Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Log in om dit te volgen  
Jan Robert

garage tavernier zedelgem

Recommended Posts

Bij Tavernier kan je nu naast VW ook terecht met Skoda, Seat, Audi, en...Porsche (die laatste zie ik niet direct met CNG rijden).

aangepast door Jan Robert

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden, Jan Robert zei:

Porsche (die laatste zie ik niet direct met CNG rijden).

Toch wel, in de buurt van Geel rijd er één (dacht een cayenne)

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden, pluxy zei:

Toch wel, in de buurt van Geel rijd er één (dacht een cayenne)

Dan is dat mogelijks een slimme bestuurder, die een CNG tank(je) heeft laten inbouwen voordat de wagen werd ingeschreven (en voordat de wet werd aangepast om de omzeiling van BIV en rijtaks van deze wagens met groot vermogen te stoppen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, paulDS zei:

Dan is dat mogelijks een slimme bestuurder, die een CNG tank(je) heeft laten inbouwen voordat de wagen werd ingeschreven (en voordat de wet werd aangepast om de omzeiling van BIV en rijtaks van deze wagens met groot vermogen te stoppen).

Hoeveel bar kan een aardgastank aan en gaat de compressie aan de pompen in de toekomst verhogen?

Actieradius kan dan verhogen, maar het moet dan natuurlijk wel veilig blijven.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gasdruk zou tss 200 en 250 bar moeten liggen, ik kan tss 22 en 23 kg tanken (passat 14.tsi cng). Als het past, tank ik s'morgens vroeg, temperatuur is dan laagst en krijg ik ook meer CNG in de tank (23kg). In de zomer in de namiddag op een hete dag, dan is de hoeveelheid beduidend minder, nl 19-20kg. (warmte CNG opslagtank hoger en minder gas per bar). Met een verbruik van 4,4kg/100 km scheelt dat toch weer een stukje in bereik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Hoeveel bar kan een aardgastank aan en gaat de compressie aan de pompen in de toekomst verhogen?

De compressiedruk en de druk in de aardgastanks van de auto hebben niets te maken met elkaar. 

De enige noodzakelijke voorwaarde is dat de compressiedruk hoger moet zijn dan de maximaal te bereiken druk in de aardgastanks (want anders krijg je er geen gram in 'bijgepompt').

Het enige verschil dat je merkt indien de compressiedruk verhoogd wordt is dat het vullen van de tanks sneller zal verlopen.

Het bijvullen wordt automatisch gestopt als de maximale vuldruk in de tanks bereikt is. (+/- 200 Bar), en dit is  onafhankelijk van de compressiedruk.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, paulDS zei:

De compressiedruk en de druk in de aardgastanks van de auto hebben niets te maken met elkaar. 

De enige noodzakelijke voorwaarde is dat de compressiedruk hoger moet zijn dan de maximaal te bereiken druk in de aardgastanks (want anders krijg je er geen gram in 'bijgepompt').

Het enige verschil dat je merkt indien de compressiedruk verhoogd wordt is dat het vullen van de tanks sneller zal verlopen.

Het bijvullen wordt automatisch gestopt als de maximale vuldruk in de tanks bereikt is. (+/- 200 Bar), en dit is  onafhankelijk van de compressiedruk.

Met andere woorden: wanneer de compressie verhoogd wordt in een nieuwe generatie tanks die meer druk kunnen opslagen dan moet ook het overdrukventiel aangepast worden.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja dat klopt dat het overdruk ventiel  aangepast moet zijn aan de maximale werkdruk van de tanks.

Maar dat betekent niet dat je dan 'ineens' meer druk in de tanks zal kunnen tanken.

Dat zal niet meteen gebeuren, want ook de auto's met oudere tanks moeten immers aan dezelfde pomp kunnen komen tanken.

De pomp slaat af bij dezelfde einddruk in de tanks (+/- 200 Bar).

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zijn er in ons land al tankstations beschikbaar die synthese gas aanbieden?

Wat de elektrische wagen betreft, deze zou 700 000 km moeten afleggen voordat het daadwerkelijk een groen voertuig wordt is mij verteld.

De verontreiniging voor moeder aarde verzwijgt men.

De meest groene wagen blijft op het moment van schrijven AARDGAS.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Wat de elektrische wagen betreft, deze zou 700 000 km moeten afleggen voordat het daadwerkelijk een groen voertuig wordt is mij verteld.

Ergens een verstrooide professor van de universiteit van Luik die dat op RTBF verklaarde. Was daar heel veel beroering over in Wallonië. Heeft zijn berekening hermaakt en komt nu op 34762 km (misschien hulp gekregen van de groene jongens). Daar is wel geen rekening gehouden met de soms dubieuze methodes van Chinese bedrijven om die batterijen te bouwen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe groen is nu CNG, hoe wordt de CO2-uitstoot berekend en wat is de verhouding t.o.v. andere brandstoffen/elektrisch rijden?

Elke wagen heeft een milieu-impact, nl. productie, rijden, uitstoot/recyclage. Misschien bij vele leden al gekend, maar voor mij toch

interessant om eens te lezen.

https://ev-database.nl/informatie/co2-uitstoot-hybride-elektrische-auto

http://www.laadkabelwinkel.be/groenrijden

https://blog.lampiris.be/nl/de-experten/hoe-groot-de-ecologische-voetafdruk-van-een-elektrische-auto

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/zijn-elektrische-wagens-echt-milieuvriendelijk/197/

https://www.egear.be/cng-wagens/

https://www.egear.be/

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, G-007 zei:

Heeft zijn berekening hermaakt en komt nu op 34762 km

Ik lees net dat hij zijn berekening opnieuw heeft gedaan en op 378.843 km komt (als omslagpunt voor milieuvriendelijkheid).

Een Nederlandse collega van hem komt op 30.000 à 50.000 km als omslagpunt.

Maar de Waalse prof gaat nog wat berekeningen maken. 

In die berekeningen neemt hij ook de CO2-uitstoot mee die gepaard gaat met de productie van benzine.

https://www.hln.be/auto/energieprof-universite-de-liege-door-de-bocht-elektrische-auto-al-bij-378-843-kilometer-groener~a2a4a0ab/

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...