Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bramm

vw caddy gekocht onmiddellijk op reis

Recommended Posts

Hallo,

Na een tijd wikken en wegen gekozen voor een vw caddy cng.

Volgende week wordt deze geleverd en ben benieuwd ;)

Brugge cng op 3 km (veronderstel dat dit H-Gas is).

De voorziene leverdatum was normaal na de paasvakantie.

Leuk dat deze ook een maand vroeger is dan voorzien maar maak mij enkel wat zorgen gezien we nu na enkele weken al met deze op reis gaan.

Ik heb hier al een paar dingen gelezen en ga nog verder op zoek; maar maak me vooral wat zorgen om volgende dingen:

Op de weg naar Normandië (Manche) bijna geen cng-stations en blijkbaar moeilijk om correcte en bijgewerkte info te vinden over tankstations cng.

Heeft iemand al getankt en ervaring met tankstation in Rouen (Caen zou ideaal zijn maar gaat volgens gaz mobilite fr maar in april open).

Voor de rest volgens de map blinde vlek in Frankrijk en eens ter plaatse zal het met benzine van tankstation naar tankstation moeten (dichtste cng op 165 km jammer genoeg).

Iemand ervaring als tank effectief leeg is hoe ver je nog kan rijden (max afstand tussen benzine-tankstations) met vw caddy kort model + dakkoffer ?

Lijkt mij voorlopig beetje stressvol of wordt je dit gewoon; zit er vooral mee in dat die paar stations die te vinden zijn toch in onderhoud of onbruikbaar zouden zijn en ik bijgevolg op kleine benzinetank verder moet.

Bram

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bram,

Er zijn in Rouen 2 CNG-stations maar er is maar 1 waarbij u met een gewone BC kan betalen (Total, Boulevard Industriel, 57). Om te betalen moet u binnengaan. Ben er vorige week voorbij gereden en de prijs stond op 1.09 €/kg. Bouevard Industriel is een gescheiden tweevaksbaan zodat u even moet afrijden bij het volgende kruispunt en daarna terugkeert. Bij de terugrit is dit geen probleem .

Misschien dit nog: in afwijking tot de pompen in België moet u de startknop blijvend induwen.

Mvg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bramm welkom op het forum en veel veilige kilometers gewenst met je Caddy.

Op dit moment is het CNG-netwerk in Frankrijk aan een inhaalbeweging bezig.

Ik raad je de routeplanner van Gibgas aan of https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv-france/ (zet je filter op GNC + ouverte.
Deze laatste website is het referentieadres voor de Franse tankstations.

Reken dat je 150 km kan rijden met je reservetank benzine, in de praktijk zal het wellicht meer zijn, maar bouw reserve in.

Ik zou er niet over stressen, desnoods koop je een jerrycan van 10 liter en neem je ze mee als bagage.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee ik rij maar 100 km op met mijn bezine tank en ik heb een kleine vw caddy. En hier zit inclusief het stukje reserve in. 

Hij springt bij de laatst 25 km op reserve. En dan slurpt hij echt benzine.

Met mijn cng tank haal ik meestal 450 km . Maar dat is zonder snelweg. 

Mijn advies goed op cruise control rijden en houden aan de max snelheid dan is hij het zuinigst. 

In tankinhoud valt het me een beetje tegen. Echter in mijn portemonnee helemaal niet. 

Vooraf proberen uit te stippelen waar de stations liggen en helaas moet je navigeren van station naar station.

Vond ik ook een ergerlijk ding.

Je zou toch verwachten dat je in je navigatie app gas zou kunnen toevoegen en dat je dan zelf kunt kiezen bij welk vlaggetje je dan stopt. 

Ik ben ook binnen de week op vakantie vertrokken naar oosternrijk. Maar duitsland en oostenrijk waren geen probleem om te tanken. Eens aan de glosgnocker wel.

En ik moest heel erg wennen aan de rijervaring. Ik kwam van een 1900 tdi. En het verschil voel je echt wel. 

Dat ik vroeger een redelijke linksplakker was doe ik dta nu echt niet meer want anders rij ik echt in de weg.

Succes en laat weten hoe het is gegaan.

Als je nog vragen hebt stuur ze maar op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En volgens mijn vrouw: rij hem niet in als een oude man😂

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik raad je de routeplanner van Gibgas aan of https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv-france/ (zet je filter op GNC + ouverte.
Deze laatste website is het referentieadres voor de Franse tankstations.

Veel van die Franse "GNC" stations zijn voorbehouden voor professionelen (maw, vrachtwagens ed) en dan dikwijls nog met speciale tankkaart... beetje kortzichting als je de boel wat wilt stimuleren.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, Dante zei:

Dag Bram,

Er zijn in Rouen 2 CNG-stations maar er is maar 1 waarbij u met een gewone BC kan betalen (Total, Boulevard Industriel, 57). Om te betalen moet u binnengaan. Ben er vorige week voorbij gereden en de prijs stond op 1.09 €/kg. Bouevard Industriel is een gescheiden tweevaksbaan zodat u even moet afrijden bij het volgende kruispunt en daarna terugkeert. Bij de terugrit is dit geen probleem .

Misschien dit nog: in afwijking tot de pompen in België moet u de startknop blijvend induwen.

Mvg

Had deze inderdaad al gezien, maar bedankt om te laten weten dat deze effectief in gebruik is en voor de tip startknop.

mvg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Lange_666 zei:

Veel van die Franse "GNC" stations zijn voorbehouden voor professionelen (maw, vrachtwagens ed) en dan dikwijls nog met speciale tankkaart...

Een tip hieromtrent: Je kan bij Romac fuels (http://www.romacfuels.com/nl/index.php) een tankkaart aanvragen waarmee je in Frankrijk kan tanken bij de CNG/LNG stations van o.a. Air Liquide. Dat vergroot de tankmogelijkheden weer wat. De kaart op zich is gratis, je heb er dus niets bij te verliezen.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minuten geleden, Gastanker zei:

Een tip hieromtrent: Je kan bij Romac fuels (http://www.romacfuels.com/nl/index.php) een tankkaart aanvragen waarmee je in Frankrijk kan tanken bij de CNG/LNG stations van o.a. Air Liquide. Dat vergroot de tankmogelijkheden weer wat. De kaart op zich is gratis, je heb er dus niets bij te verliezen.

Kan je deze gebruiken in stations waar GNVert aanvaard wordt (toch wel dé kaart als je in Frankrijk CNG wil tanken)?

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

OK maar dat moet je dan weer weten (of via via te weten komen).

Als ik wat rondsurf op hun site kom ik de link tegen die leidt naar een zoombare Google Maps kaart met plaatsen waar je kan tanken met een Romac kaart.

Echter, in mijn browser staat er geen enkele plaats op die kaart...niks, nada. Maw, je kan er volgens mijn browser nergens mee tanken. En daar houdt het dan gewoon op.

Als ze willen dat je via hun netwerk tankt en er dan weer eens een extra kaart bijneemt (die GRATIS is) moeten ze toch wat meer moeite doen om mij over de streep te halen bij hen te tanken.

Nu, voor mij persoonlijk stelt het probleem zich niet, ik ga op reis met het vliegtuig en huur ter plaatse een wagen. Opgelost.

aangepast door Lange_666
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minuten geleden, JJR zei:

Kan je deze gebruiken in stations waar GNVert aanvaard wordt

Volgens mij niet, op hun site vind je een kaart met de tanklocaties. Vroeger was er een lijst die je kon downloaden maar die vind ik nu niet meer terug. Ik heb ze hier vroeger ooit eens gepost maar die zal wel niet meer up-to-date zijn. Op hun kaart staan er nu 13 CNG locaties in Frankrijk. Het zijn meestal (of allemaal?) stations op basis van LNG, dus H+ gas.

15 minuten geleden, Lange_666 zei:

Maw, je kan er volgens mijn browser nergens mee tanken. En daar houdt het dan gewoon op.

Tja, als CNG rijder moet je altijd wat meer moeite doen dan de doorsnee dieselaar. Dat komt ervan als je tot een minderheid behoort 😛

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bramm, uitstekende keuze, de Caddy is een zeer practische wagen en met CNG rijd je op de meest ecologische en economische manier. Zoals hierboven vermeld vind je de CNG stations in Frankrijk via site www.gaz-mobilite.fr. Ik heb daarbij ook nog de app Pitpoint voor Europa op mijn smartphone. Met de Caddy met 25kg zou je max 610km ver geraken en met de langere maxi met 32 kg max 710km (vlgs test autowereld). In praktijk valt dit wat minder uit afhankelijk rijstijl, files, dakkoffer e.d. Met de 13 lt benzine tank moet je toch ergens rond de 150km ver geraken. Tip: plan je een volgende stop om CNG te tanken op max CNG bereik, kijk of je telefoongegevens te pakken kan krijgen van dit station. Anders bouw je wat meer reserve in. Geen stress en genieten van je vakantie.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Kris81 zei:

http://www.romacfuels.com/nl/locaties.php

Hier staan toch duidelijk locaties op ! Weet niet met wat een browser jij kijkt lange maar misschien is het toch tijd om die commodore 64 weg te doen.

Firefox laatste versie, niks te zien, ook niet ingezoomd. Er zitten wel enkele extenties op die wat kunnen tegen houden maar dat is eigenlijk nooit een probleem voor dit type van data.

Blijkbaar hier dus wel. Spijtig voor Romacfuels maar ik ga toch niks aanpassen (M$ Edge werkt wel maar daar laat ik dan ook alles passeren).

image.png.ea14114112357648439acfaeb697e501.png

aangepast door Lange_666
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
30 minuten geleden, Lange_666 zei:

Firefox laatste versie, niks te zien, ook niet ingezoomd. Er zitten wel enkele extenties op die wat kunnen tegen houden maar dat is eigenlijk nooit een probleem voor dit type van data.

Blijkbaar hier dus wel. Spijtig voor Romacfuels maar ik ga toch niks aanpassen (M$ Edge werkt wel maar daar laat ik dan ook alles passeren).

Die versie gebruik ik ook, en ik kan die locaties perfect zien.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals gezegd, ik blokkeer hier en daar wat maar ga de moeite niet doen om uit te zoeken wat.

Liever wat minder rommel op mijn scherm dan iets dat eens niet te zien is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Lange_666 zei:

Zoals gezegd, ik blokkeer hier en daar wat maar ga de moeite niet doen om uit te zoeken wat.

Liever wat minder rommel op mijn scherm dan iets dat eens niet te zien is.

Ik heb enkel NoScript, uBlock Origin en Privacy Badger die effectief het één en ander blokkeren. En die extensies (addons) beletten mij niet om de Romac Fuels locaties-pagina volledig te laden.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 8-3-2019 om 15:20, kitobeer zei:

Nee ik rij maar 100 km op met mijn bezine tank en ik heb een kleine vw caddy. En hier zit inclusief het stukje reserve in. 

Hij springt bij de laatst 25 km op reserve. En dan slurpt hij echt benzine.

Met mijn cng tank haal ik meestal 450 km . Maar dat is zonder snelweg. 

Mijn advies goed op cruise control rijden en houden aan de max snelheid dan is hij het zuinigst. 

In tankinhoud valt het me een beetje tegen. Echter in mijn portemonnee helemaal niet. 

Vooraf proberen uit te stippelen waar de stations liggen en helaas moet je navigeren van station naar station.

Vond ik ook een ergerlijk ding.

Je zou toch verwachten dat je in je navigatie app gas zou kunnen toevoegen en dat je dan zelf kunt kiezen bij welk vlaggetje je dan stopt. 

Ik ben ook binnen de week op vakantie vertrokken naar oosternrijk. Maar duitsland en oostenrijk waren geen probleem om te tanken. Eens aan de glosgnocker wel.

En ik moest heel erg wennen aan de rijervaring. Ik kwam van een 1900 tdi. En het verschil voel je echt wel. 

Dat ik vroeger een redelijke linksplakker was doe ik dta nu echt niet meer want anders rij ik echt in de weg.

Succes en laat weten hoe het is gegaan.

Als je nog vragen hebt stuur ze maar op.

Spijtig dat je de kleine Caddy hebt aangekocht, de Maxi heeft een rijbereik van 750km op aardgas in de winter, 820km in de zomer ( H+ gas gewonnen uit LNG ) en 155km op benzine ( geen winterweer ).

Beide mini busjes scheelden niet veel in prijs dacht ik.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H+ gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

past ni in de garage.😘

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Spijtig dat je de kleine Caddy hebt aangekocht, de Maxi heeft een rijbereik van 750km op aardgas in de winter, 820km in de zomer ( H+ gas gewonnen uit LNG ) en 155km op benzine ( geen winterweer ).

Beide mini busjes scheelden niet veel in prijs dacht ik.

Keuze voor kleinere caddy was dat de maxi buiten die enkele uitstappen/reisjes geen meerwaarde was voor ons.

Dacht aan lager verbruik bij dagelijks gebruik en parkeren (die 40 cm kan in  Brugge wel verschil maken of je plaats vindt of niet).

Hebben dus in principe de lange versie niet echt nodig (nu ford connect en voor mij perfect), maar begin toch te twijfelen dat ik voor cng (op reis ) de foute beslissing heb genomen.

Neemt iemand van jullie extra-benzine mee in jerrycan voor gemoedsrust?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...