstation met vulpistool koppeling. Hier verliep het tanken ook gewoon normaal en de tank werd netjes tot 17 KG gevuld. Ik verwacht dus eigenlijk niet dat er iets mis is met mijn CNG installatie. Misschien gewoon 2 toevalstreffers achter elkaar geweest....ik ga het binnenkort nog eens proberen bij een van die tankstations!

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, avoort zei:

ik ga het binnenkort nog eens proberen bij een van die tankstations!

Is één van die CNG-tankstations misschien in Zellik, Asse? Of waar zijn die gelegen?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel ergens op dit forum gelezen dat je er op moet letten dat zo'n draaikoppeling echt loodrecht op de nippel moet staan. Misschien zat daar het probleem. Heb zelf enkel nog maar met het pistool getankt, dus ik kan niet uit ervaring spreken. 

  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

 

Op 19/3/2019 om 23:31, muscles zei:

Welkom op het forum!

Ik vind het een beetje raar dat je niet op voorhand enkele YouTube-video's hebt proberen te vinden op YouTube zelf in verband met CNG tanken. In onderstaande video van Dats 24 zie je dat het heel normaal is dat het tanken even stilvalt. Dit dient namelijk om de druk te meten in je gastanks. Zoals je ook kan zien in onderstaande video is er alleen maar een metalen vulnippel.

 

Voor wat betreft tanken met een pistool dat je moet verdraaien: je moet kijken of het op de grootste opening staat als je twijfelt. Ook staat normaal gezien "open" en "toe" op dat pistool gedrukt [het kan ook "open" (ouvert) en "zu" (fermé) zijn]. Ook daar bestaat een video van:

 

Ondertussen voor de eerste keer getankt. :D

 

Toch een vraagje, ik -denk- dat ik het helemaal doe zoals in het filmpje (zie https://www.youtube.com/watch?v=_zCYx9tXkj8 want het is precies verplaatst), maar toch bleef het pistool vast zitten. Ik klik het zwarte slotje los, en probeer het vulpistool kort in te drukken en terug te trekken, maar ik krijg er niet echt beweging in. Plots ging het wel, toen ik (verkeerdelijk) de trekker terug wat overhaalde, dus ik hoop dat ik niks om zeep heb geholpen.

 

Is er iets waar je specifiek moet op letten als je het loskoppelt, dat ik zou kunnen zijn vergeten? :)


Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, NickVG zei:

Ondertussen voor de eerste keer getankt. :D

 

Toch een vraagje, ik -denk- dat ik het helemaal doe zoals in het filmpje (zie https://www.youtube.com/watch?v=_zCYx9tXkj8 want het is precies verplaatst), maar toch bleef het pistool vast zitten. Ik klik het zwarte slotje los, en probeer het vulpistool kort in te drukken en terug te trekken, maar ik krijg er niet echt beweging in. Plots ging het wel, toen ik (verkeerdelijk) de trekker terug wat overhaalde, dus ik hoop dat ik niks om zeep heb geholpen.

 

Is er iets waar je specifiek moet op letten als je het loskoppelt, dat ik zou kunnen zijn vergeten? :)

Normaal gezien ga je niks om zeep hebben geholpen. Die tankpistolen (en de onderdelen ervan) zijn nogal stevig gemaakt (en getest). Allee, ik hoop dat toch.

En nee, je kan toch niet meer doen dan wat je gedaan hebt. Als het vulpistool vastzit probeer ik altijd het volledige pistool zachtjes naar boven te trekken en meestal lukt dat dan wel. Bij welk Dats 24-station heb je getankt?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

2 uren geleden, muscles zei:

Normaal gezien ga je niks om zeep hebben geholpen. Die tankpistolen (en de onderdelen ervan) zijn nogal stevig gemaakt (en getest). Allee, ik hoop dat toch.

En nee, je kan toch niet meer doen dan wat je gedaan hebt. Als het vulpistool vastzit probeer ik altijd het volledige pistool zachtjes naar boven te trekken en meestal lukt dat dan wel. Bij welk Dats 24-station heb je getankt?

Kontich! Maar ik steek het voorlopig nog op m'n eigen onhandigheid, hoor.

EDIT: wel ong 330 a 340 km gedaan met de tank die we van de garage hebben meegekregen. (Ik gok dat dat dan L-gas was?)

aangepast door NickVG

Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC: 1039789_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, NickVG zei:

Kontich! Maar ik steek het voorlopig nog op m'n eigen onhandigheid, hoor.

EDIT: wel ong 330 a 340 km gedaan met de tank die we van de garage hebben meegekregen. (Ik gok dat dat dan L-gas was?)

Ja, dat zal inderdaad L-gas zijn vermits je met de Skoda Octavia 1.5 G-Tec met een volle tank H-Gas 450 tot 480 km zou kunnen afleggen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
 
 
7 uren geleden, muscles zei:

Normaal gezien ga je niks om zeep hebben geholpen. Die tankpistolen (en de onderdelen ervan) zijn nogal stevig gemaakt (en getest). Allee, ik hoop dat toch.

 

Sowieso, bijna niet kapot te krijgen ?


---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

 

www.pitpoint.be

---

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...