Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bramm

vw caddy gekocht onmiddellijk op reis

Recommended Posts

12 uren geleden, pluxy zei:

past ni in de garage.😘

Grootte kan naast voordeel ook nadeel zijn, idd.

Wij hebben gekozen voor de Maxi omwille van hetrijbereik en de grootte (fietsen)

Parkeren wordt ook wat moeilijker, hopelijk iets makkelijker met de achteruitrijcamera?

Verbruik Caddy Maxi Trendline 7-zitter 1.4 TGI :    1014074_5.png                     Verbruik Peugeot 5008 diesel (tem 15-5-19): 1014067_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Bramm zei:

Neemt iemand van jullie extra-benzine mee in jerrycan voor gemoedsrust?

Met mijn oldtimer : ja (die heeft een 37 liter benzinetank en een verbruik van 11 à 12 liter/100 km).

Minstens één jerrycan van 10 liter.

Soms zelfs 2 of 3 jerrycans (het is een camionette, dus plaats genoeg).  Dan vul ik onderweg bij op een rustige parking (zonder station) ipv aan een drukbezocht station langs de snelweg.

Ik tank nadien alles terug vol aan een station in de buurt van de camping / onderweg op een lokale weg.

Dus waarom niet met een moderne auto een jerrycan meenemen ?

Contra : het kan gevaarlijk zijn bij een aanrijding achteraan (omdat de jerrycan niet echt beschermd is vergeleken met de benzinetank in moderne wagens).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat een grote caddy voor mij gene meerwaarde is. 

Maar let wel op mijn km verbruik is allemaal met L - gas he. 

Ik kan de getalletjes ook niet mooier maken dan ze zijn. Ik heb in de bergen in oostenrijk zuiniger gereden dan mijn dagelijkse ritjes hier.

Maar als ik uiteindelijk de rekening maak zit ik nu op 6 cent de km en vroeger op 11 cent de km.

Dus toch behoorlijk goedkoper. Dan maar een keer meer tanken. 

Ja ik heb naar oostenrijk een jerrykan benzine meegnomen omdat het toen heel slecht weer was en ik bang was om stil te komen te staan in een file met -14gr .

Maar bijlange na niet nodig gehad. 

aangepast door kitobeer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uren geleden, Lange_666 zei:

Firefox laatste versie, niks te zien, ook niet ingezoomd. Er zitten wel enkele extenties op die wat kunnen tegen houden maar dat is eigenlijk nooit een probleem voor dit type van data.

Blijkbaar hier dus wel. Spijtig voor Romacfuels maar ik ga toch niks aanpassen (M$ Edge werkt wel maar daar laat ik dan ook alles passeren).

image.png.ea14114112357648439acfaeb697e501.png

Ik gebruik firefox met adblokkers, en krijg die locaties wel te zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Bramm zei:

Keuze voor kleinere caddy was dat de maxi buiten die enkele uitstappen/reisjes geen meerwaarde was voor ons.

Dacht aan lager verbruik bij dagelijks gebruik en parkeren (die 40 cm kan in  Brugge wel verschil maken of je plaats vindt of niet).

Hebben dus in principe de lange versie niet echt nodig (nu ford connect en voor mij perfect), maar begin toch te twijfelen dat ik voor cng (op reis ) de foute beslissing heb genomen.

Wel, ik wou mijn benzinetank helemaal leeg rijden deze week, en toe viel mijn Zafira stil op de snelweg en wilde niet herstarten op gas. Dat heeft hij mij nog eens geleverd, dus had ik een jerrycan van 5 liter bij de hand ( en toen startte hij ogenblikkelijk )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Bramm zei:

Hebben dus in principe de lange versie niet echt nodig (nu ford connect en voor mij perfect), maar begin toch te twijfelen dat ik voor cng (op reis ) de foute beslissing heb genomen.

Beetje plannen en wat extra moeite en dan gaat dat wel. Als de rest dat kan dan jij ook.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 minuten geleden, grijpgraag zei:

Ik gebruik firefox met adblokkers, en krijg die locaties wel te zien.

Maakt niet uit, ben te tam om weer één voor één alle instellingen te proberen tot het wel werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bramm Niet twijfelen, je kunt de caddy nog wat testen mbt cng-bereik en benzine-bereik. Met cng bereik zit je al goed, zou toch tss 550-600 km moeten liggen. Benzine 13 ltr, neem 2 ltr die je niet in rekening brengt, dan heb je nog 11 ltr en daar moet je toch zo'n 130 km mee kunnen rijden. Zet de apps op je smartphone en je kunt gerust de weg op. Je moet idd wat moeite doen in het plannen van het bijtanken van cng, maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Je rijd economisch en ecologisch, je let op je verbruik waardoor je nog eens zuiniger en veiliger rijd. Geniet van je reis!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Berichtje gekregen dat ik vrijdag mijn nieuwe caddy mag ophalen :)

Bedankt voor jullie reacties maar reis uitstippelen via cng-tankstations kan maar gedeeltelijk.

op weg (na 330km) kan ik bijtanken in rouen dan nog 245 km naar eindbestemming (normandie Le manche) dus ook geen probleem.

In de buurt is er geen mogelijkheid meer om cng te tanken dus pas opnieuw mogelijk op terugweg.

Ik zal dus verplicht zal zijn ter plaatse (gaan daar ook wat rondtoeren) en op terugweg op benzine te rijden zonder mogelijkheid cng te tanken.

Bij deze misschien een domme vraag:

schakelt de motor altijd automatisch over op benzine als tank cng leeg is of kan je ook zelf beslissen op benzine te rijden in plaats van op cng als die nog niet leeg is?

Omdat ik dus toch verplicht zal zijn een deel van de reis op benzine te rijden zou het anders voor mij praktischer zijn om ter plaatse (kleine ritjes) op benzine te doen (tankstations genoeg) en dan voor het gemak de cng te sparen voor de terugweg gezien ik dan nog genoeg zal hebben om naar de tussenstop Rouen (=cng) te rijden op rest cng van heenreis zonder probleem en zonder het ongemak om dan ook nog om de 100km te moeten stoppen op zoek naar benzine.

Bram

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
32 minuten geleden, Bramm zei:

Bij deze misschien een domme vraag:

schakelt de motor altijd automatisch over op benzine als tank cng leeg is of kan je ook zelf beslissen op benzine te rijden in plaats van op cng als die nog niet leeg is.

Yes, No

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Bramm zei:

kan je ook zelf beslissen op benzine te rijden in plaats van op cng als die nog niet leeg is.

Dan had je maar een Doblo moeten kopen  :D ;)

aangepast door Koen C
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij VW kan je niet kiezen, eerst moet de CNG op zijn, dan werkt de motor op benzine. Daar heb ik tot op heden geen probleem mee gehad. Het is natuurlijk in eerste plaats een wagen op CNG; en misschien heeft het iets te maken met emissie metingen/normen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op 10/3/2019 om 11:15, Bramm zei:

Keuze voor kleinere caddy was dat de maxi buiten die enkele uitstappen/reisjes geen meerwaarde was voor ons.

Dacht aan lager verbruik bij dagelijks gebruik en parkeren (die 40 cm kan in  Brugge wel verschil maken of je plaats vindt of niet).

Bij onze eerste reis in Frankrijk met de caddy maxi had ik een volle jerrycan benzine mee. Niet nodig gehad. Vorige jaar dezelfde can leeg meegenomen met het idee benzine verkopen ze overal dus vullen is geen probleem. Wederom niet nodig gehad. Vakantie met caravan wel uitgestippeld in de omgeving van CNG stations.

aangepast door Kris81

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden, Kris81 zei:

750km op aardgas 

Klopt, maar de compressor in Kallo werkt rond de 250 bar.

IK heb daar een foto over achtergelaten in het topic review Total Kallo.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...