Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Wat vanaf 2021?

Snotje
 Delen

Aanbevolen berichten

Overweeg om een VW Caddy te kopen op CNG.

momenteel betaal je geen verkeersbelasting en BIV. De vraag die me toch wel bezighoudt is 'wat vanaf 2021' want dan zijn de constructeurs verplicht om auto's af te leveren met gemiddelde CO2-uitstoot van 95g/km. Dan zit de VW Caddy daar met zijn 109g/km boven. 

Constructeurs nu bezig met nieuwe modellen te ontwikkelen om tegen 2021 aan die voorwaarde te voldoen, m.i. zullen dat vooral elektrische wagens zijn. -> ik vrees dat men dan de CNG wagens zwaarder zal belasten en vooral elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk zal maken.

graag jullie mening of tips waar ik hierovermeer info kan vinden. Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Snotje niemand die het weet. De politiek weet het zelf niet...

De laatste tijd lees ik vele berichten over kilometerheffingen en zelfs de afschaffing van BIV... alhoewel me dit toch allemaal niet realistich lijkt.

Feit is dat een CNG-wagen milieuvriendelijker is dan benzine en diesel, waardoor je nooit meer BIV of verkeersbelasting zou mogen betalen met een CNG-wagen.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/3/2019 om 11:03, Aardgasrijder zei:

@Snotje niemand die het weet. De politiek weet het zelf niet...

De laatste tijd lees ik vele berichten over kilometerheffingen en zelfs de afschaffing van BIV... alhoewel me dit toch allemaal niet realistich lijkt.

Feit is dat een CNG-wagen milieuvriendelijker is dan benzine en diesel, waardoor je nooit meer BIV of verkeersbelasting zou mogen betalen met een CNG-wagen.

Door de limiet te stellen van de 95 gr/km CO2-uitstoot zijn de automerken ook aan het uitkijken hoe ze verder hun motoren/aandrijving gaan aanpassen

Tegen 2021 wordt limiet uitstoot 95 gr/km.

Tegen 2025 zou dit met 15% moeten zakken, zitten we dan aan 80 gr/km.

Tegen 2030 moet dit nog naar beneden, maar nog geen concreet cijfer genoemd.

Vraag is welke modellen gaan hier nog aan kunnen voldoen?

Elektrisch rijden: dit is niet CO2-neutraal, daar het opwekken van elektriciteit niet CO2-neutraal gebeurt, en daarbij heb je nog de milieu-impact van de batterijen.

Waterstof? dit is ook nog koffiedik kijken, en er is daarbij nu (en in korte tijd) in het geheel geen infrastructuur voor.

Biogas: dit is volgens mij nu de meest realistische manier om de CO2-uistoot bij CNG wagens te verminderen.

Er is veel lobbywerk aan de gang.

Volgen wie volgen kan, maar het is vooral de burger die gaat opdraaien voor de milieuvervuiling; autorijden gaat sowieso duurder worden.

Meer openbaar vervoer gebruiken, wel dat is de laatste 20 jaar sterk afgebouwd wegens besparingen en de prijs is daarbij flink gestegen. (duurder dan de wagen, en van A naar B duurt stukken langer, Als je er kan geraken; anders moet je nog een opplooibaar fietsje meesleuren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jan Robert zei:

Tegen 2021 wordt limiet uitstoot 95 gr/km.

Tegen 2025 zou dit met 15% moeten zakken, zitten we dan aan 80 gr/km.

Alvast een eerste nuace: de waarden die moeten gehaald worden is niet per individuele wagen maar de gemiddelde waarde op de algehele verkoop van alle wagens van een merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/3/2019 om 12:48, Shortlease zei:

Die kilometerheffing leek mij ook niet haalbaar, maar de vrachtwagens hebben ze toch ook allemaal al...

Waarom denk je dat al die ANPR-camera's als paddestoelen uit de grond schieten in Vlaanderen? Toch niet voor de trajectcontrole zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Alvast een eerste nuace: die waarden die moeten gehaald worden is niet per individuele wagen maar de gemiddelde waarde op de algehele verkoop van alle wagens van een merk.

dat wordt er niet gemakkelijker op; na "blind gekocht" (een huis), wordt het vlgde programma "auto blind gekocht"

• Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is aan het merk om te bewijzen dat ze over hun hele verkoop maar aan max 95gr/km zitten.

Daarom dat nu ook ieder merk, en dan vooral diegene met niks anders dan hoog verbruikende modellen, persé al in 2019 één of meerdere elektrische modellen op de markt gaan brengen.

Er is een probleem als blijkt dat hun wagens met hogere CO2-waarden beter verkopen dan die met een lagere CO2-waarde.

Maar de politiek kennende zal er wel een afkoopuitgangspoortje in de wet zitten.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hard de politiek ook hun best doet om de elektrische wagens erdoor te duwen, de meeste mensen die ik ken staan heel weigerachtig t.o.v. zuiver elektrische wagens: prijs aankoop, beroerd bereik, wat met de batterijen???

Nu,.... in Duitsland en Zweden zijn mooie cng-wagens te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wordt er nog 0 gr/km CO2 gerekend voor elektrische wagens; maar blijft dit zo? Er wordt nu al voor fossiele brandstoffen de berekening well to wheels gehanteerd. Voor elektrische wagens gaat men nu ook al na wat de CO2-uitstoot is om de elektriciteit op te wekken. Er zijn ook studies die de volledige milieu-impact willen berekenen voor elk type wagen, type energie of brandstof. Je kunt hierin zover gaan als je wil. Je kan daarbij hier en daar wel iets in rekening brengen of niet, al naargelang het je past. Het lijkt me eerder dat de uitkomst belangrijker is dan de correcte berekening van alle elementen. Met statistieken kan je alles bewijzen, hebben we geleerd van Mr Verhofstadt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist. Maar als consument (koper) wil ik toch ook weten wat ik koop, met name gaat het hier om de uitstoot regels, waarop taksen (brandstofprijzen??) zullen berekend worden. Een auto is een grote investering, nl de aankoop, de inschrijving, het verbruik, onderhoudskosten, verzekering en taksen. Als de normen om de haverklap veranderen, dan zit je als koper (en ook verkoper) toch op drijfzand. En dat is jammer; zo worden er verkeerde keuzes gemaakt bij de aankoop van de wagen. CNG vind ik persoonlijk nog altijd de beste keuze, voorlopig gunstige regime mbt taksen, inschrijving en vooral een milieuvriendelijke, uiterst zuinige wagen. Maar we moeten onszelf goed blijven informeren. Zo blijven we positieve keuzes maken en genieten we steeds van onze CNG of andere wagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, MrFingers zei:

Waarom denk je dat al die ANPR-camera's als paddestoelen uit de grond schieten in Vlaanderen? Toch niet voor de trajectcontrole zeker.

Er is volgens mij een groot verschil tussen ANPR-camera's en de sensoren die de kilometerheffing op de vrachtwagens controleren..

Of bedoel je dat die ANPR-camera's de trajecten van de gewone burger zouden volgen om zo de rekening te sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Koen C zei:

Of : ze gaan kilometerheffing doen aan de hand van de kilometerstand bij de keuring.  Maar dan moet iedereen elk jaar naar de keuring, ook de auto's jonger dan 4 jaar.

Dan zullen er veel terug 'spelen' met de kilometerteller ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Shortlease zei:

Dan zullen er veel terug 'spelen' met de kilometerteller 

Ja, inderdaad.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over enkele maanden worden we terug verplicht om onze stem uit te brengen.

Als we willen kunnen we de maatregelen terugschroeven door andere mensen aan de macht te helpen, zo niet belanden we in een echte politiestaat.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zijn de elektrische auto's ook deel van de lobby om de kerncentrales langer open te houden. We worden gedwongen naar elektrisch en dan blijkt dat we er niet op een groene manier  geraken...

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan Robert Toen ik eind jaren '80 met de bus van Hasselt naar Neerpelt ging vanuit mijn 'kot' betaalde ik hiervoor 115 BFR (bijna 3 euro). Nu betaal ik met een 10-beurten-kaart 1,5 euro voor die rit. Het openbaar vervoer is in dit geval over 30 jaren in prijs gehalveerd. Het is inderdaad wel zo dat het aanbod tot 'bedroevend' is uitgedund. 

• Triest 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...